Hyperventilatie wie heeft het en wat doe jij er aan?

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Liiszle

Re: Hyperventilatie wie heeft het en wat doe jij er aan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 00:51

ook ik heb er last van..
heb hele lage bloeddruk, en wanneer ik me iets te druk maakt, krijg ik erg last van hartkloppingen, die overgaan in hyperventilatie.

vooral als ik écht moet huilen.. raak ik helemaal duizelig en zwart voor me ogen, en dan de hyperventilatie waardoor ik nog meer in paniek raak.
ik probeer dan aan iets willekeurigs te denken, over hoe ik de band van mn fiets ga plakken oid.. waardoor ik onbewust normaler ga ademen. als ik me ga focussen op mn ademhaling gaat het juist helemaal mis Bloos

_Karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 10:55

Volgens de artsen heb ik ook een soort van hyperventilatie. Ik adem verkeerd, maar ik ga niet hyperventileren, maar mijn hart 'slaat op hol'. Dan word ik duizelig en word het zwart voor mijn ogen. Maar volgens mij adem ik wel normaal door, het voelt gewoon alsof mijn hart ongeveer uit mijn borstkas springt. Ik heb allemaal testen gehad in het ziekenhuis en zeiden ze dat het een soort hyperventilatie is.

kaatje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-08 12:49

Ik had laatst van de stress ook weer dat ik begon.. Dan voel je je gewoon zo beroerd Boos!

imposantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-08 12:56

Ik heb het gekregen na een longonsteking.
Ik maakt me druk om weer ziek te worden en bouwde daardoor druk op mijn borst op, wat weer leidde tot hyperventilatie.
Moet nu naar de fysio voor ademhalingsoefeningen.
Ik volg dit topic even en zal nog een berichtje plaatsen zodra ik bij fysio ben geweest.

kaatje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-08 13:11

imposantje schreef:
Ik heb het gekregen na een longonsteking.
Ik maakt me druk om weer ziek te worden en bouwde daardoor druk op mijn borst op, wat weer leidde tot hyperventilatie.
Moet nu naar de fysio voor ademhalingsoefeningen.
Ik volg dit topic even en zal nog een berichtje plaatsen zodra ik bij fysio ben geweest.

Hopelijk heb je wat aan de behandeling van de fysio..

Ik heb het een poosje voor het eerst gehad en nu komt het dus vaker terug als ik erg veel stress heb.. Moet er dus een beetje mee uitkijken..

Maikaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-08 17:42

Ik heb het een keer gehad vlak na een wedstrijd ik heb me zo ingespannen ik heb zo hard getraind en toen ging het zo fout. dus ik overstuur ik hyperfentileren en ja je kan er niet veel tegen doen. mijn zus heeft het heel vaak als ze zich druk maakt over iets. je moet gewoon op je adem letten, me moeder deed ook altijd een nat was handje op het hoofd van mijn zus weet niet waarom eigenlijk. En ja een zak voor je mond en erin ademen bij de een helpt het wel en bij de andere totaal niet.

berpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-08 17:53

Nee zit echt niet tussen je oren, ik heb het al een aantal jaren, oorzaak was een flinke periode met stress en de eerste paar keren ben ik naar de eerste hulp gebracht kun je nagaan.
Het eerste half jar was erg moeilijk, angst wanneer ik duizelig werd.
Ik heb een tijdje fysio gehad om me te ontspannen.
Nu gaat het wel, je leert er mee leven maar soms overvalt het me in de supermarkt of op visite en dat zjn moeilijke momenten, het schijnt ook dat als je het eenmaal hebt het nooit meer weg gaat.

Je gaat best wel van dag tot dag leven want afspraken plannen liever niet, smorgens vroeg afspreken kan niet meer omdat ik er smorgens gevoeliger voor ben.
Ik moet zorgen dat ik geen haast heb want dan gaat het mis enz.

Als het te erg word neem ik oxazepam in, ben ik wel high de hele dag maar geeft me rust.

Het beste werkt het als ik duizelig word om gewoon even te gaan lopen en even mijn gedachten te verzetten maar je moet wel in een situatie zijn dat dat kan.

De meeste paniek heb ik als ik zelf moet autorijden en het gebeurd, rijden doe ik ook bijna niet meer omdat ik zo bang ben dat het onder het rijden gebeurt is het meteen een trigger om het juist te laten gebeuren.

