Blijkt toch veel meer voor te komen dan je zou denken
Slik al sinds mijn 13e een pil (heb ze inmiddels al bijna allemaal gehad

) maar de pijn en ongemakken werden steeds erger.
Mijn lichaam reageerde steeds extremer op de "pil" en ik kreeg in de loop de jaren allerlei vage klachten die op Prikkelbare DarmSyndroom geschoven werden dus nog wat jaartjes doorgesukkeld.
Tot ik een jaar zonder pil aangemodderd heb en dat was een verademing (vriendje was iets minder blij mee

). Geen extreme vermoeidheid meer en meer energie waardoor ik idd snel afviel, geen vocht meer vasthouden wat al helemaal hielp, geen hoofdpijn meer. Leek wel of mijn karakter veranderde, zo werd ik weer mezelf.
Maar opvallend genoeg werd de periode tussen mijn menstruaties steeds groter tot het moment dat ik dacht dat ik zwanger was. Nu hebben we geen kinderwens dus dat was effe schrikken

Ook werd de pijn bij iedere ongesteldheid erger en bijna niet meer weg te krijgen met normale pijnstillers.
Dus toch maar weer naar de HA en Gynloog en heel veel onderzoeken. Sinds een paar maanden weet ik nu dat ik 2 aandoeningen heb: PCOS en endometriose. Apart zijn ze al vervelend maar samen versterken ze elkaar. PCOS zorgt ervoor dat er niet iedere maand een eisprong is en de eitjes blijven zitten totdat er een eisprong is, soms wel 3 cycly (maanden). Endometriose is vorming van baarmoederslijmvlies dat groeit waar het niet hoort, bij mij dus richting de darmen wat mijn darmklachten van de afgelopen 10 jaar verklaart. Doordat de eisprong soms 3 maanden niet doorkomt, blijft het slijmvlies 3 maanden groeien. Resultaat bij een menstruatie, bloed in mijn hele onderbuik en heel veel pijn.
Behandeling: Mirena-spiraal om opbouw van slijmvlies tegen te gaan en de cyclus te regelen. Wilde absoluut géén "pil" meer. Heb het afgelopen anderhalf jaar Minerva en Yasmin geprobeerd maar dat was echt vergif voor mijn lijf (vooral Yasmin).
Nu met Mirena gaat het best goed (± 1 maand) maar heb wel veel last van zeurende pijn, spotting en slijmvorming. Hoop dat dit nog overgaat want ik merk erg weinig van de hormonen die bij Mirena horen. Heb zat energie en ben niet meer zo chagerijnig als bij Yasmin

Moest het effe kwijt maar heb vooral een boodschap: Als je menstruatie zo extreem pijnlijk is, laat het eens onderzoeken. Ik was ook "bang" voor de Gynloog en stelde het altijd maar uit maar het had me heel veel ellende bespaard als ik dit eerder geweten had.