Zou jij gehandicapt kind houden?

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Eve_lien

Re: Zou jij gehandicapt kind houden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 19:51

Ik heb genoeg ervaring met mensen met een handicap om te weten dat ' kasplantjes ' in veel gevallen niet de goede benaming is.
Maar ik wil best eens komen kijken Lachen

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 19:52

Eve_lien schreef:
Kan iemand mij uitleggen, wat het verband is tussen een gehandicapt kind en een 'kasplantje' ?

Om te beginnen haal ik uit je post dat je 'kasplantje' een denigerende term vind, ik ben dit met je eens dat dit geen
fatsoenlijke benaming is, excuus als ik hier mensen mee gekwetst heb. Het geeft echter wél goed aan wat ik bedoel qua
zwaarte van de handicap, namelijk:
- niet kunnen lopen
- niet zelfstandig kunnen eten/douchen/wc
- niet kunnen communiceren zowel verbaal als non-verbaal
- eigenlijk alleen maar kunnen liggen en wat in het rond kijken

Ik vind een dergelijk leven, waarbij een kind zich nauwelijks bewust is dát het uberhaupt leeft alles behalve een
volwaardig leven. Ik kan me niet voorstellen dat er ook maar iemand is die een ander een dergelijk leven zou
gunnen, zéker een ouder niet.

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 19:54

lique schreef:
als ik moet plassen als we ergens zijn zegt ze bv ja mam had jij maar een stoma dan had je dat probleem nu niet...
of als ze straf krijgt en ik dreig met billenkoek ,dan lagt ze en zegt ze je doet maar dat voel ik toch niet...

Geweldig!! Dat is de spirit!
Je kunt ook zo vreselijk lachen met de handicap. Ik heb ooit eens per ongeluk een fietser gevangen, met oversteken dan steek je de blindenstok op de weg om je zichtbaar te maken, in die tijd woonde ik nog in Amsterdam en daar fietst eigenlijk niemand met een nieuwe fiets dus die hoor je wel aankomen dat rammelt altijd wel ergens. Deze mijnheer had een nieuwe fiets en ik stak de stok recht tussen de spaken, toen ie weer wegreed rammelde de fiets wel Knipoog Of als je op een terras zit en de ober vraagt aan je partner wat wil ze drinken, partner vraagt dan aan mij, 'wat zegt ie' en ik ga dan hard roepend de vraag herhalen en vraag dan aan de ober of ie wat harder wil praten.

lique

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 20:00

@EstherHegt : geweldig haha,
zo heeft een vriend van mij een ongeluk gehad, 11 maanden coma, kom ik hem tegen zit hij in een rolstoel, (donkere man),
Ik zeg tegen hem wat heb jij dan? zegt ie niks, ik ben gewoon een luie neger!

beetje offtopic maargoed ,
Romy en ik hebben ook vaak humor op reacties van sommige om ons heen....

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 20:02

En dat is vermoedelijk ook de beste manier om ermee om te gaan. We kunnen wel en masse misselijk worden van die reacties hier, maar misschien kunnen we er maar beter om lachen!

Blablabla11

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 20:03

Ik kan me best voorstellen dat je het voor die 12 weken laat weghalen.. het is dan nog bijna niets.. en je weet niet in wat voor een vorm de handicap te wereld komt.. en wat voor een leven jij en dat kind gaan krijgen.. Bij ons hebben ze ook nog aan downsyndroom gedacht door allemaal fouten.. voor het hele verhaal zie mijn babysite geloof op pagina 10 van het dagboek.. Toen was ik al 24 weken en had ik de keuze nog moeten maken.. dan had ik het absoluut niet gedaan.. gelukkig hebben ze fouten gemaakt en blijkt het een kerngezond kind te zijn.. maar bij 12 weken had ik er toch wel flink over na moeten denken.. Bij die 24 weken was ik heel duidelijk.. nee dit kind bleef.. het is al echt een geheel kind en helemaal klaar.. dat zou ik niet kunnen en met 12 weken zou ik ook zwaar vinden maar je moet wel realistische blijven.. mijn vriend zijn neefje heeft downsyndroom en dit is echt niet makkelijk zowel voor het gezin als voor hem.. en 9 van de 10 keer kan het niet eens thuis blijven wonen maar moet het buitens huis wonen.. daar neem je geen kids voor en dat leven is ook niet geweldig.. dus bij mij hangt het er vanaf in welk stadium het ondekt word..
Ook hebben wij er bewust voor gekozen geen flokkentest of punctie te doen.. omdat het ons kindje is.. ook niet toen we met 24 weken voor onderzoek naar amsterdam moesten..

