Mag een apotheek ongevraagd merk medicijnen veranderen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

mystery1980

Re: Mag een apotheek ongevraagd merk medicijnen veranderen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 08:32

iemand die weet of een bijwerking van Ethinylestradiol/Levonorgestrel 0.03/0.13 A is dat je vaker migraine hebt? Heb sinds de overstap 2 weken geleden al 2 keer migraine gehad terwijl ik het normaal 1 keer in de 2 a 3 maanden heb.

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 10:16

Ja, het kan dat je bij het ene middel meer bijwerkingen hebt dan bij andere zelfde middelen. Wat is namelijk het geval: op het moment dat een merkgeneesmiddel van patent af gaat, zoals dat sjiek heet, kunnen andere fabrikanten het namaken. Maar de ene fabrikant gebruikt hele andere hulpstoffen om het geneesmiddel in te "verpakken" dan een andere fabrikant en van sommige hulpstoffen kan je weer meer bijwerkingen krijgen. Het effect van het generieke middel, dus dat wat het moet doen (in geval van het voorbeeld van de pil: voorkomen dat je zwanger wordt) blijft wel hetzelfde, dat effect komt namelijk uit de werkzame stof.
Het feit dat je generieke, goedkope middel ineens een geel tabletje is, terwijl het merkgeneesmiddel altijd oranje was, heeft te maken met het feit dat van het merkgeneesmiddel de grootte van het tablet en de kleur wel altijd op patent blijft staan. Ook de samenstelling van de werkzame stof en hulpstoffen van het merkgeneesmiddel blijven beschermd, alleen de formule tot het komen van de werkzame stof valt uit patent.
Er zijn merkgeneesmiddelen die nooit zullen worden nagemaakt, bijvoorbeeld insulines, puur omdat het te duur is voor andere fabrikanten om na te maken.

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 12:25

Het is precies dezelfde. Ik had ook microgynon 30 en nu heeft het de naam die jij gaf. Merkte niets van de 'overgang', had geen bijwerkingen ofzo. Terwijl ik dat wel had toen ik net begon met de pil.

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 12:28

Ik heb het ook gehad.
Schijnbaar waren de hulpstoffen wel anders, want ik ben er goed misselijk van geweest. Sindsdien vraag ik om de "echte" microginon en krijg ik die ook mee.
Mijn verzekering vergoedt dat gewoon (heb een "royaal" pakket) maar als ze dat niet meer zouden doen, zou ik het wel uit eigen zak betalen.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 12:29

hebben ze ooit gedaan bij mijn medicijnen voor het slapen.. Ziek
RANZIG dat dat spul was, andere fabrikant...
echt zo smerig. dus maar gevraagd of ze de volgende keer de normale mee wilde geven. en nu krijg ik weer de normale! Cool
(het is een drankje trouwens... pillen geen probleem.)

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 13:25

De samenstelling is inderdaad niet helemaal hetzelfde, maar de werkzame stoffen wel. Gaat alleen maar om €, het merk wat nu mee wordt gegeven is goedkoper Ja

Ik heb het ook gehad met mijn Tramadol, was de samenstelling veranderd zonder dat ze het door hadden gegeven en mocht de ''oude'' niet meenemen Misselijk
Krijg gelukkig nu weer mijn oude vertrouwde tabletjes Haha!

xannemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 16:44

ik zou niet weten maar ik denk wel dat het aak word gebeurtt

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 17:01

Dat mag.
Het kan zijn dat het ziekenfonds bepaalde (dure) medicijnen niet meer vergoedt. Zij verplichten de apotheek om een goedkopere variant aan de patiënt te geven. Is mij al 2 keer gebeurd.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-08 19:34

Nou, ik ben heel benieuwd. In principe heb ik weinig last van de pil, ja iets meer hoofdpijn. Mocht ik hiervan echt zware hoofdpijnen gaan krijgen, dan sta ik zo weer bij de apotheek Clown

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 21:30

mensen doen maar alsof de apotheek dit allemaal bedenkt,maar het is de verzekering die graag wil dat de kosten lager worden.
de apotheek geeft heus niet zomaar slechte medicijnen mee hoor,dan staat de inspectie heel snel voor je deur.

als mensen komen voor hun vertrouwde merk en er is echt een medische noodzaak,dan krijgen ze het uiteraard gewoon.

