Depressie - burn out - manisch depr. - borderline

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nikka

Re: Depressie - burn out - manisch depr. - borderline

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 22:06

Urielle schreef:
Ik ben erg benieuwd wat het verschil is tussen deze vier wanneer een diagnose gesteld moet worden.
- Depressie
- Burn out
- Manische depressiviteit
- Borderline

Dus: hoe onderscheidt een arts/psycholoog/psychiater deze vier van elkaar?

Vanwaar deze vraag eigenlijk?

Vedette

Nouks schreef:
Lynn_Nikita & Urielle: een depressie hoeft niet per definitie te ontstaan door "overwerken". Daar kunnen zo vele oorzaken voor zijn. Zelfs zonder aanwijsbare oorzaak kun je depressief worden.

Een burn-out (geen idee wat daar precies de definitie van is overigens) is inderdaad wel door "te veel doen".

De laatste twee zijn psychiatrische stoornissen. Een manisch-depressieve stoornis is iets totaal anders dan een depressie, maar kenmerkt zich - heel zwartwit gezegd - door afwisselende manische en depressieve periodes. De stoornis is ook bekend onder de naam "bipolaire (persoonlijkheids)stoornis".

Borderline persoonlijkheidsstoornis (of emotie-regulatiestoornis) is een lastige stoornis om te diagnostiseren omdat 'ie onwijs complex is. De stoornis kan samen gaan met depressies, eetstoornissen, psychoses, etc etc etc. Soms wordt de stoornis ook samen met bijvoorbeeld een andere stoornis of "ziektebeeld" gediagnostiseerd. In feite zegt "emotieregulatiestoornis" wel aardig wat "de kern" van het verhaal is - emoties worden niet op de juiste manier "afgehandeld".

Overigens stelt Lynn_Nikita dat de stoornis ontstaat na traumatische jeugd of gebeurtenis - das niet per definitie waar. Er is nog uitgebreid onderzoek naar, maar het is wel duidelijk dat het vaak een combinatie is van factoren: erfelijkheid en omgeving/opvoeding/ervaringen.

Moet ik er wel bij zeggen dat ik nog nooit een borderliner ben tegen gekomen met een "goede jeugd".... Maar 't schijnt voor te komen.

Edit: ik begon overigens met het typen van dit bericht direct na het bericht van Lynn_Nikita: Lynn_Nikita @ [MW] Depressie - burn out - manisch depr. - borderline

Nu even de rest bijlezen Knipoog

Bipolaire stoornissen vallen niet in de catagorie persoonlijkheidsstoornissen, maar stemmingsstoornissen. Binnen de meerassige beoordeling van de DSM-4 wordt een stemmingsstoornis ook nooit op de as van een persoonlijkheidsstoonis (as 2) vermeld. Een bipolaire stoornis zal ook nooit een persoonlijkheidsstoornis zijn, evenals zelfs een langdurige milde vorm van een depressie (dysthimia) nooit een persoonlijkheidsstoornis zal zijn.

Anoniem

Vedette schreef:
Het grote verschil tussen Borderline en de andere stoornissen is, dat Borderline een persoonlijkheidsstoornis is. Dit houdt in dat de stoornis aan je persoonlijkheid gebonden is en van langdurige aard, of zelfs mogelijk voor altijd.

Sterker nog - ga d'r maar niet vanuit dat iemand met borderline "geneest"... Ermee leren leven is een ander verhaal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 22:08

Vedette schreef:
[***] schreef:
De laatste twee zijn psychiatrische stoornissen. Een manisch-depressieve stoornis is iets totaal anders dan een depressie, maar kenmerkt zich - heel zwartwit gezegd - door afwisselende manische en depressieve periodes. De stoornis is ook bekend onder de naam "bipolaire (persoonlijkheids)stoornis".

Bipolaire stoornissen vallen niet in de catagorie persoonlijkheidsstoornissen, maar stemmingsstoornissen. Binnen de meerassige beoordeling van de DSM-4 wordt een stemmingsstoornis ook nooit op de as van een persoonlijkheidsstoonis (as 2) vermeld. Een bipolaire stoornis zal ook nooit een persoonlijkheidsstoornis zijn, evenals zelfs een langdurige milde vorm van een depressie (dysthimia) nooit een persoonlijkheidsstoornis zal zijn.

