Donor worden?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Esperanza
Blogger

Re: Donor worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 14:11

Melanieetjuh schreef:
Dus... omdat je niets afstaat ben je egoistisch?

Vind ik wel eigenlijk...

Megan_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 16:27

Lachen Ik ben donor al sinds mijn 18e. Ik heb meteen de formulieren opgestuurd toen ik 18 werd..

Als mij iets overkomt zou ik ook graag andersmans organen willen om mijn leven te redden, dus als mij ooit iets overkomt en mijn organen kunnen een ander helpen dan zou ik dat ook graag doen.. Dood heb ik er niets meer aan!

KylaLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 16:30

ik heb het donorcodicil laatst ingevuld. Enige wat ik tot nu toe af wil staan is mn huid. Ik wil, klinkt misschien heel stom, verder 'in tact' begraven worden.
Weet niet waarom, heb ik niet echt een reden voor, is allemaal puur een bepaald gevoel wat ik er bij krijg en waar ik naar luister.

paix

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 16:58

Je mag al vanaf heel jong donor in vullen Lachen.
alleen je ouders mogen dan alsnog beslissen (tot je 16e) of je organen er uit gaan.. maar dan krijgen ze dan ook na je dood jou keuzen.

@kylalover: als je huid afstaat ben je al niet meer in tact toch?
en als jij er anderen mee kan helpen?

ik kan me er zelf zo over verbazen dat sommige mensen hun organen niet weg willen geven maar wel ze zelf willen hebben!

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 20:09

KylaLover schreef:
ik heb het donorcodicil laatst ingevuld. Enige wat ik tot nu toe af wil staan is mn huid. Ik wil, klinkt misschien heel stom, verder 'in tact' begraven worden.
Weet niet waarom, heb ik niet echt een reden voor, is allemaal puur een bepaald gevoel wat ik er bij krijg en waar ik naar luister.

En hoe geldt het omgekeerd? Wil je ook alleen huid ontvangen? En hoe kijk jij tegen de wachtlijsten voor donororganen aan? Ik vind persoonlijk dat dat wel vragen zijn die je voor jezelf moet kunnen beantwoorden, voor je zegt dat het gewoon een 'gevoel' is om het niet te doen. Jouw gevoel kan namelijk gevolgen hebben voor anderen, en ben jij je bewust van die gevolgen, en vind je die ok?

Ils_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 21:42

Ik ben ook donor. heb het papier toen direct in gevuld toen ik 18 was.
Ze mogen van mij alles gebruiken als ik er niet meer ben. Hopelijk kunnen ze dan iemand anders nog redden.
Weet alleen niet of ze me hart wel mogen gebruiken, vindt dat toch wel een raar idee, maar ik ben hartpatient dus denk dat ze die van mij niet eens willen haha.

Sok

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 22:14

Melanieetjuh schreef:
Dus... omdat je niets afstaat ben je egoistisch?

Nee hoor, vind ik niet. Da's ieder voor zich.
Maar ik ga zeker met Shadow0 mee, die vragen lijken me belangrijk om voor jezelf te stellen. Lachen

Yellowfish

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 22:15

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 22:18

Ik wil donor worden, ik ga het binnenkort aanvragen, ik heb het dan niet meer nodig. Als iemand het kan gebruiken, dan mogen ze het hebben, mijn organen zoals nieren huid lever etc. ook mogen ze mijn bloed hebben. Ik heb bloedgroep nul dus dat is mooi.
Maar ik weet niet of ik mijn hoornvlies wil afstaan Bloos Boos! Ja stom he.. Maar ik wil dat ik mijn kijkers hou, daar zit ook mijn persoonlijkheid.

Maar ze maken je wel helemaal mooi, dan kan je nog worden gezien in zo'n kamertje.

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 22:24

Ik ga het binnenkort even invullen. Denk er al heel lang overna. ben nu 16 jaar.

ik denk vaak ook van : Stel ik zou een ongeluk krijgen en er zouden geen donoren zijn dan had ik misschien niet kunnen overleven. omdat iemand anders dat niet zou willen afstaan. Daarom ga ik het donorformulier zo snel mogelijk invullen. Ze mogen alles hebben . ik wil alleen geen bloeddonor worden omdat ik een hekel heb aan prikken.ik heb bij mijn operatie zelfs nog gevraagt of het infuus erin mocht nadat ik onder narcose moest. maar dat mocht dan niet.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 16:22

Ik en mijn man zijn beide donor. Ze mogen na mijn dood mijn hele lijf leeghalen. Alles wat ze kunnen gebruiken mogen ze hebben.
Ik heb er toch niets meer aan.

