Migraine en de oorzaak..

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

CarolineP

Re: Migraine en de oorzaak..

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 09:15

Bij mij waren het de hormonen!
De migraine aanvallen begonnen toen ik zwanger was en gingen door tot ik in de overgang kwam.
Nu heb ik er geen last meer van.
Ook kan het in de familie voorkomen. Mijn moeder had er ook last van!
Gelukkig zijn er tegenwoordig goede medicijnen. Bij mij werkte Maxalt heel goed!

tanec_meisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 22:19

Ik heb er ook erg last van als ik niet in mijn ritme ben. Kan ook absoluut niet uit slapen, kan nog beter te kort dan te lang slapen. Ook weersveranderingen krijg ik het van. Qua eten weet ik het eigenlijk niet, zou ook eens een boekje moeten bijhouden.

Cadaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 22:22

geen chocolade eten mijn moeder heeft hele erge migraine ikzelf ook
hebben medicijnen van dokter e.d. en die raden ons af om chocolade te eten niet doen dus!!!

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 22:29

Ik kan chocola eten totdat ik erbij neerval maar krijg daar echt geen migraine van, net zoals ik het niet van kaas krijg. Mijn vader heeft t wel van kaas, mijn zus vooral van vet eten.

Ik loop sinds mijn 15e (ben nu 36) onder behandeling en heb alles al geprobeerd, migraine komt in vlagen en soms heel soms kun je de oorzaak achterhalen maar heel vaak ook niet. Vechten ertegen schiet ik weinig op, ik gebruik zetpillen en dan heb ik een dag of twee last, daarna niet meer.

Ik weet wel dat ik kan wachten op migraine als ik helemaal over mijn toeren geraakt ben door iets en ik denk, maar weet dat niet zeker, dat het ook van bepaalde kleurstoffen is. Heb ooit eens een winegum testje gedaan en daar werd ik echt beroerd van.....

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 22:31

Bij mij is/was de oorzaak altijd een vochttekort.

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 22:33

ik weet het nog steeds niet
mijn arts zegt gewoon
aaa je mag 5 iboprofens per dag nemen
en gewoon lekker de pil doorslikken Knipoog
terwijl ik gewoon kapot ga van de koppijn Verdrietig

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 22:35

Goed dat je weet waar het vandaan komt TS. Ik weet het helaas nog steeds niet.
Ik slik medicijnen keer op keer weer andere, loop ziekenhuis in en ziekenhuis uit, maar geen idee!
Wel heb ik het idee dat het o.a. door het weer komt, ik reageer daar ook heel heftig op Lachen

aliealie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 22:39

Bijna 10 jaar heb ik stevig last gehad van migraine. Lees : 3 dagen plat liggen, overgeven, geen licht verdragen etc. Dit had ik minimaal 1 tot 2 keer per maand. Een echt drama moet ik zeggen nu ik er op terug kijk.... Ik heb hier van alles aan geprobeerd te doen, dieet (geen koffie, kaas etc.) accupunctuur, en ook homeopatische middeltjes maar ook diverse medicatie. Niets dat mij hier vanaf kon helpen. Tot ca. anderhalf jaar geleden iemand mij op het medicijn Zomig wees. Dit heb ik geprobeerd en YES! Als ik nu een aanval voel aankomen, neem ik een tabletje ga ik even een half uurtje op de bank liggen en dan is het 9 van de 10 keer over. Soms heb ik nog eens een tweede tabletje nodig. Maar ik ben hier heel erg blij mee. Als je altijd maar ziek bent durf je op het laatst al bijna niks meer te plannen want ik was twee van de vier weekenden zo ziek als een hond.
Voor mij een super oplossing Haha! Knipoog Haha!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 22:40

bij mij is het ook hormonaal,alleen ik heb het al vanaf m'n derde jaar,ik vraag me af of de hormonen er dan ook al zijn...
iedere 10 dagen,een dag of twee,als ik heeeel gezond eet is het minder.(en als ik vitamines en magnesuim slik, helemaal minder)
ik kan er redelijk mee leven ,voel het ruim van te voren aankomen,moe,gapen,koud,soms trekt het weer weg en meestal zet het door.
als ik tijdig z'on pil inneem gaat het wel,alleen zwaar werk in de tuin is even niet van toepassing,ik loop dan als een zombie misselijk rond....ik wacht met smart op de overgang!!!

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 09:02

Daffodil laat je bloeddruk eens nakijken, best kans dat het door hoge bloeddruk komt.
Iig een vragen of je een soort van hogebloeddruk pil kunt krijgen in lichte vorm'
deze werken vaak ook tegen migraine..

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 09:05

Echwel schreef:
Daffodil laat je bloeddruk eens nakijken, best kans dat het door hoge bloeddruk komt.
Iig een vragen of je een soort van hogebloeddruk pil kunt krijgen in lichte vorm'
deze werken vaak ook tegen migraine..

