hernia

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ivonka

Re: hernia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 13:58

Daar heeft je neuroloog wel gelijk in denk ik. De blokkade wordt gezet op de zenuwwortels, dus die naar je been of arm gaan. Die pijn gaat dan weg. anders moeten ze eventueel in je ruggemerg zitten en dat doen ze denk ik niet zo gauw en of het helpt is vaak nog een tweede. Maar misschien kunnen het littekenweefsel weghalen ofzoiets.
Bij rugpijn blokkeren vaak je spieren eromheen. Die zeggen "tot hier en niet verder".
Afijn ik ben geen orthopeed dus is het beter om een second opinion aan te vragen. Elke verzekeraar vergoed dat (de eerste keer). Een tweede moet je even navragen Knipoog

Ariebombarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 13:59

Bokster met meeste hernia's (gokje Knipoog ) ooit meldt zich Haha!

Heb er nu 6 gehad in totaal.
Op mn 12de mn eerste en daar waren ze maar net op tijd bij, anders was ik verlamd geweest vanaf mn navel. Daarna op 16de twee keer een hernia en die is met veel rusten over gegaan. Heb toen gipskorset omgekregen en goedje ingespoten gekregen om te kijken hoe dat hielp, maar dat hielp eigenlijk vrijwel niks.. Na een maand of 3/4 rusten ging het over. De hernia daarna had ik op mn 21ste, die hebben ze weggehaald, geopereerd dus. Daarna op mn 23ste ook nog operatief weggehaald. Toen ik 25 was weer een keer en een paar maanden daarna cosntateerden ze dat ik door de operaties last had van littekenweefsel., wat dezelfde symptomen geeft. Dat is dus chronisch. Gelukkig helpt veel sporten (fitness en paardrijden) mij om pijnvrij te blijven.

Zo.. dat is in het kort mijn verhaal..

Als je meer wilt weten, mijn inbox staat altijd open Kusje

Ivonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 14:03

@Ariebombarie

Das niet niks. Zeker al zo jong is uitzonderlijk. De meeste komen voor tussen de 20 en 40 jaar meen ik. Dikke pech dus Ach gut De vader van mijn collega had dat ook en ook zoveel littekenweefsel dat ze bij hem de lendewervels nu in een soort cement hebben gezet. Schijnt te werken.

judith

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 14:45

Hier nog een bokker met een hernia! In 2003 geopereerd aan hernia l4-l5 en zat er een op l5-s1. Nu 6 weken geleden opnieuw geopereerd aan een hernia l5-s1 (die van 4 jaar geleden is gaan groeien...) en er zit een nieuwe op ol4-l5, dus als ik pech heb gaat die ook groeien en mag ik over een poosje nog een x...
Daarnaast hebben ze een cyste gevonden in mijn ruggemerg waarvoor ik afgelopen maandag door de scan ben geweest. Ik moet vanmiddag naar het ziekenhuis voor de uitslag hiervan...

Hier dus ook een fijne rug! En dat allemaal door een paardrijongeluk... Leuke sport he Knipoog

knooopje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-08 14:55

judith jeetje wat vresenlijk!
heb ik dus weer een rare vraag,hoe lang was je onder behandeling,voor je eerste operatie.
heel veel sterkte met je uitslag vanmiddag!
groetjes saskia

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 15:20

Ivonka schreef:
Daar heeft je neuroloog wel gelijk in denk ik. De blokkade wordt gezet op de zenuwwortels, dus die naar je been of arm gaan. Die pijn gaat dan weg. anders moeten ze eventueel in je ruggemerg zitten en dat doen ze denk ik niet zo gauw en of het helpt is vaak nog een tweede. Maar misschien kunnen het littekenweefsel weghalen ofzoiets.
Bij rugpijn blokkeren vaak je spieren eromheen. Die zeggen "tot hier en niet verder".
Afijn ik ben geen orthopeed dus is het beter om een second opinion aan te vragen. Elke verzekeraar vergoed dat (de eerste keer). Een tweede moet je even navragen Knipoog

Maar de uitstraling die zit toch ook in de (in mijn geval onder in de rug) billen. Dit sijn toch de punten die zo pijn doen bij aanraking? dat is waar ik de pijn heb. Heb qua therapiën ook al het 1 en ander gedaan en de pijnpunten blijven pijnlijk. Ik dacht dus, dat dit van de hernia/bulging disc kwam en doordat ik nu dus al vele jaren de tabletten slik, is de pijn wel een heel stuk minder, maar het laatste jaar dus weer verergerd.

