Dyslexie

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

aerdenhout1

Re: Dyslexie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 22:40

Angela schreef:
Ik vind dyslextie geen reden voor onleesbare posts... ik ben zelf dyslextisch, en ja, er staat wel eens een d of een t verkeerd, maar mijn posts zijn altijd leesbaar. Weet je niet hoe je een woord schrijft?? zoek het dan op, of gebruik een ander woord.

Kleine moeite, en juist door de herhaling leer je uiteindelijk om het goed te doen.

Afgod Afgod Afgod
En ik denk dat mensen die het echt hebben, dit dan ook doen. Ik kan me er ook verschrikkelijk aan ergeren dat er mensen zijn die dit roepen terwijl ze gewoon te lui zijn (of te dom) om even na te lezen wat ze nu eigenlijk hebben getypt

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 22:44

[LZP] > [MW]

malih

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 23:08

aerdenhout1 schreef:
Angela schreef:
Ik vind dyslextie geen reden voor onleesbare posts... ik ben zelf dyslextisch, en ja, er staat wel eens een d of een t verkeerd, maar mijn posts zijn altijd leesbaar. Weet je niet hoe je een woord schrijft?? zoek het dan op, of gebruik een ander woord.

Kleine moeite, en juist door de herhaling leer je uiteindelijk om het goed te doen.

Afgod Afgod Afgod
En ik denk dat mensen die het echt hebben, dit dan ook doen. Ik kan me er ook verschrikkelijk aan ergeren dat er mensen zijn die dit roepen terwijl ze gewoon te lui zijn (of te dom) om even na te lezen wat ze nu eigenlijk hebben getypt

mee eens Lachen

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 23:21

Ik asl lerares in opleidng lees er momentaal heel veel over en weet dat het makkelijker gezegd is dan gedaan. Echt dyslexie hebben los je niet op door veel oefenen en herhaling. Het gaat om een storing tussen de samenwerking van de hersenhelften die hooguit vermindert worden kan door zich een vorm van automatisme aan te leren. Maar helaas zal het in veel gevallen nooit helemaal verholpen kunnen worden...!

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 07:56

Esmeralda schreef:
mijn zoon heeft namelijk dysorthografie=niet kunnen spellen. Hij kan wel redelijk goed lezen. Alles wat jullie schrijven heeft helaas geen invloed op zijn spelling. Hij kan zijn aantekingen dus ook bijna niet terug lezen. De spellingscontrol toets werk 9 van 10 keer niet. Omdat hij dus niet ziet wat fout schrijft. Works moeten wij hier met regelmaat resetten vanwege het feit dat de pc zijn fouten over gaat nemen. Al met al moeizaam proces. Ik zie ook als een berg tegenop het nieuwe schooljaar, nieuwe school ect. Hoe moeilijk het is om aan iemand uit te leggen dat je kind niet kan spellen. Maar wel redelijk goed kan lezen. Krijg al buikpijn bij idee, dat ik weer naar school, weer alles moet uitleggen. Dat hij zelf iedere keer weer moet verantwoorden voor spelling.
En dan kan er gezegt dan moet je veel oefenen ect. Okey mee eens, maar helaas laat zijn korte termijn geheugen hem nog alleens in de steek.
Maar goed hij is gezond heeft lol in het leven. Zin de nieuwe school, dus wat willen we nog meer

** degene die hier schrijven dat ze dysexie hebben, vind ik behoorlijke knappers
want zoals jullie schrijven, zal mijn zoon never nooit doen ** Zijn jullie wel
gestest ( certivicaat)

Ja, uiteraard. Ja. Getest bij dyslextiedeskundige vanuit de universiteit.

En dyslextie heeft alleen met korte termijn geheugen te maken. Door de herhaling kun je woorden uiteindelijk goed in je hoofd krijgen. Dat duurt een tijd, maar het komt er echt in hoor.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 08:00

Adil18 schreef:
Ik asl lerares in opleidng lees er momentaal heel veel over en weet dat het makkelijker gezegd is dan gedaan. Echt dyslexie hebben los je niet op door veel oefenen en herhaling. Het gaat om een storing tussen de samenwerking van de hersenhelften die hooguit vermindert worden kan door zich een vorm van automatisme aan te leren. Maar helaas zal het in veel gevallen nooit helemaal verholpen kunnen worden...!

