Meer mensen met een sociale fobie?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

fjordjes

Re: Meer mensen met een sociale fobie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-08 21:01

Nou gelukkig dat je therapie heb gevonden wat helpt. Ik zit me nu helemaal op te vreten over morgen, dan wordt ik gebeld door m'n mentor of die stage nou wel of niet doorgaat. Ze hebben mijn stage stopgezet achter mijn rug om. Ze vonden het vreemd dat ik al zo snel weer terug wilde. Maar ik heb nooit om vrij gevraagd voor stage. Maar als ze nee zeggen is ook niet erg goed voor m'n zelfvertrouwen... Van m'n psycholoog mocht ik gewoon terug naar stage, zij vond het een rare beslissing.

Lithium

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 23:57

Soms heb ik dat ook, maar ikkan de ene moment vrij sociaal zijn, en de andere moment ben ik gewoon mensenschuw. Echt heel ambetant.

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 00:41

Ik heb het ook, hoewel het de laatste tijd veel verbeterd is. Bij mij komt het vooral voort uit een angst om dingen verkeerd te doen.
Ik kan bijvoorbeeld heel moeilijk oogcontact maken met iemand. Telefoneren is een ramp. Ik durfde een paar maand geleden amper een pizza te bestellen Rolleyes vreemde mensen aanspreken was een totale ramp.
Een kamer binnenlopen en de mensen in die kamer begroeten? ben je gek... ogen op de grond richten en maken dat je zo snel mogelijk bent waar je moet zijn.
En dan word je nog uitgemaakt als 'onbeleefd' of doe je te veel 'vanuit de hoogte', waardoor de zaken nog erger worden, want je schaamt je voor gedrag dat je schijnbaar uitoefend, terwijl je eigenlijk net het tegenovergestelde bent.

Maar het is de laatste maanden al heel wat verbeterd. Ik werk in een dierenspeciaalzaak en daar wordt, zoals in elke winkel natuurlijk, er vanuit gegaan dat je klanten aanspreekt en hen helpt. Die 'gedwongen' situaties zorgen wel dat je er meer feeling voor krijgt. Dat je meer durft.
Als ik vergelijk hoe gesloten ik was toen ik er begon met werken, en hoe makkelijk ik nu al mensen aanspreek, is het toch stukken verbeterd. Het enige grote probleem dat ik nu nog heb, is dat ik begin te stotteren/hakkelen. Als ik dat nog kan overwinnen ben ik tevreden.

Wat bij mij heel goed geholpen heeft, is altijd in gedachten houden dat die andere mensen ook maar gewoon mensen zijn. Ze hebben hun eigen job, hun eigen leven, hun eigen problemen. Net zoals ik. Niemand is perfect, dus waarom zou ik het moeten zijn?

Claudia__

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 10:05

Ashkerlon schreef:
Ik heb het ook, hoewel het de laatste tijd veel verbeterd is. Bij mij komt het vooral voort uit een angst om dingen verkeerd te doen.
Ik kan bijvoorbeeld heel moeilijk oogcontact maken met iemand. Telefoneren is een ramp. Ik durfde een paar maand geleden amper een pizza te bestellen Rolleyes vreemde mensen aanspreken was een totale ramp.
Een kamer binnenlopen en de mensen in die kamer begroeten? ben je gek... ogen op de grond richten en maken dat je zo snel mogelijk bent waar je moet zijn.
En dan word je nog uitgemaakt als 'onbeleefd' of doe je te veel 'vanuit de hoogte', waardoor de zaken nog erger worden, want je schaamt je voor gedrag dat je schijnbaar uitoefend, terwijl je eigenlijk net het tegenovergestelde bent.

Erg is dat he? Ik heb wel eens gehoord dat mensen dachten dat ik arrogant was omdat ik zo deed, maar niets is minder waar; ik ben juiste hartstikke onzeker en voel me niet snel op m'n gemak.

