storend litteken

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Lot1987

Re: storend litteken

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 11:48

Ik snap dat zo´n litteken niet mooi is.
Maar ik denk dat als mensen jou in
bikini zien dat ze dan niet denken van:'dat ziet er lelijk uit'.
Het is niet iets waar jezelf voor kiest en het wordt wel
geaccepteerd door mensen. Ze zullen je er niet voor afkeuren ofzo.

Naarmate je ouder wordt zal het litteken ook meer je 'eigen' huidskleur
aannemen.

KylaLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 11:58

mijn nichtje is nu 15, is vroeger als baby al geopereerd aan haar darmen. Had daardoor ook een groot litteken op haar buik. Hiervoor is ze naar de plastisch chirurg geweest paar maanden geleden, en het ziet er nu heel veel mooier uit. Ze voelt zich ook meteen een stuk zekerder
Ik zou zeggen, als je het graag wilt, ga ervoor ;)

Ehona

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 11:59

Ook al heb je niet het gevoel dat het helpt; blijven smeren met anti-littekencremes of welke creme dan ook. Dat maakt je huid zacht. Een litteken vervaagt inderdaad soms uit zichzelf steeds meer maar als je 'm goed soepel houdt dan kan dat nog wel eens helpen, maar geef het de tijd.

Een vriendin van mij is een keer met haar fiets gevallen (klapband) en had haar arm toen op twee plekken gebroken. Moest direct geopereerd worden. Ze hebben via haar elleboog een pen in haar arm aangebracht. Helaas was deze pen te kort en de dag daarna losgeraakt en moesten ze de inmiddels wat genezen wond opnieuw open maken en een langere pen bevestigen. Zij maakte ook ontzettend veel littekenweefsel aan en ook haar litteken zag er afschuwelijk uit, maar ze is blijven smeren met cremetjes en nu zie je het gewoon een stuk minder. Helaas groeide er zoveel littekenweefsel onder het litteken dat ze opnieuw is geopereerd, omdat het zoveel pijn begon te doen, om het aan de onderkant weg te halen. Nu heeft ze dus nog een litteken daar zigzaggend doorheen. Helaas niets aan te doen, maar zoals ik al zei, goed zacht en soepel houden wil het vervagingsproces nog wel eens makkelijker maken.

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 12:09

Ik heb een litteken, van ongeveer 20-25cm,
van 15 cm boven mijn navel, tussen mijn borsten naar boven...door een hartoperatie toen ik 1.5 was.

Nu ruim 20 jaar later zie je het litteken nog steeds, maar hij heeft echt de kleur van mijn huid en ik zelf zie hem niet echt meer, soms als ik een 'laag' truitje/shirte aan heb krijg ik wel eens vragen...achja, ik zit er niet echt mee!

Ik kan me voorstellen dat je er mee zit, maar je moet je er toch overheen zetten, want ik geloof niet dat iets het kan weghalen.
Dit litteken maakt jou uniek, en iemand die je zal afwijzen door dit litteken is echt niet goed wijs!

Mss is het juist een leuke aanleiding voor een openingszin/gesprek met die errug leuke jongen op het strand!!! Haha!

Prinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 12:15

Ik heb zelf twee smalle (maar wel vrij lange) littekens in mijn gezicht. Een daarvan ligt vrij diep, dus daarom ben ik wel eens langs de huisarts geweest en heb ik internet afgestruind.

Bij littekens zonder veel bindweefsel, die eigenlijk dus goed genezen zijn, is weinig meer te doen dan soepel houden.
Met litteken met veel bindweefsel, of die ver open staan is wel wat te doen. Die kunnen een stuk smaller en platter gemaakt worden.

Je moet goed laten nakijken of het risico op meer wildvlees niet groter wordt. Dit is nl wel een risico (zoals boven al beschreven).
Maak gewoon is via je huisarts een afspraak bij een plastisch chirurg voor een informatief gesprekje. Meestal worden dit soort dingen wel vergoed. (Psychische schade dat soort dingen).
Laatst bijgewerkt door Prinnie op 11-04-08 12:27, in het totaal 1 keer bewerkt

_Jorien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 12:18

Ik heb ook een groot litteken van links naar rechts op mijn buik. Heb in 't begin wel gesmeerd met littekencreme, maar voelde zo niet fijn, als dat erop gesmeerd werd, dus heb ik al snel niet meer gedaan. Nu anderhalf jaar lateris die op sommige plekken al helemaal licht geworden. Ik heb ook gewoon altijd nog een bikini aan gedaan. Mochten mensen zich storen aan 't litteken, jammer.. Kijken ze maar een andere kant op..
Wel is in 't ziekenhuis me verteld, stel dat ik me er aan zou storen aan 't litteken, kun je nog laten bijwerken door een plastisch chirurg. Heb ik tot nu toe nog nooit gewilt.

