Zijn er hier mensen die hooggevoelig zijn?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 15:42

Ik ben ook heel gevoelig voor stemming van andere personen. Verder hebben ik zo ongeveer altijd overgevoelige slijmvliezen maar komt er uit de testen niks..Hou niet van op elkaar gepropt zitten in een tent. Maar of dit allemaal hieronder valt. Is het testbaar?

_Patriciaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 15:43

hoezo vind je het "afwijkend" ?

_Patriciaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 15:43

randie schreef:
Ik ben ook heel gevoelig voor stemming van andere personen. Verder hebben ik zo ongeveer altijd overgevoelige slijmvliezen maar komt er uit de testen niks..Hou niet van op elkaar gepropt zitten in een tent. Maar of dit allemaal hieronder valt. Is het testbaar?

niet officieel..

vencedor

Re: Zijn er hier mensen die hooggevoelig zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 15:45

ik kan me echt enorm vervelend voelen als mensen boos zijn, of ergens mij zitten. Voel ik me heel ongemakkelijk, verder kan ik niet goed tegen alcohol en cafeine :)

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 15:49

_Patriciaa schreef:
hoezo vind je het "afwijkend" ?

Wat is afwijkend? Ik vind het juist niet afwijkend.

_Patriciaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 15:53

ow nee, omdat je zij dat je niet afwijkend bent, ik bedoelde meer wat je daarmee bedoeld :P ?

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 15:57

Nou dat ik dat hele kletsverhaal over 't psychische gedoe achter 'hooggevoeligheid' een beetje overdreven vind. Ik vind 't niet zo apart of afwijkend. Dus ik snap niet waarom 't bij Wikipedia onder 't kopje 'psychologie' staat. Ik herken me in die dingen, maar ik ga absoluut geen stempel met "pas op ik ben hooggevoelig" ofzo op m'n voorhoofd drukken.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 16:04

Omdat het iets is met je zintuigen en die hebben te maken met de psychologie omdat het gaat over waarnemingen en die hebben dus te maken met je psychologie.. :)

_Patriciaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 16:08

Authentic schreef:
Nou dat ik dat hele kletsverhaal over 't psychische gedoe achter 'hooggevoeligheid' een beetje overdreven vind. Ik vind 't niet zo apart of afwijkend. Dus ik snap niet waarom 't bij Wikipedia onder 't kopje 'psychologie' staat. Ik herken me in die dingen, maar ik ga absoluut geen stempel met "pas op ik ben hooggevoelig" ofzo op m'n voorhoofd drukken.

ja nee zo, dat ben ik idd met je eens :j

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 16:10

Men ziet het toch ook niet aan je af aan de buitenkant... dus het is maar net wat men ermee doet :)

Spinoza

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 17:20

Cyntje schreef:
Erg herkenbaar stuk Spinet :j
Ben ook een kind van gescheiden ouders...

wel eens aan het jan van breemeninstituut gedacht?[/quote]
Wat is dat of doet men daar?[/quote]

Jan van breemen instituut is een groot onderzoekscentrum op het gebied van beweging.
kijk maar op hun website, http://www.janvanbreemen.nl

Spinoza

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 17:22

Madeliefjes schreef:
@spinet: Het verhaal is wel herkenbaar maar zoals het daar staat is mij niet duidelijk waar de pijn vandaan komt en het lijkt nu een beetje of je dan de pijn misbruikt voor aandacht. Ik weet niet zo goed wat ik daar mee kan?

Pijn komt door spierspanning en overbelasting. Doordat er lang veel spaning op je lijf staat gaat je lichaam reageren. Pijn is een teken van overbelasten van je lichaam. Door langdurig overbelasten krijgt je lichaam hier automatisme in
En misbruik voor aandacht is het niet hoor, want mij hoor je vaak niet als ik veel pijn heb. Er zijn wel mensen die zichzelf zo zielig vinden dat ze het wel gaan gebruiken, maar dat is iets anders. dat ligt dan psychisch

Madeliefjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 19:45

Ok op die manier. Er wordt namelijk al vaak genoeg gezegd dat mensen met fibromyalgie zich aanstellen. Nou echt niet helaas. En ik klaag er eigenlijk nooit over probeer gewoon zoveel mogelijk mee te doen in deze wereld en dat lukt aardig. Al weet ik zeker dat hsp er een hele grote invloed op heeft. Er zijn soms mensen in je omgeving die zo duidelijk bij je binnen komen en dan vooral heel negatief dat je die maar beter kan mijden net zoals situaties met veel geluid en drukte. Als ik rustige vrolijke dingen om me heen heb gaat het een stuk beter met de fibro.

Spinoza

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 20:01

moet wel zeggen dat ik een aantal patronen zie bij fm-ers. Er zijn een hoop mensen die zichzelf erg zielig vinden en in een bepaalde cirkel blijven omdat ze getuigen van veel zelf medelijden. Ik kan dit niet, ik kan dat niet, nee dat kan ik ook niet. Nou ik vind het gelul. Ik kan alles moet alleen even opletten hoe ik het doe. Hmm niet alles kan namelijk niet boven mijn macht werken, al doe ik het soms stiekem toch en dan mag het bezuren.
Veel 'lotgenoten' heb ik moeite mee om boven genoemde. Je bent niet zielig. Het is poedersuiker dat je het hebt, ik baal er ook wel eens van. Maar je gaat niet dood en de wereld vergaat ook niet. Je zult alleen aanpassingen moeten doen en zorgen voor rust in je kop.
Op het moment dat ik me weer op zit te vreten krijg ik ook veel meer klachten dan normaal. Maar zorg ik voor meer innerlijke rust gaat het veel beter! FM en hsp samen vergt veel aanpassingen en stevig in je schoenen staan. Weten wat van de signalen voor jou persoonlijk bestemt is en wat niet. Echt waar dan kom je zo'n eind!

Madeliefjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 20:21

Ik denk dat ik al een heel eind ben. Ben een poosje door een behoorlijk dal gegaan. Maar inderdaad ik ben er van overtuigd dat ik alles kan. Ik vecht er hard tegen, heel hard. Weet nog dat ik bij de reumatoloog zat en een paar zich zelf zeer zielige fibro patienten tegen kwam. Toen dacht ik bij mezelf dit dus nooit. Ik moet inderdaad de rust vinden en dat lukt aardig door bepaalde situaties te vermijden. Maar soms kunnen dingen op tv zoals bijvoorbeeld van gisteren (toen ik live zat te kijken) alweer behoorlijk wat indruk maken met migriane tot gevolg en dan heb ik het weer een paar dagen zwaarder. Vaak zullen hsp in combi met fibro/ME wel aanwezig zijn denk ik!?

Spinoza

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 20:23

ja denk ik ook wel want zegt wel hoe de wereld bij jou binnen komt. Fibro is ook een reactie hierop vind ik.
En het stuk van emotionele verwaarlozing, trauma's in jeugd enzo zitten ook in beide.
Echt heb nog geen 1 fibro-er gezien die een hele makkelijke jeugd gehad heeft zonder kop zorgen enzo

Ann_moi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 20:39

Ik denk dat ik ook een beetje hooggevoelig ben heb nooit tests gedaan of iets, maar ik heb dat geluid en beelden snel te veel voor mij zijn. Na een dag school moet ik me echt even terugtrekken met rustige muziek daarna kan ik pas alles weer aan. Ook heb ik er veel last van als mensen boos zijn en pik ik makkelijk stemmingen op...

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 20:41

*meld zich ook*

Tja, ik heb natuurlijk niet het gelehe topic gelezen, maar wil hier toch graag even alvast reageren.

Authentic schreef:

Het is ook een subjectief iets, staat er op wiki ook bij ;) . Voor zover ik weet gaat niemand meten bij welke soort of sterkte van een bepaalde prikkel iemand reageert en hoe de persoon dan reageert, zich voelt, etc. Er is denk ik tot op heden geen objectieve diagnose ´HSP´ gesteld. Maar als mensen zich toch duidelijk in de beschrijving herkennen, en als dat ze helpt, dan is dat toch prima?

Ik zet, even voor de duidelijkheid, geen stempel op mijn voorhoofd oid, door me hier aan te melden voor dit topic bijvoorbeeld. Wel voel ik me o.a. door het lezen van het boek van Elaine Aron begrepen en heb ik wat tips gelezen over hoe ik ermee om kan gaan. Ik geloof dat dit mijn helpt sinds ik met het boek bekend ben en dat dit kan helpen voorkomen dat ik compleet vastloop in het leven. Dat is toch super?

_Nann_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 20:25

Ik meld me hier ook, ben er nog niet zo lang achter dat ik hooggevoelig ben,
maar het verklaarde wel een hoop zeg...

_Patriciaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 16:11

laura; zo iets kan idd een heel hoop helpen, en als jij je daar beter door voelt, waarom niet?!
Het hoeft dan misschien niet allemaal 100% waar te zijn, maar als jij de door zulke dingen geholpen voelt..

arian_wolf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-09 11:14

spinet schreef:
ja denk ik ook wel want zegt wel hoe de wereld bij jou binnen komt. Fibro is ook een reactie hierop vind ik.
En het stuk van emotionele verwaarlozing, trauma's in jeugd enzo zitten ook in beide.
Echt heb nog geen 1 fibro-er gezien die een hele makkelijke jeugd gehad heeft zonder kop zorgen enzo

Wat betekend fibro? Dat is toch iets met reuma?

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 12:59

Google eens op Fibromyalgie ;)

Ann_moi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-09 17:44

Heey!

Ik heb hier nog een tip voor hoogsensitieve personen...
Een labradoriet edelsteen kan erg helpen om alles een beetje buiten je te houden. Ik heb er sinds kort een en voel me nu echt beter en minder moe!
Misschien dat er meerdere mensen mee worden geholpen!

sunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-09 20:48

Ook ik meld me hier....

Ik vind het niet fijn als mensen dicht bij me komen staan, ik wordt daar echt zenuwachtig van.
Mensen recht in de ogen aan kijken vind ik ook behoorlijk moeilijk.
Drukte vind ik dus ook vervelend, vooral als ze dan ook nog tegen je aanlopen, ik vreet mezelf dan helemaal op van binnen.

Mijn vriend en ik gaan erg vaak naar de bioscoop, sinds kort neem ik dus ook oordopjes mee :o
Ik word namelijk helemaal GEK van etende mensen...dat geluid, ik kan er niet tegen.
Mijn vriend hoort het vaak niet eens maar ik wel ! Lijkt sowieso of ik alle zachte geluidjes veel harder hoor.

Ook ik voel vaak aan of er iets is met een ander, ik weet niet...dat voel en zie ik..

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-09 21:47

Ik meld me ook. Heel herkenbaar, heb tijdje terug gesprek gehad met een goede vriend die mij er heel erg in herkende. Beetje in verdiept en ik geloof wel dat hij gelijk heeft.

Ben super gevoelig voor geluid en smaak. Maar reageer ook heel heftig op sommige andere mensen. Heb aan het einde van de dag altijd even uur of wat nodig voor mezelf in stilte.