Ja, en juist dat automatisme is heel goed in te bouwen. Lachen ... Maar het kost wel tijd, en als je die tijd er niet aan wilt spenderen, dan gaat het ook niet lukken...

daarom is dyslextie ook iets wat op alle niveau's speelt, hoe slim of dom je ook bent, als je dyslextisch bent, dan ben je dat. De enige manier om het te omzeilen is door je hersens zoveel mogelijk woorden te leren op de automatische piloot. Daarom worden bij dyslextietesten ook altijd niet bestaande woorden meegenomen die toch bestaand lijken. Hieruit blijkt goed of iemand nou wel of niet dyslextisch is.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 10:18

Esmeralda schreef:
mijn zoon heeft namelijk dysorthografie=niet kunnen spellen. Hij kan wel redelijk goed lezen. Alles wat jullie schrijven heeft helaas geen invloed op zijn spelling. Hij kan zijn aantekingen dus ook bijna niet terug lezen. De spellingscontrol toets werk 9 van 10 keer niet. Omdat hij dus niet ziet wat fout schrijft. Works moeten wij hier met regelmaat resetten vanwege het feit dat de pc zijn fouten over gaat nemen. Al met al moeizaam proces. Ik zie ook als een berg tegenop het nieuwe schooljaar, nieuwe school ect. Hoe moeilijk het is om aan iemand uit te leggen dat je kind niet kan spellen. Maar wel redelijk goed kan lezen. Krijg al buikpijn bij idee, dat ik weer naar school, weer alles moet uitleggen. Dat hij zelf iedere keer weer moet verantwoorden voor spelling.
En dan kan er gezegt dan moet je veel oefenen ect. Okey mee eens, maar helaas laat zijn korte termijn geheugen hem nog alleens in de steek.
Maar goed hij is gezond heeft lol in het leven. Zin de nieuwe school, dus wat willen we nog meer

** degene die hier schrijven dat ze dysexie hebben, vind ik behoorlijke knappers
want zoals jullie schrijven, zal mijn zoon never nooit doen ** Zijn jullie wel
gestest ( certivicaat)

Ik ben wel degenlijk getest heb heb ook een dyslexieverklaring. Dat wat jou zoon heeft heb ik ook. Vroeger was is vaak als 'dom' bestempeld omdat ik niet mee kon werken met de rest. niet op hum tempo en niet het zelfde nivo van werk. Ik heb wel een woordenschat die veel groter is dan gemiddeld. Verder ben ik er wat aan gaan doen omdat ik wou bewijzen dat ik niet dom was en wel gewoon kon werken. Dat heeft mij ondzetten veel moeite gekost en ben er al vanaf groep 4 mee bezig. Toen realiseerde ik me dat ik anders was dan de rest dat ik iid minder goed mee kon komen met de rest. Ik heb tot en met groep 8 begrijpend lezen gedaan met een van de moeders. IEDERE DAG!!! Pas in groep 8 gaven zenivo 9 omdat ik al in groep 8 zat en nogsteeds niet op dat nivo kon lezen. Ik zit nu in de 4e van het VMBO-tl en wacht op mij uitslag. Tjah weet je wat ik 4 jaar lang op het vmbo heb gedaan??? helemaal niks. in de eerste wouden ze me niet over laten gaan naar de havo vanwegen mijn dyslexie. (voornamenlijk op frans) In de 2e persies het zelfde verhaal. in de 3e vraagt mijn mentrix wat ik hier in vredesnaam deet. Ze snapte er nix van. Ik was dat jaar ook over meet 7 achten en 3 zevens. Niks hoger over laager. Het is voor mij alleen wachten of ik over mag naar de HAVO niet of ik geslaagt ben...

Tjah... dat vind ik ook zo jammer aan schoolen... ze hebben niet de juiste gereedschappen om kinderen met dyslexie te helpen. (zelfs niet met de lichtste vorm)

Nog zo'n voorbeeld. Mijn broertje is hoogbegaaft, maar heeft hele zwaare dyslexie en faalangst (net als ik) Maar hij heeft overal zo'n moeite mee dat hij niet meer naar school wou. Hij maakte zichzelf liever van kant. (7 jaar oud) Hij zit nu op een speciaale school een gaat met sprongen vooruit. Hij heeft weer lol in school speeld weer vrolijk buiten. Mijn moeder heeft die gatsen op de basisschool zo ondsettend moeten puchen om een teste bij hem te laten doen en nu voelen ze zich toch wel dom dat ze het nooit eerder hadden gezien. 9bij mij was het persies het zelfde verhaaltje. Ze wouden me maar niet testen)

Ik vind dat mensen hier op bokt niet zo makkenlijk tegen dyslexie aan moeten kijken. Het is voor veel mensen echt heel moeilijk (vroeger schreef ik altijd moerlijk Tong uitsteken ) om te zien wat ze fout doen. Dus, wat is makkelijk voor ons dyslecten. gaan lopen zoeken naar de naald in een berg met stro die je nooit zal vinden of als mede boktenaar niet zo zeuren en gewoon om de kleine typfoutjes heen lezen.

