Ernstige depressie

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

eekhoornerik

Re: Ernstige depressie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-08 19:09

Mag je eigenlijk wel vrijwilligerswerk doen als je in de ziektewet zit? Wie weet hoe dat zit?

Zal het werk niet zeggen: als je vrijwilligerswerk kan doen kan je ook gewoon werken (wat ik graag wil maar ze willen dat ik eerst echt beter ben).

Hoe zit dat precies?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 19:14

Dat mag wel geloof ik.

Sowieso, jij hebt aantoonbaar (neem ik aan) therapie, daar zullen de meeste werkgevers niet moeilijk over doen. Vrijwilligerswerk is wel heel wat anders.

Maar je kan het voor de zekerheid even aankaarten bij de instanties die daar over gaan.

diana

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 16:28

daar ben ik ook benieuwd naar,werk op het moment niet,maar wil wel verder met m,n stage 1 dag per week.

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 16:32

hier nog 1..
al 2 jaar, vanaf mijn 11de (ben nou 13)
alleen heb ik geen medicijnen en alleen afentoe gesprekken met een maatschappelijkwerker.
binnenkort moet ik naar de meerkanten, omdat het helemaal niet goed gaat.

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-08 21:39

Nou ik heb vorige week dus 3 x groepstherapie gehad. Als je nog niet depressief bent dan wordt je dat daar wel...

De anderen zijn dus ook depressief en het zijn vrij zware gevallen. Daarnaast blowen ze of drinken ze veel alcohol, de ander zit in begeleid wonen en de ander heeft weer een persoonlijk budget omdat ze niet met geld om kan gaan.

Ik voel me er niet thuis en morgenochtend moet ik er weer heen. De groepsleider is een aparte man, een sociotherapeut.

De meesten zitten er al meer dan een jaar...

Ik ben niet van plan om jarenlang groepstherapie te volgen als je ook 1 op 1 therapie kan volgen en dat veel sneller gaat.

Ik ben ook gestopt met mijn medicijnen, werd er zo door afgevlakt, werd er echt een kastplantje door.

Ik wil mijn leven weer oppakken en weer aan het werk. Ga een paardrijvakantie boeken om er eens helemaal uit te zijn en even geen zorgen te hebben.

@ daphne: wat is dat de meerkanten? En hoe uit jouw depressie zich?

Wat zijn jullie ervaringen met groepstherapie? Mijn 1e indruk is dat ik het echt niets vindt. De groepsleider zegt dat een paar maanden in de psychiatrie heel erg kort is.

Maar ik merk gewoon dat als ik weer onder de mensen ben, weer een doel heb dat ik me dan veel beter voel. Als ik alleen thuis zit en niets te doen heb en de hele dag maar naar die stomme tv zit te kijken dan voel ik me vreselijk. Dan ga ik weer in mijn bed liggen om er niet meer uit te willen....

S'ochtends heb ik nog steeds veel moeite met uit bed komen, hebben jullie dat ook? Dat je gewoon echt niet je bed uitwilt? En er 's avonds weer heel erg vroeg in wilt?

Ik denk dat als ik weer een reden heb om mijn bed uit te komen, dat het al veel makkelijker gaat...
Ik denk dat ik door het alleen thuis zitten ook erg depressief raak...

Hoe ervaren jullie dat?

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 21:50

de meerkanten is iets met jeugdpsychiaters, heb er iig een afspraak met jeugdpsychiater.. en 2 behandelaren ofzo Verward
het waren iig 3 mensen Ja

heel slecht slapen, drang tot AM, heel moe, nergens nog zin in hebben, heel klote voelen, met niemand willen praten, alsmaar janken, bijna elke dag ziek..
dat is nog niet alles, maar ik moet naar bed.. Knipoog

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-08 21:53

Dat slechte slapen ken ik wel...je bent waarschijnlijk ook heel erg gespannen.

Welterusten, ik hoop dat je vannacht goed slaapt!

