Vitamine B12 tekort

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Selmaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 17:16

ik heb vanmorgen de uitslagen van me bloedonderzoek gehad, en het is dus geen b12 te
kort want die was 207 en dat is gewoon prima zeiden ze :) , dan heb ik dus waarschijnlijk
gewoon last van een winterdip zeggen ze :7

Maaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 22:34

Een waarde van 207 kan echter wel degelijk klachten geven!
Vaak hanteren ze heel stug de grens van 150..

maaikemuis

Re: Vitamine B12 tekort

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 22:50

Even een kort vraagje, kwam het topic zomaar tegen. Heb een aantal weken geleden al eens het een en ander opgezocht, maar kwam er niet zo uit. Ik herken veel van de klachten, maar als ik naar darmklachten ga kijken kom ik daar op een soort contraindicatie. Dit omdat mijn darmen praktisch stilliggen, kan ook voorkomen bij B12 tekort?

Maaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 22:53

Jup! Kan heel goed, veel mensen met B12 tekort hebben darmklachten!

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 23:00

In de info die ik vond, stond diarree als darmklacht. En dat is nu net hetgeen waar ik eens op hoop. Mijn darmen doen bijna niets. En wat ik er ook in stop. Ze blijven het niet doen.

Wel heb ik al jaren last van depressieve stemmingen, moeheid, vergeetachtigheid, afwezig zijn, vaak koud (slaap met sokken), soms niet op woorden kunnen komen, haaruitval bij periodes. Allemaal lekker vaag, maar je gaat toch zoeken.

Selmaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 23:13

Maaaike schreef:

is dit echt serieus? want het gaat maar niet weg de moeheid, hoofdpijn, duizeligheid
afwezigheid, enz enz.. en ik vond mezelf heel erg in de klachten!

Maaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 23:24

Ja, dat is serieus, je kan best klachten hebben met een waarde van 207! Het hoeft niet, maar het kan wel. Lees dit maar eens:
Citaat:
De meest gangbare referentiewaarden voor B12 zijn 150 - 750 pmol/l (= picomol per liter). Deze eenheden worden meestal gebruikt in Nederland en ook op deze site. Deze waarden betekenen dat de meeste gezonde mensen een waarde hebben die hier tussen ligt. Maar dit kun je niet omdraaien en zeggen: als je waarde boven de onderste referentiewaarde zit dan kun je geen B12-tekort hebben. Die fout wordt nogal eens gemaakt.
De belangrijkste waarde is de ondergrens. Deze ligt echter niet zo scherp. Het is niet zo: er boven is goed en er onder is fout. De ene persoon heeft bij 130 pmol/l nog geen klachten terwijl een ander die bij 180 pmol/l of hoger al heeft. De beoordeling hangt niet alleen van de waarde af maar ook van de klachten. Dus als iemand klachten heeft die op een B12-tekort wijzen dan kan zelfs een hogere waarde verdacht zijn, zeker als die waarde langzaam aan het zakken is
Een B12-waarde van >350 pmol/l betekent dat er hoogstwaarschijnlijk geen B12-tekort is. Het komt voor dat mensen met een B12-waarde boven 150 pmol/l toch een B12-tekort hebben met of zonder uiteenlopende klachten. Het bloedbeeld (Hb, MCV) kan in deze situatie nog normaal (binnen het referentiegebied) zijn. Hoe lager de B12-waarde, des te groter is de kans dat er een functioneel B12-tekort is. De B12-waarde in het bloed geeft een indicatie over een eventueel B12-tekort in de weefsels/cellen.

Bron: http://home.hetnet.nl/~HINDRIKDEJONG/
Daar kan je nog veel meer informatie vinden!

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 07:25

Selmaa schreef:
Maaaike schreef:

is dit echt serieus? want het gaat maar niet weg de moeheid, hoofdpijn, duizeligheid
afwezigheid, enz enz.. en ik vond mezelf heel erg in de klachten!