Nou aan mij heb je geloof ik ook niets want hier word je ook niet vrolijk van, sorry

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-08 18:03

Haha geeft niet. Ik herken de verhalen wel heel erg goed. Vooral in de auto hopen dat je het niet krijgt maar dat je het dan juist wel krijgt. Ik moet niet echt hijgen maar krijg gewoon druk op de borst net of er iets in je keel zit en word duizelig en warm en zweten tintels in mn handen. Best intressant om dit te lezen. Ik herken fveel dingen. Dat is wel fijn want soms denk je zal dit er ook bij horen of zal er dan toch iets anders ana de hand zijn? Mn ouders gaan binnenkort op vakantie en kan nu niet eens alleen thuis blijven omdat het dan mis gaat en bij al 22 jaar haha heel erg om te schamen maar ja ga nu bij mn tante logeren en dat geeft me wel een beetje een rustig gevoel. Moet het mijzelf toch makkelijk proberen te maken. Dinsdag kan ik naar deh uisarts en hopelijk kan ik dan naar een haptonoom of iets wat me kan helpen. Want heb het gevoel dat als i kzo door ga wel ene keer ga door draaien.

berpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-08 18:10

Ja dat gevoel herken ik, ondertussen weet ik allemaal wel wat me te wachten staat, maar toch ben ik ook bang dat het helemaal verkeerd gaat.
Hoe weet ik niet precies maar een soort angst van er komt nog meer.
(edit) de fysio heeft me wel ontzettend geholpen, genezen ben ik niet maar zij heeft me geleerd om met de angst om te gaan op het moment van de aanval en dat scheelt echt enorm.

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-08 20:41

Ik denk er aan om zo n kasje te nemen op pagina 1. Mar dinsdag eerst maar preten met de huisarts. Je zit de hele dag gewoon te wachten van heb ik er nu last van hoe gaat het nu? Zal het nog komen. OOoh echt zo vervelend. Als ik het met szo n kasje makkelijk op ritme kan krijgen. Ik hoop het echt heb elke dag wle even benauwd gelukkig wel aardig onder controle. Maar toch

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-08 21:59

ik ben bij de fysio geweest. en heb wel wat goeie tips gekregen maar het blijft nog steeds een eng gevoel heb nu een druk op de borst net of mn hart pijn doet maar dat is waarschijnlijk neit zo maar zo voelt het

imposantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 14:36

Ik ben bij mijn tante geweest.
Ze geeft yogalessen en ademhalingsoefeningen.
Ik heb er superveel aan gehad.
Ik zal de blzdes wel een keer een stuk overtypen waar je iets aan hebt.

Luigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 09:28

Ik heb last van Chronische Hyperventilatie, heel erg vervelend. Wat voor klachten je er allemaal bij krijgt is echt geen pretje Boos! .
Ben ook een paar keer zelfs bij de eerste hulp beland. Op www.hyperventilatie.info staat er ook veel informatie over.
Het vervelende is dat je er gewoon nooit meer vanaf kan komen en er mee moet leren leven, maar ik ben nog steeds op zoek naar datgene wat het een stuk draagelijker maakt.

Ivon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 11:32

Ik heb ook last van chronische hyperventilatie. Op de middelbare school ben ik een tijd erg moe geweest met af en toe flauwvallen en trillen, maar er kwam niks uit de bloedonderzoeken. Toen heb ik een keer een flinke aanval gehad, ik kon wel ademen, maar was benauwd, duizelig, trillerig, prikkels rondom mijn mond en in mijn vingers. Ik vond het zo eng dat ik zelfs een tijd niet meer alleen over straat durfde. Ik heb fysiotherapie en ademhalingstherapie gehad, dat heeft enigzins geholpen, maar ik ben er nooit helemaal vanaf gekomen. Vooral als ik over ademen nadenk, gaat het helemaal mis!
Als ik moe en/of gestresst ben, komt het af en toe nog steeds in aanvallen naar boven, vooral als je het net even niet kan gebruiken (zoals in een vergadering, of toen ik nog studeerde tijdens college's).
Ik heb toen een hypex gekocht (maakt minder lawaai dan een zakje)
http://www.rafys.nl/webshop/servlet/ProductDetail?product_id=1075
Ik begin het nu wel beter te herkennen, als ik me afvraag waarom ik toch zo moe ben, weet ik hoe laat het is. Even tijd om gas terug te nemen. Ik merk dat vooral lichaamsbeweging helpt om een beginnende aanval (NB beginnend!!!) te stoppen, niet jezelf buiten adem werken, maar vooral de afleiding van bijvoorbeeld paardrijden (of stofzuigen). Ik weet niet of jullie dat herkennen, maar als ik tegen een aanval aan zit, lijkt het net alsof een bepaald licht het kan versterken.

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-08 21:14

Klopt als ik iets anders ga doen heb ik ook nergens meer last van. Maar ik heb nu zo n last van mn ribben zeg maar onder de bh beugel iets lager. Denk dat dat mn ribben zijn. En dacht alweer dat er iets anders de hand zou zijn. Maar ik zeg steeds tegen mezelf er hebben nu 5 mensen gekekn kan toch niet. Hartfilmpje was goed. Dus niks aan de hand. Door gaan. Maar mn ribben daar maakte ik me toch wel zorgen om

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-08 21:15

ok dat zou fijn zijn

imposantje schreef:
Ik ben bij mijn tante geweest.
Ze geeft yogalessen en ademhalingsoefeningen.
Ik heb er superveel aan gehad.
Ik zal de blzdes wel een keer een stuk overtypen waar je iets aan hebt.

