Zwanger en je paard

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

sammy07

Re: Zwanger en je paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 16:54

Ik heb tot de laatste dag elke dag gereden. Niks aan de hand maar moest af en toe ff een voetje terug duwen! Ik was niet super dik en kreeg altijd hulp met opstappen. Mensen in mijn omgeving begrepen er niks van dat ik het zo kon volhouden. Gewoon galop werk nog gedaan op de dag van de bevalling. Ik had toen een merrie van 8 en 1.72 hoog......een Amor afstammeling dus ook niet een makkelijke. Ik denk dat het per persoon zeer verschillend is. gewoon op je gevoel af gaan!

Ilsemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 16:59

Ik ben niet van de zwangere-kant maar ik heb wel een tijd een paard gereden voor iemand die zwanger was. Ook daarna nog maar op die manier is het begonnen. Was nog een vrij groen en wat angstig paard toen en dat was dus ook niet echt vertrouwd en zodoende ben ik het dier gaan rijden. Handige voor mij was was dat ik nooit alleen was met het paard omdat ze er gewoon altijd bij was.

Is er niet iemand die je paard verder kan rijden? En anders ook onder jou toeziend oog?

Marloes_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 21:25

Ik heb toen ik zwanger was, tot 6 maanden doorgereden.
Maar ik heb dan ook wel een hele relaxte tinker Knipoog

Daarna heb ik haar vakantie gegeven, ik heb veel te mieperig met anderen op haar te laten. Dus heeft ze 5 maanden vakantie gehad totdat ik haar weer op kon pakken.

Als je bang bent met rijden, zou ik stoppen. Je hoeft je voor niemand te bewijzen. En de training pak je gewoon na je bevalling weer op. Wat zijn nou een paar maanden op een paardenleven?

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 12:40

Urielle schreef:
Volg je gevoel. Durf je het niet meer aan of voelt het niet goed, dan plant je hem een paar maanden op de wei. Even lekker vakantie houden, lekker uit laten groeien en na de bevalling rustigaan weer oppakken. Is voor je paard ook echt niet verkeerd als het nog een pukkie is.

Hier ga ik helemaal in mee. Ik ben met 5,5 maand gestopt met rijden omdat mijn rug het niet meer trok. Ik kom nog wel dagelijks bij mijn paard, die geniet nu lekker van mijn verlof. Hij gaat de wei in en ik longeer hem nog een paar keer per week en hij wordt nog lekker uitgebreid gepoetst. Ik vertrouw hem ook 100%. Maar met de jonge paarden werk ik momenteel niet. Ik was bezig met een 4 jarige om mensenmak en zadelmak te maken maar dat laat ik nu even aan een ander over. Ze is net iets te lomp. Op stal poets ik haar nog wel maar binnen en buitenzetten doe ik even niet meer. Vind het risico dat ze me omver loopt even iets te groot.
In het begin baalde ik er enorm van dat ik niet meer kon rijden en ik kan ook niet wachten tot ik er weer op kan. Maar goed, je raakt er wel aan gewend en zo'n vakantie voor een jong paard, zoals in jouw geval kan geen kwaad. Mijn paard is 7 maar deze vakantie doed hem heel erg goed. Hij ziet er momenteel heel goed uit en verkeert nog steeds in goede conditie.
Als de kleine er is, neemt een stalgenoot hem tijdelijk over tot ik weer fysiek in staat ben om het zelf weer te doen.

Geniet van je zwangerschap, luister goed naar je lichaam en ik wens je heel veel plezier ermee!

kladruber

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-08 17:52

bedankt allemaal Haha!

Jokonootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 13:27

Wij rijden op stal momenteel de paarden door voor de eigenaresse die net bevallen is. Meisje is nu twaalf dagen oud... we hebben alleemaal ons "eigen" paard en daarnaast rijden we omstebeurten de 2 paarden die zij normaal rijd...

ze heeft er in totaal 6 aan huis staan dus is het mooi verdeeld en zij komt regelmatig kijken hoe het met de paarden gaat...
Ze heeft een tijd niet gereden een week voor de bevalling heeft ze nog eventjes op de makste haf gezeten die ze heeft en dat vond ze heerlijk maar risico's nemen heeft ze nooit gedaan...

