Proefdiervrij

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Proefdiervrij

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 09:39

http://www.nvi-vaccin.nl/?id=67&bid=737

Even gegoogled, dit stuk komt niet van Stichting Aap, maar van het proefdiercentrum waar de apen vandaan komen. Stichting Aap vertelt overigens gewoon het verhaal dat achter de dieren zit die bij hen geplaatst zijn, dat is dus gewoon de waarheid, heeft niks met objectiviteit te maken.

In Nederland hebben proefdieren het relatief goed. Maar dat is een druppel op de gloeiende plaat, aangezien wij hier ook medicijnen gebruiken die uit het buitenland komen en daar getest zijn (ook cosmetica trouwens).

Thats_Me schreef:
Er zijn hier gelukkig goede regels met betrekking tot proefdieren en deze worden ook streng gecontroleerd. Niemand wil dat dieren onnodig pijn lijden.

In dat geval gaat het om de definitie van 'onnodig'. Ik vind bv. slachten voor consumptie onnodig. Ik vind het welzijn van dieren zwaarder wegen dan medische onderzoek. Dat onderzoek is nodig, maar daarvoor zijn alternatieven (en mensen). In die zin vind ik het dus wel onnodig.

lieniminnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 09:56

RedPassion schreef:
Daphnezz schreef:
Het is tegenwoordig echt heel moeilijk om alles wat je doet, eet en gebruikt kosher te hebben.

Inderdaad. Ik vind het zelf heel moeilijk om daar een 'grens' in te stellen. Ik ben vegetarisch en koop dierproefvrije cosmetica. Ook koop ik alleen biologische zuivelproducten en eieren (geen andere producten meestal, dat laat mijn portomonnee niet altijd toe).
Maar ik heb bv. wel een paar leren schoenen, een leren zadel en hoofdstel etc.
Natuurlijk zou ik alles veel 'extremer' kunnen doorvoeren; veganist worden en echt niks meer aanschaffen/gebruiken waar een dier/het milieu onder te lijden heeft (gehad). Daar zou ik het mezelf alleen zo moeilijk mee maken. Begrijp me niet verkeerd; zo veel als mogelijk is hou ik rekening met dieren en het milieu, maar in deze maatschappij (westerse wereld) is het -voor mij in elk geval- onmogelijk om dat 100% te doen.

niet geheel ontopic, maar toch wil ik even reageren:
Waarom zou veganisme beter zijn? Als je biologische melk en scharreleieren koopt is er naar mijn idee niks aan de hand. Melk kan ik me dan nog voorstellen, omdat het arme kalf bij mama word weggehaald. Maar eieren? waarom zou je die niet meer kunnen eten, ik bedoel wat heeft een kip aan een onbevrucht ei?
niet om jou aan te vallen hoor, maar dit is altijd iets wat ik neit snap, daarbij kan je als veganist bijna niks eten, het lijkt mij verschrikkelijk.
Ik vind biologish vlees ook helemaal niet slecht eigelijk, in de natuur worden antilopes ook aangevallen door leeuwen, waarom is het dan sielugh om een koe in 1 klap dood te maken om hem daarna op te eten?
nogmaals neit om jou aan te vallen, dat is jou keuze en dat respecteer ik, maar dit is mijn mening!

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 10:03

Dan nog vind ik Stichting Aap niet objectief. Die handelen ook vanuit het princiepes ( Nagelbijten / Gniffelen ). In het artikel wat je aangeeft staat dat de chimps er verder geen last meer van ondervinden. Ik blijf te weinig informatie houden om er echt een goed beeld over te krijgen.
Mens-apen mogen gelukkig toch niet meer gebruikt worden en voor een aantal apen zijn plekken gevonden waar ze nog oud kunnen worden. In o.a. safaripark beekse bergen.

Alles hier in Nederland behoort via de wet te lopen en dat zou betekenen dat dieren op een humane manier moeten worden geslacht. Dit gebeurt zo snel dat het dier geen pijn heeft. Daarbij wij mensen zijn alles-eters dus je kan wel zeggen dat we geen vlees nodig hebben maar je gebit wijst anders uit. Tuurlijk kan het wel met mate, want wat ik sommige zie eten Nagelbijten / Gniffelen . Maar goed dit gaat wel heel erg van het onderwerp proefdieren af.

Gelukkig zijn er organisaties voor en tegen proefdieren dit houd elkaar scherp en mooi in evenwicht. Hierdoor zal er ook nog veel over nagedacht worden over en weer. Al keur ik de bedreigingen van mensen die gewoon hun beroep uitoefenen wel af!

