operatie baarmoeder pap 3 b ervaringen?

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Lynn_Nikita

Re: operatie baarmoeder pap 3 b ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-08 09:42

ik zou ook erg vervelend vindne als ik gene kinderen kon krijgen
vroeger zei ik altijd al dat ik bang was dat ik onvruchtbaar was, maar zijn genoeg mensen die na zo`n uitslag en ingreep gewoon kinderen hadden gekregen.
ben alleen kwaad op huisarts en ben aan denken of ik stappen ga ondernemen, hij wilde me 2 jaar lang niet doorsturen

Trieske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 09:44

joh ik heb toen de uitslag gehad van mijn laatste uitstrijkje die goed was en ben meteen gestopt met de pil en een maand later was ik zwanger...ben nu 13 weken dus dat komt allemaal goed.
Ook ik was bang dat ik geen kinderen meer kon krijgen maar je ziet het...het gaat soms sneller als je denkt..

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-08 09:45

heb momenteel geen partner dus bij mijz al t nog even moeten wachten
gefeliciteerd met je zwangerschap
zou jij je arts erop aanspreken als zo gegaan was zoals bij mij? Of andere arts zoeken?

Trieske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 09:49

vind het zeker niet netjes van je huisarts vooral als je om zoiets simpels vraagt want het is in 1 minuut gedaan zo'n uitstrijkje..
Zal voor mij wel een reden zijn om dit mijn huisarts toch wel erg duidelijk te maken dat ik hierover erg teleurgesteld ben in hem/haar en overwegen om naar een ander te gaan...maar ook dat blijf ik moeilijk vinden omdat het dan weer een totaal vreemde is.. (ik ken mijn huisarts al zeker 20 jaar)

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 19:36

He meid, blijkbaar ben je het vertrouwen al een beetje kwijt, ik zou als ik jou was eens hier en daar rondvragen aan kennissen en familie in de buurt welke HA goed aangeschreven staat.

Nou mijn lis.... Wat een slachters zijn ze in de VU Bloos

Een kennis van mij die hetzelfde heeft meegemaakt was zaterdag gekomen om me gerust te stellen dat het niet zo eng was, want die was in Woerden helemaal onder narcose en geen centje pijn eraan.

Maar en ik was zo nerveus en kon me niet ontspannen (wie wel Verward ) en heb gewoon alles gevoeld Verdrietig op een gegeven moment ging hij met die lis erin en ik sprong van de pijn omhoog uit die stoel (gillen, brullen Bloos ) en toen raakte hij ook nog mijn vaginawand Scheve mond

Ik brullen, ik wil niet meer ik wil niet meer (bij tandartsen of weet ik veel wat nog nooit bang geweest, maar dit ... volgens de gyneacoloog kwam het omdat ik me 'standaard' al niet ontspande met wat dan ook daar beneden -uitstrijkje deed toch ook zo zeer) maargoed ik lag daar te bloeden en ze konden niet halverwege stoppen want dan zou ik teveel bloed verliezen.
Dus maar doorgegaan, sja. Ik behoor niet bij de groep vrouwen die het gelaten over zich heen kan laten gaan blijkbaar.

Maargoed, in de VU is wel veel kennis aanwezig, maar ik raad je af om erheen te gaan, echt waar, ga naar het AMC ofzo waar ze je de keuze geven voor een narcose!!
Jaa zeiden ze maar de bijwerkingen van de narcose bla bla nu loop je weer een uurtje later vrolijk rond.
Nou ja, vrolijk Scheve mond ik voelde me niet zo bizar raar als na de colposcopie maar het voelt nu alsof mijn hele doos en onderbuik in de fik staat Scheve mond
Maargoed het is te verdragen, ik heb Naproxen gehaald. Sterkte ermee, ik denk niet dat ik je echt gerustgesteld heb, maar ik raad echt aam narcose of iets te doen.
Tenzij je de colposcopie ook al een eitje vond.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-08 21:20

nou nee dus, bij het weghalen van weefsel geen verdoving gehad en brandde behoorlijk en heb daarom ook om narcose gevraagd
mij was niet verteld wat ging gebeuren toen, had eerst bij uitstrijkje een arts gehad die een andere verving omdat die motorongeluk gehad heeft. Toen was hij me vergeten te bellen met de uitslag.
Toen kreeg ik oproep om met een microscoop te kijken en vloeistof, nou prima. En dat ze weefsel wegnamen vertelde hij pas toen hij ermee bezig was en had ook nog eens de verkeerde tang, want hoorde hem dat nog zeggen.
Lukte niet helemaal en het bleef maar bloeden en kreeg het niet goed dichtgebrand.
Ben erna nog teruggemoeten vanwege die bloeding

