Bloedarmoede; aan het infuus.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Flower

Re: Bloedarmoede; aan het infuus.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-08 07:55

Ik krijg inderdaad ook 1 keer in de 6 weken een B12 vitaminen injectie omdat ik daar ook een tekort in heb.

Straks om half 9 m'n 2e infuus.

Wat mij de eerste keer is verteld is dat je bruin gaat plassen van ijzerinfuus, maar ik had juist hele witte plas? Wel was mijn menstruatie 10x erger..

Riemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 10:48

marleen_usar schreef:
Het moet dus de B12 zijn, heb het even na gevraagd.

Onzin, B12 kan ook bloedarmoede veroorzaken maar heeft totaal geen interactie met ijzer Clown (en ik ben voedingskundige...)

Vitamine C heeft weldegelijk een interactie met ijzer... Neem als je ijzertabletten neemt ze in met vitamine C rijk voedsel/drinken zoals sinaasappelsap of bv aardbeien, dat bevordert de opname van (plantaardig) ijzer. Trouwens ook een goede tip voor de vegetariers onder ons!
Dierlijk ijzer wordt veel beter opgenomen dan plantaardig ijzer, dus als je alleen op plantaardig ijzer leeft heb je grote kans op een ijzertekort. Vitamine C bevordert dan de opname van plantaardig ijzer. (Plantaardig ijzer = non-haem ijzer en dierlijk ijzer is haem ijzer)

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 12:44

Is echt geen onzin hoor en het was een HBO studie die hij heeft gevolgd.Maar er zijn heel veel mensen die niet achter de orthomoleculaire supleties staan.

Riemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 14:29

marleen_usar schreef:
Is echt geen onzin hoor en het was een HBO studie die hij heeft gevolgd.Maar er zijn heel veel mensen die niet achter de orthomoleculaire supleties staan.

Je haalt wat dingen door elkaar...
Als je een vitamine B12 tekort hebt, wat meestal ligt aan het feit dat je het niet goed opneemt (de intrinsic factor zorgt ervoor dat B12 wordt opgenomen die wordt in de maag geproduceert en afgegeven), kun je bloedarmoede krijgen als symptoom. Vitamine B12 zorgt voor de productie van rode bloedcellen in het lichaam. heb je een tekort aan B12, produceer je dus niet genoeg rode bloedcellen, waardoor de 'bloedarmoede'' ontstaat.
Ijzerpillen worden voor geschreven voor mensen die bloedarmoede hebben als gevolg van een ijzertekort, want ijzer is bestanddeel van hemoglobine wat zuurstof aan zich hecht. Als je dus ijzerpillen slikt, hoeft dit niet te betekenen dat je een B12 tekort hebt (dus minder rode bloedcellen), en daarom ook B12 extra moet bijslikken.
Een vitamine B12 tekort loop je op als je geen of te weinig dierlijke producten eet, want B12 zit alleen in voedingsmiddelen van dierlijke afkomst (Vlees, zuivel e.d.) of omdat je een opname stoornis hebt, niet omdat je bloedarmoede hebt waarvoor je ijzer moet slikken.
Ik weet alleen niet precies hoe het zit als je EN een ijzertekort hebt, EN een B12 tekort hebt....

En met mijn (universitaire) opleiding weet ik wel zeker dat dit waar is Knipoog
Ik ben idd tegen suppletie, uiteraard met uitzondering van vrouwen met een kinderwens t/m 10e week zwangerschap die allemaal extra foliumzuursupplementen moeten gebruiken Tong uitsteken

Mocht er trouwens nog iemand met voedingsvragen (ook in relatie tot bloedarmoede) zitten, je kunt ze altijd stellen Lachen

Talonius

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 14:46

Ik heb volgens mij al sinds mn 15e tabletten geslikt ivm regelmatige bloedarmoede en heb rond diezelfde periode ook Pfeiffer gehad.
Nu (inmiddels ben ik 29) heb ik tijdens mijn eerste zwangerschap een hb van 4,6 gehad (opgelost met roosvicee ferro) en dit was na de bevalling rond de 7. Bij de tweede zwangerschap bleef het eigenlijk rond de 6 en heb ik wederom ferro roosvicee gedronken. Helaas wordt het de laaste tijd steeds erger kwa duizelingen en na inspanning of later op de avond ga ik troebel zien (mooite met contrasten en bv ondertiteling lezen op zo'n 4.5 meter afstand van de tv) Daarnaast wordt ik regelmatig 's ochtends wakker met migraine verschijnselen (troebel/trillend oog en hoofdpijn) wat pas na een paar uur bijtrekt.
Ben al regelmatig bij de HA geweest en bloed laten prikken en steeds hang ik op het randje van wel goed/ niet goed. Heb zelfs 2x na een niet goed verder laten prikken om te kijken wat een mogelijke oorzaak is en daar komt niets uit, of het hb is weer gestegen en doen ze er niets meer mee. Ik slik nu dagelijks vitaminetabletten en heb een pot ijzertabletten staan. Maar ik baal dat ik steeds moeier wordt.......flauwvallen is overigens maar 2x gebeurd en menstruatie is niet noemenswaardig meer, dat is een stuk minder na 2 zwangerschappen. Wel heb ik last van het bijna in slaapvallen en heb ik moeite met de concentratie.
HA heeft wel aangegeven evt. een gesprek aan te gaan met een neuroloog en evt. een darmonderzoek te laten doen....

Riemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 14:53

Talonius schreef:
Ik heb volgens mij al sinds mn 15e tabletten geslikt ivm regelmatige bloedarmoede en heb rond diezelfde periode ook Pfeiffer gehad.
Nu (inmiddels ben ik 29) heb ik tijdens mijn eerste zwangerschap een hb van 4,6 gehad (opgelost met roosvicee ferro) en dit was na de bevalling rond de 7. Bij de tweede zwangerschap bleef het eigenlijk rond de 6 en heb ik wederom ferro roosvicee gedronken. Helaas wordt het de laaste tijd steeds erger kwa duizelingen en na inspanning of later op de avond ga ik troebel zien (mooite met contrasten en bv ondertiteling lezen op zo'n 4.5 meter afstand van de tv) Daarnaast wordt ik regelmatig 's ochtends wakker met migraine verschijnselen (troebel/trillend oog en hoofdpijn) wat pas na een paar uur bijtrekt.
Ben al regelmatig bij de HA geweest en bloed laten prikken en steeds hang ik op het randje van wel goed/ niet goed. Heb zelfs 2x na een niet goed verder laten prikken om te kijken wat een mogelijke oorzaak is en daar komt niets uit, of het hb is weer gestegen en doen ze er niets meer mee. Ik slik nu dagelijks vitaminetabletten en heb een pot ijzertabletten staan. Maar ik baal dat ik steeds moeier wordt.......flauwvallen is overigens maar 2x gebeurd en menstruatie is niet noemenswaardig meer, dat is een stuk minder na 2 zwangerschappen. Wel heb ik last van het bijna in slaapvallen en heb ik moeite met de concentratie.
HA heeft wel aangegeven evt. een gesprek aan te gaan met een neuroloog en evt. een darmonderzoek te laten doen....

Wat voor een vitaminepillen slik je nu? je mag namelijk niet zomaar multivitamine pillen slikken tijdens je zwangerschap! Daarvoor moet je speciale voor zwangere vrouwen vitamine slikken (liefst gravitamon, die raden wij hier altijd aan). Dit komt vanwege dosis van vitamines en mineralen de vitamine A die in gewone pillen zit, dat kan schadelijk zijn voor je ongeboren kindje...
Maar is er bij je bloedonderzoeken ook gekeken naar je b12 gehalte? Ben je vegetarisch/veganistisch?
Tijdens je zwangerschap is de behoefte aan ijzer ook verhoogd, dus moet je ook meer innemen

timilon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 15:01

mmm,ik heb ook bloedarmoede gehad(4.3) en heb het op kunnen lossen met ijzertabletten.het was op het randje of ik aan het infuus moest,maar omdat t beter is als je lichaam het zelf kan oplossen is er voor pillen gekozen.
het hielp in het begin super,na een week of 4 was ik helemaal fit,nu begint het weer in te zakken:S
ik ben vegaterrier,eet wel wat kaas en eieren.veel noten en slik er b12 bij.
waar het vandaan komt weten we niet,wel ben ik gevoelig voor dat soort moeheids-verschijnselen(ook pfeiffer gehad).
heb een maagonderzoek gehad,niets gevonden,voor een darmonderzoek moet ik nog overleggen met de ha.ik heb wel altijd waterdunne ontlasting,dus ik heb het idee dat m'n lichaam weinig vitamines etc opneemt.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 15:31

Riemke, kan je mij eens goed uitleggen wat het verschil is tussen hb en ijzer voorraad dan?

Ik had dus Hb 4 en kreeg 5 zakken, maar dat was vanwege de colitis ulcerosa en een dikke darm die bleef bloeden en ik waarschijnlijk ook niet alles goed opnam......

Nu ik geen dikke darm meer heb, ben ik ook al een tijd zoekende naar beste oplossingen zodat ik genoeg binnen krijg en het toch niet negatief werkt op mijn dunne darm en stoelgang. Soms is het namelijk heel tegenstrijdig en dat je niet meer 100& fit wordt heb je te accepteren bij dit soort dingen, maar is moeilijk.

Bij zwangerschap kreeg ik overigens ook ferro en nu hang ik altijd rond de 6 en moet ik roosvice drinken, omdat dat beter is dan de tabletten voor mij.

Ik heb weleens gehoord dat de volgorde van eten en inname ook de opname kan verbeteren? Was dat niet iets met vitamine c na het eten??????

Ik ben overigens geen vegatarieer

Talonius

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 15:36

Riemke, nee hoor, ik ben nu niet zwanger Bloos de tweede is inmiddels alweer 2,5 jaar en we houden het hierbij Haha! Heb destijds wel gravitamon of zoiets gehad, maar ik ben al helemaal niet van pillenslikken. Ik moet wel zo onwijs erge hoofdpijn hebben, voordat ik uberhaupt iets inneem.

Heb wel een pot davitamon kauwtabletten en supradyn complex, maar volgens mij doen die niet zo heel veel...

Ik ben overigens niet vegetarisch, en eet genoeg verse groenten en fruit en zelfs bij een laag hb zie je niets aan me, heb nog steeds rose wangetjes en witte ogen. Waar ik wel snel last van heb zijn mn darmen. Dus vandaar dat ik denk dat we daarin verder moeten zoeken. Heb ook na 2 stormbevallingen de nodige druk daarop gehad met bloedingen enzo, dus wellicht dat het daarbinnen niet zo netjes is opgeknapt.