Jeannine

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 13:51

Hoi,

Als eerst, van harte gefeliciteerd Haha!

Ik ben nu ruim 3 maanden zwanger en ik rij ook nog steeds hoor. Ik heb wel mijn laatste endurance wedstrijd gereden voor dit seizoen. Ik heb mij ingeschreven voor soest maar ik denk niet dat ik dat haal. Daar baal ik wel van, maar zo een rit lijkt me dan niet verstandig. Ik weet niet of het wat uitmaakt eigenlijk??
Ik rij nog wel gewoon in de bak en ik heb nog nergens last van. Ik ga gewoon door totdat het niet meer goed voelt. Maar als mijn paardje net ingereden zou zijn of ik zou hem net hebben, dan had ik het niet gedaan denk ik.
Ik ben gewoon lekker veel aan het stappen en draven en ook veel grondoefeningen. Verder heb ik een geweldige bijrijdster die ook 2 a 3 keer in de week komt!

Peachy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 15:55

Ik rij niet op mijn pony's maar ze lopen wel voor de koets. Sinds dat ik wist dat ik zwanger was ben ik wat gaan minderen met rijden, toch heb ik met 20 weken nog een marathonwedstrijd gereden en daarna ben ik gestopt. Ik ben wel tot op de laatste dag 2x per dag naar ze toe geweest en geprobeerd om ze bijna elke dag te longeren of mee te wandelen. Anders deed mijn vriend dat. Tijdens de kraamperiode is mijn vriendje elke dag mijn pony's wezen halen zodat ik ze toch nog even kon zien en knuffelen.
Ik moet wel zeggen dat het wel heel zwaar was, ik was dan ook 25 kilo aangekomen en ik had bi.
Aan verzorgers en bijrijders doe ik ook niet, ik kan het altijd nog het beste Vork

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 15:59

Ook hier in eerste plaats gefeliciteerd!
Toen ik ontdekte dat ik zwanger was, had ik net 3 keer op mijn 3jarige gezeten. Ik was niet helemaal lekker, toen al niet, dus heb hem resoluut op de wei gestuurd ( wel eerst een beetje afgebouwd dmv longeren ). Ik ben zelf snel gestopt met rijden, ook de andere paarden, omdat ik me niet veilig voelde. Maar dat moet je zelf een beetje aanvoelen, zoals je hier leest is ieder zijn ervaring anders.
Mijn paard heeft lekker een jaar extra op de wei gestaan. Vlak voor mijn bevalling heb ik hem naar een trainingsstal gebracht en na 5 weken heb ik hem ingereden weer opgehaald. Nu zijn we weer een paar maandjes onderweg, en het is heel goed voor hem geweest, die extra tijd. Hij is nu nog steeds wat slap, kan je voorstellen als ik er vorig jaar mee door was gegaan ( dat was dan waarschijnlijk ook niet gebeurd ). Jij kent jezelf en je paard het beste, dus je komt er vast wel uit wat het makkelijkst is voor je. Een jong paard kan je best wat extra vakantie geven, daar worden ze echt niet slechter van.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 00:14

Gefeliciteerd met je zwangerschap!

Ik zag ook overal beren op de weg. Ik bracht mijn paard zelfs niet meer de weide op die winter, dat deed iemand anders. Ze werden altijds groepsgewijs gebracht, samen met een hoop jong grut. Dat werd me te jolig.
Ben wel elke dag naar haar toe geweest.
Een maand voordat ik er achter kwam dat ik zwanger was, had ik een veulen gekocht. Die kwam toen ik 5 maanden zwanger was. Ik heb het een en ander aan anderen over gelaten, stond nog wel stallen te mesten tot het eind, totdat ik te veel harde buiken kreeg, toen ben ik gestopt.
Mijn veulen wordt nu 3 en blijft nog een jaar staan, om dan te worden weg gebracht, om in te laten rijden.

Volg je gevoel, want het is bij een ieder weer anders.

rossebol

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 00:39

gefeliciteerd met je zwangerschap!