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 10:08

Wisten jullie trouwens dat vroeger voor het testen van de veiligheid van auto's ook proefdieren werden gebruikt? Werd er bijvoorbeeld een varken in de auto gezet en na een botsing gekeken hoeveel verwondingen etc die had Nagelbijten / Gniffelen

Ben wel blij dat ze daar nu van die mooie testpoppen voor hebben. Dat vind ik dan weer iets wat eigenlijk wel voorkomen had kunnen worden, door gewoon een nep-pop oid te nemen en te kijken hoeveel er stuk was na afloop van een botsing.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 10:10

lieniminnie schreef:
niet geheel ontopic, maar toch wil ik even reageren:
Waarom zou veganisme beter zijn? Als je biologische melk en scharreleieren koopt is er naar mijn idee niks aan de hand. Melk kan ik me dan nog voorstellen, omdat het arme kalf bij mama word weggehaald. Maar eieren? waarom zou je die niet meer kunnen eten, ik bedoel wat heeft een kip aan een onbevrucht ei?
niet om jou aan te vallen hoor, maar dit is altijd iets wat ik neit snap, daarbij kan je als veganist bijna niks eten, het lijkt mij verschrikkelijk.
Ik vind biologish vlees ook helemaal niet slecht eigelijk, in de natuur worden antilopes ook aangevallen door leeuwen, waarom is het dan sielugh om een koe in 1 klap dood te maken om hem daarna op te eten?
nogmaals neit om jou aan te vallen, dat is jou keuze en dat respecteer ik, maar dit is mijn mening!

Ik vat het ook niet als aanval op hoor Lachen

Of veganisme 'beter' is weet ik niet.

http://www.veganisme.org/?over_veganisme
Ik kan het zelf wel uitleggen, maar daar staat het uitgangspunt van veganisme goed omschreven.

Ik ben zelf dus geen veganist. Tegen legbatterij-eieren ben ik wel, maar met een biologisch ei heb ik geen moeite. Biologisch vlees zou ik zelf nooit eten, maar ik probeer mensen altijd te overtuigen biologisch vlees te eten ipv bio-industrie vlees. Als ze dan toch vlees willen eten, dan liever vlees van dieren die een dierwaardiger leven hebben gehad.

Het slachten op zich gebeurt op een 'goede' wijze, snel en pijnloos. Het is vee-vervoer waar ik persoonlijk moeite mee heb, maar ook het feit dat (ga ik weer Knipoog) door dieren te doden mensen zich weer superieur achten. Een leeuw en antilope is anders; die leeuw moet er van leven, wij kunnen daarentegen wel zonder vlees. Maar iedereen moet dat zelf weten, verder dan pleiten voor biologisch vlees en af en toe een discussie voeren ga ik niet Lachen

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 10:11

het probleem is dat producten,zoals make-up en medicijnen vaak al op dieren getest is(niet alle make-up)in amerika,komt z'on product dan in europa,vertrouwen we de amerikanen weer niet en gaan we het nog eens testen,dat is heel veel dierenleed voor niets....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 10:16

Thats_Me schreef:
Dan nog vind ik Stichting Aap niet objectief. Die handelen ook vanuit het princiepes ( Nagelbijten / Gniffelen ). In het artikel wat je aangeeft staat dat de chimps er verder geen last meer van ondervinden. Ik blijf te weinig informatie houden om er echt een goed beeld over te krijgen.
Mens-apen mogen gelukkig toch niet meer gebruikt worden en voor een aantal apen zijn plekken gevonden waar ze nog oud kunnen worden. In o.a. safaripark beekse bergen.

Ik heb er een artikel over, maar kan dat op internet niet terugvinden en heb ook geen scanner helaas. Ik blijf even zoeken.

Dat mensapen niet meer gebruikt mogen worden is een mooi stapje vooruit, maar ratten, honden, varkens etc. zijn mij net zoveel waard, dus ik hoop dat hen ook ooit dat leed bespaard zal blijven.

Thats_Me schreef:
Alles hier in Nederland behoort via de wet te lopen en dat zou betekenen dat dieren op een humane manier moeten worden geslacht. Dit gebeurt zo snel dat het dier geen pijn heeft. Daarbij wij mensen zijn alles-eters dus je kan wel zeggen dat we geen vlees nodig hebben maar je gebit wijst anders uit. Tuurlijk kan het wel met mate, want wat ik sommige zie eten Nagelbijten / Gniffelen . Maar goed dit gaat wel heel erg van het onderwerp proefdieren af.

