oma verplicht op laten nemen, hoe?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Britt

Re: oma verplicht op laten nemen, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 15:27

Maar is het wel menswaardig om een zwaar dementerende in een open afdeling te laten zitten?
Ik vind heel de ziekte een onmenswaardige toekomst..

Maar weer ontopic; een gesloten afdeling is vaak wel beter, dus wanneer het nodig is, doen..

zimbabwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 15:30

Ten eerste zoals al eerder gezegd: wie gaat er over de dagelijkse gang van zaken bij je oma? Jij komt er maar 1 x per jaar dus misschien ben jij niet direct betrokken bij haar dagelijkse verzorging, maar wie dan wel? Ik zal daar eerst eens mee gaan overleggen.

Als jullie er dan uit zijn dat er actie moet worden ondernomen neem je contact op met haar huisarts. Die moet ernaar toe om te gaan kijken en eventueel vaststellen wat er gedaan moet worden. Dat kan zijn inzet van meer zorg in huis (denk aan tafeltje dekje, dagopvang, thuiszorg, screening bij geriater, medicatie oid)

Als dit allemaal niet werkt (of niet haalbaar lijkt) en de situatie blijft zorgelijk kan hij haar laten onderzoeken, waaruit de uitkomst kan zijn dat ze niet meer zelf dit soort beslissingen kan nemen en er iemand dus worden aangsteld om deze beslissingen over bijv. huisvesting en administratie te nemen. Daar heb je een rechterlijke machtiging voor nodig die doorgaans door een geriater of psychiater of huisarts aangevraagd wordt.

De aangestelde waarnemer (kan familie zijn of hulpverelner) gaat dan samen met de huisarts op zoek naar een spoedplekje voor je oma.

Overigens kan het ook zo zijn dat de situatie zo nijpend is dat de hele procedure moet worden overgeslagen. Vaak worden deze gevallen eerst opgenomen in het ziekenhuis en regelen ze van daaruit een langetermijn oplossing en het hele gezag gebeuren. Dat gaat dan via de BOPZ (bijzondere opname psychiatrische ziekenhuizen) en dat kan via de burgemeester en of de psychiater die vaak volmacht heeft in ieder geval voor korte duur.

saskia23

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 15:31

Nogmaals, een huisarts MOET meewerken. Hier in ons dorp zit een praktijk met huisartsen en in omliggende plaatsen ook. Ik wil niet het beeld schetsen dat die allemaal prutswerk leveren maar ik kan er zo 3 opnoemen waar we iedere keer weer achteraan moesten gaan. Niet omdat ze het te druk hadden maar omdat ze of het nut er niet van in zagen (en naar ons niet wilden luisteren, want wij zijn 'maar' verpleegkundigen Rolleyes ) of 'gewoon' niet mee wilden werken.
Tot je ze aansprakelijk stelt op hun verplichtingen, toen kon het ineens vrij vlot.

Btw, iemand met dementie krijgt geen verzorgingshuisindicatie hoor, die krijgt een pg indicatie dus dat wordt een verpleeghuis.

*edit, wat in bovenstaande reactie staat bedoel ik dus met de situatie laten escaleren, wachten tot iemand valt, iets breekt, in ziekenhuis wordt opgenomen en vandaaruit moet revalideren of overlijdt*
Laatst bijgewerkt door saskia23 op 19-05-08 15:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 15:32

Inderdaad, ik ben het met Brittkitt eens, als je het hebt over verplicht op laten nemen van een dementerende, dan is een open afdeling geen optie meer. Daar laten ze haar oma dan echt niet meer toe hoor. Mijn oma was constant de weg kwijt en wist echt niet waar ze was. Het is levensgevaarlijk om zo iemand op een open afdeling te laten verblijven, want ik weet zeker dat mijn oma weg was gelopen en dan verdwaald was. Er is dan geen keus meer; in zo'n stadium van dementie is de gesloten afdeling onvermijdelijk. Jammer genoeg is er meestal te weinig personeel en daardoor moeten de ouderen vaak erg lang wachten op hulp en verzorging. Ook is er maar heel afentoe activiteiten begeleiding. Ik hoop echt heel erg dat ik zelf niet zo dement wordt later, want het is echt diep en diep triest om te zien hoe dit soort dingen gaan..

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 15:34

Wat misschien nog een optie is, bedenk ik me nu; mijn oma ging voor ze in een verpleeghuis kwam een aantal dagen per week naar de dagopvang. Mijn oom woonde bij haar op het terrein, dus die paste eigenlijk altijd op haar, maar hij werkte natuurlijk ook. Voor de rest kwamen mijn moeder, ooms en tantes allemaal een dag in de week ongeveer bij haar thuis om de nodige dingen te doen.
Maar die dagopvang heeft een hoop gescheeld, zeker in de wachttijd dat ze daar nog niet terecht kon.