Ik ben dan wel niet meer zwanger(kleine is alweer 10 maandjes Tong uitsteken)
Ik heb toch nog een hele tijd doorgereden terwijl het paard dat ik rijd absoluut niet 1 van de makkelijkste is.
Ik denk dat het erg belangrijk is dat je op je gevoel af gaat.
Ik heb voor mezelf wel duidelijk een grens gesteld ik stap alleen op dat paard en op geen enkele andere.
Mensen kunnen nog zeggen maar oowwww hij/zij is zo lief doet niks maar had er geen fijn gevoel bij dacht ken het paard niet dus stap er nu gewoon niet op.
Volg je gevoel en luister naar je lichaam.
Als jij het risico te groot vind gewoon niet doen!
wat andere mensen ook zeggen het blijft jou keuze.
Ik werd op het laatst wel uitgelachen met me dikke buik bovenop een paard geen rijbroek die meer paste dus 3 maten te groot gekocht zodat mijn buik er wel in paste maar bij mijn benen leek het net een hobbezak.

kladruber

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-08 18:22

Hallo, inmiddels ben ik 22 weken en rij ik nu een maand als niet meer. Ik heb 2 bijrijders en zie meneertje nog 4 keer per week iig tot de bevalling. Daarna hoop ik weer 5 dagen per week bij hem te zijn Lachen

Diana_14

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 01:59

Toevallig zijn de 2 meiden die hun paard(en) bij mij gestald hadden/hebben ook zwanger, eentje is met 12 dagen uitgerekend en de ander is er net achter dat ze zwanger is.

Beide hebben ze besloten het paard te verkopen, een paard kost veel tijd en geld, en een baby ook. Lachen Dus dan moet je een keuze maken.

kladruber

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-08 11:47

Ik heb eindelijk een leuke verzorster gevonden en ze kan gelukkig heel goed rijden. Wel vreemd als je een half jaar niet op je eigen (jonge) paard kan, Ze rijd hem toch een btje naar haar hand nu. Gelukkig wel met mijn wensen. Kan niet wachten tot ik weer kan rijden, nog een maand of 3! Ik ben begonnen met grondwerk, tot nu toe vind hij er geen zak aan, maar tis wel leuk voor de afwisseling.

Diana_Mabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 15:36

Tijdens mijn zwangerschap heb ik gereden tot 10 weken toen viel ik er voor de 2e keer af en was het afgelopen ik wilde geen risico meer lopen. Ik ging 3 dagen per week naar mijn paard gewoon longeren of freestylen en poetsen. Ik miste het rijden heel erg!
Na mijn bevalling heeft het nog heel lang geduurd voor ik weer kon longeren en rijden. Toen mijn zoontje 4 maanden was heb ik mijn paard verkocht.

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 22:41

kladruber schreef:
Ik heb eindelijk een leuke verzorster gevonden en ze kan gelukkig heel goed rijden. Wel vreemd als je een half jaar niet op je eigen (jonge) paard kan, Ze rijd hem toch een btje naar haar hand nu. Gelukkig wel met mijn wensen. Kan niet wachten tot ik weer kan rijden, nog een maand of 3! Ik ben begonnen met grondwerk, tot nu toe vind hij er geen zak aan, maar tis wel leuk voor de afwisseling.

Geen 3, maar 4,5 maand Knipoog Je moet/kan niet na een paar dagen weer op je paard stappen Knipoog

kladruber

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-08 10:08

op een btje te stappen toch wel. Hoop toch echt dat ik binnen 3 weken wel geheeld ben, als er zich geen raare dingen hebben voorgedaan tijdens de bevalling......

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 10:14

Er wordt ivm verzakkingen etc aangeraden om 6 weken te wachten met rijden, maakt niet uit of het op een groot paard of een ponytje is.

Barco

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 13:49

kladruber schreef:
op een btje te stappen toch wel. Hoop toch echt dat ik binnen 3 weken wel geheeld ben, als er zich geen raare dingen hebben voorgedaan tijdens de bevalling......

Daar zou ik echt niet vanuit gaan. Je mag pas weer iets fysieks doen 6 weken na de bevalling.
Maar je zou eens ingescheurd of ingeknipt zijn.... Daar wil je echt niet aan denken om dan al op je paard te gaan zitten. Fietsen gaat dan amper...