Ik zat ook iets boven de 200, maar had wel degelijk hele ernstige klachten. De nieuwe waarden lopen tot 300, als je daaronder zit heb je mogelijk een tekort. De hoogte van je B12 zegt niet hoe ernstig je klachten zijn. Iemand met een waarde van 199 kan al hele ernstige klachten hebben, terwijl iemand met 140 wel nergens last van kan hebben.

Selmaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 09:24

ankem schreef:
Ik zat ook iets boven de 200, maar had wel degelijk hele ernstige klachten. De nieuwe waarden lopen tot 300, als je daaronder zit heb je mogelijk een tekort. De hoogte van je B12 zegt niet hoe ernstig je klachten zijn. Iemand met een waarde van 199 kan al hele ernstige klachten hebben, terwijl iemand met 140 wel nergens last van kan hebben.

Hoe heb jij de dokter kunnen overtuigen? want ik had 3 maanden geleden een test op pfeiffer gedaan door me klachten en daar kwam niks uit. En toen zei ze al, dat het ook wel iets psychisch of een winterdip kon zijn. Toen ben ik 2 weken geleden zelf naar de dokter gegaan met nog steeds alle klachten, (er was ineens een andere dokter) en die vroeg geen eens naar me klachten (beetje raar vind ik.) en die vroeg wat denk jezelf dat het kan zijn? dus ik kwam met het verhaal van vitamine b12 tekort, en zij meteen nou daar zou ik niet op rekenen hoor enz. uiteindelijk mocht ik toch bloedprikkken en dan komt er dit uit. en me ouders zeiden ook al: Nou als dit het niet is dan is het wel even over met alle tests he?! dus ik zou niet weten wie ik hiervan moet overtuigen.
en als ik zou zeggen ja ik heb gehoord op internet dat een waarde van 207 klachten kan geven, zou me moeder denk ik zeggen, ja je luisterd te veel naar anderen pfff.

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 10:15

Mijn dokter kwam er zelf mee. Ze kijkt een beetje verder dan haar neus lang is. Ze had nog een injectie liggen en heeft me die gegeven. Ik reageerde toen heel heftig. Kreeg enorm pijn in mijn benen, was heel kortademig als ik wat deed. Dat was voor haar genoeg bevestiging dat mijn lijf wat met de B12 deed. Eerst prikte ik 1x per week, maar kon het daar niet mee redden. Toen mocht ik op gevoel prikken. Als ik een receptje nodig heb, dan bel ik haar. Ze is btw niet mijn eigen huisarts, maar kreeg acupunctuur van haar.

Selmaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 14:33

ik moet binnenkort toch nog naar de schoolarts dan bespreek ik dit wel met haar, want mijn ha luisterd niet echt meer :P

YankeeBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 15:39

zelfde verhaal hier
heb net mn uitslag gehad, 206.
moest ook prima zijn volgens de huisarts assistente
totdat ik info zocht op internet over de waarden..
ook ik zie veel klachten terug

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 12:56

Okee, net bericht gehad van de huisarts. B12 waarden zijn 212. Ik denk dat ik vanmiddag op het werk eens een internist ga consulteren. Eens kijken wat die zegt. Volgens de huisarts zijn dit namelijk normale waarden.

Lynske78

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 17:09

Ik heb ook klachten en heb een b12 van 134 pmol/l (ref 150 -750 pmol/l ). En heb verschillende onderzoeken gehad waaronder homosysteine en methylmalomzuur.
En deze bleken niet verhoogd. Dus je kunt ook een lage B12 waarde hebben zonder dat je een tekort hebt.

fannetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 18:05

Ik zit inmiddels weer op pijl, laatste meting was 1100 en nog wat. Moet nu 2 maande wachten met prikken. Ik vond dat erg lang, maar mijn huisarts zei dat dat met mijn waardes wel goed kwam ( dit was na 4 x prikken met 1 week tussentijd elke keer).
Dus nu maar braaf doen dus, mag gelukkig wel na half jaar controleren of het zo goed gaat, anders toch frequentie aanpassen.
Voel mu nu zo veel beter dan voor de injecties, kan me eindelijk weer een beetje concentreren en ben niet zo mega moe. :D

Maaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 18:24

Veel mensen halen het in het begin echt niet, de twee maanden..
Die waarden zeggen helemaal niet zoveel als je prikt. Mijn waarden was ruim 3689, maar ik voelde lang niet altijd oke, dus prik gewoon nog elke week! Dus let goed op of je het trekt.. Als je klachten krijgt, ben je eigenlijk al te laat met prikken!
Ik kreeg na m'n opstartdosis ook te horen dat ik om de maand mocht komen prikken, dat was al te lang voor mij.. Inmiddels een jaar later prik ik nog steeds dus elke week a anderhalve week..
Dus als je het niet trekt en maar iets voelt dat het minder wordt, gelijk terug en aangeven!

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 07:24

Maaaike wat zijn jou klachten?

Maaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 17:38

Uitval in handen/voeten, concentratieproblemen, omvallen, overal tegenaan lopen, m'n ogen zijn snel van goed naar veel minder goed gegaan, haaruitval, misselijk, moeilijk op woorden kunnen komen, geheugenproblemen, tintelingen, krachtsverlies, extreme vermoeidheid, benauwdheid en zo kan ik nog even verder gaan..
Op dit moment (als ik op tijd prik) nergens meer last van.. Het heeft lang geduurd voordat het gevoel in handen/voeten terug was (ik denk dat het na een maand of 7 prikken pas beter was)..

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 19:33

@Maaaike : Bij neurologische verschijnselen (zoals jij omschrijft) is het advies volgens de bijsluiter om 1 à 2 jaar minimaal elke week te prikken

Maaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 20:28

Inderdaad, dat doe ik dus ook :)

fannetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 19:32

Je had gelijk hoor, begin al weer meer slaap nodig te hebben, ga dus van de week gewoon laten prikken, heb gelukkig zelf de ampullen in huis, dus kan hem laten zetten wanneer ik wil ( werk in ziekenhuis), dus ga morgen even langs de 1e hulp. Ga echt niet wachten topt die 2 maanden voorbij zijn, luister liever naar mijn lichaam.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 09:43

Zijn er hier ook mensen die zich zelf prikken? Ik moet namelijk nog al een eind rijden om me te laten prikken.Ik prik niet bij de H.A want die vind de waarde goed.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 07:48

Oke leuk.... ben er gisteren achter gekomen dat de alternatieve artsen 'gelijk" hadden, al lange tijd.

Ik ben er achter gekomen dat ik in juni 2007 een b12 had van 161. (heb mijn gegevens uitgeprint meegekregen toen ik er naar vroeg)
Internist zei dat alles oke was, huisartsen ook. Zowel 2005, 2006, enz tot nu. Ga vd week toch maar weer eens naar de huisarts.
1 minpunt, slik alweer 3 maanden b12... zal dus wel ander beeld geven.
Misschien nog langer daarvoor... heb al 5 jaar lang klachten. Wellicht een onderdeel van iets, b12 slikken heeft nooit geholpen.. ook de speciale pillen voor onder de tong niet, maar wellicht dat b12 aanpakken het licht kan geven.

Idem dito met andere waardes hoor... wordt er onderhand kwaad om... zolang klachten... en altijd "jahooor mevrouw, helemaal goed" .
Diverse waardes zijn of 1 puntje lager zelfs of als het een ondergens had van 35 had ik 36 of 40.
Maarja... binnen de marges he..

Maaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 08:49

marleen_usar schreef:
Zijn er hier ook mensen die zich zelf prikken? Ik moet namelijk nog al een eind rijden om me te laten prikken.Ik prik niet bij de H.A want die vind de waarde goed.

Ik prik inderdaad zelf :)

Flower

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 09:40

Ik krijg ook 1 keer in de 6 weken een B12 injectie en als m'n bloedwaarde laag is, een infuus voor bloedarmoede.