Wie heeft dé tip tegen tandenknarsen?

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

CM_

Re: Wie heeft dé tip tegen tandenknarsen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 08:27

Ik knars ook al jaren mijn tanden in mijn slaap.

Heb inmiddels 9 katten, maar kan niet zeggen dat het minder is geworden Clown

Ik heb er zelf geen last van, ja ik heb wel slijtage, eigenlijk voornamelijk aan de tanden onder mijn snijtanden, die zijn flink afgevlakt Bloos

Zo'n bitje was voor mij ook geen optie...

Ik heb er tot op heden nog verder niks aan gedaan/laten doen. En ik knars toch al bijna 30 jaar Clown

_Karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 11:31

Ik heb net vorige week ook zo'n bitje aan laten meten, volgende week kan ik 'm ophalen. Ik knarsetand ook, en ik klem met mijn kaken, en hierdoor krijg ik ontzettend last van mijn kiezen met eten en hoofdpijn.

Hockeybitje heb ik ook een tijdje geprobeert, maar dat hielp niet, en volgens de tandarts is dat ook geen goede oplossing omdat dat niet precies past.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 11:40

Willeke, als het bitje toch vergoed wordt, zou ik het wel nemen hoor!

Hier ook een tandenknarser. Na van alles geprobeerd te hebben (ontspannen, beetje wat hier ook al gezegd wordt) toch maar met een bitje begonnen. Mijne is op maat gemaakt naar mijn bovenkaak (lijkt op een boksbeugel maar dan zonder de onderkant) en met een afdruk voor mijn ondertanden onderin. Voelt als een soort beugel, maar ik heb er totaal geen last van met slapen omdat het geen breed ding is (zit niet voorbij m'n tanden zeg maar). Het zit vast met een soort haakjes tussen mijn tanden en kiezen, waardoor het perfect blijft zitten (tot nu toe maar 2 x uitgevallen in een half jaar). Ik merk ook dat ik nu stukken minder tandenknars of tenminste probeer te knarsen, en hoop dat ik het op den duur zal afleren door dit bitje.

Ik raad je dus absoluut wel aan zo'n bitje te nemen, maar vraag naar de mogelijheden. Een buitenboordding lijkt mij ook niks, maar er zijn dus nog andere opties!

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 20:17

Ik ben ook een fanatieke knarser. Als ik niet knars klem ik. Gevolg= overbelaste kaakspieren waardoor ik continu hoofdpijn had. Had, want sinds bijna een jaar heb ik een opbeetplaat. Deze is aan de hand van modellen van mijn gebit gemaakt. Heeft me niets gekost, aangezien het onder bijzondere tandheelkunde (gnathologie) valt en dat (na aanvraag) vergoed wordt door de verzekering.
Systeem is hetzelfde als wat Ffortuna noemt.

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 23:04

Ik ben ook een vreselijke tandenknarser en heb er veel last van aan mijn kaken.
Ik heb wel een bitje gekregen, maar deze klik je om je voortanden heen, even apart in het begin, maar went snel.
Dit was trouwens niet zo'n buitenboord achtig ding wat jouw tandarts zegt TS Nagelbijten / Gniffelen

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 23:07

Ik heb een tijd geknarst, toen er een zenuw aan het afsterven was in een van mijn kiezen. Heb toen een tijd een boksbitje gebruikt en dat hielp me goed.

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 23:10

Ik heb ook zo'n klein bitjes die je op je voortanden klikt. Alleen bij mij heeft het geen zin want ik doe het juist niet s'nachts, maar juist overdag. en daar merk ik dus niks van...

Diane_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 23:16

Ik knars al jarenlang, ik kan me niet voorstellen dat dit van stress zou komen? Ik heb echt geen stress.
Zelf heb ik het nog nooit gehoord, maar ik kan blijkbaar behoorlijk hard knarsen. Knipoog Heb nog nooit iets eraan gedaan, misschien dat ik er eens tegen de tandarts over ga beginnen.