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 13:39

inderdaad! en juist door zo'n dingen te zeggen duwen ze je nog verder in die afgrond!

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 15:45

Cheveyo schreef:
ik herken me wel in je denk ik, net als bij verjaardagen binnenkomen als de kamer al vol zit...dichtklappen en totaal geen zinnig woord kunnen verzinnen als je bij iemand staat. Extreme faalangst, examenvrees...perfectionistisch is er bij mij ook een.
Altijd beter willen dan goed...
Ik ga je link eens bekijken van de week, wellicht dat ik er ook iets aan kan doen.
Het is bij mij sinds mijn pubertijd, ben eens belachelijk gemaakt...toen is het balletje gaan rollen.

Dit ken ik ook Ja . Ik weet wel zeker dat ik geen sociale fobie heb, ik ben gewoon verlegen in sommige situaties. Bij mensen die ik ken (ook al is het maar een beetje) ben ik helemaal mezelf en praat ik ook gewoon aan een stuk door.

Maar vreemden... daarbij kijk ik eerst de kat uit de boom Ja

Lena01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 12:47

Ashkerlon schreef:

Oh, hier herken ik me zo in. Ik kan wel janken als ik moet bellen. Ben 18, maar mijn moeder moet toch altijd voor me bellen, maakt niet uit waarvoor. Ik zal ook nooit de telefoon oppakken. Iedereen zet me voor gek. Heb mobiele telefoon, maar zal niet oppakken, en al helemaal geen onbekende nummers. Medicijnen bijbestellen, heb vorige keer als een klein kind staan janken, omdat ik niet wist hoe en wat ik moest zeggen etc Clown . Uiteindelijk wel gedaan, en daarna nog een ellendiger gevoel.
En inderdaad, bij een verjaardag naar binnen lopen, een volle kamer, etc, een wachtkamer, etc, wat een nachtmerrie. Mensen denken dat je ze negeert, terwijl je je ogen naar beneden blikt, om zo min mogelijk op te vallen.
Bijna niet in het centrum te vinden, en anders helemaal klein, bang gezien te worden [Dat is ook stom, want je word toch gezien, maar het gaat om het idee op dat moment.]

Heb een tijdje dat ik beter was, had werk, kreeg meer zelfvertrouwen, was nog nooit zo goed geweest. Durfde mensen aan te spreken in de winkel. Ben nog geen maand ontslagen, en ben weer terug bij af Clown

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 21:43

Ashkerlon schreef:

Maar het is de laatste maanden al heel wat verbeterd. Ik werk in een dierenspeciaalzaak en daar wordt, zoals in elke winkel natuurlijk, er vanuit gegaan dat je klanten aanspreekt en hen helpt. Die 'gedwongen' situaties zorgen wel dat je er meer feeling voor krijgt. Dat je meer durft.
Als ik vergelijk hoe gesloten ik was toen ik er begon met werken, en hoe makkelijk ik nu al mensen aanspreek, is het toch stukken verbeterd. Het enige grote probleem dat ik nu nog heb, is dat ik begin te stotteren/hakkelen. Als ik dat nog kan overwinnen ben ik tevreden.

Wat bij mij heel goed geholpen heeft, is altijd in gedachten houden dat die andere mensen ook maar gewoon mensen zijn. Ze hebben hun eigen job, hun eigen leven, hun eigen problemen. Net zoals ik. Niemand is perfect, dus waarom zou ik het moeten zijn?

ik herken me hier volledig in (werk trouwens ook in een dierenspeciaalzaak!)
Ik ben trouwens wel al heel veel verbeterd tegenover vroeger
twee jaar geleden kon ik geen zinnig gesprek voeren, behalve met 2 vriendinnen van me.
jongens zijn dan ook grotendeels aan me voorbij gegaan
ik werk nu anderhalf jaar in de winkel, moet me beleefd en vriendelijk opstellen, ik moet tweetalig zijn, dus durven in het frans te babbelen, en ik heb geleerd om met iedereen te kunnen babbelen, ook al zijn het onzin gesprekken, maar vooral vaste klanten waarderen dat wel.
dit weekend had ik dan ook 2 klanten die advies kwamen vragen, en die me vertelden dat ze door collega's naar mij gestuurd werden, omdat ik zou op de hoogte zijn van die zaken.
Dat is leuk, en een echte egoboost, zeker als die klanten later met een ander probleem ook naar je toe komen.

