[Centraal] Voor alle vragen over anticonceptie, deel 4

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 20:09

De dokter schrijft altijd de pil met bepaalde werkzame stoffen voor, nooit een merk. Dus dit:

Citaat:
Ik vind het schandalig dat ze zomaar een andere medicijn meegeven wat je op doktersrecept hebt gekregen. Ik hoorde tot mijn verbazing van collega's en familie dat dit soort wanpraktijken regelmatig voorkomen bij apotheken :(

is onzin :)

@Lienn: Ik slik op maandag de laatste pil, en wordt dan ergens tussen donderdagavond en zaterdagochtend ongesteld, meestal vrijdagochtend rond 10u ;)

Kytha

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 20:31

Lienn_ schreef:
Ik heb maandag mijn laatste pil geslikt, en ik ben nu nog niet ongesteld.
Moet ik me druk gaan maken, of kan die ongesteldheid altijd nog komen?
Ik heb de pik trouwens heel constant geslikt.

als het normaal gesproken heel regelmatig is zou ik me wellicht zorgen maken, maar er zijn genoeg omstandigheden waardoor het later kan komen.
Ik ben laatst een keer een maand helemaal niet ongesteld geweest :? helemaal in de stress maar niks aan de hand :+

AdelineL

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 20:39

Kytha schreef:
Lienn_ schreef:

als het normaal gesproken heel regelmatig is zou ik me wellicht zorgen maken, maar er zijn genoeg omstandigheden waardoor het later kan komen.
Ik ben laatst een keer een maand helemaal niet ongesteld geweest :? helemaal in de stress maar niks aan de hand :+

Kan het ook later komen omdat ik de vorige keer de pil voor het eerst door heb geslikt?

lillytjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 21:55

Aldewereld schreef:
Ik heb meteen de huisarts gebeld en geeist dat ik de originele Diane 35 terug zou krijgen en dat is gebeurd. Dat bleek het dus ook te zijn, sinds ik die originele pil weer slik trekken de rode vlekken en puistjes weg. Ik vind het schandalig dat ze zomaar een andere medicijn meegeven wat je op doktersrecept hebt gekregen. Ik hoorde tot mijn verbazing van collega's en familie dat dit soort wanpraktijken regelmatig voorkomen bij apotheken :(

Ik wil even nogmaals iets duidelijk maken! Dit zijn geen WANPRAKTIJKEN van je APOTHEEK!!!!! Dit zijn wanpraktijken van je zorgverzekeraar en de overheid!
De apotheek heeft hierin NIETS maar dan ook echt NIETS te zeggen!!!!!!!
De overheid en de zorgverzekeraars hebben bepaald dat in het geval van de pil en nog een 30tal andere geneesmiddelen enkel nog de goedkope varianten vergoed mogen worden.
Als klant/patient ben je vrij om je oude vertrouwde geneesmiddel te houden, enkel moet je hier dan zelf voor betalen.
Als je niet goed reageerd op het goedkope geneesmiddel mag de huisarts er een "medische noodzaak" van maken. Je krijgt dan je oude vertrouwde middel mee en nog vergoed ook.
Je apotheek heeft hier niets mee van doen! die mogen de klachten ontvangen en de boze patienten doorverwijzen.

Wat ik ook met klem wil aanraden is dat je als je klachten hebt over het omzetten van de pil je dit ook gewoon even meld bij je zorgverzekeraar! Zolang hun geen klachten krijgen en alles in de apotheek en bij de huisarts opgelost wordt komen ze er gewoonweg heel makkelijk van af!
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 23-04-09 22:50, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd.