Raja

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 21:35

Ik kreeg ook een andere mee ipv de microgynon

Ik heb er dus wel last van!!
In die zin, dat ik dus ineens weer een soort van "puistjes" kreeg op mn voorhoofd!!

Ik ben 26!!
Heb al jaaaaaaaaaaaaren geen last meer hiervan!!
Krijg deze pil en heb ze ineens weer!

Ze trekken nu wel weer weg, maar is best wel vervelend!!

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 21:36

de hormonen zijn gelijk,misschien ben je dan allergisch voor een hulpstof,maar dan zou je dat ook wel met andere dingen moeten opmerken. er worden geen unieke hulpstoffen in de microgynon gebruikt.

Raja

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 21:40

Ik vind het wel een soort apart dat ik sinds die pil ineens weer "puistjes" had...
Het zijn eigenlijk gewoon bultjes die dus lijken op puistjes...

Maarja, miss een hulpstof ofzo idd..

Vond ook al wel een vreemd idee dat ik op de hormonen zou reageren omdat het idd dezelfde werkzame stoffen zei, zoals ze bij de apotheek zeiden...

Maar ze trekken wel weer weg nu... gelukkig

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 21:44

wat ze jou hebben gegeven is een ander goedkoper merkje Haha! de echte hebben ze echt nog wel hoor Knipoog ik kreeg eerst ook een vervanger, maar inmiddels weer over op de echte omdat de neppert problemen gaf Ach gut
de dokter heeft mij ook uitgelegt waarom ik last had van de neppert. dit kwam omdat de werkzame stoffen die er in zitten wel hetzelfde zijn en binnen de norm zitten, maar net in een iets andere verhouding... dit gaat maar om hele kleine verschillen, alleen de 1 kan daar tegen en de ander dus niet Clown

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 21:55

het zijn geen neppe medicijnen hoor.
de werkzame stof heeft een exact gelijke verhouding,dat dat verschilt klopt dus niet,wat anders kán zijn is een hulpstof.

overigens,de stediril30 en microgynon30 zijn zelfs qua hulpstoffen exact gelijk.

als je niet goed reageert op bepaalde hulpstoffen,kan het zijn dat je dat met andere dingen ook hebt.

treffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 22:02

Liezel1 schreef:
Ik heb het ook gehad.
Schijnbaar waren de hulpstoffen wel anders, want ik ben er goed misselijk van geweest. Sindsdien vraag ik om de "echte" microginon en krijg ik die ook mee.
Mijn verzekering vergoedt dat gewoon (heb een "royaal" pakket) maar als ze dat niet meer zouden doen, zou ik het wel uit eigen zak betalen.

Ik heb ook precies hetzelfde gehad,werd er ook goed misselijk van, maar nu vraag ik bij de apotheek ook gewoon weer om de echte Microgynon.
Bevalt me stukken beter en tja ik betaal hem ook uit mijn eigen zak maar dat heb ik er wel voor over.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 22:03

de pil zit nu weer in je basispakket hoor(maarja je hebt natuurlijk wel de €150 eigen risico)

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 22:14

Snoevie schreef:
het zijn geen neppe medicijnen hoor.
de werkzame stof heeft een exact gelijke verhouding,dat dat verschilt klopt dus niet,wat anders kán zijn is een hulpstof.

overigens,de stediril30 en microgynon30 zijn zelfs qua hulpstoffen exact gelijk.

als je niet goed reageert op bepaalde hulpstoffen,kan het zijn dat je dat met andere dingen ook hebt.

bij mij lag het niet aan de hulpstof... en mijn dokter heeft het me zo uitgelegt Bloos
de werkzame stof moet zeg maar tussen een bepaald percentage liggen, maar daar zit schijnbaar speling tussen. bij de echte is dat dan bijv hoger als bij de "neppe"... zoals hij het mij uitgelegt heeft leek het allemaal heel simpel en begrijpelijk aangezien ik de diane dus slik voor acne en de "neppe" gaf mij binnen no-time een kop vol pukkels Ach gut

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 22:17

nouja goed wat de dokter zegt is natuurlijk waar.
ik zal het eens navragen aan de apotheker morgen,want dat mag nl absoluut niet,dat er verschillen in de werkzame stof zitten.