Ivon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-08 16:17

kleinelinda schreef:
Klopt als ik iets anders ga doen heb ik ook nergens meer last van. Maar ik heb nu zo n last van mn ribben zeg maar onder de bh beugel iets lager. Denk dat dat mn ribben zijn. En dacht alweer dat er iets anders de hand zou zijn. Maar ik zeg steeds tegen mezelf er hebben nu 5 mensen gekekn kan toch niet. Hartfilmpje was goed. Dus niks aan de hand. Door gaan. Maar mn ribben daar maakte ik me toch wel zorgen om

Hier heb ik ook erg veel last van, het is dan ook erg pijnlijk als ik mijn vingers tussen mijn ribben voel (ik moet gewoon altijd controleren of de pijn daar vandaan komt). Het schijnt dat je dan met de ademhaling je spieren vasthoudt terwijl je normaal je spieren zou ontspannen bij het uitademen. Ik krijg het nog niet voor elkaar, ik heb die "spierpijn" inmiddels al een paar jaar.

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-08 12:13

ja ik heb de contole drang ook altijd. Ik word er soms niet goed van. En denk ik er is niks. Maar dan denk ik dat er iets met mn hart is. Stom toch? En dan bel i kde huisartenspost weer. en dan denk ik oh wat stom die mensen zullen wel denken heb je haar weer. Vanmorgen voelde en hoorde ik mn hart steeds. en dan denk je oh nee he? En dan ga ik me er weer druk om maken en dan word het weer erger.

Jessicauvita

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 13:17

Ik heb er ook last van gehad, ik was toen depresief en heel erg gestrest. Nu nog steeds maar heb er wel minder last van.

Ivon schreef:
Hier heb ik ook erg veel last van, het is dan ook erg pijnlijk als ik mijn vingers tussen mijn ribben voel (ik moet gewoon altijd controleren of de pijn daar vandaan komt). Het schijnt dat je dan met de ademhaling je spieren vasthoudt terwijl je normaal je spieren zou ontspannen bij het uitademen. Ik krijg het nog niet voor elkaar, ik heb die "spierpijn" inmiddels al een paar jaar.

Ik heb dat ook. Wat ik soms ook heb is dat als ik diep inadem dat ik een hele schok krijg vlak bij me ribben.

Targaryen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 15:31

Ik heb chronische hyperventilatie en ik raad iedereen aan om ademhalingstherapie te doen. Ik heb dat ook gedaan en ik heb het sindsdien echt veel, veel beter in de hand. Als ik nu een aanval voel aankomen, weet ik wat ik moet doen en dat is echt een stuk fijner.

Wat ook heel fijn is, is weten wat de oorzaak is van je hyperventilatie. Als ik in een stressige periode zit (en dus meer last heb van m'n hyperventilatie), weet ik dat ik even een stapje terug moet doen en beter op m'n ademhaling moet letten. Lachen

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-08 18:36

okay. Stapje terug moet ik nog maar even over nadenken. haha. Ik heb nog niet echt een idee waar het vandaan komt. Maar het is wel eng. Hebben jullie ook wle eens dat je steeds je hard hoort en voelt kloppen.

Mama_Rianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 20:26

Ik heb het ook en ook best snel last van. Ik leg altijd mijn handen op me buik, inademen tot 3 tellen en dan uitademen. Heb er ook pillen voor, waar ik rustiger van word.

Ivon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 08:56

kleinelinda schreef:
okay. Stapje terug moet ik nog maar even over nadenken. haha. Ik heb nog niet echt een idee waar het vandaan komt. Maar het is wel eng. Hebben jullie ook wle eens dat je steeds je hard hoort en voelt kloppen.

Ja, dat ken ik maar al te goed! Ik heb er inmiddels al een paar jaar last van, maar je krijgt wel steeds meer vertrouwen in jezelf hoor. In het begin was ik zo bang dat ik in openbaar flauw zou vallen ofzo, nu weet ik dat dat niet zo snel gebeurd ook al ben ik wat duizelig en is mijn ademhaling niet helemaal juist.

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-08 20:28

fijn om dit allemaal te lezen zeg. Word er een stuk rustiger van. Ik was vanmiddag ook giga duizelig en benauwd. En ik bleef de hele middag duizelig heel eng. En was alweer ene beetje bang. Volgens mij als je alles ene keer mee gemaakt hebt dan dnek je vna o ja. Zoals nu ben ik oo kwel een beetje benauwd maar wel onder controle. Poeh heftig zeg.

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 21:09

Ik heb het nu...3 x gehad. Ik heb het vooral als ik moet huilen en dan probeer om mezelf weer onder controle te houden, dan gaat het mis.
Vind het heel eng altijd, ik heb het ook eens midden in de klas gehad, sommigen dachten echt dat ik doodging Clown .

Gelukkig heb ik er dus niet vaak last van Lachen *klopt af*