EMDR

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: EMDR

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-08 09:00

Cayenne schreef:
Hypnose trekt mij op de een of andere manier niet. Ik denk dat ik daar te nuchter voor ben en dat het niet bij mij werkt, maar misschien heb ik dat mis.

Dat idee heb ik ook. Bovendien zou ik me dan veel te kwetsbaar voelen, dan zou ik er niet voor openstaan denk ik.

Lolleke, geven ze het na 2 sessies al op dan? Best vreemd, aan 2 keer zou ik ook niks gehad hebben.

Lolleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-08 14:01

Yup, het was echt trekken en slepen iedere keer..
zat vast na 2 vragen..
Kon er gewoon niks meer bij opbrengen, bedenken enzo
De eerste keer zijn weg gewoon doorgegaan, maar na de tweede keer een uur was het precies hetzelfde, duidelijk gewoon niet mijn methode.

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-08 14:09

ik heb ook emdr gehad 3 sessies. Daarvoor al veel gesprekken gehad maar die hebben niet zo veel gedaan als de emdr. ik heb ook de koptelefoon met tikjes gehad. mij werd eerst gevraagd om de situatie kort te beschrijven, alsof je soort film beschrijft die je gezien hebt, dan moest ik de film stopzetten op het stukje dat het meest naar was. dan ging de koptelefoon op en moest ik me op dat beeld concentreren en werd me gevraagd wat ik voelde, daarop concentreren enz..... tot ik bij niets voelen of ontspanning kwam. Na de sessies was ik vaak wel moe en dat hield wel dag of 3 aan waarin ik veel sliep, wat volgens therapeute ook normaal en juist goed was. ik heb daarna nog wel gewone gesprekken gehad en kon therapeute ook op 06 bellen na de sessies als het nodig was. het heeft mij erg goed geholpen de gebeurtenissen een plek te geven en idd maak je een verandering door.

voor reden dat ik emdr kreeg vragen via pb

Kimonoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-08 14:12

Ik heb dit ook gehad, maar bij mij heeft het niets geholpen.

Lolleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-08 14:15

Kimonoo schreef:
Ik heb dit ook gehad, maar bij mij heeft het niets geholpen.

Hoeveel sessies heb jij dan gehad?
Ben benieuwd naar mensen die er net zoals mij helemaal ni ks aan hebben gehad.

KylaLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 12:02

RedPassion schreef:
Ik heb EMDR gehad, en er goede ervaringen mee. Was voor traumaverwerking, meer specifiek mag via PB ivm privacy :) Ik heb 6 behandelingen gehad, en nog een paar 'nabehandelingen' (waren gewoon gesprekken).

Bij mij waren het klikjes via een koptelefoon, zoals Arabesk al beschrijft. Het kan ook met iets volgen met je oog geloof ik, maar daar heb ik dus geen ervaring mee.

Kort samengevat moest ik teruggaan naar de gebeurtenis, zeggen wat ik daarbij voelde. De therapeut stelde af en toe wat vragen en liep me vaak opnoemen wat ik voelde, en hoe ik me zou willen voelen. Reken er op dat het heel heftig kan zijn, bij mij was het vooral heel veel woede, maar ben ook eens intens verdrietig geweest. Heel naar op het moment, maar het werkte toch, ik voelde me al heel snel na de behandelingen veel beter.
En hoe het precies werkt weet ik niet hoor, ik was er echt verbaasd over. Had al veel 'gewone' therapie gehad zonder veel resultaat, en dit had gewoon effect.

Die woede zeg maar die je omschrijft... Ik ben bang dat ik daar ook heel veel last van zal hebben tijdens die therapie. Tot nu toe is die woede gewoon thuis ook wel eens naar boven gekomen, maar zodanig dat ik er agressief van wordt... En ik wordt niet echt snel agressief. Weten die therapeuten daar ook mee om te gaan?
Of mag mijn vriend aanwezig zijn bij die therapieën, omdat hij wet wat hij moet doen als ik dus agressief wordt (als enige zo ongeveer)...

Lolleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 12:08

De therapeuten weten wat ze met woede aanmoeten hoor, ook aggressiviteit.
Daar word je ook voor opgeleid, maar denk dat het wel fair is naar de therapeute om even te zeggen van te voren dat je weet dat je hier thuis aggresief van kan worden en dat die kans er nu ook in zit. Dan is ze er op voorbereid.
Of je vriend mee naar binnen mag tijdens de behandeling weet ik niet, ligt ook aan de therapeut denk ik.
Misschien de eerste keer wel, of misschien juist niet omdat het je toch kan afleien.