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-08 21:55

PS leuk dat je ook bitloos rijdt!

rossebol

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 22:10

ik meld me hier ook maar

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-08 22:16

Welkom rossebol. Heb je een pb teruggestuurd.

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-08 15:45

Hoe is het nu met iedereen hier?

Met mij gaat het echt op en aan, vandaag had ik een baaldag maar gister ging het goed.

Zijn jullie ook zo in jezelf gekeerd en apatisch en stil? Ik ben bang dat ik de rest van mijn leven zo stil blijf, terwijl ik vroeger een gezellige en leuke meid was waar je mee kon lachen.

Maar dat gezellige heb ik niet meer, ik communiceer nog wel maar echt gezellig ben ik niet meer...

Herkennen jullie dat?

Limanade

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 17:57

ben ook zwaar depressief geweest.. maar heb geen groepstherapie gehad maar een psycholoog vanuit mijn werk gekregen.. die kwam aan huis.. echt fijn
maar heb echt zoveel moeite moeten doen om op mijn werk aan te tonen dat ik depressief was.. ze geloofden mijn huisarts niet eens en al dat gezeur erom heen heeft het alleen maar erger gemaakt
elke keer een arbo arts aan de lijn die me niet geloofde.. elke keer ruzie met die vent..
gelukkig geloofde mijn psycholoog me wel en die heeft me ook geholpen daarmee

maar damn.. wat een gevecht was dat zeg en het heeft ervoor gezorgt dat ik langer thuis moest zitten

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-08 19:07

Hoelang heb je thuis gezeten? en hoelang ben je depressief geweest? Ben je dat nog steeds?

Herken je het apatische en in dat je zo in jezelf gekeerd bent?
Hoe uitte de depressie zich bij jou?

Limanade

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 20:11

laetitia schreef:
Hoelang heb je thuis gezeten? en hoelang ben je depressief geweest? Ben je dat nog steeds?

Herken je het apatische en in dat je zo in jezelf gekeerd bent?
Hoe uitte de depressie zich bij jou?

sow dat zijn veel vragen Tong uitsteken
ik heb eerst een half jaar thuis gezeten.. met wat minder tegenwerking van werk en ARBO.. na 3 maand kreeg ik weer een inzinking en toen met heel veel tegenwerking van werk en arbo..
en dat duurde ook ruim een half jaar.. maar aangezien ik zoveel gezeik heb gehad met mijn baas om die depressie wou ik daar gewoon echt niet meer werken omdat ik bang was om weer een terugslag te krijgen.. we zijn eruit gekomen ik beter werd gemeld en dat mijn contract gewoon beeindigd werd en nu zit ik in de WW.. werkzoekende momenteel dus..

hoe het zich bij mij uitte? erg emotioneel om de banketstaaf dingen.. erg veel slapen.. moe zijn.. echt nergens zin in hebben en je nergens toe kunnen zetten.. boodschappen doen was al echt een probleem en stelde het ook elke keer uit.. snel aangebrand.. uit mijn slof vliegen
maar vooral die moeheid.. dat was het ergste
merk dat ik dat nu nog steeds heb.. het niet ergens toe kunnen zetten.. zo vervelend is dat maar ja..

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 23:40

Ik meld me ook. Ik heb in meer of mindere maten ook last van een depressie. De ene dag voel ik me super en de andere dag praat ik nauwelijks. Ik moet mezelf altijd aanzetten tot écht lachen, vanzelf lukt het niet meer. Maar ook op eenzelfde dag kan ik me heel verschillend voelen, huilen terwijl ik 5 minuten eerder nog blij was.

Ik slaap al tijden slecht, het slapen zelf is het probleem niet, het inslapen wel, ik lig uren te malen met gedachten, zo erg dat ik gewoon om half 2 naar bed ga op een doordeweekse dag, gewoon om meteen te kunnen slapen. Ook heb ik al 3 weken nauwelijks gegeten, ik wil wel, maar mijn lichaam heeft na enkele happen genoeg er van en dan lukt het niet meer. Ook krijg ik regelmatig last van mij luchtwegen, als ik lichamelijk gespannen ben knijpen automatisch mijn luchtwegen dicht. Puur van de stress.
Ik ben nu op zoek naar professionele hulp, al wil mijn moeder eerst zien wat ze kan doen met Bach-remedie, voordat we naar een psychotherapeut stappen.