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 20:04

Als ik mocht ik ooit zwanger worden zou weten dat mijn kindje gehandicapt zou zijn dan denk ik NU met nadruk op nu... dat ik abortus zou laten plegen.
Niemand is perfect maar als je al weet dat je kindje ernstig gehandicapt op de wereld komt dan kies ik er toch voor om dat niet te laten komen.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 20:06

Eve_lien schreef:
Ik heb genoeg ervaring met mensen met een handicap om te weten dat ' kasplantjes ' in veel gevallen niet de goede benaming is.
Maar ik wil best eens komen kijken Lachen

je bent welkom hoor! Clown

hoe je het ook wend of keert, het is een heel moeilijk besluit wat je moet nemen. kan me ook voorstellen dat mensen geen nekplooimeting willen oid.
tot 12 weken kan je beslissen, daarna niet meer vind ik eigenlijk.

proudmama

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 20:08

Gelovige mensen zeggen vaak dat een kind een geschenk van God is en daarom het te moeten accepteren en niet weg laten halen als er iets niet in orde is.
Mijn mening is,is dat ik een kapot cadeau ook terug breng of ruil en niet hoef te accepteren.
Weghalen dus.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 20:09

proudmama schreef:
Gelovige mensen zeggen vaak dat een kind een geschenk van God is en daarom het te moeten accepteren en niet weg laten halen als er iets niet in orde is.
Mijn mening is,is dat ik een kapot cadeau ook terug breng of ruil en niet hoef te accepteren.
Weghalen dus.

Dit vind ik dan wél weer een vrij harde uitspraak,
al heb ik respect voor je mening.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 20:10

een hele harde mening en behoorlijk bot gebracht. respecteer de mening wel, maar dat is een ander verhaal

Blablabla11

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 20:11

vind een cadeau niet vergelijkbaar met een kind
Bij een cadeau heb ik geen gevoel en bij een kind wel..
Ik ben nu zwanger maar je hebt vanaf dag 1 dat je het weet evengoed een soort van binding

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 20:13

proudmama schreef:
Weghalen dus.

Er spreekt weinig respect uit voor zowel het geloof als voor het menselijk leven.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 20:16

proudmama schreef:
Weghalen dus.

Zo he dat is wel heel bot gebracht hoor!

Overigens vind ik niet dat je een cadeau met een kind kunt vergelijken, daarbij vind ik ook nog eens dat je een cadeau niet hoort terug te brengen. Oot gehoord van de uitdrukking "Een gegeven paard mag je niet in de bek kijken?"

edit typfout
Laatst bijgewerkt door Ineke2 op 05-10-08 20:27, in het totaal 1 keer bewerkt

lique

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 20:21

Lindy1982 schreef:
vind een cadeau niet vergelijkbaar met een kind
Bij een cadeau heb ik geen gevoel en bij een kind wel..
Ik ben nu zwanger maar je hebt vanaf dag 1 dat je het weet evengoed een soort van binding

daar ben ik het mee eens,
dat maakt het ook moeilijk , ik heb ook de keuze gehad mijn dochter te laten aborteren,
maar ik was al 23 weken zwanger en had nog een paar dagen keuze..ik besloot gelijk om haar te houden, ergens wist ik het ook wel dat het mis was, zelfde als ik ook al wist dat het een meisje werd,
Het is dan al een deel van jezelf ,het beweegt, je voelt het.....
Ik denk dat je pas kan beslissen over abortus, op het moment dat je voor die keuze staat...

Ik heb vaak na romy liggen kijken als ze sliep, dan dacht ik weleens hoe mn leven eruit had kunnen zien als zij er niet was geweest,maargoed daar in tegen ik zou ook niet zonder haar kunnen, ze heeft mij ook een boel gegeven, door haar heb ik veel over mezelf geleerd,
dingen waarvan ik dacht dat ik ze niet in me had..

