Wespensteek

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Dunno

Re: Wespensteek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 14:44

azijn helpt volgens mij meestal als 't net gebeurd is... (uhm bijv je rent door de brandnetels en doet er dan azijn op'word 't wel minder van) of 't nou nog zou helpen durf ik je niet te zeggen Bloos

123321

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 15:54

ik denk dat je allergisch bent, is mijn moeder ook, zou dus maar even naar de huisarts gaan. een van de mensen uit onze straat is er te lang mee doorgelopen en is bijna in coma geraakt.

Moontje1991

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-08 15:59

Alls je even leest zie je dat ik all ben geweest en wat de reactie was (Zie pagina 1 onderaan)

123321

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 19:22

sorry..

Moontje1991

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-08 19:34

Is niet erg maar ik denk ik zeg het even.
(Geen zin om het weer overnieuw te typen ik typ niet zo snel nu)

123321

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 19:34

snap ik, had net even haast denk nog ff reageren

Moontje1991

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-08 19:36

Aangezien jou ma allergies is heb je vast wel tips om de pijn te verzachten of niet?

stoplicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 20:58

Ik ben ook allergisch voor wespensteek, maar na een steek raak ik over m'n hele lichaam opgezwollen.
De plek zelf (toen op m'n pols) was idd rood en opgezwollen, maar ook mijn gezicht werd opgezwollen en kon niet echt meer normaal praten. (Dit gebeurde trouwens nog binnen een halfuur.) Gelijk naar EHBO gegaan (we waren op een fietswedstrijd van mijn broer) en die heeft ons direct naar het ziekenhuis gestuurd. Daar 2 prikken gehad, omdat alles ging opzwellen, waardoor de bloedvaten knel kwamen te zitten en ik er(als er niks aan gedaan zou worden) dus idd niet meer zou zijn. Nu heb ik van die pilletjes, waarvan ik er na een steek gelijk 1 in moet nemen, en als het niet vermindert er nog 1 binnen een halfuur.

Wat ik hier lees (alleen de plek zelf opgezwollen) klinkt als een soort lichte allergische reactie. De opgezwollen plek kan nog een hele poos blijven zitten (duurde bij mij ook ruim 2 weken voor het helemaal weg was). Maar het was dus niet zo heftig dat alles ging opzwellen, anders was je er dus idd niet meer geweest.

Om de pijn te verzachten heb ik niet echt tips meegekregen (althans, die ben ik dan weer vergeten - is nu zo'n 4 jaar geleden), maar koelen helpt zeker! Nou ja, iig nog sterkte ermee! Knipoog

Moontje1991

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-08 18:08

Ik heb gisteren zelfs paardgereden.
Wel voorzichtig gedaan natuurlijk.
Zadel erop leggen zorgde wel voor ligte probleemen.
Aangezien ik er nog niet heel veel kracht mee kan zetten.
Maar het gaat steeds beter.

hennyvanamon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 18:10

ja azijn helpt ook maar wat ook helpt je maakt een paracetamol/asperine nog beter eigenlijk, nat, en dept daarmee op je pols waar de steek zit succes. Huilen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 18:14

Wat jij omschrijft Anandi is wat ik herken bij mijn zwager.
Hij werd gestoken en binnen een kwartier was zijn hele lijf opgezet.
Echt mega eng om te zien, je zag zijn ogen bijna niet meer zitten, zo dik was zijn hoofd (en het is anders een mager mannetje)
Ook direct naar de dokter waar hij spuiten kreeg.

Nadien heeft hij in het ziekenhuis een kuur van jaren moeten volgen om zijn lijf bestand te maken tegen de steken...want een volgende gewone prik had anders zeker zijn dood geweest.

Dus eigenlijk denk ik dat in dit verhaal de HA wel gelijk heeft.
Het is een vervelende reactie, maar niet iets waar de HA nog wat aan kan doen.