Ik zou ook wel bloeddonor willen zijn....maar ik ben panisch voor naalden.. Bloos Daar heb ik me tot op heden niet overheen weten te zetten.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 16:40

Volgens mij is er een tijdje terug een uitgebreid topic over geweest, via de zoekfunctie zal je deze wel kunnen vinden.

Ohja, ik ben direct toen ik 18 werd donor geworden. Als mensen kunnen blijven leven door mijn dood, tja waarom niet? Als ik dood ben heb ik er toch niks aan.
Of alles wordt verbrand of alles wordt uiteindelijk gecomposteerd.

Toushie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 20:03

Ik wil ook gewoon donor worden.
je kan er genoeg mensen mee helpen.
je bent dood en dood is echt dood hoor
wat heb je er dan nog aan niks toch?
en andere mensen wel.

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 20:07

Ik wil absoluut doonor worden.
Ik heb zelf diabetes en ze zijn er mee bezig om een alvleesklier te kunnen transplanteren bij mensen met diabetes.
Ik zou dat zelf zo iets fijns vinden als ik van mijn "ziekte" af zou kunnen zijn.
Als ik al blij ben met iets dat niet dodelijk is hoe blij is iemand dan met een hart die ze snel nodig hebben en anders overlijd.
Dit is mijn mening.
Ik word donor met alles er op en eraan. Alles mogen ze van me gebruiken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 01:09

Ik ben bloeddonor en orgaandonor. Vind het wel een prettig idee dat ik iets kan doen zonder er direct iets voor terug te willen/ krijgen.

paix

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 19:11

Veel mensen denken dat ze pas op hun 18 donor kunnen worden!
dit kan al vanaf je 12e!

Citaat:
Iedereen die twaalf jaar of ouder is en in Nederland woont, kan zijn of haar keuze over orgaan- en weefseldonatie in het Donorregister laten vastleggen. Registratie geeft duidelijkheid en zekerheid aan iedereen.

flyfly

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 18:44

Ik ben goedgekeurd en ga donderdag voor het eerst bloed geven. Ik hoop dat er mensen mee geholpen zijn met het beetje van mij. Ook ben ik gewoon donor. Ze mogen alles maar dan ook echt alles van me pakken als het eens een keer mocht gebeuren. Als ik een keer iets krijg hoop ik ook dat een ander er net zo over denkt.
Ik vind zelf dat als je zelf geen donor wilt zijn je ook niet mag ontvangen van anderen want er zijn genoeg andere mensen die het nodig hebben. Er zijn zulke grote wachtlijsten overal. Gewoon te gek voor woorden. En dat terwijl er zoveel 'goed' matriaal wordt gecremeerd of begraven.

loesje688

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 19:07

Wat grappig dat bijna alleen donoren hier reageren *LOL*

Ik ben zelf niet officieel geregistreerd als donor, als ik onverwacht kom te overlijden mogen mijn ouders beslissen wat er met mij gebeurt en zij weten dat ik als het mogelijk is alles af zou willen staan. Ik ben toch niet bang om dood te gaan, het gebeurt toch ooit. Bovendien werkt mijn vader al zijn hele leven op de pathologie waarbij hij ook met lijken moet werken dus ik heb al genoeg 'lijk-verhalen' gehoord om het idee niet meer eng of raar te vinden.

Ik vind niet dat mensen die geen donor zijn egoïstisch zijn, het is heel begrijpelijk dat je het een eng idee vind dat er na je dood dingen uit je worden gehaald. Niemand kan voor een ander beslissen om donor te worden, het blijft toch je lichaam waar het over gaat.
En bovendien, wat denk je wat er gebeurt als mensen die donor zijn voorrang krijgen als ze zelf een donororgaan nodig hebben? Dan word je toch snel even donor en zodra je een orgaan gekregen hebt haal je jezelf van de lijst.

Beenmerg doneren is trouwens vreselijk pijnlijk, het word eigenlijk ook alleen gedaan om het leven te redden van iemand waar de donor heel close mee is.