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 12:11

@kylalover, gewoon overleggen met je peut. uitleggen wat jij bang bent dat kan gebeuren. op zich hoeft het niet, als ik met mijn vriend erover had, of gewoon een angstmoment had gingen die heel anders dan tijdens de emdr. het kan dus dat je boos en agressief wordt maar het kan ook zijn dat jou agressiviteit eigenlijk omslaat in intens verdriet. dat je agressie eigenlijk een opgekropte onmacht is om alles los te laten en eruit te gooien

overgens was bij mij mijn eigen therapeute en de emdr therapeute erbij

Milka

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 12:48

Bij deze meld ik mij ook maar Vork

Sinds afgelopen donderdag ben ik ook begonnen met EMDR.
Ik loop sinds 2 maanden bij een psychotherapeut (hij past dus ook zelf EMDR toe) en na 6 gesprekken, kwam hij met deze methode op de proppen.

Afgelopen donderdag dus de eerste keer.
Ik heb er vooraf niet al te veel over opgezocht en gelezen, ik heb het maar over me heen laten komen, ook al beangstigde het me wel.
Het viel me achteraf gezien wel mee. Was erg moe en was erg blij dat ik iemand had die me op kwam halen zodat ik niet zelf met de auto naar huis hoefde te rijden.
Vrijdag was een erg emotionele dag en zag het ook niet zitten om te gaan werken.
Opzich gaat het nu wel weer, woensdag moet ik weer en zie er nou nog meer tegenop dan eerst. Voelde me niet echt op mijn gemak (kan ook goed liggen aan de psyg. in dat geval moet ik opzoek naar een ander) en heb ook het idee dat het niet echt iets voor mij is.
Ik doe bijv. ook aan zangmeditatie en daardoor komen veel oprechtere gevoelens los dan met EMDR.

Maar goed, ik wil niet te snel opgeven, dus kijk het woensdag gewoon nog aan en zie daarna wel verder.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 23:31

Ik zocht bij toeval even op bokt, en warempel, kom ik een heel recent geopend topic hierover tegen.
Ik heb morgen mijn allereerste sessie, meer een 'intake-gesprek', wat ik er van heb gehoord.
Ook ivm. PTSS (nadere details eventueel via pb te krijgen, ook ivm. privacy en een mogelijk lopende zaak).
Bijna een jaar na dato dan eindelijk echt hulp, enige ''hulp'' die ik tot nu toe heb gehad is slachtofferhulp, maar daar ben ik echter nog niet klaar mee, hen staat een fikse klacht te wachten.

Ik heb wel de landelijke site bekeken, www.emdr.nl.
Maar ook mij is niet geheel duidelijk hoe of wat, heb de voorbeelden op de site ook wel gelezen, maar het komt allemaal best vaag en onduidelijk op me over.
Deze vorm van behandeling is mij sterk aangeraden door de politie.

Ben zeer benieuwd, en ook wel een tikkeltje nerveus voor morgen.
De therapeut in kwestie schijnt heel goed te zijn, ook met betrekking tot de dingen waar ik voor kom, is klinisch psycholoog.
Ik heb verder nooit echt hulp in enige vorm gehad, dus heb ook écht geen idee wat ik precies kan verwachten, en hoe ik er op zal reageren.

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 23:36

gewoon over je heen laten komen is het beste, zorg wel dat je niet hoeft te auto rijden na een sessie, kan best zwaar zijn. ik vond het zelf heel fijn om na een emdr te gaan slapen want ik was erg moe. ik heb het gehad voor verwerking van jeugdtrauma met seksueel misbr.

meer info via pb

Afanaisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 23:41

Ook ik heb EMDR gehad!
Ik ben er erg tevreden over, het zat bij mij behoorlijk diep maar het is nu wel weg... ik dacht echt dat het niet ging werken bij mij, ik had echt het: 'ah joh, in die onzin geloof ik niet' gevoel..