Ik schaam me voor wat ik voel en denk, en praat er nauwelijks over omdat ik bang ben dat mensen gaan zeggen dat ik me aanstel. Iedereen voelt zich wel eens zo maar na een half jaar beginnen bij mij toch wel alarmbellen te rinkelen. Ik ben in mijn ogen gewoon niet de persoon die ik wil zijn, maar kan dit niet onder controle houden en ben daardoor al een van mijn beste vrienden kwijt geraakt. Wat uiteraard voor nog meer stress zorgde. Ik ben dan wel geen levenslange patïent maar ik heb het idee dat ik er snel iets aan moet gaan doen voordat ik voor altijd zo blijf.
Het frustrerende is dat ik richting psychologie studeer op school, maar mijn eigen psyche nauwelijks kan doorgronden. Ik hoop dat dit topic (jullie) mij een beetje kunnen helpen.

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 12:03

pff ik ben vandaag naar de meerkanten geweest..
heb eigenlijk nog helemaal niet gesproken over m'n problemen, maar dat komt nog wel Lachen
krijg volgende week bericht voor een volgende afspraak.

leatitia: ja, bitloos is veel fijner Lachen maar ik rijd even geen paard meer, dus.. Knipoog (lekker off-topic)

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-08 12:17

@ Lara-Silver: Kelote dat je je zo voelt. Het is echt raadzaam om hulp te zoeken hoor. Ik herken het dat je bang bent dat je altijd zo zal blijven, voor de rest van je leven. Daar ben ik ook heel erg bang voor, dat ik voor altijd zo in mijzelf gekeerd zal zijn en dat ik nooit meer de oude word en dat ik voor altijd zo depressief zal zijn.

Met mij gaat het ook nog zeer kelote, weet niet of jullie het volgende herkennen:

- totaal geen zin om bed uit te komen, lig er veel te lang in okal slaap ik niet. Heb geen reden om bed uit te komen.
- totaal geen zin om naar mijn paard te gaan, heb al heel lang niet gereden. Snap niet waarom ik hem nog heb.
- heel erg in mijzelf gekeerd, ik praat heel weinig. Geef antwoord op vragen maar dat is het. Spontane verhalen komen niet meer uit me. Ben bang dat ik nooit meer de oude word.
- Niets kan me nog boeien, een boek, topics op bokt. Het interesseert me niet.
- Doordat ik thuis zit van mijn werk verveel ik me enorm, maar zin hebben om naar de stad te gaan heb ik ook niet. Ik breng mijn dagen door met TV kijken en in bed liggen.

Ik heb over 2,5 week een intake bij een praktijk in Maarssen. Eerst een intake bij een psycholoog met mijn moeder erbij en de week erop een intake met een psychiater.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 12:29

Bang zijn dat je nooit meer de oude wordt hoort er ook wel bij. Heel vervelend, maar aan de andere kant weet je dus ook nog wat voor persoon je eigenlijk bent en kan je daar weer naartoe werken. Probeer te onthouden dat je een depressie hebt, en niet zo bent.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 12:38

Wat jij beschrijft is depressie en heel moeilijk te doorbreken. Soms helpen medicijnen, soms verandering van omgeving en mensen die je een doel geven.

Wel proberen je te verzetten, echt een lijstje maken van een paar dingen en je dwingen die te doen, al is het maar 1 ding per dag van dat lijstje, desnoods zet je er een tijd bij en op die bewuste tijd klokslag dat klusje doen.

Wat misschien helpt is je gedachten en gevoelens op te gaan schrijven, dan zit je achter je pc en ga maar gewoon schrijven, op een moment kom je bij je diepere gevoelens en angsten. Misschien kun je het daarna nog een lezen en doe je net of je dat meisje gaat helpen, adviezen geven, helpen met de emotionele pijn.

