Huisarts, normale manier?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

mystery1980

Re: Huisarts, normale manier?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 16:37

nou we betalen met z'n allen genoeg ervoor, vind dat je er ook wat voor terug mag verwachten
en dus niet uren later pas een telefoontje!!

tamtam

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 16:39

haha, denk je dat artsen dat geld allemaal in hun eigen zak stoppen en alleen maar aan het golfen zijn op de Bahama's ofzo? Hier ga ik niet eens op in....

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 16:41

nee ik vind dat de hele zorg hier in nederland gewoon superslecht geregeld is en heb daar flink de balen van.

tamtam

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 16:42

Heb je wel eens gekeken hoe het er in het buitenland aan toe gaat? Heb het idee dat je mening enigszins ongefundeerd is. Nederland staat in de top 5 van beste gezondheidszorg ter wereld, realiseer je dat wel.

Maar goed, dit is dus precies hetgeen waar ik zo moe van word.... Slapen

L_iek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 16:42

Ik weet wel dat toen mijn moeder dacht dat ik bloedvergifitiging had (mijn arm zag van schouder tot pols vuurrood) ik binnen een half uur al kon komen.

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 16:56

Tamtam, een client wordt idd van tijd tot tijd ingepland. Het is echter niet precies te beoordelen voor mij hoelang ze blijven zitten natuurlijk. Als een client wat sneller weg is dan heeft de hulpverlener geluk, later klaar dan hebben zowel hulpverlener als de volgende clienten en wachtende telefoontjes pech.

Maar het feit is gewoon hoe goed je ook een agenda inplant dat er altijd andere dingen tussenkomen. Is het niet een spoed van een client/patient dan is het wel een collega die je dringend nog over iets moet spreken. Dan is het wel dat er een dringend telefoontje op je aan het wachten is. Als hulpverleners alle tijd van de wereld hadden of dat alles tot in de puntjes geregeld kon worden dan had je ook geen lange wachtlijsten en kon je meestal ook gelijk doorverbonden worden. Helaas dat is niet zo.

Maar zoals Tamtam zegt mogen we nog niet klagen als we bij de beste 5 horen.

Klara16

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 16:58

Dat gekap op artsen die niet meteen voor ieder probleempje springen vind ik ook maar niks. Er zijn maar een paar zaken in de geneeskunde waar onmiddellijk op gereageerd moet worden. Wat de TS hier beschrijft zit daar niet bij, dat kan gerust een uurtje wachten. De mensen aan de telefoon zijn erop getraind om die 'superdringende' zaken te herkennen. Als de TS de symptomen van een hartinfarct had gehad zou die assistente echt niet zomaar de telefoon hebben neergelegd.

Als iedereen die belde omdat hij ongerust is meteen naar de SEH rent als hij niet terstond wordt geholpen, zijn ze daar zo druk met al die aanlopers dat ze geen tijd hebben voor de echte spoedgevallen.

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 17:09

ach ik zal wel bevooroordeeld zijn kortgeleden liet een kennis
die gezond was, uit voorzorg iets weghalen, ze is er niet meer door een fout van de artsen (te hoge werkdruk ook)!
en zo kan ik nog wel wat voorbeelden noemen.
ik ben blij voor degenen die wel altijd bij een arts terecht kunnen, ik zelf heb er echter geen vertrouwen meer in.
hoop dat we met z'n allen nog eens een manier kunnen vinden veel meer goede artsen te krijgen voor minder geld.

Klara16

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 17:17

Mystery, denk je echt dat artsen dat soort dingen expres doen?

Er is systematisch te weinig middelen en personeel. Met als gevolg dat degenen die er wel zijn honderd dingen tegelijk moeten doen, en zo lopen dingen fout.

Kunnen die artsen heel vaak ook niks aan doen. Het systeem is fout, niet de mensen die erin zitten

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 17:21

klinkt niet echt als spoed, dus lijk me dat als ze gewoon vandaag terug bellen met goed advies dat dat ook goed moet zijn...

Je moet het maar zo zien, misschien zitten er nu wel echt dood zieke mensen daar in de wachtkamer, of is de
huisarts op spoefvistite!!!

Ze moeten vandaag wel netjes terug bellen lijkt me zo, want dat is beloofd...

mawaikee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 17:38

Gewoon normale gang van zaken. Ik zou het zelf precies zo aanpakken. En tja, dat het even duurt....Tja dat is ook normaal. Je klachten kunnen vragen oproepen, de reden dat de assistente wil overleggen met de arts, maar zijn geen indicatie voor levensbedreigende situaties.

Succes dr mee!!!

NijnJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-08 18:00

Hoo mensen het gaat mij er niet om dat ik moet wachten om terug gebeld te worden, ik verwacht niet dat een arts meteen opspringt om mij direct te woord te staan.
Het enige storende vond ik dat ik eerst op woensdag wordt ingeplant zonder dat ik ook nog maar iets over mijn klachten heb verteld.
Vervolgens heb ik 2,5 uur moeten wachten op het telefoontje, anzich ook geen probleem maar zeg dan niet dat de arts ''zo'' even terug belt maar dat het even kan duren voordat hij tijd heeft om te bellen.

Al met al ben ik nu dus weer thuis, probleem is overigens een zenuw die klem zit, en de arts heeft ook gezegt dat het heel goed is geweest dat ik niet tot woensdag heb gewacht maar heb gezegt dat ik gewoon zo snel mogelijk geholpen wou worden.
Let wel, ik heb ook door de telefoon gezegt zo snel mogelijk, en zeker niet ''direct onmiddelijk wil ik een arts zien''.

Klara16

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 18:01

Sronnie, ik denk dat het meer een algemene discussie geworden is. Niemand zegt dat jij iets verkeerd gedaan hebt Knipoog

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 18:02

tamtam; hartinfarct begint met dezelfde klachten als TS Knipoog Alleen houden de klachten niet zo lang aan maar vorderen ze vrij snel waardoor veel mensen het vaak niet door hebben tot ze de ergere klachten krijgen. Niet alleen leeftijd en geslacht bepalen of ze in de risicogroep hoord Knipoog dit zijn zelfs factoren die het in mindere mate bepalen Knipoog

Marchador; niet altijd. Vriendin van mijn moeder belde ook gewoon naar de huisdokter toen ze voelde dat er iets niet goed ging. Zij heeft het kunnen remmen door aspirine te nemen. (remt de "aanval")

Zwitsal

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 18:06

sronnie schreef:
Ah daar heb ik zelf helemaal niet aangedacht, klinkt iig logisch dat ik daarom moet wachten Ja

@ Nickeltje, ik ben niet iemand die onnodig naar de eerste hulp gaat.
Ja ik heb behoorlijke pijn en de tintelingen zijn ook niet normaal/prettig, maar ik heb veel liever dat ze mensen daar helpen die de hulp ook direct nodig hebben Bloos

maar die mensen daar weten niet dat jij niet om elk kuchje bij de dokter op de stoep staat..
ik heb eens een keer op tv een vrouw van in de 40 moord en brand horen schreeuwen omdat haar verband gaasje een beetje vastgeplakt zat aan der wondje...
oke dat kan pijnlijk zijn ( zelf ook een keer gehad maar dan nog een stukje erger) maar om daar dan EN voor naar de dokter te gaan EN dan jankend en krijsend daar te zitten...

maar dat soort mensen heb je dus ook..en zij weten van te voren niet wat voor type ze aan de lijn hebben...

maar jouw 'verschijnselen' zijn inderdaad van zo'n aard dat er misschien spoed bij nodig is..en daarom heeft ze gevraagd of een dokter evne naar je klachten wil kijken.
iemand met een pijnlijke rug die daar al een jaar mee rondloopt kan waarschijnlijk ook nog wel een paar dagen langer wachten..dus die wordt dan bijv gewoon voor woensdag gepland..

ik heb het zelf ook wel eens gehad...dat ik bij de assistente zat om mn enkel opnieuw te laten intapen..en dat ze zei dat i maar even een half uurtje moest wachten tot de dokter weer tijd had, want het was toch niet helemaal goed en ze wou de mening van de arts weten..

edit : ik heb de rest van t topic trouwens niet gelezen dus weet niet wat er nog meer gezegd is ...en of mijn reactie al compleet overbodig is ...zoja, sorry dan Lachen

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 18:13

pharagirlke schreef:
tamtam; hartinfarct begint met dezelfde klachten als TS Knipoog Alleen houden de klachten niet zo lang aan maar vorderen ze vrij snel waardoor veel mensen het vaak niet door hebben tot ze de ergere klachten krijgen. Niet alleen leeftijd en geslacht bepalen of ze in de risicogroep hoord Knipoog dit zijn zelfs factoren die het in mindere mate bepalen Knipoog

Marchador; niet altijd. Vriendin van mijn moeder belde ook gewoon naar de huisdokter toen ze voelde dat er iets niet goed ging. Zij heeft het kunnen remmen door aspirine te nemen. (remt de "aanval")