ik ben sinds een jaar ook beginnen uitgaan, vroeger deed ik dat niet onder de mom van: ik doe dat niet graag
toch beginnen doen, en nu ga ik ieder weekend uit met een vaste vriendin, we leren mensen kennen en amuseren we ons gewoon
ik moet wel eerlijk zijn, pak nu dat die vriendin een relatie krijgt met iemand, en we dus niet meer ieder weekend kunnen uitzetten, dat ik dan wel in een "gat" ga vallen.
maar dan zien we dat wel nog, en wie weet heb ik eerder een relatie met iemand.

Aan relaties ben ik nog niet toegekomen, maar ik ben eraan bezig (momenteel 3 potentiele slachtoffers Haha!; we zien wel wat er uitdraait)

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-08 10:48

Ik werk ook en ik merk wel dat dat helpt want je hebt toch een soort stok achter de deur. Maar nu na een jaar op het werk gaat het nog steeds niet lekker.

Quieto

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 11:04

Ik herken mezelf hier best wel in, ik voel me niet goed op mijn gemak in een (grote) groep, zelfs bij vriendinnen ben ik vaak erg onzeker. En ik ben bang om op te vallen zeg maar. In de klas durf ik het ook vaak niet te vragen als ik iets niet helemaal snap, uit angst dat ik iets doms vraag of zeg. Het kost me ook erg veel tijd voor ik me ergens of bij iemand op mijn gemak voel..
Ben verder ook best wel perfectionistisch, en heel erg bang om fouten te maken, ik wil altijd heel goed presteren, maar dat zorgt voor extra stress waardoor het vaak juist niet lukt..

Emytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 11:58

Erg herkenbaar allemaal...

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-08 22:15

Nouja genoeg mensen die er dus last van hebben. (niet negatief bedoeld) Soms denk ik wel eens, ben ik de enige? Hoe zijn jullie aan die fobie/faalangst etc. gekomen? Bij komt het door m'n verleden, ik ben jaren gepest.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 16:39

ja, ik had me ooit eens voorgenomen, niet meer te praten in grote groepen.. Omdat ik imo toch alles verkeerd zei Tong uitsteken En naja sindsdien... 1 op 1 gesprekken zijn altijd wel een ramp... Dan ben ik zo gespannen Tong uitsteken En soms beginnen ook serieus m'n wenkbrauwen te trillen ofzo..

Naar supermarkt gaan, tanken, telefoon opnemen enzo.. Vind ik ook vrij vervelend... Praten met mensen gaat wel beter Tong uitsteken Alleen het kost wel veel energie.. Als ik slecht geslapen heb ofzo, heb ik echt totaaal neit de behoefte om me sociaal op te stellen oid.. Dan ben ik echt gewoon het liefste de hele dag alleen Tong uitsteken

(overigens nooit echt officieel gediagnostiseerd ofzo hoor.. Ik herkende me er alleen een beetje in Tong uitsteken )

Claudia__

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 17:15

Menino schreef:
ja, ik had me ooit eens voorgenomen, niet meer te praten in grote groepen.. Omdat ik imo toch alles verkeerd zei Tong uitsteken En naja sindsdien... 1 op 1 gesprekken zijn altijd wel een ramp... Dan ben ik zo gespannen Tong uitsteken En soms beginnen ook serieus m'n wenkbrauwen te trillen ofzo..

