Pro-ana

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

KylaLover

Re: Pro-ana

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-08 01:13

ik ben er fel tegen. Die pr-ana sites zijn een van de oorzaken waardoor het zusje van mn vriend nu anorexia heeft. Zij is 1.70m lang, maar weegt nu nog maar rond de 35 á 40 kilo.
Ze heeft het nu al 2 jaar, 2 jaar geleden iig ging ze het ziekenhuis in bij een gewicht van 40 kilo. Na een half jaar kwam ze er uit, en ze weegt nu weer minder dan toen, maar een opname is geen optie want ze loopt weg. Gesloten afdeling mag niet want ze is geen direct gevaar voor zichzelf of de samenleving.

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-08 08:27

Verschrikkelijk vind ik die sites...
Ik heb het ook wel eens zitten lezen en als je echt maar blijft lezen ga je nog dingen geloven ook... Het is zo slim gespeelt allemaal.
Ik moet zo'n site ook echt niet gaan bekijken, ben ook gevoelig voor zulke dingen, en ik weet zeker als ik op zo'n idiote site ga rondhangen ik het nog ga geloven ook...
Zou idd verboden moeten worden, maar of dat kan... Scheve mond

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-08 09:53

Ik ben gelukkig niet gevoelig voor die dingen. Ik weet dat ik overgewicht heb (maar dan ook écht Knipoog ) en ik wil graag afvallen om op een gezond gewicht te komen. Dus ik let op wat ik eet (maar smokkel graag!) en ik probeer meer te bewegen.

Allemaal onder begeleiding van een diëtiste.

Ik voldoe niet aan het schoonheidsideaal, en toch heb ik een hele lieve vent aan de haak geslagen, en heb ik 3 kindjes die echt prachtig zijn (maar goed, ik ben bevooroordeeld).

Als ik dit soort dingen lees krijg ik dan ook heel erg de neiging om naar zo'n site te gaan, en wat tegengas te geven, maar ik denk dat als je er eenmaal zo ver in bent doorgeslagen, je ook niet meer luistert naar dat tegengas.

Ik ben 1.80m en ik heb niet de illusie dat ik ooit op een gewicht van 56 of zo zal komen. Dat is bijna de helft van wat ik nu weeg, en ik zou dan ook alleen nog maar botten overhouden.

Nee hoor, doe mij maar liever iets te mollig dan te mager! Het is toch afschuwelijk als je zó dun bent dat je niet eens meer energie overhebt omdat je geen reserves hebt om te verbranden? Ik kan me ook niet voorstellen dat er mannen zijn die dat écht aantrekkelijk zouden vinden, en wat als je op een gegeven moment graag kinderen wil?

Afvallen is helemaal niet erg, maar zorg er dan wel voor dat je op een gezonde BMI komt te zitten, en niet ver daaronder.

Maar goed, dat is makkelijk gezegd natuurlijk... Als je als puber al worstelt met je zelfbeeld, en dan ook nog eens te horen krijgt dat je niks waard bent...

Hoe eenzaam moeten die meisjes zich wel niet gevoeld hebben... Hoe graag moeten ze wel niet ergens bij horen dat ze zó ver gaan dat ze er hun eigen lichaam voor kapot maken?

Mo_I_Rana

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-08 12:16

Ik heb onlangs gehoord dat de anti-anorexiawet van Frankrijk ook in België zal ingevoerd worden. Dwz dat het aanzetten tot, of promoten van anorexia strafbaar is en overtreders twee jaar cel en een boete van 30.000 euro riskeren.
Serieuze straffen dus, maar ergens vind ik het ook wel moord, aangezien anorexia al vele meisjes (in veel grotere mate dan jongens natuurlijk) vermoord heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-08 15:23

Ze kunnen het wel gaan verbieden maar het is en blijft een ziekte....De patienten kunnen er niets aan doen dat ze zo denken, we kunnen ze wel beschermen, maar dan zullen ze meer diengen moeten verbieden, en idd....Toon eens een maatje meer in de media.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-08 15:53

Rock, ik denk dat zo'n bijdrage als wat jij hier net schreef, juist heel goed kan zijn!
die meiden leven misschien in een klein wereldje, en een post zoals de jouwe (die vind ik ook heel eerlijk is geschreven en geen weerstand oproept of belerend is), kan dan juist heel ontnuchterend werken voor de 'pro-ana's' .