Ik zou de eerste symptomen van een myocardinfart nog maar eens nalezen Knipoog Ik zal niet zeggen dat het nooit kan maar het lijkt er niet echt op.
Aspirine is overigens een preventief middel. Als iemand echt een hartaanval heeft doet het niet veel meer.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 18:15

ik geloof dat tamtam als student geneeskunde wel weet waar ze over praat.
een myocard infarct is zeker anders qua symptomen.

is het nu goed met je,TS?

de gang van zaken is vrij normaal,maar ik kan me voorstellen dat je je er wel vervelend onder hebt gevoeld.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 18:19

Nikka schreef:
pharagirlke schreef:

Ik zou de eerste symptomen van een myocardinfart nog maar eens nalezen Knipoog Ik zal niet zeggen dat het nooit kan maar het lijkt er niet echt op.
Aspirine is overigens een preventief middel. Als iemand echt een hartaanval heeft doet het niet veel meer.

ik weet dat die ook anders kunnen zjin maar ik weet ook dat deze het ook kunnen zijn Knipoog En idd, het is preventief. Dus als je er echt optijd bij bent kan je het echt wel onderbreken Knipoog Of deze mevrouw omet een wonder ervaren hebben... Lachen

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 18:20

dan moet je het wel in een heel vroeg stadium kunnen aanvoelen,dat zal dan wel het geval zijn geweest.

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 18:33

[quote="pharagirlke
ik weet dat die ook anders kunnen zjin maar ik weet ook dat deze het ook kunnen zijn Knipoog En idd, het is preventief. Dus als je er echt optijd bij bent kan je het echt wel onderbreken Knipoog Of deze mevrouw omet een wonder ervaren hebben... Lachen[/quote]

Het is de rechterarm, heel gelokaliseerde klachten, tintelingen en dood gevoel. Bij een myocardinfarct kan je een divers beeld zien, maar dit lijkt er in eerste instantie niet op.
De desbetreffende dame heeft mazzel gehad. Acetylsalicylzuur, wat in aspirine zit, zorgt voor een remming van het samenklonteren van de bloedplaatjes. Het werkt niet bij een in gang zijnd infarct, wel als secundaire preventie na een infarct. Heeft ze geen pilletje onder de tong of een spraytje met nitroglycerine gebruikt? Dat kan namelijk wel wat doen.

Klara16

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 18:49

Pharagirlke: ik zie in je profiel dat je in Diepenbeek studeert, doe je geneeskunde dan?

Ze hebben daar wel heel nieuwe inzichten want toen ik er zat was aspirine toch echt niet de definitieve therapie voor een acuut myocardinfarct Haha!

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 18:58

sterkte met je schouder!

wel appart trouwens een huisarts die op koninginnedag werkt!

lijkt wel van die reclame van de landmacht Lachen

NijnJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-08 19:03

juval schreef:
sterkte met je schouder!

wel appart trouwens een huisarts die op koninginnedag werkt!

lijkt wel van die reclame van de landmacht Lachen

Hier werken ze met de meeste ''feestdagen'', m.u.v. christelijke feestdagen zoals kerst e.d.

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-08 16:20

In iedergeval goed dat je hebt gezegd dat je liever eerder een arts wilde zien, dat was ook wat ik je adviseerde, spoed in jouw geval was misschien een beetje overdreven.
Linkerarm staat in combinatie met het hart, dus dat het rechts was waar je last van had was al minder "spoed". Het is gewoon belangrijk dat er even iemand na kijkt bij zulke klachten, gelukkig dat het verder niks ernstigs was maar alleen een zenuw, succes verder!

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-08 16:34

Tja als je een bankstel koopt moet je 6 weken wachten en een huisarts moet voor een gemiddelde praktijk van rond de 2000 patienten ala minuut voor ze klaar staan, zelfs voor de niet spoedeisende dingen als een keelontsteking wil het merendeel van de patienten direct gezien worden. Wat ook een groot probleem is het feit van slecht geschoold personeel in verzorgings/verpleegtehuizen. Ze gooien alles bij de huisarts op het bureau en bellen al voor elke scheet die dwars zit. De werkdruk onder de huisartsen wordt hierdoor alleen maar groter en geloof mij een baan als huisarts is niet niks, die maken hele lange dagen omdat het niet alleen een kwestie is van een spreekuurtje draaien maar ook de administratieve rompslomp komt er nog bij kijken. Overigens duiden alleen tintelingen in de arm niet op een hartaandoening daar komen nog wel wat meer klachten bij kijken Knipoog
Het is vervelend dat mensen langer moeten wachten, maar mensen willen en goede zorg en direct gezien worden als 2000 patienten dat willen heeft de huisarts een enorme uitdaging Vork