Ik ben niet tegen abortus... in sommige situaties kan ik het echt wel begrijpen,
maar ik ben wel blij dat ik voor mij persoonlijk situatie niet die keuze heb gemaakt,

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 20:23

Vind eigenlijk dat er best aanvallend gereageerd wordt op mensen die het niet willen houden, niet alleen tegen Moniekk.
Lique, heb je het als 17-jarige helemaal zelf moeten redden of had je hulp van je omgeving?
Denk dat de keuze van een heleboel factoren afhankelijk is, waarbij de aard van de handicap misschien niet eens de belangrijkste is. Kan me niet voorstellen dat een 17-jarige een kind op kan voeden zonder dat er een hulpvaardige achterban is... Ook kan ik me voorstellen dat een lichamelijk en geestelijk gehandicapt kind veel meer tijd opeist dan een gezond kind. Dit hoeft niet altijd ten koste te gaan van de andere kinderen, maar kan wel heel goed.
Voor mij is de keus sowieso makkelijk, wil geen kinderen en dat maakt dat ik over deze zaken eigenlijk niet na hoef te denken (vind het wel interessant om de meningen te lezen)
Ook denk ik dat niet veel ouders er eerlijk voor uit zullen komen dat ze spijt hebben van hun keus om het kind e behouden (wanneer ze voor die keus hebben gestaan). Natuurlijk zullen niet alle ouders spijt hebben, maar ongetwijfeld een aantal en die zullen dat echt niet gauw toegeven..

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 20:26

ojee proudmama die is idd best hard

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 20:26

proudmama schreef:
Weghalen dus.

Ook ongelovigen zeggen dat kinderen een geschenk zijn. Het heeft niets met geloof te maken.
Een kind valt ook natuurlijk niet onder 'goederen' en 'garantie'.
Ik kan me jouw angst echter wél voorstellen. Stel je voor dat je zelf een ongeluk krijgt en gehandicapt zou worden? Ben je bang dat je dan misschien niet meer waardevol bent en wordt ingeruild voor een goeie? Ik heb dat zelf gedacht toen bij mij de diagnose van de progressieve aandoening werd gesteld, ik dacht toen voor mijn toenmalige vriend (Inmiddels al 20 jaar mijn man) dat ie misschien beter een ander kon zoeken die geen handicap had. Kennelijk had ik toch nog wel meer kwaliteiten dan mijn handicap alleen Haha!

amazone77

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 20:27

als je rond de tien weken zwanger bent,dan krijg je een echo,als daar uit zou blijken dat het kindje niet gezond is dan zou ik het weg laten halen,ook met 20 weken krijg je een echo,dan is het kindje ook al echt helemaal een mensje(met 12 weken zit er al alles op en aan )ok als er uit die 20 weken echo zou blijken dat het kindje geen normaal bestaan zou hebben dan zou ik het ook weg laten halen.
zo denk ik er personlijk om,en de reden daarvoor hebben al heel veel mensen hier al aangegeven.
als er een god zou bestaan dan dank ik die op mijn blote knieen dat ik 2 gezonde kinderen heb,ik ken mensen in mijn omgeving die er wel voor gekozen hebben om hun kindje te laten komen en wel zien hoe het allemaal gaat,2 stellen daarvan hebben mij verteld achteraf toch spijt te hebben dat ze het toen der tijd toch niet hebben weg laten halen,hoe veel ze ook van hun kinderen houden,en het lijkt me erg moeilijk om dat te kunnen zeggen.het ligt inderdaad ook erg aan de aard van de handicap die het kind heeft.

lique

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 20:28

@ kamsel..
ja ik was een 17, woonde opmezelf zon 100 km vanaf mn ouders, mn vriend liet me in de steek , en ik heb de eerste drie jaar alles van een uitkering moeten trekken,
Daarbij had ik geen hulp nee,
wist ik helemaal niet waar ik aan begonnen was, laat staan wat de handicap allemaal in hield...
en ik had ook geen baby ervaring...
kraamzorg kreeg ik bv niet,omdat het een keizersnee was en het kind 3 weken in het ziekenhuis lag,(40 km van mn huis)
ik heb geloof ik wel alle ellende gehad daarin dat iemand zich kan wensen......maar zoals ik al zei waar een wil is is een weg...ik heb bv ook op eigen houtje de havo afgemaakt, doorwijze van thuisstudie.....
Het is maar net wat voor je persoon bent ,het overkomt je...je roeit met die riemen die je hebt....