Misschien is dat dus een voorlopige optie?

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 15:51

Maar dan moet er toch eerst een indicatie komen voor een dagopvang. Dus die huisarts MOET aan het werk gezet worden. Het CIZ moet worden ingeschakeld....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 15:53

Inderdaad... Je komt nergens zonder een meewerkende huisarts.. In het geval van mijn oma was dat echt een drama.. De beste man wilde helemaal nergens aan meewerken.. Maar ja, ik weet natuurlijk niet hoe dat bij de TS zit. Misschien is er een familielid wat al vaker contact met de huisarts heeft gehad hier over?

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 15:54

Kan je op zo'n moment niet een andere huisarts inschakelen? Of maakt dat het gedoe alleen maar meer

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 15:55

Nou BrittKitt daar word je dan op een gegeven moment haast wel toe gedwongen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 15:57

Voor zover ik weet niet, het moet echt de eigen huisarts zijn omdat die de situatie kent en kan inschatten hoe erg het is. Maar zoals ik al zei, dat inschatten gaat niet altijd even lekker.. Wij hebben toen ook geprobeerd via een andere huisarts wat te regelen, maar dat kon echt niet, er kon alleen toestemming verleend worden door de eigen huisarts.

Wat trouwens ook nog een fijn bureaucratisch gedoe is, is als ze opgenomen wordt, dat er waarschijnlijk een familielid het financieel bewind moet gaan voeren. Dat moet via een juridische procedure en zoals valt te verwachten gaat dat ook allemaal niet zo makkelijk.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 15:59

Als je overstapt naar een andere huisarts worden alle dossiers toch doorgestuurd? Als allerlaatste optie zou je dus helemaal kunnen overstappen Nagelbijten / Gniffelen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 16:01

Ja, maar ook daar moet je eigen huisarts aan meewerken Boos! Sommige mensen gaan heel ver als ze het ergens niet mee eens zijn.. Maar goed, misschien gaat dat makkelijker bij de huisarts van de oma van de TS

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 16:03

mlvanmelle schreef:
Maar vergis je niet, als je oma daar terecht komt gaat het heel snel bergafwaarts omdat ze uit haar vertrouwde omgeving en ritme wordt gehaald. Het is dat er voor mijn oma echt geen andere optie is omdat ze tegenwoordig niet meer kan praten en alleen maar kan liggen, maar ik zou zo'n verzorgingshuis toch niet bepaald menswaardig noemen.. Het is triest om te zien hoe dat soort dingen gaan, dus ik zou er als ik jou was een niet te rooskleurig beeld van hebben.

Dat is vanuit jou ervaring, maar hoeft niet per sé veralgemeent te worden natuurlijk. Toen mijn grootvader gestorven is, moest mijn oma ook naar een rust/verzorgingshuis. Ze heeft op haar 50ste een hersenbloeding gehad, waardoor ze gedeeltelijk verlamd was.. Ze zat in een rolstoel, dus er was weinig andere mogelijkheid, hoewel ze er zelf TOTAAL niet heen wilde.

Maar weet je? Als ze daar eenmaal was, heb ik haar daar totaal zien openbloeien en zien genieten van haar laatste jaren. Ze maakten er elke week wel wafels, pannenkoeken, schilderijen,... Ze heeft haar laatste jaren daar écht goed doorgebracht, ze was daar echt gelukkig.

Dus niet iedereen gaat per sé bergafwaarts..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 16:06

Goed, ik bedoel dus voor demente ouderen. Gewone, (relatief) gezonde ouderen kunnen een prima oude dag hebben op een open afdeling, dat is volgens mij een stuk menswaardiger. Mijn andere oma woont in een aanleunwoning die erg op een open afdeling lijkt en zij heeft daar ook vanalles te doen. Ik doelde dus echt op de gesloten afdeling voor zwaar dementerende ouderen. Daar gaat het over het algemeen bergafwaarts mee als ze uit hun dagelijkse routine en vertrouwde omgeving worden gehaald.