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 13:53

Ik weet dus sinds gister dat ik zwanger ben, moet woensdag een echo laten maken ( 17 sept ).
En ja hoor... sinds vorige week heb ik officieel een nieuw verzorgpaard ( fries ). En zou vrijdag voor het eerst gaan rijden...
Nu weet ik dus zelf niet wat ik er mee aan moet eigenlijk... Nagelbijten / Gniffelen

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 14:11

Even een stipje, mocht ik zwanger raken.... Bloos

kladruber

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-08 14:47

odetteke schreef:
Er wordt ivm verzakkingen etc aangeraden om 6 weken te wachten met rijden, maakt niet uit of het op een groot paard of een ponytje is.

Het lijkt mij juist goed voor je bekken en rug spieren om na een paar weken weer te gaan stappen. Als het zeer doet blijf ik er natuurlijk niet op zitten. Het lijkt mij juist niet goed als ik 6 weken extra rustig aan doe, omdat ik nu ook best druk bezig ben.
Kwil geen uitgezakt lijf en mijn vocht goed afdrijven. Voel me nu overgens zeer goed. Zit mooi op gewicht en heb geen striemen. Heb net een groeispurt gehad en daardoor 2 gekeusde ribben, maar voel me verders wel goed lichamelijk. Lachen

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 15:11

Ik ben meteen met rijden gestopt toen ik wist dat ik zwanger was, ook al heb ik een super brave Haf. Ik ben vroeger een keer met paard en al gevallen en heb dat ook bij anderen een aantal keer zien gebeuren. Dat vind ik ook nog iets om rekening mee te houden.
Ik zou echt niet eerder dan 6 weken na de bevalling op je paard stappen, je lijf is daar dan echt nog niet aan toe. Je kan dan permanente schade aan gaan richten...

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 17:38

kladruber schreef:
[***] schreef:

Het lijkt mij juist goed voor je bekken en rug spieren om na een paar weken weer te gaan stappen. Als het zeer doet blijf ik er natuurlijk niet op zitten. Het lijkt mij juist niet goed als ik 6 weken extra rustig aan doe, omdat ik nu ook best druk bezig ben.
Kwil geen uitgezakt lijf en mijn vocht goed afdrijven. Voel me nu overgens zeer goed. Zit mooi op gewicht en heb geen striemen. Heb net een groeispurt gehad en daardoor 2 gekeusde ribben, maar voel me verders wel goed lichamelijk. Lachen

Met verzakkingen wordt niet bedoeld dat je lijf gaat uitzakken, maar alles "down under" van http://www.icgynaecologie.nl:
Citaat:
De blaas, de baarmoeder en de endeldarm worden met een aantal banden op hun plaats gehouden. Bovendien rusten deze organen op de spieren van de bekkenbodem. Als de banden en spieren niet sterk genoeg zijn, kunnen de organen in meer of mindere mate naar buiten komen.
Dit wordt een verzakking genoemd. Er kan één orgaan verzakt zijn, maar het komt ook voor dat meer organen tegelijkertijd verzakt zijn.
Ongewild urineverlies (incontinentie) of problemen met de ontlasting kunnen het gevolg zijn.

en zie hier http://www.icgynaecologie.nl/gynf_afbverzakking.html voor plaatjes (geen foto's hoor Knipoog)

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 17:46

Ik ben met 5 maanden gestopt met rijden. Ik durfde het niet meer aan en het zat allemaal niet zo lekker meer. Wij hebben toen mijn pony omgeschoold van dressuur pony onder het zadel naar dressuur menpony. Zo kon ik haar lekker blijven trainen voor de koets. En een bijrijdster voor 2 dagen in de week. 1 dag longeren. Zo was haar week lekker gevuld.

Het mennen is zo goed bevallen, dat wij eigenlijk steeds meer zijn gaan mennen. 13 jaar later hebben wij inmiddels een andere pony en die is nu Z dressuur mennen.
Raar dat je zo bij het mennen komt, en blijft hangen. Maar het mennen is hartstikke leuk en je kan lekker met je hele gezin op stap met koets, honden, man en kind en pony.