Als er iemand is hier die vragen heeft/wat wil weten kan je me ten alle tijden PB-en... Lachen

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 23:45

het zat bij mij ook heel diep, ga maar na, ik was ong zes/8 jaar toen het gebeurde en was 24 toen ik me dingen ging herinneren. daartussen heb ik het eigenlijk nooit meer beseft/geweten. Wel merk ik nu dat ik heel veel veranderd ben (afgelopen 1,5 jaar) veel sterker geworden

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 23:46

Autorijden heb ik zowiezo wel aan gedacht om dat niet te doen. Daarbij is de plaats waar ik moet zijn zo dicht bij huis, dat het makkelijk op de fiets is te doen gelukkig.
Na gesprekken op het politiebureau was ik ook meestal best moe, hoofdpijn en redelijk emotioneel af en toe.

Mindere is alleen dat m'n mams morgen wel weer haar oppaskindjes hier heeft (errug druk.....) en ik overmorgen (vrijdag) een tentamen heb. Dat tentamen had ik zowiezo al opgegeven, dat lukte gewoon even niet meer.
Wil het wel graag zó plannen, dat als de echte sessies beginnen, dat ik verder geen verplichtingen voor studie oid heb, dat heb ik de mevrouw aan de telefoon ook wel verteld. Wordt nog moeilijk, aangezien het belangrijk is voor mijzelf en ook ivm. een eventuele zaak dat ik nu toch écht hulp ga krijgen, maar de aankomende weken dus nog wel zo'n 1x per week een zwaar tentamen van m'n studie heb...

Overigens wel 'fijn' dat er hier op bokt dus een topic over is. Heb wel dingen op andere fora gelezen hierover, maar dat zijn fora die je niet 'bekend' zijn zeg maar.

Doelend op de reactie van Afanaisa: het is dus niet van dat hele 'zweverige' gedoe waarbij je dus ook echt ergens in moet 'geloven' zeg maar?
Heb wel eens dingen van een vriendin van mij gehoord, nou eh, die psych was echt zo'n 'zweefteef' zoals men dat wel noemt... Daar ben ik toch echt te nuchter voor.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 23:48

trustHim schreef:
het zat bij mij ook heel diep, ga maar na, ik was ong zes/8 jaar toen het gebeurde en was 24 toen ik me dingen ging herinneren. daartussen heb ik het eigenlijk nooit meer beseft/geweten. Wel merk ik nu dat ik heel veel veranderd ben (afgelopen 1,5 jaar) veel sterker geworden

Zoiets heb ik ook gehoord van een huisgenootje van mij.... best 'raar', hoe dan de menselijke hersenen werken, toch? Had het bij jouw dan ook te maken met het verdringen van deze dingen? Dat hoor je blijkbaar wel vaker, dat mensen het verdringen, wegstoppen, maar dat het toch ooit weer eens naar boven zal gaan komen.
Lijkt mij overigens verschrikkelijk.

KylaLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 00:26

Heb ik ook gedaan. Helaas ook seksueel misbruikt. Heb het 'maar' 3 jaar weggestopt. Maar nu doordat ik een vriend heb komt alles naar boven, in het begin ontkende ik alles voor mezelf, maar dat ging ook niet meer. In die 3 jaar heb ik zelf eigenlijk niet eens geweten wat er gebeurd is en het dus ook nooit beseft.

EnelyaT

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 08:22

Ik heb EMDR gehad ivm PTSS, maar dan dik 5 jaar geleden. Ik was dus een van de eerste, en ook 1 van de jongste denk ik. Ik was 15.
Ik heb het totaal niet als prettig ervaren, ik kreeg eerst drie opties; met een soort vibo-dingen in mijn handen (gingen om en om trillen) of zij ging met een vinger voor mijn neus heen en weer, óf koptelefoons, met om en om een piepje in je oor.
Ik heb voor dat laatste gekozen, maar ik vond het vooral doodeng, en durfde niets meer te zeggen. Ik raakte mezelf kwijt in de herinneringen, om het zo maar even te noemen.
Ik heb er uiteindelijk wel iets aan gehad, maar toch, als ik erop terugkijk zou het van mij nooit meer hoeven. Ik voelde me totaal verloren naderhand, vooral ook omdat ik niets uit kon brengen, wisten zij totaal niet wat er in mij omging. De herinnering is uiteindelijk van een 9 naar een 5 gegaan, dus wat dat betreft heeft het wel geholpen.
Wil je meer weten (ik heb ook nog informatie thuis liggen enzo) dan moet je maar even pb-en ofzo Lachen

