Vedette schreef:Daar heb je wederom helemaal gelijk in, iedere borderliner is anders, evenals dat iedere autist anders is. Persoonlijk zie ik mensen met bordeline als instabiele personen op meerdere vlakken. Zij hebben moeite met het onderhouden van contacten, zij trekken personen aan, maar stoten ze ook weer af. Zij zijn vaak impulsief en reageren ook veelaal impulsief op verschillende situaties. Daarnaast hebben zij ook veelal te kampen met stemmingswisselingen en bekijken zij veel zaken zwart-wit. Grijs komt niet voor.
Wat ik bij de borderliners die ik ken veel zie terugkomen, is dat zij nogal de neiging hebben om hun (in dit geval) vrienden te kleineren. Ook zijn zij veel met zelfdoding bezig en dreigen daar ook mee naar hun vrienden toe.
Toch denk ik wel dat de kenmerken die in de DSM staan bij de meeste Borderliners zullen terugkomen, in meer of mindere mate. Bij de Borderliners die ik ken, kan ik in ieder geval wel de DSM-criteria op ze toepassen.
Jij gebruikt in je post het woord "kleinerend".... Mag ik zeggen dat ik jouw reactie naar borderliners toe eigenlijk redelijk "kleinerend" vind? Ik vind het nogal wat - op de stoel van de psychiater gaan zitten en melden dat je de criteria "op ze toe kunt passen". Zeg dan dat je de criteria in hen wel "herkent" ofzo.
Bovendien: "persoonlijk zie ik mensen met borderline als instabiele personen op meerdere vlakken" is prima gezegd als je het mij vraagt. Maar daarna ga je de mist in. "Zij hebben", "zij trekken", "zij zijn vaak" (hey, nuance!), "daarnaast hebben zij veelal" (again: enige nuance!"), "bekijken zij veel zaken", "grijs komt niet voor", "zij nogal de neiging hebben", " ook zijn zij veel", "dreigen daar ook mee"....
Pardon?
Wie denkt er nu zwart-wit?