Neem aan dat je doelt op 't dikgedrukte gedeelte? Inderdaad een foutje van mij... Bipolaire stoornis is inderdaad geen persoonlijkheidsstoornis. Goed dat je het even meldt.

Vedette

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 22:09

Daar doelde ik idd op Knipoog Ik heb toevallig net de DSM voor me liggen Lachen

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-08 22:10

Nikka schreef:
Vanwaar deze vraag eigenlijk?

Zowel professionele interesse als op privébasis Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 22:12

Vedette schreef:

....dat was me al duidelijk ja.
Maar goed, DSM is nuttig, maar niet heilig. Zeker in deze situatie lijkt het me nuttiger om in jip-en-janneketaal de kern van de zaak te bespreken dan om (voor bijvoorbeeld borderline) te roepen "kijk als je 5 van deze kenmerken hebt dan ben je een borderliner".

(Niet persoonlijk - meer algemene opmerking)

dovish

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 22:14

Lynn_Nikita schreef:
depressie is in een flinke dip zitten, manisch is het als je het het altijd hebt
het verschil tussen depressie en borderline is dat je bij borderline nog meer klachten hebt dan alleen depresiviteit

Volgens mij klopt dit niet hoor... manisch is niet hetzelfde als lang depressief zijn. Als je manisch depressief bent heb je juist (voor je eigen gevoel) geweldige pieken en dalen. Bij een manie is er vaak sprake van zelfoverschatting, kansen slecht kunnen inschatten, verslavingsgevaar, te actief zijn in bijvoorbeeld het gevoel te hebben ontzettend artistiek te zijn.

het verschil tussen borderline en een depressie is ook niet 'meer klachten'. BORDERline zegt het eigenlijk al. Het steeds verkennen en overschrijden van je (eigen) grenzen, vaak met zelfbeschadiging. Als je het echt wilt weten kan je er natuurlijk nog beter de dsmIV op naslaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 22:18

dovish schreef:
Volgens mij klopt dit niet hoor... manisch is niet hetzelfde als lang depressief zijn.

Klopt inderdaad dovish, manisch depressief = niet altijd depressief zijn, maar tis wel een stoornis en daar kun je dus je hele leven last van houden. Als je het hebt over "altijd depressief zijn" heb je het eerder over iets als dysthymie (dysthyme stoornis) of chronische depressie.

Edit: quote toegevoegd
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 13-07-08 22:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 22:19

dovish schreef:
Lynn_Nikita schreef:
depressie is in een flinke dip zitten, manisch is het als je het het altijd hebt
het verschil tussen depressie en borderline is dat je bij borderline nog meer klachten hebt dan alleen depresiviteit

Volgens mij klopt dit niet hoor... manisch is niet hetzelfde als lang depressief zijn. Als je manisch depressief bent heb je juist (voor je eigen gevoel) geweldige pieken en dalen. Bij een manie is er vaak sprake van zelfoverschatting, kansen slecht kunnen inschatten, verslavingsgevaar, te actief zijn in bijvoorbeeld het gevoel te hebben ontzettend artistiek te zijn.

het verschil tussen borderline en een depressie is ook niet 'meer klachten'. BORDERline zegt het eigenlijk al. Het steeds verkennen en overschrijden van je (eigen) grenzen, vaak met zelfbeschadiging. Als je het echt wilt weten kan je er natuurlijk nog beter de dsmIV op naslaan.

maar met borderline heb je wel vaker, zelfbeschadigingen, verlatingsangst, zwart wit denken dan met depressie
en borderliners zoeken niet altijd alleen maar grenzen op hoor
Laatst bijgewerkt door Lynn_Nikita op 13-07-08 22:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Vedette

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 22:19

Nouks schreef:
Vedette schreef:

....dat was me al duidelijk ja.
Maar goed, DSM is nuttig, maar niet heilig. Zeker in deze situatie lijkt het me nuttiger om in jip-en-janneketaal de kern van de zaak te bespreken dan om (voor bijvoorbeeld borderline) te roepen "kijk als je 5 van deze kenmerken hebt dan ben je een borderliner".