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 10:05

ik had het idd verdrongen, en het is een enorme klap in je gezicht als je je dan opeens dingen herinnerd, ik werd op een ochtend wakker nadat ik de dingen weer gezien had in mijn slaap en besefte dat het gewoon echt gebeurd was. dan heb je dus echt een moment dat je gigantisch in elkaar klapt.

ik vond de emdr niet echt zweverig. kan nog steeds niet uitleggen hoe en waarom het werkt (k had ook de koptelefoon) maar ik weet wel dat het voor mij gewerkt heeft en voor een vriendin van mij ook

Lolleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 10:45

trustHim schreef:
ik vond de emdr niet echt zweverig. kan nog steeds niet uitleggen hoe en waarom het werkt (k had ook de koptelefoon) maar ik weet wel dat het voor mij gewerkt heeft en voor een vriendin van mij ook

Dat probleem hebben ze in de wetenschap momenteel ook, ze weten dát het werkt maar niet precies hoé het werkt.
Het heeft in ieder geval te maken met de verbinding tussen je linker en rechter hersenhelft.
Dat je door de tikjes allebei omstebeurt activeert en dat zo het proces van dingen verwerken en herinneren beter word.

Maar zweefteeferig is het inderdaad absoluut niet.,

JoyCiej007 schreef:
Had het bij jouw dan ook te maken met het verdringen van deze dingen? Dat hoor je blijkbaar wel vaker, dat mensen het verdringen, wegstoppen, maar dat het toch ooit weer eens naar boven zal gaan komen.
Lijkt mij overigens verschrikkelijk.

Dat probleem heb ik dus ook..ik heb het zo ver weggestopt, ik kan me amper dingen herrineren ookal doe ik er moeite voor (denk aan die 2 sessies)
Het komt er niet uit, misschien omdat iker nog niet klaar voor ben, misschien zit het zo diep dat het nog lang gaat duren meer redelijker was dat ik op dat moment andere oliebol aan mijn hoofd had en dat het gewoon meerdere totaal verschillende dingen door elkaar waren waardoor het gewoon niet mogelijk was me op 1 ding te concentreren.

bakkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-08 14:13

Ik heb van m'n therapeut een boek meegekregen waarin alles staat uitgelegd, hoe het in z'n werk gaat, wat de resultaten zijn van de onderzoeken die te tot nu toe hebben gedaan, en hoe ze vermoeden dat het werkt, en waarom het werkt. Als er interesse naar is wil ik wel een paar hoofdstukken inscannen Lachen

Ik ben nu trouwens ook nog bezig met inleidende gesprekken, een beetje uitzoeken wat er precies allemaal aan de hand is enzo.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 14:18

KylaLover schreef:
RedPassion schreef:
Ik heb EMDR gehad, en er goede ervaringen mee. Was voor traumaverwerking, meer specifiek mag via PB ivm privacy Lachen Ik heb 6 behandelingen gehad, en nog een paar 'nabehandelingen' (waren gewoon gesprekken).

Bij mij waren het klikjes via een koptelefoon, zoals Arabesk al beschrijft. Het kan ook met iets volgen met je oog geloof ik, maar daar heb ik dus geen ervaring mee.

Kort samengevat moest ik teruggaan naar de gebeurtenis, zeggen wat ik daarbij voelde. De therapeut stelde af en toe wat vragen en liep me vaak opnoemen wat ik voelde, en hoe ik me zou willen voelen. Reken er op dat het heel heftig kan zijn, bij mij was het vooral heel veel woede, maar ben ook eens intens verdrietig geweest. Heel naar op het moment, maar het werkte toch, ik voelde me al heel snel na de behandelingen veel beter.
En hoe het precies werkt weet ik niet hoor, ik was er echt verbaasd over. Had al veel 'gewone' therapie gehad zonder veel resultaat, en dit had gewoon effect.

Die woede zeg maar die je omschrijft... Ik ben bang dat ik daar ook heel veel last van zal hebben tijdens die therapie. Tot nu toe is die woede gewoon thuis ook wel eens naar boven gekomen, maar zodanig dat ik er agressief van wordt... En ik wordt niet echt snel agressief. Weten die therapeuten daar ook mee om te gaan?
Of mag mijn vriend aanwezig zijn bij die therapieën, omdat hij wet wat hij moet doen als ik dus agressief wordt (als enige zo ongeveer)...

