Wat is nou gezonder? Boter, olie?

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Phrono

Re: Wat is nou gezonder? Boter, olie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 16:44

pharagirlke schreef:
kokosolie is een van de weinige plantaardige oliën (samen met palmoliên) waar wél een hele hoop verzadigde vetten inzitten. Knipoog Die kunnen inderdaad een stuk beter tegen hitte maar zijn even ongezond als boter. Lachen

Bij olijfolie staat normaal op de fles of je hem kan verhitten of niet. Lachen hetgene wat gecreëerd word als je olie te fel verhit zijn benzeenkernen. En die zijn kankerverwekkend. Lachen (die kleine zwarte stipjes die je ook wel eens in fritvet ziet) Een heel stom trukje om te zien of je het kan verhitten: groene olijfolie mag je vaak niet hoger dan 180° verhitten. De mayard (bruinings) reactie treed pas op vanaf een temperatuur van 165° (dacht ik! Ben ik niet zeker van.) Dus je zal de olie al snel te fel verhitten. De geelkleurige olijfolie kan vaak wat hogere temperaturen aan. Lachen

Dit vind ik erg interessant en zal ik m'n vriend ff laten lezen. Wij bakken eigenlijk alleen in groene olijfolie.
M'n moeder bakt meestal in vloeibare boter op basis van olijfolie.. Ik vind het vlees dan een stuk minder lekker op 1 of andere manier...

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 19:39

singasong schreef:
llittlellady schreef:
hoe harder het vet hoe meer verzadigd vet het is, hoe vloeibaarder/zachter het vet hoe meer onverzadigd.
Onverzadigd is Oke
Verzadigd is Verkeerd

Dat roept iedereen, dat verzadigd vet niet goed is! Maar vroeger, en dan heb ik het even over de tijd van mijn opa en oma, aten de mensen alleen maar verzadigd vet en zijn er ook groot en oud mee geworden.
Ik denk dat die uitspraak toch echt iets is van deze tijd.

Te veel van iets is nooit goed!

Je mag alleen niet vergeten dat die in het algemeen minder vet aten en heel veel groenten enz. De "jeugd van tegenwoordig" eet heel veel fastfood. Verzadigde Vetten zijn wel degelijk veel slechter dan onverzadigde. Verzadigde vetten halen je HDL (goede cholesterol) naar omlaag en je LDL (de slechte) naar omhoog. HDL zorgt er voor dat cholesterol vervoerd word naar de lever waar het afgebroken kan worden. LDL is de slechte die blijft hangen en je bloedvaten vernauwd. Lachen Zonder HDL heb je dus veel meer kans op hart en vaat ziekte. Het menselijke lichaam is overigens zó goed kwa functioneren, dat we pas symptomen krijgen als het bloedvat al voor het grootste deel is dicht geslibt, ik geloof dat men het vaak pas merkt als het vat voor meer dan 70% dicht zit! Ik neem het nu laag, ik meen me te herinneren dat het zelfs hoger was, dat percentage. Knipoog Dus je kan best cholesterol hebben zonder dat je lichaam signaal geeft.

Ik kan overigens mijn cursussen nog eens doorlezen Knipoog Dan heb ik wel zekerheid. Die heb ik nu even niet bij de hand maar kan die wel even terug zoeken.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 08:31

Dat de jeugd van tegenwoordig niet goed eet, ben ik me van bewust! Maar dan gaat het zinnetje; 'waar te voor staat is niet goed', weer op!

Als je je houd aan de 2 ons groenten en 2 stuks fruit per dag, kun je naar mijn idee gewoon lekker roomboter op je brood nemen en je patatjes in Ossewit bakken. En mag je tussendoor best wel eens je bescheuren aan een pak koekjes/snoepjes en een pizzaatje Knipoog

Njen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-08 08:53

singasong schreef:
Dat de jeugd van tegenwoordig niet goed eet, ben ik me van bewust! Maar dan gaat het zinnetje; 'waar te voor staat is niet goed', weer op!

Als je je houd aan de 2 ons groenten en 2 stuks fruit per dag, kun je naar mijn idee gewoon lekker roomboter op je brood nemen en je patatjes in Ossewit bakken. En mag je tussendoor best wel eens je bescheuren aan een pak koekjes/snoepjes en een pizzaatje Knipoog

Daar heb je ookwel gelijk in, maar wij komen daar niet eens aan omdat het niet te betalen is voor ons Bloos Beetje verse groente en fruit betaal je je scheel aan... De groente redden we soms net, maar momenteel ook niet omdat we nog een kookplaat moeten hebben en nu alleen maar alles kunnen bakken, vandaar dat ik het me dus afvroeg, want we liepen te twijfelen wat we zouden halen, olie of boter.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 09:47

Wat ik hier nog niet heb gelezen, maar wat wel belangrijk is, zijn de transvetten. Die zijn erg slecht voor hart- en bloedvaten. Deze zijn vooral te vinden in margarine.
http://www.kruidenvrouwtje.nl/voeding/transvetten.htm

Dus vooral margarine vermijden en verder natuurlijk gewoon matig zijn met vet Lachen

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 11:59

@Njen; even niet in trant van topic maar als je toevallig in buurt van een plattelandsdorpje woont zou je ook eens bij boeren kunnen kijken of je goedkoop groente kan krijgen. (Ik weet niet precies of seizoen al voorbij is )

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 12:25

Njen schreef:
Daar heb je ookwel gelijk in, maar wij komen daar niet eens aan omdat het niet te betalen is voor ons Bloos Beetje verse groente en fruit betaal je je scheel aan... De groente redden we soms net, maar momenteel ook niet omdat we nog een kookplaat moeten hebben en nu alleen maar alles kunnen bakken, vandaar dat ik het me dus afvroeg, want we liepen te twijfelen wat we zouden halen, olie of boter.