nou iig om het echt zeker te weten zou er een onderzoek naar die tabletjes moeten komen,want er mag geen verschil in zitten.
heeft je arts het getest bij je om tot die conclusie te komen?(gewoon nieuwsgierigheid hoor)

Heleen1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 22:18

ik heb ook de diane aanvankelijk gekregen voor acne. Al een flinke tijd geleden ook substitutieproduct gekregen, maar heb geen enkel verschil gemerkt. Je moet het ook echt niet zien als een 'nep middel' hoor. Zoals al eerder goed uitgelegd door oa Karijn is dat gewoon niet zo.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 22:22

dat klopt,ze zijn helemaal niet nep.

maar als iemand bij mij komt met zo'n verhaal doe ik niet moeilijk hoor,ik wil alleen dan wel de reden weten,of dat er een test is gedaan,want bij veel klachten die gegrond zijn kunnen we de fabrikant aanspreken.
laatst zei een mevrouw dat ze de duurdere wilde alleen omdat ze vond dat alle duurdere medicijnen beter waren.......sorry,maar dat is onzin.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 22:29

ik weet dat het een echt middel is, maar voor mij is het wel een neppert aangezien hij bij mij niet deed wat de diane 35 wel deed/doet Ach gut

Snoevie schreef:
nouja goed wat de dokter zegt is natuurlijk waar.
ik zal het eens navragen aan de apotheker morgen,want dat mag nl absoluut niet,dat er verschillen in de werkzame stof zitten.

nou iig om het echt zeker te weten zou er een onderzoek naar die tabletjes moeten komen,want er mag geen verschil in zitten.
heeft je arts het getest bij je om tot die conclusie te komen?(gewoon nieuwsgierigheid hoor)

ik denk niet dat de apotheek zulke dingen zegt Bloos ik heb mijn dokter echt om uitleg gevraagd omdat de pil niet werkte tegen mijn acne en ik wilde weten of mijn hormoongedeelte dan wel zou kloppen. je vertrouwt wel op die pil namelijk Knipoog maar het verschil is er echt, alleen is dat zo klein dat het merendeel van de mensen geen last heeft/krijgt. en het zit gewoon binnen de toegestane grenzen enzo! de werkzame stof moet bijv tussen 30 en 35 liggen en bij de achter diane is dat bijv 34 en bij de "neppe" diana is het bijv 31.. waar mijn arts het vandaan heeft weet ik niet, maar ik neem aan dat ie zoiets niet uit zijn duim zuigt Bloos
maar ik hoor het van meerdere mensen die echt nadelen ondervinden aan hun "vervanging" van de echte pil

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 22:31

uhh ik werk zelf bij de apotheek?
ik verzin geen onzin hoor,zoal ik zei ik zal het eens navragen.

en bij sommige mensen is alleen het idee van het vervangen al genoeg om klachten te krijgen.
dat is niet erg,want je klachten blijven,maar het ligt niet altijd aan de pil.

bij ons mogen de mensen zelf bepalen,al leg ik wel uit waarom bepaalde dingen gewijzigd worden.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 22:37

Snoevie schreef:
uhh ik werk zelf bij de apotheek?
ik verzin geen onzin hoor,zoal ik zei ik zal het eens navragen.

en bij sommige mensen is alleen het idee van het vervangen al genoeg om klachten te krijgen.
dat is niet erg,want je klachten blijven,maar het ligt niet altijd aan de pil.

bij ons mogen de mensen zelf bepalen,al leg ik wel uit waarom bepaalde dingen gewijzigd worden.

ik had het verkeerd gelezen. dacht dat je zelf naar de apotheek ging om het te vragen maar je vraagt het aan de apotheker op je werk Bloos
maar ik had de "neppe" gewoon meegekregen en ben em gewoon gaan slikken met het idee dat ie hetzelfde zou zijn. totdat ik toch wel erg veel pukkels kreeg. zelfs mijn moeder vroeg aan mij waar het aan lag, en ik ben dus naar de dokter gegaan om te vragen hoe dat kon... niet eens wetend dat ik dus die andere pil had Clown en toen heeft hij mij dat uitgelegt en mij de echte diane dus weer meegegeven.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 22:39

haha okee duidelijk!
ik ben met een soortgelijk project bezig,ik zal eens navraag doen bij de fabrikant,kijken wat ze te zeggen hebben Haha!