Steken in hartstreek...eng!!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Laui!

Re: Steken in hartstreek...eng!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 22:41

Stekende pijn kan bijna onmogelijk van je hart komen. Dat komt bijna altijd van je ribben, of je tussenribspieren die in een kramp trekken. Het is heel normaal en ik denk dat bijna iedereen wel eens zo'n steek in z'n borst gevoeld heeft, of regelmatig voelt.

Het kan idd ook een ontsteking van de aanhechting van de ribben op het borstbeen zijn (Syndroom van Tietze). Allemaal heel vervelend, maar inderdaad absoluut niet ernstig en het zegt ook helemaal niets over je hart, dat doet het meestal uitstekend. Als de pijn níet stekend is zou het je hart kunnen zijn, maar omdat je hart niet verbonden is met gevoelszenuwen voel je dat niet zo dat je het kunt aanwijzen of als stekende pijn. Da's meestal meer diffuus (verspreid, moeilijker aan te wijzen).

frisiangirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-08 08:29

Dus dan had ik inderdaad het syndroom van Tietze....kan dat ook chronisch worden?

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 14:19

geerke schreef:
ik heb ook weleens wat steken,die duren maar heel kort dus dat zal dat niet zijn,wel heb ik dat mijn hart weleens overslaat,een vreemd gevoel,even niets en dan twee snelle slagen,en dan voelt het net of hij in een prop watten klopt...
Meestal als ik lig...schijnt geen kwaad te kunnen.(hoop ik...)

Nee, dat kan inderdaad geen kwaad, ik heb het ook. Heb er zo'n holter geval voor gehad, dat 24 uur lang je hartslag meet. Conclusie: normaal sinusritme met af en toe een extra slag, en dat is wat je voelt. Omdat je hart dan een keer extra leeggepompt wordt (kleine slag), loopt het daarna een keer extra vol (hele grote slag - boenk!). Het is niks ernstigs, wel vervelend maar je kunt er 100 mee worden.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 14:31

frisiangirl schreef:
Dus dan had ik inderdaad het syndroom van Tietze....kan dat ook chronisch worden?

Ben je ervoor bij de dokter geweest?

frisiangirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-08 15:17

Ja, lees mijn openingspost... Knipoog

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 15:40

Ik bedoelde of de dokter heeft vastgesteld dat het Tietze is, dat zie ik namelijk nergens.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 15:44

Goh ik heb af en toe precies hetzelfde...
Kan het ook vanzelf overgaan? Ik ga niet zo graag naar de dokter... Heb voor m'n pfeiffer al eens zo'n heel medisch circus gehad, dat hoef ik niet weer... Scheve mond

Figaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 15:52

frisiangirl schreef:

Je kunt je afvragen waar het vandaan komt als je dat hebt.
Je ribben zitten aan de achterkant vast aan je borstwervels en aan de voorkant aan je borstbeen. Als je een verkeerde houding hebt of iets dat je borstwervels beinvloedt kan het zijn dat dat pijn veroorzaakt bij je borstbeen. Dus kan de oplossing van de problemen aan de voorkant (borst) wel eens aan de achterkant (rug) liggen.
Als het niet overgaat kun je het beste teruggaan naar de huisarts en als het het syndroom van tietze is zou de fysio daar wat mee kunnen.

frisiangirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-08 16:09

Quellian: nee, maar de diagnose is hetzelfde. Weet ook niet of ze het in duitsland het syndroom van Tietze noemen.

Bij mij is het momenteel veel beter. Heb er af en toe nog een beetje last van als ik een beetje heb overdreven met uitmesten...!Ik ga naar de bedrijfsfysio als ik last krijg, maar die zegt dat ik gewoon teveel hooi...eeeh, mest op mijn vork heb genomen. Maar als ze dan mijn schouders en borst heeft gemasseert, is het toch beter. Overigens heb ik voor 2 jaar mijn rug en halswervels recht laten zetten.

x_Mliss

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-08 13:27

Ik heb het ook soms echt van die steken als ik ergens mee bezig ben dan moet ik ook echt ff stil gaan staan...
Me moeder zegt dat het longblaasjes zijn die klappe?
Nou dat hoop ik dan maar....