Ronne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 12:02

Lienn_ schreef:

Oef.. wat een heerlijke typfout! _O-

Parce

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 13:11

Yessy schreef:
De dokter schrijft altijd de pil met bepaalde werkzame stoffen voor, nooit een merk. Dus dit:

Citaat:
Ik vind het schandalig dat ze zomaar een andere medicijn meegeven wat je op doktersrecept hebt gekregen. Ik hoorde tot mijn verbazing van collega's en familie dat dit soort wanpraktijken regelmatig voorkomen bij apotheken :(

is onzin :)

Sorry hoor, maar de pil die ik heb meegekregen heeft dus wel degelijk andere werkzame stoffen (hulpmiddelen) dan de originele Diane 35. De originele Diane 35 heb ik op doktersrecept ooit gekregen en niet voor niets. Ik snap daarom écht niet dat een apotheek mij dan afscheept door te zeggen 'dit is éxact dezelfde pil' want dat is het niet!
Ik kreeg klachten en ik las op internet dat veel andere mensen ook klachten kregen bij deze pil.
Dus onzin? Ik vind van niet :Y)

Parce

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 13:22

lillytjuh schreef:
Aldewereld schreef:
Ik heb meteen de huisarts gebeld en geeist dat ik de originele Diane 35 terug zou krijgen en dat is gebeurd. Dat bleek het dus ook te zijn, sinds ik die originele pil weer slik trekken de rode vlekken en puistjes weg. Ik vind het schandalig dat ze zomaar een andere medicijn meegeven wat je op doktersrecept hebt gekregen. Ik hoorde tot mijn verbazing van collega's en familie dat dit soort wanpraktijken regelmatig voorkomen bij apotheken :(

Ik wil even nogmaals iets duidelijk maken! Dit zijn geen WANPRAKTIJKEN van je APOTHEEK!!!!! Dit zijn wanpraktijken van je zorgverzekeraar en de overheid!
De apotheek heeft hierin NIETS maar dan ook echt NIETS te zeggen!!!!!!!
De overheid en de zorgverzekeraars hebben bepaald dat in het geval van de pil en nog een 30tal andere geneesmiddelen enkel nog de goedkope varianten vergoed mogen worden.
Als klant/patient ben je vrij om je oude vertrouwde geneesmiddel te houden, enkel moet je hier dan zelf voor betalen.
Als je niet goed reageerd op het goedkope geneesmiddel mag de huisarts er een "medische noodzaak" van maken. Je krijgt dan je oude vertrouwde middel mee en nog vergoed ook.
Je apotheek heeft hier niets mee van doen! die mogen de klachten ontvangen en de boze patienten doorverwijzen.

Wat ik ook met klem wil aanraden is dat je als je klachten hebt over het omzetten van de pil je dit ook gewoon even meld bij je zorgverzekeraar! Zolang hun geen klachten krijgen en alles in de apotheek en bij de huisarts opgelost wordt komen ze er gewoonweg heel makkelijk van af!

Hoe goedkoper het medicijn dat de apotheker verstrekt, hoe hoger de vergoeding is door (elke!) verzekeraar dus de apotheek heeft hier zeker wel baat bij.
Ze hadden bij mij - en ieder ander die een goedkope variant meekrijgt - gelijk moeten vermelden dat er andere stoffen (hulpmiddelen) in de medicijnen zitten en mij de keus moeten laten; ze zijn niet hetzelfde! Op deze manier ga je rommelen met de gezondheid van patienten en dat vind ik wel een gevaarlijke ontwikkeling. Mijn moeder gebruikt bijvoorbeeld al jaren bepaalde medicijnen tegen de ziekte van Crohn en zij wilden ook haar afschepen met goedkope/soortgelijke medicijnen. Gelukkig was zij zo verstandig om gelijk te weigeren en ze deden daar zelfs nog moeilijk over ook. Schandalig, want iedereen betaalt per maand een fikse premie hiervoor!

