Plastic fles(je) hervullen is giftig?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Yorghos

Re: Plastic fles(je) hervullen is giftig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 17:09

Het bacterieën verhaal klopt wel.
Maar dat er gifstoffen zouden vrijkomen, dat geloof ik niet. Dan wordt zo'n flesje toch nooit goedgekeurd voor verkoop?

Ik gebruik mijn flesjes ook meerdere keren voordat ik het weggooi, trouwens.

Gucci_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 17:11

Ik gebruik een flesje ongeveer 8 weken ofzo, dus ong 40 keer. Ik maak het altijd goed schoon. Eerst met heet water en afwasmiddel, daarna nog een keer met heet water en nog 2 keer met koud water. 8 weken, kan misschien ook wel minder zijn, dat houd ik niet bij.

ik heb smetvrees Haha!

Kipje39

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 17:12

flesje om de 3 dagen uitkoken? ik koop elke week 2 a 3 nieuwe meer omdat ik lege flesjes vaak vergeet..

Danielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 17:12

Citaat:
Nederlanders hervullen massaal waterflesjes

Onze Hollandse pinnigheid komt ook tot uiting bij het hervullen van waterflesjes. Uit onderzoek in de branche blijkt dat Nederlanders het vaakst flesjes water opnieuw vol laten lopen met kraanwater.

Maar liefst 65 procent van de mannen en 86 procent van de vrouwen hervult wel eens een flesje. De helft van de vrouwen gebruikt zo'n flesje vaker dan zes keer. Onder de mannen houdt 38 procent zijn flesje vaker dan zes keer onder de kraan. Verpakt water verkoopt bij ons sowieso niet zo goed als in omringende landen. Waarschijnlijk omdat bij ons het leidingwater van hoge kwaliteit is en omdat we wat zuiniger zijn.

Bacteriën
Onhygiënisch, vindt de branche. Volgens hen is het niet verstandig om flesjes opnieuw te gebruiken, omdat er telkens een beetje bacteriën uit je mond in het flesje komen.

Toch wordt je hier volgens onderzoek van consumentenprogramma Kassa in april 2007 niet ziek van. Het water wordt inderdaad slechter van kwaliteit, soms zelfs op het niveau van slootwater voor koeien. Maar omdat het om je eigen bacteriën gaat, blijft ziekte uit. Aangeraden wordt om het flesje om te spoelen met afwasmiddel.

bron: http://www.gezondheidsnet.nl/voeding/ni ... terflesjes

Miepp

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 17:46

Ik heb iedere dag een vers flesje, op school hervul ik het wel 1 of 2 keer. Aan het eind van de dag weer weggooien en volgende dag weer een nieuw flesje.

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 17:47

Jaaaa ik heb dezelfde aflevering gekeken TS Bloos! .
Schrok er wel van, ik vul áltijd mijn flesjes opnieuw, ben er nog nooit ziek van geworden ofzo en nieuwe flessen kopen is ook maar slecht voor het milieu toch Lachen

Daphna

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 21:09

Waar geen rekening mee wordt gehouden is dat nederlands kraan water beter is dan dat van de rest van de wereld. In bepaalde gebieden tenminste zoals Amsterdam. Ik woon zelf in Den Haag, hier smaakt het naar leiding Boos! Maargoed, ik denk dat dat inderdaad niet zo gezond is in andere landen op een flesje te vullen met kraanwater. Van de bacterien geloof ik geen drol. Inderdaad in cafe's worden glazen in het zelfde sop gewassen, ze zeggen dan daar zit alcohol bij, dat is bacterie dodend. Maar toch overal zitten bacterien, daar ga je echt niet dood van.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 21:12

Tsja, en Amerikaanse toestanden... er zal toch eens iemand ziek worden na het drinken uit een hervuld plastic flesje, waarna je als fabrikant wordt aangeklaagd! Niet doen dus, want dan word je ziek. Yeah right.

Sita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 21:13

Ukkiee schreef:
Er komen bactiëren e.d. van uit je mond in het flesje en aan de buitenkant (dus waar je je mond doet) als je het een paar keer hebt gevuld, maar ik heb nog nooit wat over gifstoffen gehoord.

Ik zelf vind het overigens ontzettend smerig, althans, ligt er natuurlijk ook aan hoe je met je flesje omgaat. Maar ik vul mijn flesjes eigenlijk nooit bij, pak altijd een nieuwe. En als ik dan eens mijn water ben vergeten of het op heb en ik drink uit het flesje van een ander, dan zit daar vaak zo'n ranzige smaak aan als het een oud flesje is. Dat proef ik echt gelijk, dan ga ik haast over mijn nek.

Inderdaad.. Ben t met je eens..
Als ik flesjes meeneem naar school/werk of wat dan ook en ze zijn op hervul ik ze wel. Maar 's avonds gooi ik ze weg en neem ik de volgende dag een nieuw flesje..

Ik vind het eigenlijk gewoon vies om steeds die flesjes te hergebruiken.. Je proeft het ook inderdaad als drinken uit een oud flesje komt.. Nagelbijten / Gniffelen

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 21:16

Dat gifstoffen verhaal kan ik ontkrachten! Ik werk bij een bedrijf dat doet in kunststoffen. Plasticflesjes en zeker drinkflesjes worden altijd gemaakt van PE of PP (Polyetheen of Polypropeen) en daar zitten géén gifstoffen in!!!! Het enige giftige kunststof is PCV, maar dat mag nooit gebruikt worden voor het bewaren of transporteren van voedsel of water.