Nu wil ik onder narcose , wil niks meekrijgen, dan maar bijwerkingen van de narcose.
Ik ken mezelf, als ik die niet kreeg was ik niet gegaan
beterschap

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 15:20

Die colposcopie is erger dan ze in het foldertje zetten inderdaad Scheve mond

Misschien heb je er wat aan, als je van de kruiden bent, maar ik heb in het weiland herderstasje* geplukt en hier thee van gezet. Ik bloed nu haast niet meer. Afwachten of het wegblijft.

* alleen doen als je weet wat je doet en niet gebruiken als je zwanger bent

Trieske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 16:20

Nicolletje schreef:

ik vond het dus helemaal niet erg...het was allemaal vrijwel pijnloos (dankzij de verdovingen) ze hebben ook flink wat weggesneden en dit ging prima.
na de behandeling heb ik nog 1,5 week wat bloed verloren en dat was het...nergens last van gehad.. ligt er denk ik maar net aan hoe je arts het heeft gedaan en hoe je zelf reageerd op dit soort dingen..

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 17:53

Colposcopie is dat ze zonder verdoving hapjes uit de baarmoedermond nemen om te kijken hoe ver het is.
Effe kuche en dan "HAP"

Lisexcisie ging bij mij niet zo goed (zie hierboven) en dat heeft er ook mee te maken gehad dat ik nerveus was, niet ontspande dus en daardoor elke beweging pijn deed, zelfs de eendenbek deed zeer Scheve mond

Klara16

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 18:27

Nicolletje schreef:
He meid, blijkbaar ben je het vertrouwen al een beetje kwijt, ik zou als ik jou was eens hier en daar rondvragen aan kennissen en familie in de buurt welke HA goed aangeschreven staat.

Nou mijn lis.... Wat een slachters zijn ze in de VU Bloos

Een kennis van mij die hetzelfde heeft meegemaakt was zaterdag gekomen om me gerust te stellen dat het niet zo eng was, want die was in Woerden helemaal onder narcose en geen centje pijn eraan.

Maar en ik was zo nerveus en kon me niet ontspannen (wie wel Verward ) en heb gewoon alles gevoeld Verdrietig op een gegeven moment ging hij met die lis erin en ik sprong van de pijn omhoog uit die stoel (gillen, brullen Bloos ) en toen raakte hij ook nog mijn vaginawand Scheve mond

Ik brullen, ik wil niet meer ik wil niet meer (bij tandartsen of weet ik veel wat nog nooit bang geweest, maar dit ... volgens de gyneacoloog kwam het omdat ik me 'standaard' al niet ontspande met wat dan ook daar beneden -uitstrijkje deed toch ook zo zeer) maargoed ik lag daar te bloeden en ze konden niet halverwege stoppen want dan zou ik teveel bloed verliezen.
Dus maar doorgegaan, sja. Ik behoor niet bij de groep vrouwen die het gelaten over zich heen kan laten gaan blijkbaar.

Maargoed, in de VU is wel veel kennis aanwezig, maar ik raad je af om erheen te gaan, echt waar, ga naar het AMC ofzo waar ze je de keuze geven voor een narcose!!
Jaa zeiden ze maar de bijwerkingen van de narcose bla bla nu loop je weer een uurtje later vrolijk rond.
Nou ja, vrolijk Scheve mond ik voelde me niet zo bizar raar als na de colposcopie maar het voelt nu alsof mijn hele doos en onderbuik in de fik staat Scheve mond
Maargoed het is te verdragen, ik heb Naproxen gehaald. Sterkte ermee, ik denk niet dat ik je echt gerustgesteld heb, maar ik raad echt aam narcose of iets te doen.
Tenzij je de colposcopie ook al een eitje vond.