Als het goed is weet de therapeut wel om te gaan met de emoties die boven komen, ook agressie. Maar even melden dat je denkt dat er veel woede naar boven kan komen is sowieso verstandig.
Of je vriend mee mag moet je even overleggen. Als jij zeker weet dat je je niet belemmerd voelt als hij er bij is zal het niet zo'n probleem zijn.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 14:19

Ik heb geen last van woede, maar meer van heel veel stress en verdriet. Daardoor slaap ik slecht en heb ik veel last van stress en zenuwen.
Hopelijk helpt het ook daar voor.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 14:22

hmm....
@ Lolleke: lijkt me best vervelend en zwaar, als je het zó diep hebt weggestopt dat ze er niet meer bij kunnen.... Ga je nu iets anders volgen dan, of ben je ook al met iets anders bezig?

Ik heb nu mijn intake-gesprek gehad, voor de 20e juni staat er direct mijn eerste EMDR-sessie gepland, 2x 3 kwartier, dus 2 behandelingen aan elkaar geplakt. Inleidende gesprekken vond ze niet nodig.

Intake-gesprek liep wel goed. Tsja, het is voor mij een soort 'bandje' dat je afspeelt, met wat er allemaal is gebeurd. Ik vertel het inderdaad ook alsof het iemand anders is overkomen, alsof het niet míj betreft. Dit geldt tenminste als ik moet vertellen tegen vreemden, tegen bijv. mijn ouders en vriendinnen vanalles tot in detail vertellen is wel echt heel moeilijk en (emotioneel ook) zwaar.

Moeilijk wel, om alles wat er is gebeurd en de verhouding met de persoon in kwestie uit te leggen in slechts 3 kwartier, + dat het niet alleen daarom gaat, maar dat het ook nog eens een opstapeling van diverse dingen is.
Er werd wel gevraagd hoe ik me voel dan, tijdens zo'n 'paniek/angstaanval', hoe het met schrikreacties zit, hoe ik nu functioneer in het dagelijks leven, op die manier.
Heel erg in detail doorvragen was het echter niet, doen ze bij de politie natuurlijk wel.

Heb een heel pakketje formulieren mee gekregen, voor 'dossiervorming', moet ik allemaal invullen, zo'n 70 vragen. En niet de makkelijkste ook.... 'wat voor een man is/was uw vader'... tsja eh....
Allemaal van dat soort dingen, wat je verwacht van de therapie, hoe het je kan helpen e.d. Van die vragen waarvan ik denk; ja maar als ik dat moet beantwoorden moet ik daar eerst eens diep over na denken, eigenlijk wéet ik het soms ook niet eens.
Maargoed, heb inmiddels een gedeelte ingevuld.

Therapeute weet naar mijn idee nog lang niet alles, ik heb ook niet de kans gekregen om diverse dingen te vertellen, omdat we maar 3 kwartier hadden en omdat er zoveel is gebeurd, dat dat onmogelijk 'ff' te vertellen is. Van belang is ook de hele 'verhouding' die ik met bepaalde mensen had, dus heb dat ook maar even aangestipt.

Nouja, ik eh..... ik weet het niet, hoe het mij zal vergaan, ben wel zeer benieuwd en hoop dat dit me dan eindelijk zal helpen Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 14:22

Cayenne, ik sliep ontzettend slecht voor de EMDR en als ik sliep had ik heel veel nachtmerries. Dat is echt stukken beter geworden Ja

En bij mij was het ook veel verdriet, maar ik uit dat heel erg in woede, niet altijd in huilen. Ik was ook vaak heel gestresst en altijd nerveus en onrustig. Dat zit sowieso een beetje in me en zal nooit helemaal verdwijnen, maar het is absoluut niet zo erg meer als voor de therapie Lachen

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 14:24

Ik heb ook gevraagd of er (vooral de eerste echte sessie) iemand mee mocht. Die persoon mocht inderdaad mee, graag zelfs, maar moest wel in de wachtkamer blijven, en mocht pertinent níet bij de behandeling aanwezig zijn, ivm. afleiding....
Maargoed, dat zal wel per geval/situatie/client en therapeut verschillend zijn.