Die hulper is jouw ikje en laat jouw ikje jouw eens helpen. Elk mens heeft ikjes en ik heb er 7. Als ik onder stress kom of in de put dan heb ik mijn ikjes (mijn gedachten) die met mij praat en raad geeft, soms is het alleen maar sussen, soms raad en soms ook wel eens mijzelf ter verantwoording roepen.

Laetitia je belangrijkste ikje, je hoofdikje, die heb je verwaarloosd en die moet je nu even aandacht geven en verwennen. Ga wat voor je innerlijk doen. Maar bv afspraak met de kapper, laat het knippen, verven, of alleen wassen en fòhen, ga dan naar een leuke winkel in en ga wat voor je zelf kopen iets fleurigs, ga naar de verkoopster en zeg ik heb ...euro te besteden en ik zoek iets wat mij opfleurt, kan je mij helpen. Als je niet kan slagen ga je naar een andere winkel.

Koop een hippe zonnebril, leuk stel schoenen in de uitverkoop of juist die mooie dure die je eigenlijk anders je zelf niet zou gunnen. Ga uit eten met een goede vriendin en ga uitgebreid je lievelingseten eten, ga er van genieten en zeg in jezelf IKJE dit is voor jouw, ik ga weer vriendinnen met je zelf worden.

Misschien moet je hierom lachen, maar het helpt wel. Een oosterse filosofie is dit. Het ego is opgebouwd uit meerdere lagen.Ik heb dit geleerd van iemand en het heeft mij heel erg uit een diepe put geholpen, en nu nog gebruik ik het automatisch als ik in 2 strijd kom.

De zorgzame, trouwe hoeder, dat ikje, je beste vriendin, je geweten, je moederkloek heb je lang genegeerd. Pas als zij weer in balans is omdat ze weer rustig is, is je binnenste rustig.
Deze maatschappij eist veel van ons en wij vervreemden van onszelf, weten niet meer wie we zijn wat we voelen.

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-08 21:27

Hoi Russel, bedankt voor je tips. Ik heb net een paar dingen opgeschreven die ik morgen van mijzelf MOET doen en ik MOET morgen mezelf uit bed schoppen.

Ik was vanmiddag bij een vriendin en ik was weer heel erg in mijzelf gekeerd, moest erom janken. Toen in de auto werd ik zo kwaad dat ik heb lopen vloeken en schelden, ik wil mijzelf terug en ik wil niet meer in mijzelf gevangen zitten.

Hoort dat in jezelf keren en amper praten ook bij een depressie? Gaat dat over of blijf ik de rest van mijn leven zo stil en somber?
Zal ik de rest van mijn leven zo somber zijn en nergens plezier en zin in hebben?
Ik verwaarloos alles, mezelf, mijn huis, mijn paard. Ik leef maar daar is ook alles mee gezegd. Ik eet, ik slaap en ik drink en dat is het.

Hoe ervaren jullie dat? Denken jullie ook vaak dat je gek dreigt te worden?

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-08 21:52

Ooh ja wat ik dus ook heb is dat het lijkt alsof ik heel dom ben, er komt niets uit mijn handen/hoofd.

Weet niet hoe ik dingen moet organiseren, en lijkt net of mijn hersenen niet meer functioneren als vroeger.

Ik ben heel erg laks in dingen geworden, auto rijden is een ramp, heb al heel veel krassen en deukjes opgelopen omdat ik roekeloos rij. Maar het interesseert mij geeneens dat mijn auto onder de krassen zit!
Vroeger zou ik heel erg balen en mijn auto naar de garage hebben gebracht om de schade te herstellen. Nu heb ik zoiets van "jammer dan". Mijn auto ziet er dus niet meer uit...

En ik ben ook heel erg laks in alles, het huishouden, mijn paard (vandaag alleen maar geborsteld, meer niet. Had geen zin om iets te doen. Hij voelt mijn depressie heel erg aan en ziet mij liever niet. Ik merk gewoon dat hij niet meer graag bij me is. Ik ben ook niet meer graag bij hem.