Gr Gail

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 10:21

aerdenhout1 schreef:
Angela schreef:

Afgod Afgod Afgod

Ik zie he altijd pas als ik het gespost heb. (als ik het al zie) En als ik het zie verbeter ik het ook. Maar vaak is het probleem dat mensen het gewoon niet zien.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 10:24

En dan is het maar net hoeveel fouten je maakt. Is dat af en toe een woord? dan is eromheen lezen niet zo moeilijk... is het echter bijna ieder woord (wat ik hier op bokt ook vaak tegen kom) dan vind ik dat je het wel even door de spellingscontrole mag halen... je weet van jezelf echt wel of je erg veel, of maar soms een fout maakt. Weet je dat niet?? dan wordt het hoog tijd om dat met de spellingscontrole te gaan testen Knipoog

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 10:28

Nee kijk bij mij is het dan niet zo heel erg meer. Maar ik heb er ook heel erg veel voor geoefend. Maar het probleem licht bij mij meer dat mensen hier op bokt al een probleem kunnen maken van de kleinste foutjes. Ik weet het boktmensen is een speciaal ras Tong uitsteken. Echte perfecionisten. Maar het word af en toe zo overdreven dat het gewoon niet leuk meer is om uberhaubt nog naar bokt de surfen.
Laatst bijgewerkt door Peelie op 11-06-08 10:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 10:33

dat klopt. Sommige bokkers reageren alsof er een natuurramp is gebeurt als er een d of een t fout staat. Clown

tjalk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 10:34

bij mijn in de klas zitten er meer dan 5 kinderen met dislexsie

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 10:36

ow oops ik zie ook nu pas dat ik speciaal verkeerd heb geschreven... Dat bedoel ik dus... om dat soord foutjes kan heel bokt op je af komen terwijl iedereen wel weet wat er staat Clown

libra

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 10:42

Ik heb ook dislexie. En bij mij op school word er ook geen rekening mee gehouden. Het word iedere keer vergeten omdat het moeilijk te zien is. Ik lees veel boeken en leer daardoor om de woorden goed te lezen en daardoor weer goed te kunnen schrijven. En verder lees ik de teksten door om te kijken als er geen fouten in zitten.
Met engels moet ik wel steeds aangeven vooral als we proefwerk gehad hebben. Gelukkig gaat engels nu wat makkelijker omdat ik regelmatig engels doe chatten en waar bij de woorden verbeterd worden als ik ze fout schrijf.

Sneeuwmaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 10:46

Meld ik me ook maar even. Bij mij is het probleem ook echt alleen de spelling en de regels die daarbij horen. Ik heb daarom altijd op mijn gevoel geschreven en dan vooral bij Engels. Hierdoor stond ik soms toch nog een 6. In de derde klas had ik een lerares die helemaal gek werd van mij. Hoe vaak ze ook uitlegde hoe het zat met de D en T regel, ik kreeg het er niet in. Ik werk er veel aan en nu pas kan ik soms in een zin zien of er een D of een T moet (5 jaar geleden). Lezen kan ik als een van de besten.

Mijn broertje heeft nog weer een andere vorm van dyslexie. Hij kan niet goed lezen en niet goed schrijven. Eigenlijk mocht hij ook niet naar havo om zijn spelling. Nu heeft hij begeleiding en een speciale regeling en staat hij op alles voldoende. Ik heb nog nooit een brugger gezien die zo hard aan zijn huiswerk zit elke dag. Toch lukt het hem niet zonder hulp en ook hij is op de basisschool uitgemaakt voor dom. Hierdoor is hij ook onzeker en zit hij slecht in zijn vel. Ik zelf werd ook uitgemaakt voor dom, ze dachten dat ik echt helemaal niks kon. Toen maar een iq test gedaan. Viel dat toch even tegen voor hun Lachen

Mijn ouders hebben ook gevochten tegen de school. Dit heeft uiteindelijk geholpen maar het was echt niet makkelijk.

Ik loop er niet mee te koop dat ik dit probleem heb. Dit omdat ik me er goed mee red. Word is handig en ook laat ik alles vaak controleren door mijn omgeving.

Er zijn kinderen als mijn broertje die het gewoon niet redden als ze er niks van zeggen. Scholen zouden zich misschien beter moeten laten informeren hoe ze kinderen kunnen ondersteunen. En mensen eerder geloven alhoewel ik weet dat er ook mensen zijn die er misbruik van maken.