knooopje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-08 20:03

hoi hoi.
wat is bulging disc?
heb gister zoveel termen naar mijn hoofd geslingert gekregen.
vr groetjes saskia

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 20:06

Is een tussenwerfelschijf die in zijn geheel verplaatst is. Kon op de MRI echt duidelijk zien dat die er een stuk uitzat. Hoorde laatst van iemand dat dit vaak de voorloper van een hernia is.

knooopje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-08 20:28

als ik het dan goed heb drukt die van mij op mijn linker zenuw

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 20:39

Is er een MRI gemaakt van je rug knoopje? Daar kun je het heel goed op zien.

knooopje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-08 21:25

nee de dokter en de ostreopaat de fysioterapeut,ze zeiden allemaal hetzelfde we kunnen wel een mri maken,maar we weten wel wat daar op te zien is,en ook dan zal ik hetzelfde verhaal te horen krijgen,ze weten ook precies waar het zit,ik heb geen idee wat ze verder van plan zijn,ik moet maandag weer naar de ostreopaat,om verder te kijken,hoe ze het gaan aanpakken,ik heb geen flauw idee wat me te wachten staat,hoe lang dit gaat duuren,wat de behandeling zou zijn.als ik alls zo lees staat er niet veel goeds te wachten,ik mag nu dus een beetje door huis lopen,maar zodra ik pijn voel moet ik weer gaan liggen,maar als ik mijn been al van de bank afzwaai doet het al zeer,ik loop al een poosje met een zeer been,en als ik loop en de pijn word ondragenlijk ga ik even zitten,dan trekt het zo weer weg en kan ik weer evn verder lopen,ik heb van de week ook nog gewon gereden(had geen idee dat het hernia was)verveel me nu al rot,en heb erg de neiging om in de auto te stappen en even naar stal te gaan,maa dat mag dus niet(mag al niet autorijden)dit is de de eerste dag dat ik echt rust neem,en ik voel niet dat het anders word,begin al te twijfelen of het wel nut heeft om maa te blijfen liggen,en dit is dus nog maar dag 1(ik weet het ben ongeduldig)
vr groetjes saskia
Laatst bijgewerkt door knooopje op 08-08-08 21:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 21:28

Vreemd dat je dus niet eerst naar een neuroloog moet en dat er onderzoeken gedaan worden. Toen ik de 1e hernia had was het ook overduidelijk, maar is er wel met spoed toen voor gezorgd dat ik in de molen van neuro enz. terechtkwam...

knooopje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-08 21:33

ik heb gister wel testen gehad waaruit bleek dat in mijn linker kuit de reflexs erg vermindert was(bijna geen reactie)mijn knie was de reactie overgevoelig,mijn hernia is ook pas gister vastgesteld,dus vandaar dat ik eigenlijk niks weet,ja dat het goed fout zit

knooopje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-08 21:35

ow gister ben ik niet naar een ostreopaat geweest maar naar manuele terapie

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 21:37

Dan zul je denk ik nog wel naar een neuroloog gaan... Lijkt me toch wel belangrijk om te weten waar en hoe alles eruit ziet van binnen.
Lees net dat je bij de manuele therapeut was? En die heeft een hernia vastgesteld? Dan zou ik zeer zeker nog even naar een DA gaan en dat met DA overleggen...

knooopje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-08 21:56

die heeft me daar naar toe gestuurt

judith

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 22:01

knooopje schreef:
ow gister ben ik niet naar een ostreopaat geweest maar naar manuele terapie

Als ik je een tip mag geven: Laat je alsjeblieft scannen! Ik heb voor mijn vorige operatie 4(!) jaar rond gelopen met een dubbele hernia... En alleen omdat ze vonden dat iemand van destijds 16 geen hernia kon hebben, wilden ze me verder niet onderzoeken. Ze zeiden dat aan mijn spieren lag en met veel fysio en manuele therapie zou het over moeten gaan... Het werd echter alleen maar erger! Pas toen ik zelf fysiotherapie ging studeren en leerde wat een hernia was heb ik erop gestaan dat ik naar de neuroloog doorgestuurd werd en dat er een scan gemaakt werd. Die uitslag gaf een grote hernia aan en een kleinere en ik moest direct plat op bed voor de operatie, ik was bijna verlamd!
Ik heb op mijn opleiding ook geleerd dat je als fysio of manueel therapeut of als welke (para)medicus dan ook geen rontgen ogen hebt en als je ook maar het vermoeden hebt dat er iets mis is in het lichaam dat je dat moet laten onderzoeken door bijvoorbeeld rontgenfoto's of een ct/mri scan!