Goeie god, een lisexcisie zonder narcose Wow!
Ik wist niet eens dat dat gedaan werd.
Je bent een held!

Neem maar flink pijnstillers, veel sterkte Ach gut

Ik zoyu inderdaad niet meer teruggaan naar een ziekenhuis dat op die manier werkt. Stuur ze anders een brief waarin je uitlegt dat je naar de concurrentie gaat en waarom. Misschien gaan ze dan eens nadenken.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 00:47

Ze hebben het plaatselijk verdoofd, dat komt niet goed uit mijn verhaal zie ik. Normaal voel je het dan niet meer, maar ik dus wel Scheve mond
Zij staan er erg achter, vanwege de nadelen (bed bezet voor een dag, je bent een hele dag kwijt etc) en bijwerkingen van de narcose. Maar de gyneacoloog was het ermee eens dat ik beter volgende keer dan maar onder het zeil moest.

Trieske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 09:26

Nicolletje schreef:
Ze hebben het plaatselijk verdoofd, dat komt niet goed uit mijn verhaal zie ik. Normaal voel je het dan niet meer, maar ik dus wel Scheve mond
Zij staan er erg achter, vanwege de nadelen (bed bezet voor een dag, je bent een hele dag kwijt etc) en bijwerkingen van de narcose. Maar de gyneacoloog was het ermee eens dat ik beter volgende keer dan maar onder het zeil moest.

dan hebben ze die verdoving echt niet goed gezet...ik heb er gewoon niets van gevoeld..
fijne arts in ieder geval....snap best dat je volgende keer onder zeil wilt....

ingridge

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 15:30

Ik heb ook een lis.. gehad maar ik mocht kiezen (pap3b), onder plaatselijke verdoving of helemaal knock-out. Ik ben geen held dus ik heb mezelf knock-out laten spuiten...beter hoor want ik heb niks gehoord, geroken of gezien.
Uit de behandel kamer weer naar de poli, daar wat gegeten en gedronken (wel de zusters van de tevoren gewaarschuwd dat als mijn lichaam teveel pijn voelt dat het dan zichzelf uitschakelt oftewel flauwvallen) en toen vond ik dat ik wel mocht gaan - ik was klaar vond ik maar had nog wat uitwerking van de narcose volgens de zusters.

Dus buiten het MCA met mijn moeder op mijn vriend gewacht want die was de auto halen en daar ging ik "kaboem" op de grond bij de ingang (de narcose was toen pas uitgewerkt), terug naar de poli niks aan de hand dus naar huis.

De prognose is 3 tot 6 weken rustig aan doen, niks zwaars tillen etc echter na 2 dagen liep ik al met dingen te sjouwen maar moest af en toe een stapje terug nemen echter geen bloedingen gehad (mijn moeder heb ik ook na 2 dagen het huis weer uitgegooid want van haar werd ik "nuts", "gelukkig" werd mijn zusje thuis ziek en die vroeg om d'r moeder- tja vaders hoef je dan niet mee aan te komen).
Ik ben ook na 3 weken weer gaan werken en als ik vond dat het wat rustiger aan moest doen dan kon ik dat ook doen- ik stond boven de sterkte (dus zeg maar een stagiaire plaats) dus als extra poppetje (op dat moment deed ik beveiliging op Schiphol).

De nacontrole na de operatie was wel ok maar nog niet helemaal 100%, nu 6 mnd later moet ik weer op controle maar ik stel het steeds uit- het is toch mijn ding niet.. zo liggen.
En de vervangend gynocoloog (mijn eigenste ging de week erop met zwangerschapsverlof) is een slager- dat heb ik hem ook gezegd en toen nam zij het weer over..gelukkig.