Hoe kook je nu dan? Veel groenten kun je trouwens ook rauw eten.

Even jou situatie terzijde, want ik kan niet inschatten hoe het bij jou thuis is.

Ik denk dat het voor veel mensen een keuze maken is. Kijk eens in je eetpatroon waar je wat minder van zou kunnen nemen zodat je wel goed groente en fruit kunt eten.

Ik weet dus niet hoe het bij jouw thuis is maar ik hoor meer mensen klagen over 'alles is zo duur'. Vervolgens drinken ze wel 2 kratten pils en roken ze als een ketter.
Verder zou je in plaats van vlees eens een ei kunnen nemen, is een stuk goedkoper en dan kun je weer wat meer groente nemen.

Boeren of privé bij mensen die buitenaf wonen hebben vaak een groententuin en verkopen dit voor heel weinig.

Njen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-08 12:35

Ik heb je gePBt Lachen Dat van bij mensen uit de omgeving groente enz halen ga ik zeker eens uitzoeken als ik tijd heb!

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 12:39

Oohja nog een tip, je kan ook proberen minder vlees te eten. Ik weet niet hoe vaak jullie vlees eten maar als het elke dag is zou ik eigenlijk voor groente/aardappels gaan ipv aardappels/vlees. Zo heb ik het eigenlijk altijd gedaan toen ik ook heel erg krap zat.. Om toch beetje vlees te hebben kun je spekjes nemen, die zijn goedkoop.. En die meebakken met aardappels.

Njen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-08 12:40

Ja is idd ookwel een goeie, maar wat voor groente is te bakken of rauw te eten?

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 12:43

Njen schreef:

Maar als je kunt bakken in een pan, kun je toch ook koken?

Rauwe groenten; andijvie, sla, spinazie, wortels, kool, witlof.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 12:46

Ik hoor juist altijd op kookprogrammas dat olijfolie niet goed is om mee te koken, omdat het goede dan juist word afgebroken. Hoe het juist zit weet ik niet meer

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 12:46

broccoli kun je ook rauw eten (alleen dat bovenste euh hoe heet dat gaan zo vervelend tussen je tanden zitten) bloemkool ook.

Njen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-08 13:07

singasong schreef:
Njen schreef:

Maar als je kunt bakken in een pan, kun je toch ook koken?

Rauwe groenten; andijvie, sla, spinazie, wortels, kool, witlof.

Hahah nee, we hebben een bakplaat(officieel een pizzapan/andere kant grillplaat geloof ik, maar het werkt goedgenoeg als bakplaat) Clown Er komt binnenkort wrs nog wel een kookplaatje met 2 pitten en een magnetron, maar ik moet even op mijn moeder wachten die dat voor ons eenmalig wou kopen Lachen

Jazzit

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 13:22

Hoe zit dat met vitamine D ?
Ik dacht dat dit uit boter (halvarine?) moet komen. Ik geloof niet dat dit in olie zit. Weet iemand hier meer vanaf?

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 13:59

Volgens mij is olie gezonder, omdat dat los vet is...

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 14:23

De gezondste olie is *nu moet ik even op de naam komen* arachide olie Lachen is een olie uit pinda's/apennoten Lachen Als je het dan echt gezond wil... Knipoog

Het "ideale" bord zou je in vlakken moeten verdelen, 50% groenten, 30% aardappelen en 20% vlees. Knipoog (sommigen zeggen ook 2/4e groenten, 1/4e aardappelen en 1/4e vlees. Uiteindelijk scheelt het niet veel.)

Transvetten zijn in principe (simpel uitgelegd) gewoon onverzadigde vetzuren die ze verzadigd hebben door elke C-atoom een H-atoom te geven (vetten bestaan uit een hele reeks C-atomen) daardoor kregen ze dezelfde positieve eigenschappen van verzadigde vetzuren (beter tegen hitte, harder enz) maar later kwamen ze er pas achter dat ze ook dezelfde negatieve eigenschappen kregen. Ze zijn dus niet zozeer slechter dan verzadigde vetzuren maar het gevaar schuilt er in dat veel mensen het niet weten en daardoor denken dat ze er maar "onbeperkt" gebruik van mogen maken. Lachen Er zijn een aantal merken met "light"boters, die die fabel misbruiken Knipoog

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 16:57

Persoonlijk doe ik het zo: liever onverzadigd en dan eet ik ook bijvoorkeur liever plantaardig vet dan dierlijk vet. Boter komt van melk en us dierlijk olijfolie dan weer plantaardig etc.

en dan zijn er nog de gezonde vetzuren als omega 3 en 6 voornamelijk in vis uiteraard.

daarbij zijn margarines vaak erg bewerkt als je graag boter wil neem dan echte boter.. echt vet maar wel rijk aan vitamines en calcium.