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-08 16:27

mmm, pro ana , het promoten van een eetstoornis als een lifestyle keuze gaat mij ook veel te ver,
het is geen keuze, het is een ziekte
welke eetstoornis je ook hebt , als je er eenmaal in zit , kom je er echt niet zomaar meer uit, dat kost zo veel energie, bloed zweet en tranen ...
dergelijke sites zouden van mij idd wel van het net af mogen .... het is niet glamoreus, stoer, cool om jezelf dood te hongeren en tegelijkertijd je skelet en je organen voor het leven te beschadigen
of vreetbuien te hebben totdat je bijna letterlijk uit je voegen barst om daarna boven de wc te gaan hangen en en hartaanval te riskeren etc etc etc .
het is te idioot voor woorden om dat aan te prijzen als een vrijwillige keuze, alsof je er blij van word, gelukkig
want dta word je per definitie niet, want het zal nooit goed genoeg zijn, hoe verder je bedolven word onder een eetstoornis, hoe extremer je doelen worden , hoe verder je gaat , en dan heb je je doel bereikt, en raad eens?
het is niet goed genoeg ...je kunt beter...
geloof me, dat t shirt wil je niet

daar tegenover staat gelukkig wel dat er ook sites zijn die als lotgenotenforum fungeren , waar mensen met stoornis, of in recovery steun krijgen ongeacht of ze bezig zijn met beter worden of juist nog niet zover zijn ...
en die sites zijn in mijn ogen van groot belang om te behouden om de eenzaamheid van een eetstoornis te doorbreken
en het gevoel te krijgen dat je niet compleet geschift bent, dat je niet de enige bent

xDramaQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-08 17:50

Marigold schreef:
idd je ziet op tv echt never nooit een vrouw met een buikje, ik bedoel nu dus de tv mensen, dus presentatrices enzo..
allemaal een platte buik, en als je dan als moeder bijvoorbeeld je buikje niet wegkrijgt, krijg je zomaar het gevoel dat je dik bent..

dat is dus echt het gevolg van 'de media' en het beeld dat ze daar neerzetten..

behalve dove, en de presentatrice van ik hou van holland! die heeft ook een buikje maar die is al wat ouder Haha!

esthertjuh_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-08 17:55

Oh mijn god , ik schrok me KAPOT!

Miss_Blimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-08 19:47

Het is een psychische ziekte. Door dat probleem aan te pakken, en het 'denken' anders te krijgen en te houden kan iemand beter worden. Jammer genoeg is dat niet zo makkelijk gezegd.

Wel altijd balen voor diegene die echt dunner zijn van zichzelf. Tenminste... dat wordt er gezegd Knipoog

DvdKloof

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-08 11:55

ik vind dat dat meisje in dat filmpje in die spiegel een prachtig lijf heeft! nix mis mee Ach gut

vreselijk.. mijn vriendin let ook oppeens hoeveel Kcal er ergens inzitten.. absurd.. ze zit te zeuren dat ze een te bolle buik heeft.. ze heeft wel een bol buikje maar echt nniet bol door het vet. gewoon de vorm van dr maag, hebk ik zelf ook een beetje!

esthertjuh_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-08 12:08

Ik ben ook dik , dat denk ik nu door een van die rotsites.
Bah , als je erop kijkt , ik werd gewoon bang!
Ik ga gewoon lekker gezond dieten

Rozanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-08 12:11

[MW] Pro- Ana leefstijl???

Dit topic gaat hier ook over, staan ook sites in vermeld, mensen die het hebben/hadden etc.

Edit: zie net dat het al geplaatst is.

Many

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-08 12:42

Toevallig las ik hier gister ook iets over, maar dan in een ander daglicht gesteld als het ware. Wat vinden jullie hier dan van?

http://www.spunk.nl/article/article.php ... 8448067428
Citaat:
Een huivering trekt langs de schriele ruggetjes van pro-anorectische Françaises. In Frankrijk zit namelijk de eerste anti-anorexiawet eraan te komen. De Franse regering wil iedereen die 'une maigreur excessive' verheerlijkt, of het nou op de catwalk is of op internet, straffen met torenhoge boetes of zelfs enkele jaren cel. Op die manier moet het wandelende skelet als ideaalbeeld verdwijnen en plaatsmaken voor het iets rondere model met levenslust en gezonde blosjes.