WhiteRose

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 16:11

BrittKitt schreef:
Als je oma echt aan het dementeren is het toch niet van belang of zij nog wel of niet wil? Ze kan op die momenten niet meer voor zichzelf beslissen en dan lijkt mij idd dat de huisarts daar best mee kan helpen. Een dementerende zal zich naar mijn idee (bijna) nooit vrijwillig laten opnemen in een verzorgingstehuis, en dat kan ik me goed voorstellen Nagelbijten / Gniffelen

Maybe enigzins off-topic, maar iemand blijft in mijn ogen áltijd mens, en daarmee niet zomaar buiten beschouwing te laten. Dat wil absoluut niet zeggen dat je altijd met de mening van de persoon in kwestie mee moet gaan, maar zomaar zeggen dat het niet meer van belang is wat iemand wil omdat hij/zij dementeert vind ik geen goede zaak. Ik denk dat de kwaliteit van leven daar sterk onder te lijden kan hebben. Een dementerende is geen dwarse kleuter, het is iemand die in een eigen wereld -met eigen perspectief- leeft. Dus de mening van iemand blijft wel een mening, en ik vind het belangrijk dat daarmee gerekend wordt.
Maar al te vaak wordt er, als er op één gebied keuzes voor iemand gemaakt moeten worden, daarna ook niet meer gevraagd naar wat de cliënt nu eigenlijk zelf wilde... Ik moet er niet aan denken dat ik -tegen mijn wil, maar voor mijn eigen bestwil- móet verhuizen, maar vervolgens ook niet meer mag kiezen welke meubels ik mee wil ("Want dat tafeltje, das zó lelijk, dat doen we weg hoor, we kopen wel nieuw voor d'r") of wat ik op mijn brood wil ("Ach, als ik het even voor haar smeer gaat het veel sneller, en ze lust toch wel zoetigheid")...

De discussie over open of gesloten afdeling vind ik niet helemaal te voeren hier, aangezien wij behalve dat we hier horen dat ze niet meer in staat is haar huis -en daarmee zichzelf- te onderhouden verder niets weten. Een gesloten afdeling is een goede zaak als mensen bijvoorbeeld weg lopen en verdwalen. Maar er zijn ook lieve dementerenden die rustig in een stoel in de hoek gaan zitten, boek erbij -al dan niet ondersteboven- en verder geen problemen. Voor zulke mensen zie ik een gesloten afdeling een beetje als "opsluiten": zinloos, en naar mijn smaak niet echt menswaardig.

En ontopic: TS, sterkte, want het is verdrietig om te zien hoe iemand langzaamaan zichzelf niet meer is... Succes bij de huisarts!

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 16:12

Maar dat hoort ook bij het ziektebeeld, het is nou eenmaal progressief. Helemaal tegen de tijd dat mensen eindelijk opgenomen worden. Toch is het goed te weten dat de modernere woonvormen voor dementerende mensen heel kleinschalig zijn. Dat doet ook een boel goed! Laten we eerlijk wezen, de meeste mensen worden niet gelukkig in een verpleeghuis.

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-08 16:13

Op dit moment is er niemand die voor haar zorgt. Mijn oom wordt regelmatig gebeld als de buren niks van haar vernemen maar dat is het dan. Dus iemand die vaak niet aanspreekbaar is, niet eet, vaak geen tijdsbesef heeft moet toch enige verzorging hebben lijkt mij. Dus tja, nu er niemand voor haar zorgt ga ik er maar mee aan de slag. En dan maakt het mij ook niet uit of misschien ineens een familielid zich gepasseerd voelt, dan maar kwade blikken, als ze maar geholpen wordt.
In een verzorgingshuis ben ik nog nooit geweest, als ik de reakties hier zo lees moet ik er maar eens gaan kijken...

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 16:16

WR; een dementerend persoon heeft misschien wel elk uur een andere belevenis (dus een andere mening), hoe kan je verwachten dat hij of zij dan nog in zijn eigen bestwil kan redeneren (of uberhaupt nog kan redeneren)? Het was misschien wat bot gebracht door te zeggen dat het niet meer uitmaakt wat hij of zij wil, ik had beter kunnen zeggen dat het niet slim is om deze persoon zelf nog te laten kiezen, dus dat iemand dan zo sterk moet zijn om voor haar de meest toereikende oplossing te kiezen, met het welzijn van oma in het hoogste aanzien te nemen.
Ik zeg niet dat ze haar moeten wegstoppen in een hoekje, natuurlijk blijven ze altijd mens. Lichamelijk moet daar ook zeker op die manier mee omgegaan worden, geestelijk moet daar op een hele andere manier mee omgesprongen worden..

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 16:17

Het is niet helemaal on topic, maar ik vind het persoonlijk heel triest dat er zich zo weinig mensen om je oma bekommeren. Er is misschien wel een reden voor, maar als ik dit zo lees wordt ik daar toch wel verdrietig van. Heeft je oma nog iets van een sociaal netwerk?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 16:18

Ik ben het met Whiterose eens wat betreft keuzes maken. Dat ze niet wil verhuizen, betekent niet dat ze niet meer kan kiezen wat ze dan mee zou willen nemen of wat ze op haar brood wil. Maar wat MiryamK zegt is ook waar, het is een zeer progressieve ziekte, dus iemand die nu misschien een rustig een boekje leest of een puzzeltje maakt maar zich niet helemaal bewust meer is van welke dag het is, kan in relatief korte tijd veranderen in iemand die gevaarlijk is voor zichzelf zonder dat zo te bedoelen.. En dan is de gesloten afdeling toch echt onvermijdelijk.