Helaas...ook dat traject al gehad, mijn bloeddruk is juist heel erg laag, standaard rond de 60/95. Wel is het zo dat als ik dus mijn geduld verlies of ergens anders van over mijn toeren ga, dat dan de bloeddruk inderdaad skyhigh gaat! Heb een tijd propranolol gehad om de bloeddruk te reguleren, dat was wel aardig maar goed om dat nou jaren te slikken.....

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 10:10

Toen ik 15 was heb ik heel veel last van migraine gehad. Was bij mij puur stress. Ik heb het later ook nog wel eens gehad, altijd als ik me ergens druk om zat te maken.

Nu heb ik het laatst weer 3x gehad, terwijl ik eigelijk niet gestresst of druk ben. Ik vraag me dus ook af hoe het komt dat ik het nu weer heb?

Hoe uit het zich bij jullie? Ik ga altijd eerst rare vlekken zien en daarna krijg ik hoofdpijn. Maar de laatste keren dat ik het heb gehad zie ik alleen vlekken en daarna ben ik hooguit wat gaar maar niet echt hoofdpijn. Ik vraag me dus af of dit echt migraine is?? Zijn er meer die ook van die vlekken zien?

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 10:13

Bij mij heel verschillend, de ene keer ben ik heel draaiierig en afwezig en de andere keer zie ik vlekken. Overgevoelig voor licht en geluid ben ik dan altijd.

OlympicOrry

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 10:18

Ik heb sinds ik jong was last van migraine, nu heb ik al meer dan een jaar geen hoofdpijn meer gehad. Als ik een migraine aan val kreeg dan moest ik direct in mijn bed met alles donker omdat ik geen licht kon verdragen en als ik niet ging liggen het nog erger werd. Ik moest ook veel overgeven. Nu heb ik er meer dan een jaar geen last meer van gehad en de dokter zegt dat migraine wat kan minderen naar gelang je ouder wordt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 10:26

Daan_Ordeal schreef:
Toen ik 15 was heb ik heel veel last van migraine gehad. Was bij mij puur stress. Ik heb het later ook nog wel eens gehad, altijd als ik me ergens druk om zat te maken.

Nu heb ik het laatst weer 3x gehad, terwijl ik eigelijk niet gestresst of druk ben. Ik vraag me dus ook af hoe het komt dat ik het nu weer heb?
Hoe uit het zich bij jullie? Ik ga altijd eerst rare vlekken zien en daarna krijg ik hoofdpijn. Maar de laatste keren dat ik het heb gehad zie ik alleen vlekken en daarna ben ik hooguit wat gaar maar niet echt hoofdpijn. Ik vraag me dus af of dit echt migraine is?? Zijn er meer die ook van die vlekken zien?

dat heb ik dus deze week.. vannacht heb ik dus ook niet geslapen.. heb tot 4 uur wakker gelegen, toen gezocht naar medicijnen en toen heb ik maar een injectie genomen, durf het eigenlijk nooit bij mezelf, maar ik was zo moe, en had zoveel last, dat ik het toch gedaan heb, op de verkeerde plek, dus dat was ook lekker.. boven de wc gehangen (leuk die bijwerkingen) en toen heb ik van 4 tot 8 eventjes geslapen..

ik zie geen vlekken, wat ik krijg als ik migraine heb, naast die hoofdpijn: zweet aanvallen, tril aanvallen, duizelig worden, misselijk worden, overgeven, en ik kan niet tegen geluid, als iemand normaal tegen me praat, dan voelt het alsof diegene tegen me loopt te schreeuwen.. en als ik medicijnen neem krijg ik last van mijn slokdarm (is verbrand) krijg ik spierpijn, en ik word er heel suf/duf van. dan kan ik dus ook heel erg schrikken als ik wakker word, omdat ik denk dat ik moet werken oid..

als ik migraine heb, dan ga ik dus ook mijn bed in, het liefst met het raam open, en dan heb ik het liefst een vrij hard kussen, rolgordijnen dicht, zodat het pikkedonker is, medicijnen innemen, en dan zie ik wel of ik kan slapen, en wanneer ik wakker wordt.

yvet1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 10:36

pff ik heb ook al heel m'n leven last van migraine, vroeger is er weining aan gedaan. Daarna is het een aantal jaren minder geweest. Nu is het alweer een aantal jaren terug. Eerst met de pil gestopt... geen resultaat, toen iedere dag medicijnen slikken die wel hielpen maar tijdens mijn menstruatie was m'n migraine 2x zo erg dat ik heel de week ziek was, Maxalt bij een aanval hielp niet, zwaardere medicijnen ook niet. Toen toch maar naar de neuroloog, heb nu andere medicijnen voor een aanval maar deze helpen ook niet zoals het moet. Loop ook bij de fysio voor mijn nek die vast zit maar ook hier merk is geen verschil. Sinds kort heb ik ook last van braken... Noot gehad en dit vind ik nog wel de meest vervelende bijwerking.