We leven in een wereld waarin af en toe een modepopje door haar luciferhoutjes zakt en modellenscouts anorexiaklinieken afstruinen op zoek naar nieuw talent, dus zo vreemd is het niet dat de regering probeert in te grijpen. Het is een hele nobele poging, maar zo'n anti-anorexiawet heeft bitter weinig zin. Iemand krijgt geen anorexia door naar magere mensen te kijken. De invloed van de media wordt massaal overschat. Keizerin Sissi had ook haar hele leven anorexia, zonder dat ze ooit geconfronteerd werd met gephotoshopte dijen en buiken, laat staan pro-ana sites. Anorexia is een gecompliceerde psychische ziekte , en zelfs voor de geniaalste deskundigen is de precieze oorzaak nog een mysterie.

De modellensterfte zal misschien wat af nemen door deze wet, en dat is mooi, want anorexiapatienten over de catwalk laten zweven is net zo misdadig als schizofrene zwervers laten dansen voor de camera. Maar de overige 30.000 anorecten in Frankrijk zullen ongestoord doorgaan met hun troosteloze un-pomme-par-jour-bestaan, wet of geen wet. Want zolang er genoeg welvaart en overvloed is om ons helemaal dood te eten, zullen er ook mensen zijn met de ziekelijke neiging zich uit te hongeren. Daar doet geen regering iets tegen.

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-08 12:58

ik heb hier wel vaker over gelezen en ook wel site's bezocht, schokkend vind ik het. heb ook wel gereageerd op site's maar je wordt zowat afgemaakt. slank ok, maar mager gaat echt te ver. zelf ben ik slank richting mager doordat ik problemen heb, maar ik vind het echt verschrikkelijk. wel merk ik dat in programma's als..... next top model er tegenwoordig wel commentaar komt op te magere modellen.

doriangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-08 14:19

Ik denk niet dat zulke websites aan de oorzaak van anorexia bij sommige mensen liggen.
Het gaat nu eenmaal veel dieper dan enkele keren een pro ana forum/website bezoeken en hup je krijgt anorexia...
Volgens mij zijn die forums meer bedoeld voor mensen met een eetstoornis die er niét vanaf willen en steun zoeken bij elkaar.

Mowoah

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-08 14:55

Ik heb via het andere topic ook eens op een pro-ana site gekeken, echt vreselijk.
Wedstrijdjes wie het meest afvalt voor een bepaalde datum, de 10 geboden en de beste manieren om het voor iedereen te verbergen, hoe verzinnen ze het.
Gelukkig ben ik hier niet erg vatbaar voor, maar ik kan me voorstellen dat als mensen op deze sites kijken terwijl ze al een negatief zelfbeeld hebben ze alleen maar in een dieper dal terecht komen...

ukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-08 15:00

doriangi schreef:
Ik denk niet dat zulke websites aan de oorzaak van anorexia bij sommige mensen liggen.
Het gaat nu eenmaal veel dieper dan enkele keren een pro ana forum/website bezoeken en hup je krijgt anorexia...
Volgens mij zijn die forums meer bedoeld voor mensen met een eetstoornis die er niét vanaf willen en steun zoeken bij elkaar.

Hier praat je over de mensen die het als een manier van leven zien en ik denk dat die sites ook voornamelijk bezocht worden door mensen die vanwege het schoonheids ideaal af gaan vallen.
Je moet nu ook niet alle mensen met anorexia over een kamp gaan scheren er zijn ook zat mensen die anorexia hebben omdat ze een traumatische ervaring hebben meegemaakt of omdat ze er geperst zijn en het doormiddel van een eetstoornis uiten.
En er is ooit onderzoek naar gedaan dat het genetisch bepaald is of je gevoelig voor een eetstoornis bent of niet.