Liefs

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 10:48

Hm... Om een of andere rede heb ik dus wel een taale knobbel maar weet mijn god niet hoe al die regeltjes in elkaar stekn. ik doe het altijd maar op mijn gevoel en dat gaat altijd goed...

Sneeuwmaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 10:50

Bij mij dus vaak ook, maar dan vooral bij engels. Duits lukt me echt niet. Denk dat het trouwens komt omdat ik veel engels praat door vrienden die er wonen. Ik heb op de havo mijn nederlands examen gehaald omdat het een leestoets was Lachen

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 10:52

Sneeuwmaan schreef:
Meld ik me ook maar even. Bij mij is het probleem ook echt alleen de spelling en de regels die daarbij horen. Ik heb daarom altijd op mijn gevoel geschreven en dan vooral bij Engels. Hierdoor stond ik soms toch nog een 6. In de derde klas had ik een lerares die helemaal gek werd van mij. Hoe vaak ze ook uitlegde hoe het zat met de D en T regel, ik kreeg het er niet in. Ik werk er veel aan en nu pas kan ik soms in een zin zien of er een D of een T moet (5 jaar geleden). Lezen kan ik als een van de besten.

Mijn broertje heeft nog weer een andere vorm van dyslexie. Hij kan niet goed lezen en niet goed schrijven. Eigenlijk mocht hij ook niet naar havo om zijn spelling. Nu heeft hij begeleiding en een speciale regeling en staat hij op alles voldoende. Ik heb nog nooit een brugger gezien die zo hard aan zijn huiswerk zit elke dag. Toch lukt het hem niet zonder hulp en ook hij is op de basisschool uitgemaakt voor dom. Hierdoor is hij ook onzeker en zit hij slecht in zijn vel. Ik zelf werd ook uitgemaakt voor dom, ze dachten dat ik echt helemaal niks kon. Toen maar een iq test gedaan. Viel dat toch even tegen voor hun Lachen

Mijn ouders hebben ook gevochten tegen de school. Dit heeft uiteindelijk geholpen maar het was echt niet makkelijk.

Ik loop er niet mee te koop dat ik dit probleem heb. Dit omdat ik me er goed mee red. Word is handig en ook laat ik alles vaak controleren door mijn omgeving.

Er zijn kinderen als mijn broertje die het gewoon niet redden als ze er niks van zeggen. Scholen zouden zich misschien beter moeten laten informeren hoe ze kinderen kunnen ondersteunen. En mensen eerder geloven alhoewel ik weet dat er ook mensen zijn die er misbruik van maken.

Liefs

Ik ben het wel met je eens... Maar als mensen er misbruik van gaan maken komt dat er vanzelf wel uit tijdens een test.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 10:58

Sneeuwmaan schreef:
Bij mij dus vaak ook, maar dan vooral bij engels. Duits lukt me echt niet. Denk dat het trouwens komt omdat ik veel engels praat door vrienden die er wonen. Ik heb op de havo mijn nederlands examen gehaald omdat het een leestoets was Lachen

Tja bij mij komt het dat dat ik woorden die ik hoor en waavan ik de betekenisook te weten krijg waarneer ik die nog niet wist gewoon gelijk op neem in mijn hoofd. Dat kan ik dus wel. Wat ik dus niet kan is het gelijk op kunnen schrijven. Daar moet ik echt voor oefen. Tja... lastig zo'n taalenknobbel maar het niet kunnen schrijven.

Zo bijvoorbeeld bij duits. Ik kan het spreken, lezen, maar absoluut niet schrijven. ik spreek beter Duits dan mij docent. De eerste keer dat ik mijn mond open trok zat de hele klas met open mond naar me te luisteren. 9ik haal dus ook regelmatig een 9,5 voor mijn uitspraak. een 10 kunnen ze zich niet veroorloven want dan is de leerling beter dan de docent... wat natuurlijk erg jammer is Tong uitsteken

Sneeuwmaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 11:02

Als het goed is komt het uit de test. Maar dan heb je wel dat mensen met echte problemen die nog niet getest zijn, minder snel worden geloofd. Hoe gingen de testen bij jullie dan? Voor mijn gevoel was mijn test te makkelijk te spelen. Doen alsof je er last van hebt. Snappen jullie? Dit bedacht ik me pas achteraf. Betaal je er ook nog 300 euro voor...

Ik heb bij mijn uitspraak echt zo'n fries accent dus daar scoor je niet hoog op Clown Klanken in het engels kan ik niet zien. Dan hoor ik het, maar weet ik niet welke letter samen die klank maken.

