tandenknarsen... ik zou er een topic mee kunnen vullen.
allereerst: een splintje is een rubber bitje wat voor zover ik weet niet met een buitenboordbeugel constructie wordt vastgemaakt. Ze maken een mal van je onderkaak en daar komt een perfect passend bitje overheen voor als je slaapt. Ik kan het je echt aanraden! Ik knars al jaren, heb een splint gehad maar knarste zo hard dat ie niet meer paste. Heb toen 4 jaar zonder gezeten en ik kan nu nog niet eens water drinken zonder pijn te hebben. Heel fijn.. Dus voordat je schade krijgt aan je kiezen, neem zo'n ding!
Verder: de redenen voor knarsen zijn ontzettend divers. Bij mij weten ze het ook niet precies, waarschijnlijk heb ik er last van omdat ik kiezen mis (die bestaan gewoon niet) en mijn kaken dus niet mooi aansluiten. Maar zeker weten doen ze het niet, het kan ook door stress komen, erfelijk zijn, of allerlei andere redenen hebben.
Ik heb een tijdje bij de kaakfysio gelopen, en dat hielp wel! Ik knarste niet alleen maar duwde ook met mijn tong tegen mijn voortanden, staan nu dus wat scheef. Zij gaf me oefeningen mee, masseerde mijn kaakspier en ze had een apparaat wat diep op de spieren inwerkt. Maar goed, het knarsen gaat nog steeds door helaas
Ik moet nu dus een jaar een beugel gaan dragen en daarna een kaakoperatie. Geen fijn vooruitzicht. Ik durf dan ook nog steeds geen afspraak te maken. Tandenknarsen kán ineens ophouden, bij mijn vader was dat het geval. Maar voordat je jezelf schade aanricht in een splintje echt een must! Doen dus!