Helaas weet ik ook niet waar het vandaan komt. Het kan komen naar een werkdag, naar school, als ik 's ochtends opsta. Als ik slecht eet maar ook als ik goed eet. Het enige wat ik op zo'n moment wil doen is op bed liggen, licht uit, tv uit maar wel m'n ogen dicht, medicijnen pakken en slapen.. Niet leuk voor vriendlief maar gelukkig snap iedereen in m'n omgeving dit wel.

DenK4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 10:38

Mijn stiefdochter heeft ook jaren hele erge migraine gehad...
oorzaak toendertijd door artsen gegeven... chocola...

Arme kind was ook verzot op chocola maar moest er toen helemaal vanaf... dat hielp... geen chocola... geen migraine meer...
Maaaaaar, ze is er inmiddels overheen gegroeid! dat schijnt dus ook nog te kunnen... inmiddels jaren verder en ze eet weer chocola en heeft geen last meer...

Ik heb zelf trouwens menstruele migraine.. dat is ook niet tof...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 10:41

dat kan idd, dat je geen last van migraine hebt tot de overgang, of dat je in de pubertijd last begint te krijgen, en dat het na overgang weg is..

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 10:43

Marchador, jij hebt dus ook dat je vlekken ziet. Ik begon me al af te vragen of dit wel echt migraine is, maar dat zal dan wel.

Dees_Daan dat klinkt echt vervelend, Yvet trouwens ook. Dan valt het allemaal wel mee wat ik heb...

Vroeger heb ik ook medicijnen gehad, maar die kreeg ik op den duur echt niet meer naar binnen. Dat moest ik met water aanmaken en was zo ongelooflijk smerig!!

Ik dacht ook dat ik er overheen was gegroeid, maar nu heb ik toch weer een paar keer gehad na een paar jaar niet.

Benita

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 10:44

Bij mij komt het van kaas en chocolade en het is hormonaal. Als ik ongesteld ben moet ik geen chocolade en kaas nemen want dan kan ik een aanval verwachten. Ik vind het geen probleem om in die periode van de kaas en de chocolade af te blijven, ik heb er veel voor over om een aanval te voorkomen. Ik ben ook echt verslaafd aan de chocolade, maar mijn verslaving is minder sterk als mijn angst voor een aanval.

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 10:49

Ik heb regelmatig migraines gehad na een auto ongeluk. (whiplash)

Dit is door de pfysio iets verminderd, maar nooit helemaal weg gegaan. Ik ben er toen achter gekomen dat ik ook hoge bloeddruk heb. Ik heb toen pillen gerkegen tegen hoofdpijnen en de bloeddruk. Het werkte, echter was het bijeffect dat ik mijn ogen niet meer open kon houden. Ik ben toen weer gestopt met de medicatie

Mijn bloeddruk is nog steeds aan de hoge kant, maar nu mijn drop en zoethout consuptie vermindert zijn, is deze dermate laag dat de migraines nog maar zeldzaam zijn. Maar ik moet inderdaad heel erg oppassen met te veel en te weinig slaap. Van beide kan ik weer hoofdpijn/mirgraine krijgen. Ook is mijn alcohol tolerantie omlaag gegaan. Ik heb heel snel na een avondje bier hoofdpijn/mirgraine.

Ik schrijf trouwens steeds hoofdpijn/migraine, maar dat komt omdat het of de één of de ander is. Of het één gaat over in de ander....

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 10:51

ik ook van een ongeluk (onbenullig hard gevallen op mijn hoofd).

Het is wel een stuk beter de laatste jaren maar hoofdpijn heb ik nog steeds vaak...vooral wanneer ik ongesteld ben of moet worden,

BibicheB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 11:29

Daan_Ordeal; die vlekken die jij beschrijft, dat is inderdaad ook van de migraine. Ja

Ik heb zelf een (zeldzamere) vorm van migraine (aura-migraine) en het eerste wat gebeurd als ik een aanval krijg is dat ik vlekken ga zien. Ik heb geen hoofdpijn (hooguit achteraf iets) maar bij mij vallen orientatievermogen, spraakvermogen en geheugen (deels) uit.
Zo ging ik een keer naar een supermarkt (mijn 1ste aanval); in de bus zat ik naar buiten te kijken en zag ik allemaal vlekken, ik dacht dat het aan mijn lage bloeddruk lag en dacht; ik koop zo wel wat drop, dan gaat het zo weer over.