(Niet persoonlijk - meer algemene opmerking)

Daar heb je idd helemaal gelijk in! De DSM is zeer handig, maar niet heilig. Het biedt goede handvaten om tot een goede conclusie te kunnen komen, maar vaak spelen er zo veel meer factoren mee die invloed kunnen hebben en ik denk ook dat het goed is om hier ook altijd naar te kijken en rekening mee te houden en niet blind op de DSM af te gaan. Toch denk ik wel dat je aan de hand van de criteria toch wel redelijk in Jip en Janneke taal (leuke benaming Tong uitsteken) tot de kern van de verschillende stoornissen kan komen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 22:20

dovish schreef:

Dat verzin je zelf.... Borderline is een naam die al wat ouder is en die is gebasseerd op het "grens van neurose en psychose"-verhaal - niks over overschrijden van je eigen grenzen dus...

....maar het is ook niet voor niets dat de gebruikte naam voor de stoornis steeds meer verschuift naar "emotieregulatiestoornis", iets dat mijns inziens de lading ook veel beter dekt.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 22:21

vind ik er persoonlijk ook beter bij passen nouks

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 22:21

Vedette schreef:
Daar heb je idd helemaal gelijk in! De DSM is zeer handig, maar niet heilig. Het biedt goede handvaten om tot een goede conclusie te kunnen komen, maar vaak spelen er zo veel meer factoren mee die invloed kunnen hebben en ik denk ook dat het goed is om hier ook altijd naar te kijken en rekening mee te houden en niet blind op de DSM af te gaan. Toch denk ik wel dat je aan de hand van de criteria toch wel redelijk in Jip en Janneke taal (leuke benaming Tong uitsteken) tot de kern van de verschillende stoornissen kan komen.

Maar wat is volgens jou de kern van de stoornis dan? Als je het mij vraagt niet die 9 "kenmerken"...

Ik ken dan ook geen borderliner die hetzelfde is. En ik ken er nogal wat...

dovish

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 22:23

Ja, volgens mij is een dysthyme stoornis ook wat vlakker dan een 'kortdurende' depressie, volgens mij kenmerkt het zich in de praktijk vooral in lusteloosheid, geen plezier meer beleven, altijd moe zijn, vaak slechte of rare eetlust. Maar volgens mij minder dat hele zwarte depressieve. Maar ja, dat kan ook bijna niet, dat moet een mens wel zo veel energie kosten dat dat bijna niet vol te houden is... Lijkt zo inderdaad best op een burnout, ik snap ineens de vraag van de ts Knipoog Ik denk dat je meer moet kijken of er een aanwijsbare oorzaak is, en die zal er met een burnout waarschijnlijk wel zijn.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 22:24

als ik moet noemen wat meeste borderliners gemeen hebben

snel kunnen omslaan van emoties, vaak bij situaties die afwijken van de routine
klein ding hoeft maar te gebeuren en je kan ineens zoooo blij zijn en hyper, en erna kan dat ineens zo omslaan in dip
dnek dat dat hetgene is wat de meeste wel hebben

kay27

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 22:26

Nouks schreef:
Maar wat is volgens jou de kern van de stoornis dan? Als je het mij vraagt niet die 9 "kenmerken"...

Ik reageer even 'voor mijn beurt'. Knipoog

Ik vind het niet kunnen reguleren van emoties beter de kern weergeven dan de 9 kenmerken, maar de 9 kenmerken zijn wel meetbaar en dat is het 'niet kunnen reguleren van emoties' niet. Bij de DSM gaat het om de meetbaarheid, een objectief instrument om een ziektebeeld vast te kunnen stellen.

dovish

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 22:28

Nouks schreef:
dovish schreef:

Dat verzin je zelf.... Borderline is een naam die al wat ouder is en die is gebasseerd op het "grens van neurose en psychose"-verhaal - niks over overschrijden van je eigen grenzen dus...

....maar het is ook niet voor niets dat de gebruikte naam voor de stoornis steeds meer verschuift naar "emotieregulatiestoornis", iets dat mijns inziens de lading ook veel beter dekt.

Ik ken drie borderliners van dichtbij en meerdere op grotere afstand en bij hen allemaal gaat dat toch echt wel op hoor. Veel testen van relaties met anderen, snel omslaan daarin, manipuleren, 500% inzet tonen en daarna niks meer kunnen. Volgens mij gaan ze dan toch constant over hun eigen grenzen heen. Of zie ik dat dan verkeerd?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 22:31

dovish schreef:
Volgens mij gaan ze dan toch constant over hun eigen grenzen heen. Of zie ik dat dan verkeerd?