En dat van die bacteriën... tja beetje resistentie opbouwen kan geen kwaad hoor Haha!

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-08 21:19

Mooi Esperanza, dat stelt me weer gerust. Lachen

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 22:20

Ach, ik kan een waterflesje wel weken hergebruiken, hou wel beetje in gaten dat het schoonblijft maar hervul het toch wel ongeveer 2x per dag en dat soms wel 2 maanden lang.. Tot ik het kwijtraak of perongeluk ergens achterlaat.

Vind het zonde om elke keer een duur flesje water te kopen terwijl je het prima uit kraan kan drinken, nederland heeft prima drinkwater.

_sjors_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 22:37

Ik doe altijd een paar weken met een flesje en vul hem zeker 2 keer per dag met water uit de automaat op mijn werk. Wel spoel ik het flesje regelmatig om. Heb nog nergens last van gehad dus het zal wel meevallen met de bacterien denk ik.

kelliiee1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 22:40

Ik denk niet dat het giftig is, heb het ook niet eerder gehoord.
Maar vul mijn flesje zovaak, leef nog steeds, zo ernstig is het dan ook weer nietl.

Danielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 13:11

Komt omdat die bacterien uit je eigen mond komen. Je lichaam is er dus aan gewend zeg maar. Daardoor word je er niet gauw ziek van!

Martine123

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 13:14

ik hoop toch niet dat het giftig is... anders had ik hier niet meer gezeten!:P

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 13:21

Martine123 schreef:
ik hoop toch niet dat het giftig is... anders had ik hier niet meer gezeten!:P

Haha Haha!

CITAAT:
Toch wordt je hier volgens onderzoek van consumentenprogramma Kassa in april 2007 niet ziek van. Het water wordt inderdaad slechter van kwaliteit, soms zelfs op het niveau van slootwater voor koeien. Maar omdat het om je eigen bacteriën gaat, blijft ziekte uit. Aangeraden wordt om het flesje om te spoelen met afwasmiddel.

Niks om je druk over te maken dus Lachen

Mango_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 15:56

Ik vul ook al jarenlang een flesje steeds met water, niet jaren hetzelfde flesje hoor Clown. En ook ik leef toch nog steeds en heb geen rare ziektes gehad.

Phrono

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 16:02

Ik loop stage bij een drinkwaterbedrijf Clown en een tijdje terug is dit ook in Nederland in de media geweest, en toen heb ik het trouw gevolgd.

Het gaat idd niet om gifstoffen, maar meer om bacterien die achter blijven in het flesje wanneer je er met je mond uit drinkt. Van van vaak hergebruiken groeit het aantal bacterien, waar een kans bestaat dat vooral zwakke mensen ziek kunnen worden.

Gewoon je flesje even afwassen, of een bekertje meenemen en flesje steeds uitschenken.

Marrke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 19:02

Ik gebruik mijn flesjes ook meerdere keren en was ze na gebruik altijd af. Nooit ergens last van gehad. Lachen

aes_enna

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 19:05

vroeger maanden gedaan met flesjes Clown
Gehoord dat dat erg onhygiënisch is, nu doe ik er een week mee

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 21:08

Giftig geloof ik niet, maar dat van die bacterieen wel.
Ik vervang regelmatig mijn flesje, maar ga echt niet iedere keer een andere kopen.
Op mijn werk staat er ook 1, die vul ik altijd bij, maar ik drink er nooit uit. Doe het gewoon in een bekertje. En als ik vrij ben zorg ik dat ie leeg is met het dopje eraf, dan kan ie drogen zonder te schimmelen van binnen.

sunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 22:23

Citaat:

Onze Hollandse pinnigheid komt ook tot uiting bij het hervullen van waterflesjes.

Gek he, als alles hier voortaan zo duur is ??
Pff... sowieso is het niet echt goed voor het milieu om iedere keer maar een nieuw flesje te pakken..

Ik vul mijn flesje ook altijd Ja

Blend

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 02:03

Ik heb deze show ook voor een gedeelte gezien maar de insteek van het programma was dat je liever helemaal geen flesje moet kopen maar gewoon een bidon moet gebruiken!
Er werd juist gezezegt GEEN flesjes water meer te kopen. Ze ging er ook nog even op door over hoelang het duurde voordat een plastic flesje er over deed om te verteren enzo.
Was een show over hoe je het milleu kon sparen en dit was daar een onderdeel van.
Maar er werd duidelijk gezegt dat er gifstoffen uit het plastic zou komen als je het opnieuw zou bijvullen met kraanwater!
Het ging niet over de bacterien in de mond!
Of dit waar is Blond

Lolleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 02:22

Sammie schreef:
Zelf denk ik dat je een klein flesje wel 1 of 2 keer kan hergebruiken, maar meer dan 20 keer. Yuck! Ik heb ooit eens een hervuld flesje van een vriendin gekregen, maar er dreef dus wel mooi schimmel in. Kon zij niks aan doen, maar het toont wel aan dat er weldegelijk bacterien in zitten.

jeuzes, schimmel in een fles water van alleen water? Hoe lang stond die al te broeien dan?

En ik ben ook een van die onvoorzichtige flesjesvullers, flesje na flesje en ze gaan allemaal lang mee.
Nog nooit ziek ofzo van geworden geloof ik dus ach. Zijn wel ergere dingen die ik eet en doe dan een hervuld flesje geloof ik Nagelbijten / Gniffelen