mara1

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-08 13:42

@frisiangirl:
sinds eergister weet ik dat ik fybromyalgie heb, 'spierreuma' .
voor 3 jaar terug ben ik van het paard af gevallen, linkerellenboog was licht gekneust en niets aan de hand volgens de doktoren.
maar ik bleef er last van houden en na een jaar werd besloten mijn arm in het gips te zetten voor 6 weken want ze dachten aan een tennisarm.
Toen die in het gips zat kreeg ik last van 'steken' onder mijn borst, dus waar mijn beugel van de BH zit.
Eng natuurlijk maar wat ga je doen?
Je gaat er op zitten wachten van; wanneer komt het weer? Oh, voelde ik het weer?
Je gaat er onbewust op zitten wachten.
Tegen mij werd ook gezegt, aanhechtingsspieren waren opgerekt.
Maar een 2 maand later werd mijn rechterarm bekant uit de kom getrokken en vond ik het vreemd dat ik bij lange na niet hetzelfde voelde als op links.
Een tijdje later had ik ook last van 'steken/krampen' bij mijn hart.
dus ik op röntgenfoto's maar niets te zien.
Gelukkkig!
maar wat is het dan?
omdat je je er onbewust zo op gaat focussen maak je je zelf gek..
gevolg, stress.
maar je lichaam wordt er ook moe van, je zal op die momenten ook eerder het stekende gevoel voelen.
Ook doe je onbewust je spieren niet meer ontspannen, gevolg, je krijgt er nog meer last van.
Ook durf je niet zoveel meer te doen en door de stress krijg je ook hartkloppingen.
Heb je miss vroeger ooit eens iets gehad met je armen of je ribben?
Of iets anders in die richting?
Kan namelijk best wezen dat het jou zwakke punt is.
Net zoals dat het bij mij is geworden na dat ik een tennis en een golf arm heb gehad.
Maar goed, ik raad je wel aan, blijf je er last van houden en ik weet zelf wat voor naar gevoel het met zich mee brengt, ga wel naar een huisarts om voor je zelf zoveel mogelijk dingen uit te sluiten.
Na 3 jaar ben ik er dus achter dat het bij mij fybromyalgie is, ben van het kastje naar de muur gestuurd, maar vond het zo eng die steken etc. daar..
en ben dus op een gegeven moment kwaad naar de huisarts gestapt dat ik een volledig onderzoek wou om alles uit te sluiten.
En nu een klein half jaar later, is alles uitgesloten en weet ik wat ik heb.
En dat lukt verd*mt veel op!
Heel veel succes ermee

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-08 14:19

x_Mliss schreef:
Ik heb het ook soms echt van die steken als ik ergens mee bezig ben dan moet ik ook echt ff stil gaan staan...
Me moeder zegt dat het longblaasjes zijn die klappe?
Nou dat hoop ik dan maar....

Nou, dat mag ik hopen van niet voor je! Als dat gebeurt, gaan je longen namelijk compleet naar de s*demieter... Knipoog
Wat je hebt is waarschijnlijk een tekort aan zuurstoftoevoer naar je milt. Even diep in- en uitademen, dan is het zo weer over.

Madeira_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 19:09

Quellian schreef:
Alwiene schreef:
Is dit hetzelfde als het syndroom van Tietze? Klinkt wel in die richting nl Lachen

Dat was ook waar ik het eerst aan dacht Ja

En ik dacht dit dus ook. Ik heb ook het syndroom van Tietze en het is behoorlijk vervelend gevoel..

radje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 16:51

Ik heb/had ook het syndroom van tietze. Ik heb sesartherapie gehad, voor mijn houding en ademhalingsoefeningen omdat ik daardoor ook hyperventilatie kreeg en nu gaat het goed.

janne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 14:43

ik heb dus ook tietze.
had net een aanval in de auto,ik ging naar de ikea ben er dus ook geweest.
liep er niet lekker rond.
had weer het idee dat me keel dichtgeknepen werd en dus geen lucht kreeg.
daardoor begin ik te hyperen en gaat me ademhaling dus te snel en me hart dus ook.
ik vind het erg eng heb echt t idee dat ik neer ga flauw vallen.
ben na een aanval ook heel misselijk.
ik begin er erg van te balen dit moet niet vaker voorkomen,straks durf ik nooit meer in een auto te rijden,heb mijn eerste aanval 2 weken geleden in de auto gehad,ben daar ook erg overstuur van geraakt.
helpt therapie echt ?
cesar of fysio,mijn huisarts had het ook over het kraken van me borstbeen,iemand ervaring.
zit nu aan de oxazepam en de diclofenac

Poohbeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 14:51

Wat fijn te lezen dat meer mensen last hebben van dat soort steken. Ik kan me helemaal aansluiten bij de TS, alleen ik heb het altijd vertikt naar de dokter te gaan.
Het gaat ook steeds vanzelf weer weg en ik leef nog steeds....denk ik dan maar. Is wel eng, dus heel prettig te lezen dat er meer zijn.

frisiangirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-08 14:55

Ik heb helemaal geen medicijnen. Heb je zwaar werk (tillen of draaien met je bovenlichaam)? Kraken van het borstbeen? Dat was bij mij niet nodig, daar het een ontsteking aan het borstbeen was. Sowieso ben ik niet een voorstander van kraken, vaak maakt dat een probleem erger dan voorheen..Ik zou eens met een homeopaat praten (sowieso erover praten helpt), misschien krijg je dan ook medicijnen die natuurlijk zijn i.p.v. zulke rommel met bijwerkingen....
En praat erover met mensen in je buurt, bijvoorbeeld familie, een deel is het namelijk ook psychisch ( wanneer komt het weer, heb ik iets met mijn hart, enz.)

Ik vertikte het ook om naar de dokter te gaan inderdaad: wat zo komt, gaat ook zo weer weg....! Ook ik ben blij dat er meer mensen hetzelfde bleken te hebben en ben er nu dan ook achter dat het Tietze is. Moet bekennen dat ik er tegenwoordig eigenlijk helemaal geen last meer van heb!!!

radje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 15:03

Ik heb ook oxazepam en diclofenac gehad om rustig te blijven.

Cesar therapie heeft bij mij echt geholpen.

frisiangirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-08 15:10

Wat houd cesar therapie in?

ukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 15:15

Ik heb ook zulke aanvallen al heel lang niet meer gehad moet ik eerlijk zeggen. Maar de eerste keer dacht ik dat ik doodt ging en tot nu toe heb ik als ik het kreeg het steeds met een pijnstiller weten te onderdrukken voor zo lang dat nog duurt. Ik ben wel helemaal kapot als ik zo'n soort aanval heb gehad. Het gekke is ook dat ik het alleen maar op zondag krijg en af en toe ook op maandag.

frisiangirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-08 15:22

Jep, nadat je tot rust bent gekomen...heb ik ook altijd....

radje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 15:25

Ik had het eerst ook alleen maar 's avonds en in het weekend.

Bij Cesar therapie gaan ze je houding verbeteren en je ademhaling.
Juist als je zo'n aanval heb ga je heel snel ademen en je raakt in paniek.

Bij mij bleef de ademhaling stokken in mijn borst en niet via mijn buik. Ik heb geleerd om via mijn buik te ademen en juist bij zo'n aanval je ademhaling onder controle te houden zonder in paniek te raken.

Ik had de eerste aanval ook in de auto.
Ik heb ook jaren niet durven autorijden en zelfs nu ik het onder controle heb rij ik alleen nog binnendoor en moet ik over de snelweg, gaat er altijd iemand met me mee, ik ben nog steeds bang dat ik een aanval krijg op de snelweg en mijn auto niet aan de kant kan zetten.

Dat is dan nog het enige, voor de rest doe ik alles weer.

ukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 15:31

Ik kreeg mijn eerste aanval gewoon thuis terwijl ik tv zat te kijken niks onrustigs aan het doen was dus. Maar ik denk dat ik al weet waardoor het bij mij is gekomen ook omdat mensen aangeven dat het met je aanhechting van je ribben heeft te maken. Sommige mensen krijgen waarschijnlijk dan wel al een vermoedden maar voor de rest als mensen het echt willen weten waardoor het kan komen bij mij moeten ze maar even pben.

calvaro00

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 15:40

Ik heb het ook wel eens zolang ik het me kan herinneren al, vaak met in en uitademen enz maakt niet uit of ik druk bezig ben of niet stress heb of niet.
Maak me er zelf nog niet zo druk om als het erger wordt ook maar keer naar de dokter als ik jullie zo allemaal hoor.

janne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 16:04

ben nu wel weer rustig maar was na de `aanval`helemaal gesloopt.
het stomme is er was totaal geen aanlijding voor.
ik heb vrij wilde gewoon wat gaan halen.
voelde een steek bij me hart en begon te hyperen.
gewoon de angst dat er toch wat ernstigers aan de hand is en dat het geen tietze is enz.
alles gaat door je hoofd,daardoor maak je jezelf nog gekker.
mijn vriend gebeld die zei gewoon heel stom ja das de ontsteking gaat vanzelf over als je je maar even rustig houd.
tja het blijft n stom iets.
ben wel weer van mezelf geschrokken.