Willeke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-08 12:10

Diane_ schreef:
Ik knars al jarenlang, ik kan me niet voorstellen dat dit van stress zou komen? Ik heb echt geen stress.
Zelf heb ik het nog nooit gehoord, maar ik kan blijkbaar behoorlijk hard knarsen. Knipoog Heb nog nooit iets eraan gedaan, misschien dat ik er eens tegen de tandarts over ga beginnen.

Ik dacht dus ook al: stress? Blond
Maar ben er nu achter dat ik savonds voor het slapen ga liggen piekeren, blijkbaar neem ik dat mee in m'n slaap.

En inderdaad heel slim om eens aan de tandarts te vragen of hij een oplossing heeft. Kan schade veroorzaken en dat willen we natuurlijk niet! Clown

Ffortuna schreef:
Willeke, als het bitje toch vergoed wordt, zou ik het wel nemen hoor!

Hier ook een tandenknarser. Na van alles geprobeerd te hebben (ontspannen, beetje wat hier ook al gezegd wordt) toch maar met een bitje begonnen. Mijne is op maat gemaakt naar mijn bovenkaak (lijkt op een boksbeugel maar dan zonder de onderkant) en met een afdruk voor mijn ondertanden onderin. Voelt als een soort beugel, maar ik heb er totaal geen last van met slapen omdat het geen breed ding is (zit niet voorbij m'n tanden zeg maar). Het zit vast met een soort haakjes tussen mijn tanden en kiezen, waardoor het perfect blijft zitten (tot nu toe maar 2 x uitgevallen in een half jaar). Ik merk ook dat ik nu stukken minder tandenknars of tenminste probeer te knarsen, en hoop dat ik het op den duur zal afleren door dit bitje.

Ik raad je dus absoluut wel aan zo'n bitje te nemen, maar vraag naar de mogelijheden. Een buitenboordding lijkt mij ook niks, maar er zijn dus nog andere opties!

Zal maandag eens bellen of het inderdaad zonder zo'n ding kan Lachen

Vannacht weer niet geknarst Go jij! Go jij!
Vriendlief heeft me voor het slapen heerlijk gemasseerd en het heeft geholpen Haha!

xDon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 19:02

Ik ben laatste ook naar de tandarts geweest voor mn knarsentanden en helaas zijn mijn tanden er helemaal glad van geworden en zijn er stukken vanaf gebroken, ook een keer de glazuurlaag van mijn kiezen eraf gekregen.
Nu heb ik een bitje.
Ik moest happen en dan gewoon een bitje gekregen eentje die ik gewoon in die geen geklik niets.
Het is alleen een soort van rubber achtig iets.
Ik heb hem nu 3 maanden helaas is hij al bijna aan vervanging toe omdat hij aan de onderkant al helemaal versleten is Nagelbijten / Gniffelen
Suc6 ermee!!!

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 15:48

Hoi,
ik knars niet met mijn tanden in mijn slaap, maar volgens mijn vriend praat ik enorm veel in mijn slaap Haha! Naar het schijnt is dat ook niet zo aangenaam Vork

Mijn zus heeft wel last van tandenknarsen, haar vriend wordt er gek van Haha! Ze heeft er nog niets aan laten doen... Zo een bitje zal ze ook niet aandoen, dus zal haar vriend nog een zware tijd tegemoet gaan Clown

_Bloem_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 08:30

Ik meld me ook!
Iedereen die bij mij slaapt heeft er last van!
We hebben thuis 2 katten en ik slaap altijd met mijn raam op een kiertje.. Maar ik knars alsnog!
Kan je voor z'n bitje naar de tandarts? of moet je naar de orthodontist?
Ik moet woensdag toch weer naar de tandarts om een gaatje te laten vullen dus dan zal ik het meteen even vragen.

_Karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 08:31

Ik heb mijn bitje van de tandarts, ik geloof niet dat de ortho die ook maakt. Iig de ortho's die ik ken maken ze niet.

xDon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 13:34

Nee idd ik heb mijn bitje ook van de tandarts Lachen

Riss

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 15:58

Ik snap eigelijk helemaal niet hoe je nou kan tandenknarsen.
ik heb wel altijd dat ik gewoon altijd mn tanden opelkaar druk Tong uitsteken
maar ik snap echt niet wat ik me nou moet voorstellen bij tandenknarsen, wat voor beweging, en al helemaal niet dat er ook nog zo'n geluid vanaf moet komen dat iemand anders er niet door kan slapen Tong uitsteken ..