Naar supermarkt gaan, tanken, telefoon opnemen enzo.. Vind ik ook vrij vervelend... Praten met mensen gaat wel beter Tong uitsteken Alleen het kost wel veel energie.. Als ik slecht geslapen heb ofzo, heb ik echt totaaal neit de behoefte om me sociaal op te stellen oid.. Dan ben ik echt gewoon het liefste de hele dag alleen Tong uitsteken

(overigens nooit echt officieel gediagnostiseerd ofzo hoor.. Ik herkende me er alleen een beetje in Tong uitsteken )

Ja, dat herken ik ook wel. Ja
Als ik niet goed geslapen heb dan voel ik me ook niet 'goed' genoeg om mezelf sociaal op te stellen. Ik slaap soms wel goed maar dan heb ik nog steeds weinig energie en dan heb ik er ook gewoon geen zin in.

Claudia__

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 20:16

fjordjes schreef:
Nouja genoeg mensen die er dus last van hebben. (niet negatief bedoeld) Soms denk ik wel eens, ben ik de enige? Hoe zijn jullie aan die fobie/faalangst etc. gekomen? Bij komt het door m'n verleden, ik ben jaren gepest.

Bij mij ook, heb een paar jaar geleden nogal wat vervelende dingen meegemaakt waardoor het gekomen is.

Vandaag ook....ben een paar weken niet naar school geweest i.v.m omstandigheden maar vandaag had ik gesprek met afdelingsleider- ging op zich heel goed maar zij vond dus dat ik meteen de klas weer in moest nadat zij gezegd had dat ze met rust moesten laten. Geen probleem verder, klas super op gereageerd maar feit was wel dat we muziek hadden en meteen met z'n 6en voor de klas moesten komen. Gelukkig heb ik wel een vriendin in de klas dus dan voel ik me wel wat zekerder, maar leuk vond ik het echt niet. Had er wel een 7 voor trouwens. Tong uitsteken

Twaalf

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 20:28

Heel herkenbaar allemaal!
Telefoonangst, op mijn werk en in grote (vooral onbekende) groepen onzeker en op de achtergrond willen houden. Ik kijk ook vaak eerst de kat uit de boom voordat ik me durf te laten 'zien' bij andere mensen. Ik wil eerst inschatten hoe ze zijn en daar mijn gedrag op aanpassen, ik was heel erg een 'people pleaser'.

Mijn opleiding, mijn werk, mijn veranderende omgeving heeft me aan het denken gezet en mij aan de verandering geholpen.
Heb nog steeds bepaalde 'trekjes' maar vind dat ik al een hele weg achter de rug heb Lachen

Bij mij ligt de oorzaak vooral genetisch.
Heersend persoonstype in onze familie is een risicofactor voor sociale fobie (en andere psychische stoornissen) en er komen ook psychische 'ziektes' voor in mijn familie (mijn oom lijdt bijv. aan zware schizofrenie).

_Iris

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 20:59

Quieto schreef:
Ik herken mezelf hier best wel in, ik voel me niet goed op mijn gemak in een (grote) groep, zelfs bij vriendinnen ben ik vaak erg onzeker. En ik ben bang om op te vallen zeg maar. In de klas durf ik het ook vaak niet te vragen als ik iets niet helemaal snap, uit angst dat ik iets doms vraag of zeg. Het kost me ook erg veel tijd voor ik me ergens of bij iemand op mijn gemak voel..
Ben verder ook best wel perfectionistisch, en heel erg bang om fouten te maken, ik wil altijd heel goed presteren, maar dat zorgt voor extra stress waardoor het vaak juist niet lukt..

Heel herkenbaar idd!
Net als het niet durven bellen, of naar de supermarkt of waar dan ook durven gaan.
Obenbaar vervoer is dan weer geen probleem bij mij.

Ik heb morgen toevallig een presentatie van 1 uur en stress nou al een beetje, voordeel is wel dat we het met een groep van 5 moeten doen maar toch.
Over morgen moet ik 5 minuten over 1 bepaald onderwerp praten en ik weet nu al dat dat iets is wat nooit gaat lukken.