Dus als je problemen hebt gekregen met je gezondheid of huid door een goedkopere variant i.p.v. de originele Diane 35 pil (of een ander medicijn), vraag dan je oude variant terug en als ze daar moeilijk over gaan doen, eis dan dat je een afspraak met je arts krijgt!

lillytjuh

Re: [Centraal] Voor alle vragen over anticonceptie, deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 14:01

De apotheek krijgt een standaard vergoeding per receptregel dus niet per geneesmiddel dus dat klopt niet wat je zegt. Ze verdienen er echt geen cent meer op!
De apotheek had moeten vertellen dat er een verschil zit in de HULPSTOFFEN.... dit zijn echter niet de hormonen die je huisarts voorgeschreven heeft dus in princippe is het geneesmiddel gelijk, enkel de stoffen die nodig zijn om er een tablet van te kunnen maken verschillen. Ze mogen je geen keus laten van je zorgverzekeraar, ze moeten het generieke middel afleveren. Enkel als de huisarts "medische noodzaak" op het recept zet mogen ze de originele Diane aan je verstrekken. Maar je bent altijd vrij om aan de balie aan te geven dat je Diane wil hebben en deze moet je dan wel zelf afrekenen en proberen terug te vorderen bij je zorgverzekeraar.

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 15:18

Aldewereld schreef:
Sorry hoor, maar de pil die ik heb meegekregen heeft dus wel degelijk andere werkzame stoffen (hulpmiddelen) dan de originele Diane 35. De originele Diane 35 heb ik op doktersrecept ooit gekregen en niet voor niets. Ik snap daarom écht niet dat een apotheek mij dan afscheept door te zeggen 'dit is éxact dezelfde pil' want dat is het niet!
Ik kreeg klachten en ik las op internet dat veel andere mensen ook klachten kregen bij deze pil.
Dus onzin? Ik vind van niet :Y)

Hulpstoffen zijn geen werkzame stoffen. Je dokter schrift een medicijn voor met bepaalde werkzame stoffen, en hij/zij kijkt daarbij niet naar de hulpstoffen.

Dat jouw lichaam er anders op reageert is goed mogelijk, ik kan ook enkel de originele MG30 hebben, van de goedkope versie ga ik ontzettend slecht in m'n vel zitten. Maar daar kan de apotheek niets aan doen!

AdelineL

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 16:01

Ronne schreef:
Lienn_ schreef:

Oef.. wat een heerlijke typfout! _O-

Oeps. :')

nieky1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 16:01

ik wil me even melden hier.
Ik ben begonnen met de pil toen ik net 15 was ( verjaar 18 februari) pak hem dus nu al een jaar. Ik pak hem voornamelijk om mijn regels optijd te krijgen, minder pijn te hebben en minder te bloeden.
Ik ben begonnen met de merck elisa 35 ( als je dat zo schrijft) maar na een half jaar werd ik hier misselijk van en dit ging niet over.
Nu heb ik de yasmijn maar daar wordt ik ook misselijk van, krijg enorme vreetbuien en soms komen mijn regels gewoon niet door.
Mijn ma heeft nu een 3 fasen pil voor me gehaald, volgende maand moet ik beginne met slikken, bn beniewd of ik deze keer wel de goede pil te pakken heb.
Nog meer mensen die hier last van hebben?

groetjes

lillytjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 18:04

Ik had heel erge last van migraine door de microgynon 30 en de microgynon 50. Door de neurolog overgezet op de yasmin maar toen werd ik onregelmatig. Nu heb ik de YAZ24+4 en die werkt tot op heden nog goed en ben nu zo'n 3 maanden bezig!

Nativa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 12:44

Heeft iemand van jullie ervaring met de Gynefix koperketting?

Teelee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 20:02

Wil even melden dat ik afgelopen vrijdag voor controle naar de gynea moest. Alles was goed, en de mirena zat goed op z'n plaats!
Hopelijk word de menstruatie met de tijd ook wat constanter en ik ben helemaal happy. Ik hoef nergens meer aan te denken, en ik vind het heerlijk zo. Ook geen krampen of wat ook meer gehad na de eerste week :D

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 20:54

Rebel_Jits schreef:
Even een vraagje.. Kan je door de pil ook last krijgen van je gewrichten?
Ik had altijd microgynon 30 en zit sinds enkele maanden aan de microgynon 50 (had doorbraakbloedingen steeds). Maar sinds ik deze pil slik, heb ik ineens ook last van verschillende gewrichten. Vroeg me af of er een verband kon zijn..