In de supermarkt was ik vervolgens eerst continu kwijt wat ik nou aan boodschappen hebben moest en waar dat dan in g*dsnaam stond.. Mijn wereldje werd heel klein, zo'n 3m om mij heen, en het geluid verstomde ook. Ik zocht mn telefoon, die in mn tas zat, maar kon hem absoluut niet vinden. Mn ene hand begon heel erg te tintelen en ook mn kaak begon helemaal te tintelen. Uiteindelijk ben ik wel bij de kassa beland, mét boodschappen (ik ben nogal eigenwijs en moest en zou die boodschappen eerst hebben Gestoord). Bij de kassa wou ik met mijn pinpas betalen, maar ik kon absoluut niet meer op mijn pincode komen (terwijl ik al zeker 5 jaar dezelfde heb Gestoord). Ook heb ik ontzettend veel moeite gehad met het vinden van mn portemonee (die dus gewoon in mn tas zat). Gelukkig had ik voldoende contant geld bij me, kon ik daardoor gewoon afrekenen en kon ik eindelijk daar weg.

Net voorbij de kassa vond ik mijn telefoon weer en heb ik direct mijn moeder gebeld. Wat ik wou vertellen zat wel goed in mn hoofd, ik wist wat ik wou zeggen, alleen kwam het er heel anders uit. Woorden waren helemaal vervormd e.d.. Uiteindelijk kon mn moeder een klein beetje iets van het verhaal maken en wist in ieder geval dat er iets niet goed ging. Terwijl ik mijn moeder aan de telefoon had liet ik ook continu mijn telefoon vallen. Blauw oog

Mijn moeder heeft mijn vriend gebeld, maar die was bij een klant op zeker 150km afstand (mn ouders wonen ook op zeker 45 autominuten, dus dat was ook geen optie.) Vervolgens heeft zij mn zwager gebeld en die is me op komen halen en heeft me rechtstreeks naar het ziekenhuis gereden! In de auto op weg naar het ziekenhuis verdwenen gelukkig de symtomen geleidelijk aan. In het ziekenhuis werden een aantal testen gedaan (waaronder EEG) en ik heb later nog een MRI gehad.

De diagnose was migraine (ze hebben ook epilepsie mogelijk geacht en later uitgesloten). Gelukkig heb ik pas 3x een dergelijke aanval gehad, waarvan de laatste twee thuis en veel minder heftig. Bij deze aanvallen zag ik vlekken, en ook het kunnen zien/inschatten van diepte werd verstoord (bijvoorbeeld het pakken van mijn glas drinken). Ik kwam niet meer uit mijn woorden en ben toen naar bed gegaan met de hoop dat dat zou helpen. Gelukkig voelde ik me een eind beter toen ik weer uit mn bed kwam!! Nagelbijten / Gniffelen

Ik kan de oorzaak niet herleiden, er is (nog) geen (opvallende) gemeenschappelijke factor aan voorafgegaan. Zéééér waarschijnlijk (kan nog net niet zeggen; met zekerheid) komt het door een ongeluk van 4 jaar geleden, waarbij ik een scheur in mn schedel en een hersenkneuzing heb opgelopen.

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 11:49

Daan_Ordeal schreef:

Toevallig, dit lijkt erg op wat ik ook heb (gehad?): rond mijn 13e/14e heb ik een aantal keer last gehad van oogmigraine (zo wordt het volgens mij genoemd; je hebt dan ook vergrote pupillen): eerst licht misselijk, dan vlekken voor m'n ogen en een beeld dat deels wegvalt en vervolgens (na ca. 20 minuten) hoofdpijn. M'n zicht werd dan gelukkig wel weer normaal.
Vervolgens nooit meer gehad tot een paar weken geleden (balen, ik dacht dat ik erover heen gegroeid was, ben nu 27!!!), hoewel ik toen helemaal niet misselijk was, en de hoofdpijn ook niet zo sterk was. Deze aanval kwam denk ik door een combinatie van véél te weinig slaap, hitte, hard lichamelijk werk en weinig eten.
Nu ben ik steeds weer bang dat ik een nieuwe (en vooral ergere) aanval krijg, bah. Maar als ik sommige reacties hier lees, besef ik goed dat ik niet mag klagen! Het lijkt me echt vreselijk om het zo erg te hebben.

Mir_U

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 11:51

Als ik geluk heb kan ik een aanval aan voelen komen omdat ik dan een lopende neus krijg........ Maar de laatste keer was ik zelf verkouden en was mijn aanwijzing dus weg helaas. Verder word ik altijd heel misselijk en heb ik het gevoel alsof de rest van mijn gezicht gevoelloos wordt. Praten hoef ik ook echt niet te proberen want er komt weinig zinnigs uit of ik moet er enorm veel energie in steken. Ik ga altijd maar direct naar bed en dan na de aanval voel ik me altijd alsof er een trein over me heen is gereden.