Na de zomer zijn we trouwens ook van plan hulp te gaan zoeken.

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-08 22:01

Nou ik heb vandaag de diagnose gekregen; situatie gebonden angststoornis..

Emytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 10:15

En wat kan er aan worden gedaan?

Twaalf

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 12:17

Wat houdt dat precies in Fjordjes?

Angststoornis is een breed begrip zoals ik het geleerd heb Lachen

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 16:07

Ik heb onder anderen Sociale-fobie (naast de rest) en ga 3 dagen in de week naar therapie in Assen.

Lena01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 19:24

fjordjes schreef:

Mij ook verleden. Gepest, in de 3e en 4e klas, kwam ik wel eens bont en blauw thuis, dat ze perongeluk een naaldhak in mn benen schoven, of perongeluk een stoot gaven. De hele dag door.
Maar daarvoor ook gepest, maar niet lichamelijk, zegmaar...

_Iris

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 19:27

Dat is wel heftig linchen.

Zelf weet ik eigenlijk niet hoe ik eraan gekomen ben, denk dat het wel iets met mijn vaders 2e vrouw te maken heeft gehad, doordat zij mij broertjes altijd voortrok en mij alleen maar zwart kon maken.

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-08 20:46

urselin schreef:
Wat houdt dat precies in Fjordjes?

Angststoornis is een breed begrip zoals ik het geleerd heb Lachen

Ja klopt inderdaad, maar dat werd verder niet gezegd.

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 21:31

Ik herken ook veel dingen die er geschreven zijn. ik zeg ook altijd dat ik sociaal "gehandicapt" ben. ik ben vroeger veel gepest en denk dat dat 1 van de grote oorzaken is. ik durfde nooit mee te doen aan toneelstukjes en spreekbeurten en dergelijke voor de klas. heb door dit gedoe al m'n stage's verpest en was bijna van school gestuurd. school adviseerde mij ook een beroep te gaan zoeken waarbij ik niet hoefde te praten en dat ik maar moest leren de knop om te zetten:roll: struikelblok tijdens mijn stage's was voornamelijk het sociale vlak en faalangst. ik durfde amper wat tegen de mensen te zeggen en wist ook niet wat ik moest zeggen. en dit is niet erg handig als je opleiding tot verzorgende doet. Haha! ook werd er tijdens stage's natuurlijk veel over m'n schouder mee gekeken of ik de handelingen goed deed en daar werd ik super nerveus van. ik had continu het idee dat ze me in alles volgden en beoordeelden. ik moest bijv. stage doen bij een kinderdagverblijf. ik wilde ZO graag met die kinderen spelen en ze troosten maar ik durfde dat gewoon niet. continu het idee dat ze op je letten. heb dan ook bij alle stage's te horen gekregen dat ik geen initiatief toonde en dat ze wel dachten dat het er wel in zat maar dat het er niet goed uit kwam.
halverwege de schooltijd ben ik er een half jaar uit geweest. ik heb toen 2x een assertieviteitscursus gedaan. dit heeft wel iets geholpen. daarna ben ik bij 2 super stageadressen gekomen. goed begeleid en ze hielden rekening met m'n "beperkingen". bij de laatste stage heb ik ook een baan aangeboden gekregen. ik ben nu 28 en ik heb er nog steeds last van. wel minder maar het is nog wel aanwezig. ik heb nauwelijks sociale contacten. heb geen vriendinnen. ik durf bijv. niet tegen patienten te praten als er bijv. een collega of zo bij is. vergaderingen hou ik me zo stil mogelijk. ze moeten mij niet in te moeilijke situaties zetten. dus geen mensen die bijv. terminaal zijn of waar veel gepraat moet worden of veel begeleiding nodig hebben. daar ben ik gewoon niet goed in. ik weet me geen houding te geven. ik werk er nu 6 jaar en er zit nog steeds een stijgende lijn in. maar ik ben er nog lang niet en ik weet ook niet of het ooit helemaal goed gaat komen.