Ik wens iedereen succes, je moet gewoon met de herstel naar je lichaam luisteren dat werkt het beste.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-08 20:16

deschels schreef:
Nicolletje schreef:

ik vond het dus helemaal niet erg...het was allemaal vrijwel pijnloos (dankzij de verdovingen) ze hebben ook flink wat weggesneden en dit ging prima.
na de behandeling heb ik nog 1,5 week wat bloed verloren en dat was het...nergens last van gehad.. ligt er denk ik maar net aan hoe je arts het heeft gedaan en hoe je zelf reageerd op dit soort dingen..

ik heb dus ook geen verdoving hierbij gehad, en kuchen heeft hij me niet laten doen, ik kan normaal vrij goed tegen pijn hoor, maar dit was zo vervelend dat ik nu echt onder zeil wil

niet alleen het wegnemen van weefsel, maar ook het dichtbranden was pijnlijk en lukte ook nog eens niet goed, waardoor hij paar keer opnieuw moest doen

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 12:24

Zeker omdat je onder narcose gaat, zal het 100% meevallen denk ik. Ga er maar vanuit, ik hoor niets anders dan 'het viel me alles mee dankzij de narcose' Lachen

Ik kan gek genoeg normaal ook goed tegen pijn, maar daar beneden kan ik er ook echt niet tegen
Door de best 'traumatische' ervaring zie ik inderdaad ook op tegen het volgende uitstrijkje Nagelbijten / Gniffelen en bang voor de uitslag ben ik wel een klein beetje.

Wat betreft napijn: ook ik merk dat ik uit moet kijken niet meteen te hard van stapel te lopen, ik heb wat zeurende menstruatie-achtige pijn en ik merk dat ik ietsje gauwer moe ben.

Door de spanning van het liggen is er de vorige keer iets verkeerd gegaan in mijn rug waardoor ik een soort hernia-achtige klachten kreeg, naar de chiropracticus geweest, maar helaas merk ik dat het na de laatste keer in de jeuj Afbeelding-stand weer erger is geworden, dus mijn lichaam fluit me sowieso al terug als ik teveel loop of sta.

Zijn er trouwens nog meiden die na de ingreep moeite hadden met sex of jezelf nog aantrekkelijk vinden op die manier? Bloos

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 12:31

ik heb nog nooit een slechte pap gehad mijn wel vanaf mijn 18 jaar alleen maar ellende(al 25 jaar dus!)
van vleesbomen tot poliepen.
Meiden ..laat alsjeblieft ieder jaar een uitstrijkje maken!!!!ik hoorde dat in nederland dat maar 1x in de 5 jaar moet,na je 40 ofzo,schandalig!!

Trieske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 12:33

geerke schreef:
ik heb nog nooit een slechte pap gehad mijn wel vanaf mijn 18 jaar alleen maar ellende(al 25 jaar dus!)
van vleesbomen tot poliepen.
Meiden ..laat alsjeblieft ieder jaar een uitstrijkje maken!!!!ik hoorde dat in nederland dat maar 1x in de 5 jaar moet,na je 40 ofzo,schandalig!!

vanaf je 30e word je opgeroepen voor je eerste uitstrijkje...
vroeger was het vanaf de 35, als dat nu nog zo was dan had ik ook zeker kanker gehad???
dus ik raad ook iedereen aan bij twijfel een uitstrijkje te laten maken...

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-08 13:58

idd, ik was er anders ook pas 5 jaar later achter gekomen
hoor wel van vriendin, dat zij nog steeds contactbloed verlies heeft, ook al is alles weg
volgens de arts zou dit ook blijven
hoop t niet!!

Trieske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 14:39

Lynn_Nikita schreef:
idd, ik was er anders ook pas 5 jaar later achter gekomen
hoor wel van vriendin, dat zij nog steeds contactbloed verlies heeft, ook al is alles weg
volgens de arts zou dit ook blijven
hoop t niet!!

Hier heb ik absoluut geen last van...heb na de behanding nog even wat bloed verloren en dat was het...zal wel bij iedereen anders zijn...

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 12:12

Hallo dames.
Ik meld me hier ook maar even.
Ik wordt niet echt blij van de gruwel verhalen hier eerlijk gezegd.

Ik heb een uitstrijkje laten maken,en ik kreeg deze week de uitslag.
Pap3 b.
Ik moest maar naar de gynaecoloog.
Dus ik heb een afspraak gemaakt,en ik kan a.s. woensdag al terecht.
Ze gaan een colposcopie doen,en een biopsie.
(hapjes weefsel,zonder verdoving)
Ik moet zeggen dat ik nu best bang ben,en ik was in paniek toen ik de uitslag van de dokter hoorde.
Ik heb een lekker potje zitten janken,en alle doemscenario's zijn mijn hoofd gepasseerd.