Ik ben hiervoor naar de huisarts geweest. Nu hebben we afgesproken dat ik een paar maand geen pil slik, om te kijken of het dan minder wordt of zelfs verdwijnt. In beide gevallen heb ik een probleem: of ik moet weer veranderen van pil, of er is iets ergers aan de hand. Ik zal het in ieder geval laten weten als het aan de pil ligt, dat anderen er ook iets aan hebben.

lillytjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 22:28

Spannend zeg........ hoop echt voor je dat het door de pil komt!! Sterkte!!!

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 22:54

Pfffttt wilde ik een afspraak bij de huisarts maken voor het vervangen van mijn Mirena, is de praktijk 2 weken gesloten...

_Mellanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 13:14

hoi
ben ik weer .
ik heb nog een vraagje mijn strip is bijna is eerste strip die ik heb geslikt

maar eigenlijks komt het me niet goed uit dat ik van week ongesteld word ,
zal ik door kunnen slikken
en is het dan betrouwbaar omdat het dan de tweede strip dan nog maar is ?

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 17:00

Ik had dus gelijk dat ik voor deze week een afspraak bij de HA wilde maken, ben nu ongesteld...
Maar goed, tegen de tijd dat de HA weer terug is van vakantie, niet meer, dus het wordt een maandje later.
Ik hoop maar dat de Mirena geen agenda heeft bijgehouden met wanneer hij precies exact geplaatst is, want anders heb ik het tweede deel van de komende maand een probleem...

Nu zei mijn vorige huisarts wel, dat ze wel langer werken, dat ze best langer kúnnen blijven zitten, dus daar vertrouw ik nu dan maar even op. Had hem liever nu willen laten vervangen, maar ja, zonder HA wordt dat wat lastig...

pearl_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 23:02

Als je er zelf niet helemaal zeker van bent dan doe je tot je naar de HA heen kan toch even voorzichtig met de sex... Gebruik gewoon even een condoom. Dan weet je het tenminste zeker.

Ik heb hem net laten zetten en de HA zei dat het direct helemaal veilig was omdat ik hem binnen 7 dagen had laten zetten. Maar ik heb toch even de eerste week voorzichtig gedaan... ;) Ben liever zeker dan dat ik ga twijfelen.

Zou je trouwens wel even willen laten weten hoe het was om hem eruit te laten halen.. :D

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 23:37

Wanneer ik hem over 4 weken heb laten vervangen (moet de volgende menstruatie afwachten), laat ik je weten hoe het was.
Eruit halen schijnt 'vanzelf' te gaan (nou ja, bijna dan, maar daar schijn je weinig van te voelen), ik ben vooral benieuwd naar hoe ikop de nieuwe reageer.
Laatst bijgewerkt door Marije_jiplover op 30-04-09 23:42, in het totaal 1 keer bewerkt

lillytjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 23:39

zooo weer een YAZ24+4 update: 3e menstruatie zonder hoofdpijn doorgekomen! Voel me super goed!

Teelee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 23:49

pearl_tje: als het niet niet prettig blijkt te zijn om hem eruit te halen, laten we hem zitten _O-

Ik moet er voorlopig nog maar niet aan denken om hem eruit te laten halen := Als kan ik hem er zelf uithalen geloof ik. Want de touwtjes zijn behoorlijk lang geloof ik :j

Cath

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 10:16

Ik laat maandag een sprilaatje zetten(mirena).
Ben de pil helemaal zat met al die bijwerkingen.

pearl_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 10:23

Haha zelf eruit halen lukt denk ik niet..

Cath, het is echt heerlijk zo'n spiraaltje. Niks geen bijwerkingen en niet hoeven te denken dat je de pil niet vergeet... Heb hem nu twee weken en vind het echt super.. :D