Iemand kan dus nooit tegen jou zeggen zonder het op een dergelijke manier onderzocht te hebben dat je een hernia hebt en het kan zelfs gevaarlijk zijn ernaar te handelen en een behandeling te starten terwijl ze niks zeker weten. Er zijn ook andere aandoeningen die dezelfde klachten geven als een hernia, maar een totaal andere behandeling hebben... Ook dokters kunnen het bij het verkeerde eind hebben en het is jouw goed recht dat je precies wilt weten wat er aan de hand is! En als zij dat niet willen doen kun je altijd ergens anders heen gaan (Je zorgverzekeraar kan je hier ook bij helpen...)

Helaas was ik met mijn 16 jaar heel ontwetend destijds en hadden ook mijn ouders er weinig verstand van maar als ik er toen snel bij was geweest en direct geweten had wat er aan de hand was, had ik nu 8 jaar later niet nog steeds met rugklachten gelopen en was ik 6 weken geleden niet opnieuw geopereerd!

Ivonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 22:28

judith schreef:
Iemand kan dus nooit tegen jou zeggen zonder het op een dergelijke manier onderzocht te hebben dat je een hernia hebt en het kan zelfs gevaarlijk zijn ernaar te handelen en een behandeling te starten terwijl ze niks zeker weten. Er zijn ook andere aandoeningen die dezelfde klachten geven als een hernia, maar een totaal andere behandeling hebben... Ook dokters kunnen het bij het verkeerde eind hebben en het is jouw goed recht dat je precies wilt weten wat er aan de hand is! En als zij dat niet willen doen kun je altijd ergens anders heen gaan (Je zorgverzekeraar kan je hier ook bij helpen...)

Ja manuele therapie kan volgens mij ook heel verkeerd uitpakken bij een hernia (ik mocht niet meer nadat de hernia was vastgesteld dmv MRI)
Een kennis van mij (fysiotherapeute) heeft mij toen dertijd terug gestuurd na de DA (moest van hem therapie) en overlegt dat ze toch wel degelijk aan een hernia dacht. Toen naar een neuroloog, daar moest ik een scan van laten maken. In de tussentijd kreeg ik uitval in mijn enkel. Na de uitslag door de neuroloog doorgestuurd naar de neurochirurg en die zei gelijk.. opereren.
Ik heb de massel gehad dat ik aan een onderzoek mocht meedoen en dus binnen 4 wkn werd geopereerd. Had anders ook 6 mnd moeten wachten.

Tegenwoordig word je volgens mij niet meer zo snel geopereerd, tenzij je uitval hebt.

knooopje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-08 22:58

ik heb wel een foto laten maken,en de uitfal zit in mijn linker been,ik heb nu geen last van mijn rug,mijn been doet erg pijn.
het is niet dat ze geen mri willen laten maken,maar ze weten al wat er aan de hand is en waar het zit een mri zal niks nieuw zeggen,toch ga ik er maar wel op aan dringen dat ik dat toch wil voor de zekerheid.
iedereen alvast erg bedankt voor de reacties,ik heb er erg veel aan omdat dit voor mij een onbekend gebied is

Ivonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 23:04

knooopje schreef:
ik heb wel een foto laten maken,en de uitfal zit in mijn linker been,ik heb nu geen last van mijn rug,mijn been doet erg pijn.
het is niet dat ze geen mri willen laten maken,maar ze weten al wat er aan de hand is en waar het zit een mri zal niks nieuw zeggen,toch ga ik er maar wel op aan dringen dat ik dat toch wil voor de zekerheid.
iedereen alvast erg bedankt voor de reacties,ik heb er erg veel aan omdat dit voor mij een onbekend gebied is

Een foto laat geen weke delen zien dus daar heb je weinig aan. Een MRI laat zien hoever de discus uitstulpt en dus op de zenuwwortel(s) drukt. Als ze bijna helemaal benkeld is de kans op herstel vaak minder of nihil (pijn is meestal wel weg)
Ik heb nog steeds een doof gevoel in mijn scheenbeen en grote teen. Dat zal nooit meer goed komen omdat ie te lang bekneld heeft gezeten. Onder de geopereerde hernia zat/zit er nog één. Een kleintje maar die geeft (nog) geen problemen. * ff afkloppen*

verania

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 23:06

hai hai

niet zo lekker een hernia

heb ik jaaaaaaaaaaaaaaren geleden ook gehad
hetgeen dat je toen moest doen was platliggen vreselijk, ik sliep in de kamer beneden trappen lopen mocht en kon niet, had een prisma bril zodat ik plat liggend tv kon kijken,

wat mij hielp was een kussen onder je knieholtes.