TS beterschap

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 00:28

Klinkt idd als een allergische reactie, heb het zelf ook.
Het ziet er heftig uit, maar is niet levensbedreigend... ( wel als je in je halsstreek / keel gestoken wordt )
Maar je hoeft je verder niet echt zorgen te maken, een epi-pen zoals de zwager van RK heb je nog niet nodig. ( deze is om te voorkomen dat je in een anafylactische schock raakt )

Haal bij de Kruidvat of Etos gewoon een doosje antithistamine ( Claritine / Allerfree of Reactine, de ene heeft als werkzame stof loratadine en de andere cetirizine, het is even 'testen' waar je goed op reageert. )
Mocht je weer gestoken worden, neem je meteen na een steek een tablet in en zonodig na een uur nog 1. Het remt de zwelling en de jeuk zal afnemen..

En mocht dit nou toch niet voldoende helpen, bel dan gewoon je HA weer en laat je niet afschepen. Maar vraag dan om Aerius of Xyzal o.i.d. ( ook antihistamine, maar alleen op recept.)

En ja, mijn advies is veilig Knipoog
( heb zelf altijd xyzal bij me Clown )

stoplicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 17:52

runningkawa schreef:
Wat jij omschrijft Anandi is wat ik herken bij mijn zwager.
Hij werd gestoken en binnen een kwartier was zijn hele lijf opgezet.
Echt mega eng om te zien, je zag zijn ogen bijna niet meer zitten, zo dik was zijn hoofd (en het is anders een mager mannetje)
Ook direct naar de dokter waar hij spuiten kreeg.

Nadien heeft hij in het ziekenhuis een kuur van jaren moeten volgen om zijn lijf bestand te maken tegen de steken...want een volgende gewone prik had anders zeker zijn dood geweest.

Dus eigenlijk denk ik dat in dit verhaal de HA wel gelijk heeft.
Het is een vervelende reactie, maar niet iets waar de HA nog wat aan kan doen.

TS beterschap
O, zo erg was het bij mij gelukkig ook weer niet (van die ogen)... Ik heb ook geen kuur moet volgen om er 'immuun' voor te worden, maar moet wel altijd oppassen bij wespen.

@TS: Mooi dat het nu weer beter gaat, hoop dat het snel over is Knipoog

Moontje1991

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-08 17:02

Het gaat all een stuk beter.
Word alleen nog gek van de jeuk en vanmorge ging de prikplek ineens spontaans niet echt bloeden maar het ging ineens een soort doorzichtig bloed lekken.
Ik denk mischien iets van gif wat eruit liep.
Ik heb omdat het toch open was er sterilon op gedrupeld mischien dat het werkt.

Dunno

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 22:22

kan soort van wondvocht zijn is niet verkeerd dat je 't beetje schoonmaakt kan volgens mij niet echt kwaad Knipoog
wel fijn dat 't al iets beter gaat, is 't wel nog steeds gezwollen of is dat ook al minder?

Moontje1991

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-08 08:27

De gezwollenheid is all minder alleen rond om de wond zelf is het nog gezwollen.

Willeke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 05:45

Ooh wat rot zeg!
Ik ben er ook allergisch voor. Ben een keer in mijn voet gestoken, was nog een heel klein meisje en er kwam een wesp in m'n veel te grote schoenen. Toen is mijn hele voet opgezwollen. Heb toen een paar weken rond gelopen op mijn vaders sandalen en krukken. Moest overal mijn been omhoog leggen voor de doorstroming.
Daarna ben ik nog een keer gestoken, vlak onder m'n oog. Toen is ook mijn hele gezicht opgezwollen. Mijn ogen waren echt spleetjes.
Heb ondertussen van de huisarts een Epipen gekregen, deze moet ik gebruiken wanneer ik in mijn hals/nek gestoken wordt (ivm zwelling en vernauwing van luchtwegen) in die prikpen zit spierverslapper. Misschien is het verstandig als je daar achter aan gaat??

Ik heb ook nog zo'n doosje met een zuiger. Wanneer je net gestoken bent zuigt dat ding het gif er uit.
Allerfree kan je evt. ook nog gebruiken. Da's een pilletje die je allergieen tegen gaat.

Volgens mij is het helemaal niet erfelijk. Mijn opa was imker, die werd zo vaak gestoken en hield er niet meer dan een klein muggenbultje aan over. (oke, een bij is anders dan een wesp, maar daar ben ik waarschijnlijk ook allergisch voor)

Hoop dat je er wat mee kunt.
Sterkte iig!