Ik ben al zo bang voor naalden,ziekenhuizen en onderzoeken,maar ik moet wel.
Ik wil niet,maar ik ga toch.
Ik ben zo bang dat het vreselijk pijn gaat doen.

Ze gaan dus geen (nu tenminste nog niet) een lisbiopsie doen,maar wat als er uit de biopsie komt dat het idd. fout is??
Gaan ze dan wel een lisbiopsie doen?
En is dat alleen plaatselijk verdoofd,of mag je ook onder narcose?

ps.ik ben nu bijna 35,en het eerste uitstrijkje 5 jaar geleden was helemaal goed.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-08 12:19

mag ook onder narcose, ik heb dat dus over kleine week
doen er eerst niet makkelijke rover, maar gewoon volhouden

dat kijken met microscoop is alleen vervelend, omdat je weer die eendenbek krijgt
dat hapje wegnemen ( bij mij waren 2 stukjes zelfs, kan je erna ook zien in zo`n potje) was wel vervelend, vooral omdat ik niet wist dat dat ging gebeuren en niet op voorbereid was
2 weken later kreeg ik daar de uitslag van

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 12:23

De eendenbek vind ik helemaal niet vervelend gelukkig.
Het uitstrijkje zelf vond ik ook geen enkel probleem.
Ik ben wel bang voor de pijn van de 'hap'.

Ik lees net in de infofolder van het ziekenhuis dat narcose tot de mogelijkheid behoord gelukkig.
(of een ruggeprik,maar dan ga ik nog liever dood denk ik..)

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 12:36

bij het weghalen van de baarmoeder hebben we allemaal [ mijn mede lotgenoten op zaal]een ruggeprik en roesje gehad
dit doen ze omdat dan het slangetje voor de morfine al in je rug zit en je onderlijf goed verdoofd is.

ik was ook bang voor de ruggeprik omdat ik die al 2x eerder gehad had en me niet bevallen was

bij een narcose [ legde de arts uit] heb je geen morfine pomp en veel meer pijn omdat de paracetamolletjes veel minder sterk zijn.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 13:53

Tinkerloos schreef:
De eendenbek vind ik helemaal niet vervelend gelukkig.
Het uitstrijkje zelf vond ik ook geen enkel probleem.
Ik ben wel bang voor de pijn van de 'hap'.

Ik lees net in de infofolder van het ziekenhuis dat narcose tot de mogelijkheid behoord gelukkig.
(of een ruggeprik,maar dan ga ik nog liever dood denk ik..)

Laat je niet bang maken. Als jij de eendenbek niet erg vindt en het uitstrijkje ook niet, dan zal het geen probleem zijn.
Bij mij heb ik al een dag last gehad van het uitstrijkje.

Ze vragen je om te hoesten en dan voel je niks. Bij mij kwam alleen 'het besef' later, probeer na de colposcopie ook niet helemaal alleen te zijn en wel een dagje of meer rustig aan te doen, want er is wel wat napijn. Haal of vraag hiervoor naproxen dat werkt beter dan finimal.
Ik had 3 zakken paardenvoer in de auto liggen en heb iemand anders moeten vragen om deze te tillen.

Neem 'smorgens eventueel een kalmerend middeltje en alvast een pijnstiller.

Ik heb dus geen keuze gehad tot narcose maar ik zou het zeker bespreken.

[edit] iets toegevoegd
Laatst bijgewerkt door Nic op 09-05-08 13:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 13:57

mirgino schreef:
bij het weghalen van de baarmoeder

Voordat er mensen bang worden hier: je baarmoeder wordt er niet zomaar uitgehaald!
We spreken nu van het afschillen van de baarmoederhals. Tenzij je echt ongelooflijke pech hebt of een agressieve vorm van kanker te pakken hebt, blijft het ook bij de baarmoederhals.

Neem trouwens iemand mee om je terug rijden Tinkerloos, ga niet alleen. Als je niemand hebt wil ik desnoods wel met je mee.