Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Marigold schreef:idd je ziet op tv echt never nooit een vrouw met een buikje, ik bedoel nu dus de tv mensen, dus presentatrices enzo..
allemaal een platte buik, en als je dan als moeder bijvoorbeeld je buikje niet wegkrijgt, krijg je zomaar het gevoel dat je dik bent..
dat is dus echt het gevolg van 'de media' en het beeld dat ze daar neerzetten..
Citaat:Een huivering trekt langs de schriele ruggetjes van pro-anorectische Françaises. In Frankrijk zit namelijk de eerste anti-anorexiawet eraan te komen. De Franse regering wil iedereen die 'une maigreur excessive' verheerlijkt, of het nou op de catwalk is of op internet, straffen met torenhoge boetes of zelfs enkele jaren cel. Op die manier moet het wandelende skelet als ideaalbeeld verdwijnen en plaatsmaken voor het iets rondere model met levenslust en gezonde blosjes.
We leven in een wereld waarin af en toe een modepopje door haar luciferhoutjes zakt en modellenscouts anorexiaklinieken afstruinen op zoek naar nieuw talent, dus zo vreemd is het niet dat de regering probeert in te grijpen. Het is een hele nobele poging, maar zo'n anti-anorexiawet heeft bitter weinig zin. Iemand krijgt geen anorexia door naar magere mensen te kijken. De invloed van de media wordt massaal overschat. Keizerin Sissi had ook haar hele leven anorexia, zonder dat ze ooit geconfronteerd werd met gephotoshopte dijen en buiken, laat staan pro-ana sites. Anorexia is een gecompliceerde psychische ziekte , en zelfs voor de geniaalste deskundigen is de precieze oorzaak nog een mysterie.
De modellensterfte zal misschien wat af nemen door deze wet, en dat is mooi, want anorexiapatienten over de catwalk laten zweven is net zo misdadig als schizofrene zwervers laten dansen voor de camera. Maar de overige 30.000 anorecten in Frankrijk zullen ongestoord doorgaan met hun troosteloze un-pomme-par-jour-bestaan, wet of geen wet. Want zolang er genoeg welvaart en overvloed is om ons helemaal dood te eten, zullen er ook mensen zijn met de ziekelijke neiging zich uit te hongeren. Daar doet geen regering iets tegen.
doriangi schreef:Ik denk niet dat zulke websites aan de oorzaak van anorexia bij sommige mensen liggen.
Het gaat nu eenmaal veel dieper dan enkele keren een pro ana forum/website bezoeken en hup je krijgt anorexia...
Volgens mij zijn die forums meer bedoeld voor mensen met een eetstoornis die er niét vanaf willen en steun zoeken bij elkaar.
ukje schreef:doriangi schreef:Ik denk niet dat zulke websites aan de oorzaak van anorexia bij sommige mensen liggen.
Het gaat nu eenmaal veel dieper dan enkele keren een pro ana forum/website bezoeken en hup je krijgt anorexia...
Volgens mij zijn die forums meer bedoeld voor mensen met een eetstoornis die er niét vanaf willen en steun zoeken bij elkaar.
Hier praat je over de mensen die het als een manier van leven zien en ik denk dat die sites ook voornamelijk bezocht worden door mensen die vanwege het schoonheids ideaal af gaan vallen.
Je moet nu ook niet alle mensen met anorexia over een kamp gaan scheren er zijn ook zat mensen die anorexia hebben omdat ze een traumatische ervaring hebben meegemaakt of omdat ze er geperst zijn en het doormiddel van een eetstoornis uiten.
En er is ooit onderzoek naar gedaan dat het genetisch bepaald is of je gevoelig voor een eetstoornis bent of niet.
doriangi schreef:Ik bedoel juist dat er diepere oorzaken zijn voor het ontwikkelen van een eetstoornis...