Coot

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 20:58

Ik ben ook donor Lachen
Een vriendin van me is overleden omdat ze geen donorlongen beschikbaar waren, kapot was ze ervan.
Een ander vriendinnetje van mij heeft na haar dood nog 3 kado's kunnen geven aan mensen die stonden te springen om organen. Die mensen zijn nu hartstikke blij!

Ik vind dat ik mensen een kado kan geven na mijn dood. Ik gun een ander een leven, een leven om van te kunnen genieten, met gezonde organen.
Ja hoor, van mij mogen ze de kado's ontvangen!

Tomaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 12:08

Ik ben volledig donor, heb eerst nog getwijfeld over een aantal dingen. Maar ik had zoiets van, zonder longen ben ik zeker weten dood, dus de rest mogen ze dan ook wel hebben... Leef ik ook nog even een stukje langer! Vork

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 12:15

vanmij mogen ze alles hebben,zolang ik er maar toonbaar uitzie als ik opgebaard zou worden voor de nabestaanden.
maar mijn nabestaanden mogen ook zeggen welke organen ze af mogen nemen.
als het goed is merk ik er toch niks meer van.

ik hoop dat als ik zelf iets nodig heb,dat ik dan ook niet dood hoef te gaan omdat er een(groot)tekort aan organen is.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 12:19

ik weet zelfs niet of ik het aan familie of vrienden af zou kunnen staan (levend dan).
ze zullen daar zéér goede regels voor op moeten stellen, aangezien ik voor de tandarts al plat voor onder narcose moet met gas omdat infuus niet lukt (ik word paaaaanisch, heb Asperger).
alleen al prikken, zoals entingen alles kan echt niet. dus een orgaan afstaan levend? dan moet het wel heel ernstig zijn en zeer goede afspraken gemaakt worden.

mischien egoistisch. maar voor mij weer een trauma voor het leven (waar ik er al genoeg van heb)
Ik moet er ook niet aan denken dat ze van alles na mijn dood uit mijn lichaam trekken.

edit: stel mijn familie heeft beenmerg nodig ofzo, dan zullen ze dat onder gasnarcose moeten doen.
nieren ofzo weet ik niet. ligt er aan of ze alle bloedonderzoeken en dergelijke onder gasnarcose doen anders kan het niet.
medicijnen inspuiten doen via het infuus wat ze er ONDER narcose indoen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 14:58

Snoevie schreef:
vanmij mogen ze alles hebben,zolang ik er maar toonbaar uitzie als ik opgebaard zou worden voor de nabestaanden.
maar mijn nabestaanden mogen ook zeggen welke organen ze af mogen nemen.

Bedoel je dat je hebt ingevuld dat de nabestaanden hierover beslissen? Want het is gebleken dat ten eerste veel nabestaanden deze keuze vaak erg moeilijk te maken vinden op zo'n moment, en ten tweede dat ze vanuit een soort van onzekerheid er vaak voor kiezen om het dan maar niet te doen.
Je zou dus kunnen overwegen om het nu te overleggen met de mensen die daarover beslissen en die keuze gewoon vast te leggen. Je kunt je keuze gewoon nog veranderen als het zo uitkomt. Dat voorkomt een boel stress op een moment dat er toch al zoveel moeilijke beslissingen genomen moeten worden.

Nadia
Oppermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 15:03

loesje688 schreef:
Beenmerg doneren is trouwens vreselijk pijnlijk, het word eigenlijk ook alleen gedaan om het leven te redden van iemand waar de donor heel close mee is.

Waar haal je deze wijsheid vandaan??

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 15:11

Ik ben opzich geen donor. Heb dat donorcodicil nog niet ingevult ofzo... wil het wel gaan doen, maar nouja mijn ouders weten opzich wel dat ik als ik opeens er plekke dood neerval dat ik dan álles wil afstaan. Pff.. hoezo zou ik iets willen houden? wat heb ik nu aan m'n huid als ik dood ben? lekker dan.. ligt 't daar weg te rotten in dat kistje of word 't verbrand daar heeft ook niemand meer wat aan! Nee hoor... van mij mag alles weg! En eerlijk gezegt denk ik er op dit moment zo over als iemand zelf niks wil afstaan dat deze dan ook geen recht heeft op 't hart oid van iemand anders als die persoon dat nodig heeft. Maarja misschien denk ik er anders over als mijn vader een nieuw hart nodig zal hebben omdat hij anders snel doodgaat (en mijn vader wil niks afstaan)