Ja dat zie je verkeerd, en zijn meerdere vormen van borderline namelijk Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 22:31

kay27 schreef:
Ik reageer even 'voor mijn beurt'. Knipoog

Ik vind het niet kunnen reguleren van emoties beter de kern weergeven dan de 9 kenmerken, maar de 9 kenmerken zijn wel meetbaar en dat is het 'niet kunnen reguleren van emoties' niet. Bij de DSM gaat het om de meetbaarheid, een objectief instrument om een ziektebeeld vast te kunnen stellen.

kay: tuurlijk - als je het hebt over objectief vaststellen, dan is het nuttig. Maar het zegt allemaal zo weinig over de vraag van de TS (namelijk "wat is het verschil tussen"):

- Borderliners kunnen ook depressief zijn
- Depressieve mensen kunnen ook automutileren
- Hetzelfde geldt voor mensen met een bipolaire stoornis
- Ik ken mensen zonder enige vorm van een psychiatrische stoornis die ook moeite hebben met bijvoorbeeld financiën of relaties
- Mensen met een burn-out kunnen ook een negatief zelfbeeld hebben
- Ik ken ADHD'ers die woede-aanvallen hebben... En sommige mensen hebben gewoon een kort lontje
- Niet alleen borderliners hebben verlatingsangst

Kortom - die kenmerken zijn cruciaal voor de diagnostisering, maar ze geven geen verschil aan tussen een borderlinestoornis en overige ziektebeelden.

Vedette

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 22:35

Nouks schreef:
Vedette schreef:

Daar heb je wederom helemaal gelijk in, iedere borderliner is anders, evenals dat iedere autist anders is. Persoonlijk zie ik mensen met bordeline als instabiele personen op meerdere vlakken. Zij hebben moeite met het onderhouden van contacten, zij trekken personen aan, maar stoten ze ook weer af. Zij zijn vaak impulsief en reageren ook veelaal impulsief op verschillende situaties. Daarnaast hebben zij ook veelal te kampen met stemmingswisselingen en bekijken zij veel zaken zwart-wit. Grijs komt niet voor.
Wat ik bij de borderliners die ik ken veel zie terugkomen, is dat zij nogal de neiging hebben om hun (in dit geval) vrienden te kleineren. Ook zijn zij veel met zelfdoding bezig en dreigen daar ook mee naar hun vrienden toe.

Toch denk ik wel dat de kenmerken die in de DSM staan bij de meeste Borderliners zullen terugkomen, in meer of mindere mate. Bij de Borderliners die ik ken, kan ik in ieder geval wel de DSM-criteria op ze toepassen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 22:37

dovish schreef:
Ik ken drie borderliners van dichtbij en meerdere op grotere afstand en bij hen allemaal gaat dat toch echt wel op hoor. Veel testen van relaties met anderen, snel omslaan daarin, manipuleren, 500% inzet tonen en daarna niks meer kunnen. Volgens mij gaan ze dan toch constant over hun eigen grenzen heen. Of zie ik dat dan verkeerd?

Jij trekt dus naar aanleiding van wat jij - als buitenstaander - meemaakt met borderliners een conclusie "oh dus het heet borderline dus het zal wel iets te maken hebben met grenzen dus hee ze gaan over hun eigen grenzen heen dus het heet borderline omdat ze over hun eigen grenzen gaan". Das een verkeerde manier van denken. Wat ik al aangaf: dat is helemaal de reden niet dat de stoornis borderline heet.

Zou je dezelfde mening hebben (van het over grenzen heen gaan) als de stoornis al sinds jaar en dag "emotieregulatiestoornis" genoemd zou worden? Hoef je niet op te reageren, want dat kun je ook niet van jezelf weten aangezien het niet het geval is en je in dezen dus bevooroordeeld bent door de naam van de stoornis. Maar het is wel iets om even bij stil te staan.