Willeke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-08 19:28

@ Love_Romeo: je moet er idd gewoon voor naar de tandarts en daar moet je in een papje bijten net als bij de ortho. Maar het gaat gewoon via de tandarts.

@ Riss: ik snap het ook niet helemaal. Als ik het nu probeer lukt het helemaal niet!

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 19:32

Ik heb zo laatst mn voortanden afgebroken
werd wakker en hoorde nog net knak, mn voortand eraf geknarst
mn hoektanden zijn ook helemaal glad geknarst.
ik heb nu een bitje, wat ik kan vastklikken op mn boventanden, wat t gekost heeft weet ik niet meer, nooit meer dan 100- euro in elk geval en volgens mij werd gedeeltelijk vergoed

patos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-08 10:01

Ik vind de NightGuard van Sleepzzz een goede oplossing. Door dit bitje kunnen je kiezen niet meer bij elkaar komen, is wel zo rustig voor mijn vriend Knipoog. Bij mij komt het knarsen door stress, een goede oplossing daarvoor heb ik helaas nog niet gevonden...

Nassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-08 10:58

Ik ben ook een tandenknarser en heb van de tandarts een gebitje gekregen, wat ik aan mijn boven tanden moet "vastmaken".
Met raam open slapen helpt bij mij iedergeval niet, ik slaap altijd met raam open.

De gevolgen van mijn tandenknarsen is dat mijn nek ongelooflijk vast gaat zitten en dat ik hem dan ook telkens moet knakken.

Maar als ik geen stres heb, doe ik ook niet aan tanden knarsen Lachen

xDon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 17:30

Mijn tanden voor zijn er stukjes af mijn glazuur bij mn kiezen is eraf en mijn hele tanden van voor naar achter zijn helemaal glad.
Nu heb ik een zacht bitje gehad maar die is al helemaal aan het verslijten dus ik moet waarschijnlijk een harder bitje....
Ik zou niet weten waarom en wanneer ik knarsetand, nu wordt mijn vriend ook gek als ik knarsetand want als ik mijn bitje in heb dan piept het Vork

Goldenflower

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 17:03

Vroeger wist ik niet eens dat ik tandenknarste totdat mijn vriend erop wees (hij werd er gek van) en toen pas maakte ik een link tussen mijn scherpe kiezen en geknars. Koe Pling Maar ondertussen had ik wel al jaren lopen knarsen. Bloos

Ik heb ook een gebitje laten maken bij mijn tandarts. Ik moest wel eerst in een vieze roze spul bijten en ze maakten afdrukken van boven en ondertanden. Nu heb ik een boks-achtige gebitje voor aan de bovenkaak en ik merk wel dat mijn gebitje aan de onderkant ruw aanvoelt. In het begin waren mijn voortanden erg gevoelig vanwege constante druk tegen mijn voortanden. Ik had een gevoel dat ie mijn tanden naar achteren wilde duwen, maar nu is het gelukkig over.

NAV

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 19:06

tandenknarsen... ik zou er een topic mee kunnen vullen.
allereerst: een splintje is een rubber bitje wat voor zover ik weet niet met een buitenboordbeugel constructie wordt vastgemaakt. Ze maken een mal van je onderkaak en daar komt een perfect passend bitje overheen voor als je slaapt. Ik kan het je echt aanraden! Ik knars al jaren, heb een splint gehad maar knarste zo hard dat ie niet meer paste. Heb toen 4 jaar zonder gezeten en ik kan nu nog niet eens water drinken zonder pijn te hebben. Heel fijn.. Dus voordat je schade krijgt aan je kiezen, neem zo'n ding!