In mijn vorige post als reactie op linieminnie staat het al, maar met het slachten op zich heb ik niet veel moeite qua dierenleed, wel blijf ik erbij dat ik het niet nodig vind om dieren te doden. Mensen zijn zo heel natuurlijk niet meer, zonder vlees kunnen we best, maar nogmaals; als mensen toch vlees willen eten hoop ik dat ze het bij biologisch vlees willen houden. Dat zou al een hele vooruitgang zijn Lachen

lieniminnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 10:18

testdieren in een auto, aah wat zielig Nagelbijten / Gniffelen wel stom zeg, die poppen functioneren ook veel beter Clown

Mijn moeder koopt zo veel mogelijk biologisch vlees, dat ga ik later als ik opmezelf woon ook zeker doen, we eten regelmatig vis en af en toe vegetarisch. Het is zo dat we zonder kunnen, maar onze voor ouders aten ook vlees, daarbij vind ik het veel te lekker.
Maar oke Clown

Ik vind het trouwens de grootste onzin dat een mensaap neit gebruikt mag worden, maar een hond wel..?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 10:20

lieniminnie schreef:
Ik vind het trouwens de grootste onzin dat een mensaap neit gebruikt mag worden, maar een hond wel..?

Dat vind ik dus ook. Elk dier is gelijk, voor mij.
Maar die moeite heb ik ook met mensen die geen paardenvlees eten om het principe, maar wel varkens en koeien Knipoog

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 10:22

Tja honden hebben we genoeg, of we hebben er snel weer wat bijgefokt (met name beagles worden gebruikt) Nagelbijten / Gniffelen terwijl er niet meer zoveel mens-apen op onze aardbol rondlopen Lachen en het fokken van apen kost gewoon veel meer tijd.

lieniminnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 10:23

Haha ja dat kan ik me voorstellen, maar zelf ben ik er wel zo een Bloos

Daar heb je wel een punt thats_me Tong uitsteken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 10:25

lieniminnie schreef:
Haha ja dat kan ik me voorstellen, maar zelf ben ik er wel zo een Bloos

Foei! Whoosh!

Inderdaad, Thats_Me. Neemt niet weg dat ik het voor elk dier even erg vind.

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 10:29

Weet je wat ik jammer vind. Dat er gewoon zo weinig informatie over beschikbaar is wat er nu echt gebeurd. Op zich ook wel weer logisch want er is wel zoiets als geheimhoudingsplicht (want stel je voor dat je hét medicijn tegen ........ (vul zelf maar in) hebt gevonden. Dan kan dat miljoenen waard zijn) maar daardoor hou je het ook geheimzinnig waardoor mensen denken oehh er wordt wat achtergehouden dus dat is niet goed.

Ik denk dat als er meer openheid in komt dat mensen ook meer gaan inzien dat er zeker wel veel alternatieven worden gebruikt en dat ze weten hoe er met proefdieren om wordt gegaan dat ze daar beter een mening over kunnen vormen.

Zelf weet ik er al wat meer van af, maar ook voor mij zijn er veel vraagtekens. Zeker in combinatie met bepaalde beelden kan dat bij sommige mensen agressie opwekken. Zelf vind ik bepaalde beelden ook geen fijn beeld geven maar geeft het een goed beeld? zijn het oude beelden? of is het gemaakt? of een momentopname? ik weet het niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 10:36

Dat ben ik met je eens. Openheid is eigenlijk altijd het beste. Ik kan ook niet zeggen wat er nou precies gebeurd en wat de verhouding proefdier/alternief is. Dat is best jammer.

Dan nog vind ik proefdieren/consumptiedieren/bont etc. geen goede zaak hoor. Ik begrijp gewoon niet waar wij het recht vandaan denken te halen om iets te doen ten koste van dieren. Maar nogmaals, ik begrijp dat het nooit helemaal zal verdwijnen en daardoor hoop ik gewoon op betere wetten ten behoeve van dieren (met name in het buitenland). Het is mijn mening en mijn gevoel, en daar op een normale manier over discussieren doe ik graag, maar ik heb allang niet meer de illusie dat ik heel veel kan veranderen Knipoog Zelf maak ik wel graag een klein verschil Lachen

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 10:39

Ja in het buitenland kan (en moet) nog heel veel veranderen. Maar dat geld zowiezo voor dieren in het algemeen, wat sommige met hun dieren doen echt bah..

lieniminnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 12:02

Redpassion ik snap dat ook niet altijd. Proefdieren voor medicijnen, oke. Maar zoiets als bont en mishandelen van dieren? maar goed, er zijn ook gekken die erop kikken om iemand levend in stukken te hakken Clown *helaas gebeuren er vaker nare dingen met dieren*

Leonie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 20:37

Ik ben tegen bont en proefdiergebruik voor make-up.