Dikke 10 verdient dus!

libra

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 11:04

Wat ik in het begin had was dat ik de woorden schreef zoals ik ze hoorde. Maar door veel boeken te lezen de juiste spelling leer. Wat niet altijd lukt, maar ik probeer er op te letten.

MacavityL

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 11:04

Helaas wil een spellingchecker ook niet altijd helpen- die snapt soms ook niet meer wat je nou eigenlijk probeert te schrijven Haha!

Het is inderdaad jammer dat sommige mensen het als excuus gebruiken. Net zoals het jammer is dat anderen niet kunnen begrijpen dat bij sommige vormen van dyslexie een spellingchecker niet werkt en ook met veel oefenen er nog steeds duidelijk problemen zijn.

Dat je met dyslectie niet dom hoeft te zijn lijkt me duidelijk; een oud klasgenootje van mij haalde op het VWO voor zijn centraal examen Wiskunde B een 9,7 , maar een paar maanden eerder voor zijn schoolonderzoek Nederlands dictee een 1..

Ik heb zelf moeite met spellen- heb een drs graad die ik niet volluit kan spellen, tafel schrijf ik met een f alleen omdat ik weet dat het niet met een v moet (dus geen automatisme) en in m'n eindscriptie schreef ik werd met dt drie keer in een alinea. Ook sla ik regelmatig woorden over in een zin of heb ik een zinsopbouw die alleen ik kan volgen. Heb mezelf aangeleerd om woorden waarvan ik niet weet hoe ik ze moet spellen te checken met de spellingchecker of op te zoeken (bijv via google). Als ik er niet uit kom gebruik ik een synoniem of maak ik een nieuwe zin waar dat woord niet in voorkomt. Teksten die ingeleverd moeten worden laat ik nalezen. Op bokt of met e-mails lees ik zelf alles drie keer door voordat ik het verstuur en maak verscheidene verbeteringen. Kost allemaal wat tijd, maar heb het er voor over.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 11:09

Maar er zijn tipiesche dyslexie fouten. Ik zou echt niet weten welke, maar daat kan de tester dus aan zien of het een nepperd is of niet.

En dyslexie hebben is helemaal niet zo leuk als veel mensen denken. Die denken ow dat is lekker makkelijk. extra tijd en minder strepen in mijn werk als ik dat wil... Maar in j verdere leven heb je er denk ik verdomt wijnig aan. En dat vergeten veel mensen. ik weet zlef natuurlijk nog niet hoe dat zit met een baan krijgen als bijvoorbeeld sicetaresse als je dyslexie hebt. Veel mensen vergissen zig daar in en dat is jammer.

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 11:18

Mijn dochtertje heeft ook dyslectie. Dat heeft niets te maken met dom zijn, maar wel met een storing in de werking tussen twee hersenhelften. Ze is wel in staat spellingsregels te leren (vervang een werkwoord met d of t door het werkwoord "werken", dan HOOR je of er een t moet), maar sommige woorden zal ze altijd fout schrijven. Ik denk dan aan "g" en "ch". Daar zit echt geen lijn in voor haar. De kip ligt in het hok ? De kip licht in het hok ? Ik zeg ? Ik zech ? Zich ? Zig ?

Ze kan redelijk foutloos schrijven, dankzij vele uren logo, maar helemaal goed komt het nooit.

Daarom erger ik mij minder aan mensen die wel hun best doen om correct te schrijven, maar beperkt zijn in hun mogelijkheden. Je herkent inderdaad onmiddellijk de nepperds.

Veel ergerlijker vind ik de zogenaamde msn-taal en de geschreven spreektaal. Ponietjuh, sielugh, kan nie enz...

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 11:23

Zo'n test is niet te faken. Er komt uit of je dyslestisch bent of niet, in welke mate en waarin. Door te faken kun je hooguit als dom uit de test komen...

Bij mij zijn ze er pas 3 jaar geleden achter gekomen. Dit doordat ik er toen pas tegenaan liep dat ik dingen verkeerd las. Ik deed teveel aannames over wat er stond, om toch op een enigzins tempo te kunnen lezen. Hierdoor haalde ik toetsen niet... want tja, een woord missen in het recht kan echt het verschil tussen a en b maken. Op de middelbare school is het ook wel eens aangekaart, maar de 'taaldeskundige' daar zei dat ik geen dyslextie kon hebben omdat ik veel te veel dingen goed deed... tja, duidelijk iemand die er dus absoluut geen verstand van had..