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-08 15:01

Tip voor alle mensen voor een mooi boek over dit onderwerp: Dik in mijn hoofd.

komen deze websites ook in voor! zeer schokkend....
tis echt heel erg...

doriangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-08 15:08

ukje schreef:
doriangi schreef:

Hier praat je over de mensen die het als een manier van leven zien en ik denk dat die sites ook voornamelijk bezocht worden door mensen die vanwege het schoonheids ideaal af gaan vallen.
Je moet nu ook niet alle mensen met anorexia over een kamp gaan scheren er zijn ook zat mensen die anorexia hebben omdat ze een traumatische ervaring hebben meegemaakt of omdat ze er geperst zijn en het doormiddel van een eetstoornis uiten.
En er is ooit onderzoek naar gedaan dat het genetisch bepaald is of je gevoelig voor een eetstoornis bent of niet.

Ik bedoel juist dat er diepere oorzaken zijn voor het ontwikkelen van een eetstoornis...

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-08 17:26

Ik ben zelf ook tegen de pro-ana sites van mij moet het hier ook verboden worden, toch merk ik zelf dat mensen iedereen die dus dun is over 1 kam scheren, ik ben zelf 1,70 lang en weeg 47kilo Maar voor de duidelijkheid ik heb gen anorexia ik heb gewoon een snelle stofwisseling, en zo zullen er wel meer zijn. Ik kan eten wat ik wil en het komt er wel aan, maar is er binnen een uur weer af. Ik geloof ook dat anorexia echt een geestelijke ziekte is, meestal komt het toch door dat mensen dan een zekere mate van controle hebben over hun lichaam.

edit: typo

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 09:45

doriangi schreef:
Ik bedoel juist dat er diepere oorzaken zijn voor het ontwikkelen van een eetstoornis...

Inderdaad. Als je er dan al gevoelig voor bent door die dieper liggende problemen zijn zulke pro-ana sites en alle dunne modellen en actrices die we dagelijks zien wel een zogenaamde 'trigger'. Maar die sites zijn zelden de oorzaak voor het ontstaan van een eetstoornis bij iemand.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 10:02

Ik denk eigenlijk niet eens dat de meisjes die zo gegrepen worden door zo'n pro-ana site échte anorexia hebben.

Anorexia is inderdaad psychisch, en het komt vaak voort uit een gebrek aan controle over het leven, waardoor diegene in ieder geval op het gewicht controle wil uitoefenen...

De meisjes die pro-ana zijn, zullen waarschijnlijk vooral af willen vallen vanwege het ideaalbeeld, en daarbij dan nog het gevoel dat ze lelijk zijn wat ze te horen krijgen op zo'n site.

Geen échte anorexia dus, maar als je natuurlijk lang genoeg in zo'n neerwaardse spiraal zit met je gewicht én je zelfvertrouwen, dan is het ontzettend moeilijk om daar weer uit te komen...

__rosalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 16:53

ìk ben het helemaal met rock eens!

zelf heb ik een aantal jaar anorexia gehad, ook op zulk soort site's gekeken, maar daar ben je als anorexie meisje niet echt welkom. omdat het idd spychisch is.
op de pro-ana site's gaat het meer om het ideaalbeeld, wat je op tv ziet en anorexia komt vaak meer voor uit (onbewuste) trauma's uit het verleden, waar je geen controle meer over hebt, waardoor je zo meer controle of voldoening kan krijgen

al ben ik er van overtuigd dat de meiden op een pro-ana site ook niet helemaal gezond zijn, het feit dat ze elkaar "dwingen" meer af te vallen, omdat je anders een zwakkeling etc. bent.
is niet normaal.

maar als je éénmaal lang genoeg in de pro-ana cirkel mee draait, ben je uiteindelijk oko erg gefrustreerd met eten, wat anorexia als gevolg kan hebben.

Susanne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 17:01

Ja, het is inderdaad nogal wat met dieper liggende oorzaken te maken. Ik heb het altijd goed kunnen onderdrukken, en ben zelfs een tijdje doorgeslagen naar 'de andere kant'. Maar toen ik het moeilijk had kon ik er steun bij vinden.
Ik heb vanaf jongs af aan al last met eetproblemen.. Ligt aan een stuk discipline om dat te kunnen onderdrukken. Maar als het slecht weer word aan het begin moet ik véél discipline opbrengen om te eten(samen met depressies en am enz.) . Gelukkig heb ik lieve ouders die mij daarmee helpen, maar als ik op zon moment iets van die sites tegenkom dan kan ik mij daar helemaal aan overgeven, en dan gaat het fout.