moniekk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 20:29

LaFunkyJazz schreef:
Anne_GTI schreef:
Het gekke is dat ik eigenlijk hetzelfde gezegd heb als Moniekk alleen in andere bewoordingen. Knipoog

Ik val een beetje in herhaling.
Ik heb respect voor ieders mening. Mits deze met respect gebracht word. Nu is de mening van Moniekk in eerste instantie zo bot en respectloos gebracht, dat ik er inderdaad op in ga

Je hebt idd geleik, ik ben iemand die nergens geen doekjes om bind en gewoon zeg hoe ik er over denk, mensen schikken zich dan wel eens lam maar dan is het wel meteen duidelijk. ik ben lomp en rechtuit.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 20:29

Het topic wordt erg hard en de meningen worden steeds zwart-witter tegenover elkaar gezet. Ik vind dat je respect moet hebben voor het leven. Dat houdt in dat je zéér zorgvuldig en na zoveel mogelijk info een beslissing kunt nemen. Als een kind geen kans heeft op een menswaardig leven, dan heb ik alle respect voor mensen die de zware beslissing durven nemen om hun eigen gevoelens opzij te zetten en voor hún kind te kiezen, al betekent dit dan het beeïndigen van de zwangerschap en dus het leven. Minder respect heb ik voor de mensen die in het wilde weg roepen "ik wil geen gehandicapt kind" of "ik moet er niet aan denken" of die van mening zijn dat iedere gehandicapte een kasplantje is dat niet kan communiceren. Denk je nu werkelijk dat ouders van een gehandicapt kind dit wél wilden? Maar baseer je bij het nemen van een beslissing op feiten en besprekingen met artsen en kwets geen anderen door te roepen "voor mij niet zo'n gehandicapte, hoor!". Want daarmee kwets je niet alleen ouders en ontneem hun deels het respect dat hen toekomst, maar het schildert je ook af als iemand die niet kan omgaan met dingen die anders zijn (of je dat nu bewust doet of niet). Je hebt niet te kiezen wat er op je pad komt. Nogmaals: ik ben er absoluut niet tegen als mensen een zwangerschap afbreken als een kindje zoæn bijzonder slechte kwaliteit van leven heeft dat het niet menswaardig is. Ik maak me alleen erg grote zorgen als ik merk dat het punt waarop sommige mensen leven als niet menswaardig beschouwen, wel heel laag ligt.

nikilover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 20:32

vindt het een beetje raar dat hier om meningen gevraagd wordt,en dat als iemand zijn mening eeft die niet in het straatje van een ander past wordt er keihard tegenin gegaan en krijg je dalijk levenslange discussies..

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 20:32

[/quote]

Ik val een beetje in herhaling.
Ik heb respect voor ieders mening. Mits deze met respect gebracht word. Nu is de mening van Moniekk in eerste instantie zo bot en respectloos gebracht, dat ik er inderdaad op in ga[/quote]

Je hebt idd geleik, ik ben iemand die nergens geen doekjes om bind en gewoon zeg hoe ik er over denk, mensen schikken zich dan wel eens lam maar dan is het wel meteen duidelijk. ik ben lomp en rechtuit.[/quote]

En als je dat van jezelf weet, dan zou je misschien in een topic dat gaat over zo'n gevoelig onderwerp, kunnen proberen iets minder lomp uit de hoek te komen. Je kunt dingen ook meteen duidelijk maken op een iets subtielere manier. Maar goed, dat is mijn mening en ook wel een stukje advies, al denk ik niet dat je op mijn advies zit te wachten na onze eerdere aanvaring in dit topic Knipoog

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 20:35

nikilover schreef:
vindt het een beetje raar dat hier om meningen gevraagd wordt,en dat als iemand zijn mening eeft die niet in het straatje van een ander past wordt er keihard tegenin gegaan en krijg je dalijk levenslange discussies..

Het gaat hier toch niet over "in iemands straatje passen"? Het is een heel serieus onderwerp waarmee jaarlijks heel veel mensen worden geconfronteerd en de moeilijke beslissing moeten nemen wat het beste is voor hun (ongeboren) kindje. En daar wordt fel over gediscussieerd. En dat dit een levenslange discussie wordt? Dat is het al, hoor, ook buiten Bokt (trouwens wel een toepasselijk woordspeling "levenslang", maar die heb je vast niet bewust gemaakt).