Cornelie, ik zou zeker eens een kijkje gaan nemen in de tehuizen in de buurt, want er zit ook behoorlijk veel verschil in. Er zijn er waar de ouderen met meerdere op een kamer liggen en behandeld worden als in een ziekenhuis, maar er zijn ook tehuizen die proberen meer een huiskamer idee na te bootsen.

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 16:33

mlvanmelle schreef:
Goed, ik bedoel dus voor demente ouderen. Gewone, (relatief) gezonde ouderen kunnen een prima oude dag hebben op een open afdeling, dat is volgens mij een stuk menswaardiger. Mijn andere oma woont in een aanleunwoning die erg op een open afdeling lijkt en zij heeft daar ook vanalles te doen. Ik doelde dus echt op de gesloten afdeling voor zwaar dementerende ouderen. Daar gaat het over het algemeen bergafwaarts mee als ze uit hun dagelijkse routine en vertrouwde omgeving worden gehaald.

Wat een onzin, dat maak je op uit 1 eigen ervaring?
Ik werk zelf op een gesloten afdeling voor dementerde, ten eerste is het helemaal niet waar dat er alleen zwaar dementerde zitten, juist ook veel mensen waarvoor het gewoon te gevaarlijk is om alleen thuis te zijn, dat kan zijn omdat ze de weg kwijt raken en dan dwalen op straat, dan kan inderdaad ook zijn omdat ze bijvoorbeeld het gas aan laten staan.
Juist door de vaste structuur op zo'n afdeling knappen veel mensen juist op.

@ topicstarter.
Eerst bellen met huisarts en situatie uitleggen. Hierbij zeggen dat je oma zelf niet wil, of het misschien een optie is dat hij/zij op huisbezoek komt. Dan samen een gesprek regelen met huisarts en familie ( al dan niet jij ) en je oma. Hierop aandringen dat er iemand van het CIZ komt die je oma doet screenen, dit houd in dat een psycholoog met je oma komt praten en kijkt wat je oma wel en niet kan en wat ze wel en niet weet. Hierbij kun je zelf aanwezig zijn, hoeft niet perse. Wel natuurlijk handig omdat dementerde handig zijn in het verbloemen van zaken.
Vervolgens zal er via hun een uitslag komen waar je oma het beste af zou zijn, is dat thuis met meer thuiszorg en eventueel mogelijke mantelzorg, of in een verzorgingshuis of verpleeghuis ( gesloten ). Daar aan de hand kun je huizen bezoeken in de buurt, laat je vertellen en rondleiden, vanuit die indruk kun je dan voor een huis kiezen. Denk er wel aan als het echt urgent is iemand ook tijdelijk in een ander huis geplaats kan worden totdat er plaats is in het huis met de voorkeur.

Heel veel succes ermee! Laat je niet ontmoedigen, als je deze stappen zet ontfermen mensen zich erover die ervoor geleerd hebben en die kunnen je een goed advies geven over de mogelijkheden. Als je niet meer een " normaal " gesprek met je oma kan voeren is ze in iedergeval behoorlijk in de war.

Trouwens nog even een aanrader. Laat eerst lichamelijk klachten uitsluiten als bijvoorbeeld diabetes en blaasontsteking. Deze kunnen dezelfde symptomen geven als dementie.

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 16:34

Ja of hypothyreoidie.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 16:35

Inderdaad, mijn oma is super opgeknapt en ze zit in gesloten afdeling. Je herkent haar niet meer ze heeft de tijd van haar leven.

Wel ook moeilijkheden gehad met het opnemen, toen ze gevallen was heeft het ziekenhuis geholpen en dan is het gelukt.

saskia23

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 16:38

Nikka schreef:
Ja of hypothyreoidie.

Vandaar ook mijn vraag of haar oma al gescreent is door een geriater Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 16:42

Twinducklin, iets rustiger mag wel. Ik heb dit zelf zo ervaren en ik heb dezelfde ervaringen gehoord van een aantal vrienden en kennissen. Natuurlijk is het geen stel regel en alle situaties zijn verschillend, maar het risico dat het minder gaat is er wel.

Mijn oma vond het trouwens toen ze nog wat besef had echt vreselijk dat ze opgesloten was op de afdeling. Als wij dan weg gingen na een bezoek was het echt hartverscheurend.. Het is trouwens wel een heel goed punt om eerst alle lichamelijke dingen even na te lopen.