Het is zo raar om zo depressief te zijn, ik wou dat ik een knop om kon zetten en dat ik ineens beter ben en weer de oude ben en weer emoties heb en weer kan lachen en plezier heb. Maar er komt niets uit me, helemaal niets.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 10:36

laetitia schreef:
Hoi Russel, bedankt voor je tips. Ik heb net een paar dingen opgeschreven die ik morgen van mijzelf MOET doen en ik MOET morgen mezelf uit bed schoppen.

Ik was vanmiddag bij een vriendin en ik was weer heel erg in mijzelf gekeerd, moest erom janken. Toen in de auto werd ik zo kwaad dat ik heb lopen vloeken en schelden, ik wil mijzelf terug en ik wil niet meer in mijzelf gevangen zitten.

Hoort dat in jezelf keren en amper praten ook bij een depressie? Gaat dat over of blijf ik de rest van mijn leven zo stil en somber?
Zal ik de rest van mijn leven zo somber zijn en nergens plezier en zin in hebben?
Ik verwaarloos alles, mezelf, mijn huis, mijn paard. Ik leef maar daar is ook alles mee gezegd. Ik eet, ik slaap en ik drink en dat is het.

Hoe ervaren jullie dat? Denken jullie ook vaak dat je gek dreigt te worden?

Lieve schat als je uit dat dal gekropen bent, heb je ook weer de energie om op de berg te gaan zitten. Je zult gematigder worden in je gevoelens, dus niet meer zo schommelen van idolaat naar depri, je wordt wijzer en zelfbewuster. Je zult rustiger worden waardoor je meer van de dingen om je heen zult gaan genieten. Komt echt goed, maar wel Met werk aan de winkel.

Wordt maar eens boos en roep maar eens hard uit, ga de hei in, het strand op en schreeuw je ellende over de golven. Gil waarom je zo boos en verdrietig bent, de ware oorzaak waardoor je niet durft te voelen, trek die beerput open. Je eigen antwoorden zullen je verder helpen.

Yoshimi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 11:13

Ik meld me ook. Ben dan welliswaar niet heel zwaar depressief, maar ik wil wel graag mijn verhaal kwijt.
2 jaar geleden heb ik een zware dip gehad. Thuis liep het niet, er hing een enorm nare sfeer. Ik neig een beetje naar hoogsensitiviteit, dus ik werd daar enorm door beïnvloed. Ook zat ik vlak voor mijn eindexamens. Er kwam echter niets uit mijn handen, leren ging niet. Dit leverde dus alleen maar meer stress op. Ik heb er heel lang mee rondgelopen, totdat ik een keer op school helemaal instortte. Ik heb de hele dag alleen maar zitten janken in een kantoortje. Toen werd mij wel duidelijk dat ik het deze keer niet in mijn eentje ging redden en heb ik hulp gezocht. Tijdens een van de gesprekken met mijn therapeut en mijn ouders kwam het hoge woord eruit: mijn ouders gingen scheiden. Ik heb verschrikkelijk gehuild en ik vond het vreselijk, maar het was wel een opluchting. Eindelijk wist ik waar die nare sfeer vandaan kwam en kon ik er wat mee doen. Wonder boven wonder haalde ik al mijn examens, dus van die stress was ik ook af. Uiteindelijk zijn mijn moeder, broer en ik verhuisd en toen ging het langzaam weer de goeie kant op. Hierna ben ik 1,5 jaar redelijk 'goed' geweest.
De laatste tijd heb wel weer een soort 'terugval'. Ik heb het erg druk op school, maar er komt niets uit mijn handen. Dat is zo vreselijk frustrerend!! Ik heb het vermoeden dat ik ADD heb, maar ik heb het nooit laten onderzoeken. Elke keer als ik heb besloten om weer hulp te zoeken, gaat het de volgende dag iets beter en denk ik: Oh, het valt allemaal wel mee, laat maar. Maar die stress komt toch elke keer weer terug en het breekt me op. Ik word chagerijnig en onredelijk naar de mensen om me heen. Ik keer heel erg in mezelf en zeg niks. Als er wat uitkomt, is het alleen maar geschreeuw. Als ik dan weer een beetje tot rust kom, kan ik alleen maar janken en me bedenken dat ik het nu echt verpest heb. Ik snap ook niet dat mijn vriend het nog steeds met mij uithoudt, maar ik ben hem er wel heel dankbaar voor.
Het is een beetje een gaar verhaal geworden, maar ik kan het even niet anders schrijven. Er zit nog veel meer achter.