Verder: de redenen voor knarsen zijn ontzettend divers. Bij mij weten ze het ook niet precies, waarschijnlijk heb ik er last van omdat ik kiezen mis (die bestaan gewoon niet) en mijn kaken dus niet mooi aansluiten. Maar zeker weten doen ze het niet, het kan ook door stress komen, erfelijk zijn, of allerlei andere redenen hebben.

Ik heb een tijdje bij de kaakfysio gelopen, en dat hielp wel! Ik knarste niet alleen maar duwde ook met mijn tong tegen mijn voortanden, staan nu dus wat scheef. Zij gaf me oefeningen mee, masseerde mijn kaakspier en ze had een apparaat wat diep op de spieren inwerkt. Maar goed, het knarsen gaat nog steeds door helaas Huilen

Ik moet nu dus een jaar een beugel gaan dragen en daarna een kaakoperatie. Geen fijn vooruitzicht. Ik durf dan ook nog steeds geen afspraak te maken. Tandenknarsen kán ineens ophouden, bij mijn vader was dat het geval. Maar voordat je jezelf schade aanricht in een splintje echt een must! Doen dus!

_Bloem_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 20:47

Nou ik was gistere bij de tandarts! En heb het er even met hem over gehad en hij heeft even gekeken! Maar omdat ze waarschijndelijk kiezen moeten gaan trekken omdat die niet snel genoeg groeien en er tewijnig plek is voor mijn verstands kiezen willen ze er nog even mee wachten ( in december worden er bij de orto foto's gemaakt voor die tanden) en als er dan getrokken moet worden doen ze het liever daarna want anders past dat bittje natuurlijk niet meer en dat zou zonde zijn van het geld!

Dat verhaal van NAV hierboven klinkt niet fijn nee!!

Mossel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 20:55

ik deed/ doe het ook, ik leg nu elke nacht m,n tong tussen m,n tanden enne die wordt best klem gelegt Nagelbijten / Gniffelen

Willeke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-08 21:08

NAV schreef:
tandenknarsen... ik zou er een topic mee kunnen vullen.
allereerst: een splintje is een rubber bitje wat voor zover ik weet niet met een buitenboordbeugel constructie wordt vastgemaakt. Ze maken een mal van je onderkaak en daar komt een perfect passend bitje overheen voor als je slaapt. Ik kan het je echt aanraden! Ik knars al jaren, heb een splint gehad maar knarste zo hard dat ie niet meer paste. Heb toen 4 jaar zonder gezeten en ik kan nu nog niet eens water drinken zonder pijn te hebben. Heel fijn.. Dus voordat je schade krijgt aan je kiezen, neem zo'n ding!

Verder: de redenen voor knarsen zijn ontzettend divers. Bij mij weten ze het ook niet precies, waarschijnlijk heb ik er last van omdat ik kiezen mis (die bestaan gewoon niet) en mijn kaken dus niet mooi aansluiten. Maar zeker weten doen ze het niet, het kan ook door stress komen, erfelijk zijn, of allerlei andere redenen hebben.

Ik heb een tijdje bij de kaakfysio gelopen, en dat hielp wel! Ik knarste niet alleen maar duwde ook met mijn tong tegen mijn voortanden, staan nu dus wat scheef. Zij gaf me oefeningen mee, masseerde mijn kaakspier en ze had een apparaat wat diep op de spieren inwerkt. Maar goed, het knarsen gaat nog steeds door helaas Huilen

Ik moet nu dus een jaar een beugel gaan dragen en daarna een kaakoperatie. Geen fijn vooruitzicht. Ik durf dan ook nog steeds geen afspraak te maken. Tandenknarsen kán ineens ophouden, bij mijn vader was dat het geval. Maar voordat je jezelf schade aanricht in een splintje echt een must! Doen dus!

Bedankt voor je hele duidelijke uitleg Lachen
Moet inderdaad nog steeds de tandarts bellen om te vragen of het ook zonder buitenboord geval kan. Als dat zo is neem ik er absoluut wel één!
Ik leg trouwens ook altijd m'n tong tegen m'n tanden aan en daardoor staan mijn tanden ook wat naar voren.
Ik stuur je even een pb hierover als je het goed vindt!