Manipuleren en moeite met relaties vind ik niet over je eigen grenzen heen gaan overigens - dat vind ik meer grenzen van een ander testen. En daarnaast vind ik dat ernstig misbruik maken van de goedheid van je omgeving en testen hoe lang het duurt voor ze je allemaal laten stikken Knipoog

Ik kan me vinden in de dingen die je noemt (hoewel je ze wat zwartwit stelt en niet iedere borderliner hetzelfe is), maar ik kan me er niet in vinden dat jij dat "het overschrijden van de eigen grenzen" vindt.

kay27

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 22:38

Nouks schreef:
kay: tuurlijk - als je het hebt over objectief vaststellen, dan is het nuttig. Maar het zegt allemaal zo weinig over de vraag van de TS (namelijk "wat is het verschil tussen"):

- Borderliners kunnen ook depressief zijn
- Depressieve mensen kunnen ook automutileren
- Hetzelfde geldt voor mensen met een bipolaire stoornis
- Ik ken mensen zonder enige vorm van een psychiatrische stoornis die ook moeite hebben met bijvoorbeeld financiën of relaties
- Mensen met een burn-out kunnen ook een negatief zelfbeeld hebben
- Ik ken ADHD'ers die woede-aanvallen hebben... En sommige mensen hebben gewoon een kort lontje
- Niet alleen borderliners hebben verlatingsangst

Kortom - die kenmerken zijn cruciaal voor de diagnostisering, maar ze geven geen verschil aan tussen een borderlinestoornis en overige ziektebeelden.

Ja, daar heb je gelijk in. Dan is het meer ervaring in de psychiatrie waardoor je de onderscheiden kunt maken.
Hoewel... Toch, als je het hebt over de symptomen van de DSM zul je de beelden aardig kunnen plaatsen. En dan heb je nog steeds gelijk met je stellingen, alleen is het dan het grotere kader dat bepaalt over welk ziektebeeld het gaat.

Psychiatrie is niet voor niks zo'n moeilijk, toch wel vrij grijs gebied.

Vedette

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 22:43

Toch nog even inhakend op de DSM. Ieder persoon is anders en ook bij ieder persoon zal een stoornis anders tot uiting komen. Toch zijn er aantal wezelijke kenmerken welke bij bijna ieder persoon terugkomen. Deze worden in de DSM beschreven en zorgen ervoor dat een stoornis te classificeren is. Want wanneer er geen algemene kenmerken meer zouden zijn, hoe zou men dan ooit nog een stoornis kunnen diagnostiseren als zijnde een bepaalde stoornis?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 22:45

Vedette schreef:
Daar heb je wederom helemaal gelijk in, iedere borderliner is anders, evenals dat iedere autist anders is. Persoonlijk zie ik mensen met bordeline als instabiele personen op meerdere vlakken. Zij hebben moeite met het onderhouden van contacten, zij trekken personen aan, maar stoten ze ook weer af. Zij zijn vaak impulsief en reageren ook veelaal impulsief op verschillende situaties. Daarnaast hebben zij ook veelal te kampen met stemmingswisselingen en bekijken zij veel zaken zwart-wit. Grijs komt niet voor.
Wat ik bij de borderliners die ik ken veel zie terugkomen, is dat zij nogal de neiging hebben om hun (in dit geval) vrienden te kleineren. Ook zijn zij veel met zelfdoding bezig en dreigen daar ook mee naar hun vrienden toe.

Toch denk ik wel dat de kenmerken die in de DSM staan bij de meeste Borderliners zullen terugkomen, in meer of mindere mate. Bij de Borderliners die ik ken, kan ik in ieder geval wel de DSM-criteria op ze toepassen.

Jij gebruikt in je post het woord "kleinerend".... Mag ik zeggen dat ik jouw reactie naar borderliners toe eigenlijk redelijk "kleinerend" vind? Ik vind het nogal wat - op de stoel van de psychiater gaan zitten en melden dat je de criteria "op ze toe kunt passen". Zeg dan dat je de criteria in hen wel "herkent" ofzo.

Bovendien: "persoonlijk zie ik mensen met borderline als instabiele personen op meerdere vlakken" is prima gezegd als je het mij vraagt. Maar daarna ga je de mist in. "Zij hebben", "zij trekken", "zij zijn vaak" (hey, nuance!), "daarnaast hebben zij veelal" (again: enige nuance!"), "bekijken zij veel zaken", "grijs komt niet voor", "zij nogal de neiging hebben", " ook zijn zij veel", "dreigen daar ook mee"....

Pardon?

Wie denkt er nu zwart-wit?