Migraine aanval?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

LadyMadonna

Re: Migraine aanval?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-08 22:04

anneve schreef:
Er zijn nog heel veel meer tips om te leren leven met migraine. Ik begin met een rijtje, gelieve dit aan te vullen:

* migraine komt meestal bij ontspanning na inspanning, vooral als je niet gewend bent om te sporten en je gaat plotseling een piekbelasting aan, is het bij mij en mijn familieleden meteen raak: een 12 minutenloop op school b.v voert automatisch tot migraine tijdens de herstelperiode niet waar, het kán een oorzaak zijn, maar zeer zeker niet meestal
* ook geestelijke inspanning (stress, het veel te druk hebben) kan tot migraine leiden: bouw dus altijd rustmomenten in.wel waar, maar met nadruk op kán
* migraine is dus erfelijkniet waar, migraine kán erfelijk zijn
* zorg dat je tijdens inspanning/sporten genoeg drinkt altijd belangrijk
* koffie kan helpen om een aanval te voorkomen, hoewel teveel koffie ook niet goed is, elke dag rond dezelfde tijd je koffie drinken en met mate (als je dit gewend bent) [/b]koffie kan juist ook een trigger zijn, althans, cafeïne[/b]
* er is ontdekt dat veel mensen met migraine een klein gaatje hebben in een bepaald deel van het hart, het dichtmaken hiervan leidt bij 60% van de patienten tot het stoppen van de migraine-aanvallen: hiervoor een een risicovolle open-hart operatie nodig, maar ik wou het toch even noemen heb ik ooit wat over gelezen maar schijnt ook weer achterhaald te zijn?
* als je migraine cyclisch voorkomt (bij vrouwen bedoel ik) help naast de hierboven genoemde maatregelen ook het stoppen met de pil wel eens been there, done that, had bij mij geen effect, als je het wilt proberen, de hormonen hebben 3 maanden nodig om volledig uit je bloed te gaan
* bij migraine krijgt een stukje in de schors (cortex) van je hersenen tijdelijk onvoldoende zuurstof, afhankelijk van de plek krijg je dus de hierboven genoemde uitvalsverschijnselen: een aura(cortexblindheid), spraakstoornissen, tintelingen.
* bij een aantal mensen treedt vooral het braken/misselijkheid op de voorgrond: het zuurstoftekort zit dan denk ik rond je braakcentrum (in de hersenen)? primperan is hier een goed medicijn tegen (hoewel het bij wederom niks doet
* sommige mensen krijgen migraine van het eten van chocolade: ook andere voedingsmiddelen worden genoemd. chocolade is achterhaald, wel dingen als rauw vlees, noten, etc
* te veel zon (draag je zonnebril zodra het nodig is) kan leiden tot migraine, evenals plotselinge wisselingen in temperatuur. bescherm niet alleen je ogen, maar ook je hoofd (petje)

Conclusie: Probeer te ontdekken welke (combinatie van) omstandigheden bij jou tot migraine leiden en probeer vervolgens deze omstandigheden te vermijden.
en dat kan een hele lange lijdensweg zijn, ben al bijna 14 jaar bezig
Nogmaals, bovenstaand rijtje is niet volledig, maar hooguit een eerste aanzet.

Bron van bovenstaande aanvulling: iemand die al 14 jaar migraine patient is waar tot nu toe nog geen oorzaak of oplossing voor is gevonden Knipoog

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-08 22:13

bij mij begon het op m'n derde jaar,nu zijn we 40 jaar verder en heb het nog....wie weet met de overgang.
Ik heb het niet zo heel ernstig met uitval enzo,maar normaal functioneren tijdens de migraine dagen valt niet mee.
Ik heb iedere 10 dagen twee dagen migraine....als ik heel gezond eet is het minder(bij mij is het nu hormonaal)
gelukkig voel ik het aan komen,eerst krijg ik het heel koud en dan word ik vreselijk moe....als ik dan naar m'n lichaam luister wil het nog weleens overtrekken.
Laatst had ik migraine en nam toen eigelijk per ongeluk een bruistablet met magnesium,het ging weg....toeval??

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-08 23:02

nop, geen toeval, ik heb een tijdje op advies van de neuroloog magnesium tabletten (gewoon kruitvat) geslikt. Deed bij mij trouwens niks, amar magnesium verwijdt de bloedvaten