Maar verder ben ik het zeker met Thats_Me eens!

Proefdieren zijn helaas nog zeker nodig.
Het is zelfs verplicht om in Nederland een alternatief te gebruiken voor proefdieren mocht deze er zijn!
Maar er zijn dus echt nog te weinig alternatieven om proefdieren zomaar te kunnen vervangen.
Ook mensen als proefdieren gebruiken is niet rieel!
Als er onderzoek moet worden gedaan naar de werking van een bepaald gen kun je niet zo even een mens kweken die dat gen mist!

Een vriendin is laatst wezen kijken bij die proefdieren die gehouden worden bij Diergeneeskunde in Utrecht.
Ze vond dat de dieren er zeker goed uitzagen en genoeg ruimte hebben.
Hier zijn natuurlijk ook zeer strenge regels voor!

Ook vind ik stichtingen als proefdiervrij niet alles even goed belichten!
Trouwens van al het geld wat ze te besteden hebben gebruiken ze meer dan de helft voor campagne ipv van geld te steken in het ontwikkelen van redelijke alternatieven!

DvdKloof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-08 10:14

ja voor medicijnen is dat natuurlijk wel logisch.. maar ik denk dat daar ook wel genoeg alternatieven voor zijn, iig dat las ik op een site Lachen

en ja bont is anders dan proefdieren maar het is toch even erg. Boos!
maar voor die mars enzo testen ze nog bijv. laatst voor die Mars Delight.. en je hebt Snickers Cruncher,, en daar moeten ook weer verschillende dingen in dan in de 'stanaard'' mars en snickers oid.

dus vanaar Lachen

DvdKloof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-08 10:20

maargoed, zo zijn de meningen verdeeld, en ik ben er gewoon streng tegen.
en natuurlijk zullen er ook wel proefdieren goed behandeld worden, daar niet van, maar gewoon het feit dat dieren altijd het slachtoffer zijn terwijl er genoeg alternatieven zijn! ze kunnen tegenwoordig toch alles zo goed maken?

en dan zal nederland wel wat ''diervriendelijker'' zijn met proefdieren.
maar de producten van Maybelinne? Rimmel? Loreal?
je kent Amerika.. daar draait het alleen maar om geld, en dit filmpje is dan ook van amerika.
dus ik wou gewoon even de mensen wakker schudden die Geimporteerde producten(rimmel, maybeline , de grote merken dus) het liefst niet meer zouden willen gebruiken omdat het in amerika(dacht ik) niet verboden was.

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 10:25

Ik vind het jammer en ik snap dus niet zo goed warom er niet meer bekend wordt gemaakt welke merken er wel of niet dierproefvrij zijn. Er is wel ergens een folder, maar die vind ik erg onduidelijk.

Zet merken die het ´goed´ doen eens wat duidelijker in het zonnetje zodat de iets minder scherpe consument ook weet wat hij moet kopen.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 10:25

Heb de helft van het filmpje gekeken maar wat gebeurt er nu dan mbt mArs en M&M's? Ik begrijp het neit helemaa. Vind het filmpje wel shocking maar vind het een soort van dramatische aaneengeregen verzameling van zielige dieren, verwarrend en dermate dramatisch aandoen dat het zijn geloofwaardigheid verliest..
kan iemand het me uitleggen?

DvdKloof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-08 10:27

ja het filmpje is een beetje warrig iid, maarja dit zijn dus gewoon dierproeven dus ook voor snickers en mars e.d!
oja en btw; honden-kattenvoer wordt ook op dieren getest.. daarom zijn er nu ook proefdiervrij honden en kattenvoer! Haha! en niet eens zo duur,, wij hebben het nu voor onze hond en die vreet het beter weg dan die dure Eukanuba en Royal Canin Nagelbijten / Gniffelen Nagelbijten / Gniffelen

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 10:38

hmm ik gebruik medicijnen, dus ja.. waarom zou ik dan geen mars meer eten?(ja het is minder noodzakelijk, mja..) Natuurlijk draag ik geen bont en wil eig wel weten welke makeup diervriendelijk is.. want dat weet ik niet..

DvdKloof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-08 10:38

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 10:48

Die vind ik dus erg onduidelijk. Bovendien staan daar allemaal merken in die ik niet eens ken een bijgod niet weet waar ik ze zou moeten halen.

Hoe zit het dan met alle merken in de normale drogisterij? Allemaal fout? Dan zou ik daar graag wat uitleg bij hebben...