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 20:04

Meld mij dan ook maar. Ga het gevecht ook maar weer aan. Ga woensdag weer de molen in. Dit maal bij de GGD. Ooit geweest heel kort daarna enkele 1e lijns psygologen gehad maar helaas dat praten helpt niet en ook niet sommige zweverige therapien.

Ben bijna 30. Vanaf mijn 18e al angsten en depri voelen. Angsten gelukkig onder controle. Depressieve gevoelens zijn erger geweest, tijden weg maar nooit helemaal.

Werk gewoon 32 uur maar vraag niet hoe. Iedere keer andere baan en dan weer weg als de problemen komen. Ben van het wegrennen.

Mijn paard verkocht in december dacht dat ik dan meer energie zou krijgen maar helaas. Gemis van het hebben van een eigen paard en idee dat ik haar in de steek heb gelaten maakt het alleen maar erger.

Sta zeer negatief in het leven ook al kan ik soms wel lachen. Heel raar dat je zo jaren door kunt lopen. Mijn leven staat dan ook al jaren stil en het is niet het leven wat ik zou willen leven. Zoveel wat ik moet laten en zo anders dan ik wil zijn.

Lees hier dan ook zoveel bekende dingen.

Hoop dat ik jullie ook kan steunen. Want heb het idee dat ik door mijn stemming vaak veel te veel aan mijzelf denk. Dat is immers al zwaar genoeg.

Volgens mij is depressie dan ook een egoistische ziekte. Heb ook een relatie wat een wonder is dat hij stand houd.

Rare vraag: zijn jullie ook vaak boos? Zo boos dat je niet weet wat je met je zelf aan moet?

staroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 22:03

@Laetitia, ik meld me hier ook, we weten al genoeg van elkaar van de andere topic, voor de andere Bokkers zal ik de volgende keer wel eea uit de doeken doen. Nu wil ik alleen even reageren op de tips van Russel: je schrijft dat je jezelf eens extra moet verwennen, maar dat kan ook de grote valkuil zijn. Ik doe nl niet anders dan leuke dingen kopen, met als resultaat dat ik van alles in meervoud heb, 5 mobieltjes, 5 fietsen, 15 paar laarzen, 4 kasten vol kleding, 5 jassen bijna gelijk maar toch net weer even anders en nu heb ik er weer een paard bij, totaal 4 nu. Denk nu niet dat ik rijk ben, absoluut niet. Ondertussen ben ik er wel achter dat je dit moet zien als troost aankopen, niet om mezelf blij te maken maar meer als een vlucht uit de depressie. Als je me ziet dan denkt iedereen dat het me voor de wind gaat, ik zal er altijd voor zorgen dat ik er goed verzorgd uit zie, bezit allerlei merk spullen , koop liever iets echts desnoods 2e hands dan imitatie en daarna bezweer ik dat dit echt de laatste keer is geweest om dan 2 dagen er na weer iets te ontdekken wat ik wil gaan kopen, maar gevoelsmatig kikker ik daar echt niet van op. Het lijkt allemaal rozengeur en manenschijn maar de keerzijde is dat ik ruim 1,5 jaar uit de roulatie ben, zware medicijnen slik, de ene pech na de andere krijg en bijna wekelijks bij de psycholoog over de vloer ben geweest. Momenteel kruip ik weer uit het dal gelukkig, maar bedenk dat de aandacht voor jezelf niet altijd werkt, vaak is het andersom want er zijn er genoeg die niet geleerd hebben of niet kunnen houden van zichzelf en zich dan verstoppen in andere dingen.