verder wel wat therapie gehad maar nooit echt geholpen.

jaren later (toen het al weer beter ging)
had ik het weer,
ik stond voorover gebogen en shuin, ik kon niet meer recht staan en mijn benen wilde ook niet meer,

moest een mri scan laten maken met spoed zat in de wachtkamer en moest even naar toilet,
vriendin van me zei ga nou maar , als je aan de beurt bent zeg ik het wel tegen ze.

ik wilde gaan zitten , en toen nou ik schrok me rot een en al gekraak niet te geloven, had het idee dat het hele ziekenhuis het kon horen,
en wat bleek ik stond weer recht. pff

was aan de beurt dokter zit achter zijn bureau , ik liep naar zijn bureau en hij zat met zijn neus in een blad, en zei zo jongedame dat zieter niet goed uit u moet geo.... toen stopte hij en keek me aan
en zei hee oo ehm je staat recht

ik had gewoon mazzel, er was een schijf er tussen uit ofzo en die was teruggeschoten, vandaar dat gekraak.

ze opereren ook niet vaak volgens mij eerst met therapie etc. tenzei je echt niet meer lopen kan en bijv, net als ik scheef en krom gaat lopen.

s6 iig

by the way rugklachten zijn wel gebleven maar niet meer in die erge mate, ik kan er mee leven

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 23:07

Vriendlief heeft eind vorig jaar een dubbele hernia gehad. Was echt heel ernstig (kon bijna niet meer lopen). Hij is dan ook een maand na de diagnose geopereerd, en dit heeft godzijdank goed uitgepakt, hij is weer volldig pijnvrij. Hij is ook onder de MRI geweest trouwens Lachen.

Hij is wel moeten stoppen met zijn (zwaar) werk. De andere oorzaak, de genetische invloed van z'n familie, valt helaas niet te omzeilen.

verania

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 23:11

BraveSpots schreef:
Vriendlief heeft eind vorig jaar een dubbele hernia gehad. Was echt heel ernstig (kon bijna niet meer lopen). Hij is dan ook een maand na de diagnose geopereerd, en dit heeft godzijdank goed uitgepakt, hij is weer volldig pijnvrij. Hij is ook onder de MRI geweest trouwens Lachen.

Hij is wel moeten stoppen met zijn (zwaar) werk. De andere oorzaak, de genetische invloed van z'n familie, valt helaas niet te omzeilen.

wat bedoel je met het laatste, dat het erfelijk zou kunnen zijn?

mijn vader heeft rugklachten (is er ook aan geopereerd)
heeft nekklachten (zit bij de pijn polie)

en ik heb het ook beide ?

althans de klachten dan he ik ben niet geopereerd en geen pijnpolie

ik heb er nu dan bij dat mijn pink en ringvinger en gedeelte van mijn hand verdoofd aanvoelen, kan er in bijten, is begonnen met tintelen.

Ivonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 23:37

verania schreef:
BraveSpots schreef:

wat bedoel je met het laatste, dat het erfelijk zou kunnen zijn?

mijn vader heeft rugklachten (is er ook aan geopereerd)
heeft nekklachten (zit bij de pijn polie)

en ik heb het ook beide ?

althans de klachten dan he ik ben niet geopereerd en geen pijnpolie

ik heb er nu dan bij dat mijn pink en ringvinger en gedeelte van mijn hand verdoofd aanvoelen, kan er in bijten, is begonnen met tintelen.

Oeps...nekhernia! Of misschien een enorme knoop in je nek/halsspieren. Die had ik laatst ook . Ik dacht ahhh of een nekhernia of carpale tunnelsyndroom. Pfff gelukkig geen van beide. Te veel stress en met fysio opgelost Haha!

verania

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 23:40

ja ik ben al bij de fysio geweest en een poos terug ook, maar het gaat niet weg.
ze hebben wel een gewone foto gemaakt van mijn nek maar was niets op te zien
nu heb ik wel gehoord dat een gewone foto vaak niet alles weergeeft.

volgende week moet ik weer naar fysio word er wel gek van ondertussen, ze denken of mijn nek of mijn elleboog?

gr