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-08 12:52

het is inderdaad een stuk acceptatie. ik ben van mezelf nogal perfectionistisch dus me ergens bij neerleggen is voor mij erg moeilijk.

voor een leuke openingszin hoeft het niet, heb al een vriend Vork

ik heb er vroeger veel rottige opmerkingen over gehad. dat ik écht voor banketstaaf gezet werd met mijn litteken. dat heeft me heel erg veel pijn gedaan.

ik denk dat ik gewoon een gesprek wil met een plasticschirurg, kijken wat hij ervan vind.

overigens smeer ik mezelf altijd goed in met bodylotion zonder parfum (nogal een droge huid) dus neem ik ook mijn litteken mee. zo hou ik het wel goed vet.

het is inderdaad meer mijn eigen lichaamskleur geworden, in het begin van de zomer verbrand het wel gauw. maar later wordt het ook mee bruin.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 13:00

lotjj92 schreef:
het is inderdaad een stuk acceptatie. ik ben van mezelf nogal perfectionistisch dus me ergens bij neerleggen is voor mij erg moeilijk.

voor een leuke openingszin hoeft het niet, heb al een vriend Vork

ik heb er vroeger veel rottige opmerkingen over gehad. dat ik écht voor banketstaaf gezet werd met mijn litteken. dat heeft me heel erg veel pijn gedaan.

ik denk dat ik gewoon een gesprek wil met een plasticschirurg, kijken wat hij ervan vind.

overigens smeer ik mezelf altijd goed in met bodylotion zonder parfum (nogal een droge huid) dus neem ik ook mijn litteken mee. zo hou ik het wel goed vet.

het is inderdaad meer mijn eigen lichaamskleur geworden, in het begin van de zomer verbrand het wel gauw. maar later wordt het ook mee bruin.

Jammer dat domme oppervlakkige mensen je die ervaring gegeven hebben. En 16 én perfectionistisch is idd moeilijk Knipoog , maar je hebt een leuke vent aan de haak geslagen die het litteken niet boeit. Ga het gesprek idd aan, laat je heeeeel goed informeren desnoods bij meerdere chirurgen zodat je een reeel beeld hebt van wat je kan verwachten. En neem van daaruit je beslissing, op je gemakkie. Sterkte!

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-08 13:01

ik wil me inderdaad goed laten informeren. ik heb laatst bijv een programma gezien bij een borstverkleining en god wat schrok ik van het verschrikkelijke resultaat. een ding wil ik niet dat het erger wordt dan dit!

Ilsemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 13:24

Vervelend, zeker als je nog jong bent! Waar zit je litteken? Zit het horizontaan of verticaal? Heb je al eens aan een mooi badpak gedacht (tegenwoordig hebben ze hele leuke dingen Haha! ) of aan zo'n semikini of hoe ze dingen ook noemen gedacht? Of geowon een beetje een bijzonder badpak. Soms heben ze bv een extra lage rug of iets wat niet zo alledaags is.
Bijvoorbeeld zoiets;
http://productimages.wehkamp.nl/is/imag ... uctdetail$
http://productimages.wehkamp.nl/is/imag ... uctdetail$ (achterkant van die van hierboven, maar dan heb je een beetje en 'bijzondere' achterkant, dat is ook leuk! )
http://www.anita.com/de/de/145,1,0,0,42 ... detail.htm
http://www.anita.com/de/de/147,2,103,0, ... detail.htm (leuk motief!)

En voor de rest... gewoon jezelf accepteren, je bent mooi zoals je bent, met of zonder litteken! Als je jezelf accepteert straal je dat ook uit en dan merkt niemand je litteken op. En als je even op zoek gaat naar een niet alledaagse semikini/tankini/badpak dan denk ik dat je met een gerust hart de zomer in kan! OK dan! En een badpak kan ook mooi zijn, zeker zoals bv die laatst, dat mensen eerst opvalt hoe mooi het eruit ziet en dán pas dat het een badpak is. Dat hoeft helemaal niet ouderwets ofzo te zijn, zolang je maar niet classic blauw of zwart neemt waar geen uitdaging in zit.
Ik zou de oplossing niet in een operatie zoeken, houd gewoon van jezelf zoals je bent, want ook je litteken is een stukje van jezelf! Ik denk dat je vriend, en vele anderen, blij zijn dat je nog leeft, dan is zo'n litteken echt onbelangrijk, je leven is zoveel meer waard!

oOoKellyoOo schreef:
Pff zeur niet ik heb over men hele buik rug en benen striemen die niet meer weg gaan. (van de zwangerschap) En daarbij heb ik nog eens 3 mega littekens in mn gezicht.
Wellicht kun jij er iets aan laten doen, maar of het je waard is? Vaak kan het alleen maar nog lelijker van worden

Ik vind dit echt een hele rare reactie. Jij kan niet oordelen over haar litteken en hoe zit zich daarbij voelt. Ik zeg toch ook niet tegen jou "Zeur niet, in Afrika zijn ze blij als ze in leven blijven"...

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-08 13:27

mijn litteken loopt verticaal in een boogje langs mijn navel. overigens hou ik niet van badpakken Bloos dus dat is iets wat ik zeker niet ga doen. ik ga gewoon informeren, en aan de hand daarvan ga ik besluiten of ik het doe of niet

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 13:32

Dat je van je litteken af wil kan ik me eigenlijk wel goed voorstellen.
Maar het heeft zoals anderen hier zeggen ook met acceptatie van je eigen lichaam te maken.
Maar goed, los daarvan, hou er rekening mee dat als jouw lichaam zo ''makkelijk'' litteken weefsel aanmaakt, dat een herstel actie van een plastisch chirurg heel verkeerd uit zou kunnen pakken.
Mijn vriend had tussen zijn tepels een lelijk klein litteken, heeft dit vanwege onzekerheid door een chirurg weg laten halen en zit nu met een heel veel lelijker litteken dat als bonus nog een heel veel jeukt en pijn doet als er een overhemd overheen schuurt ofzo.

Maar nu dit litteken rustig is, is hij naar een dermatoloog gegaan.
Deze spuit cortisone in het litteken weefsel. Bij hem in de eerste plaats om de jeuk en de pijn er uit te halen, maar inmiddels (na 2 injecties met tussentijd van 2 mnd) is het litteken ook platter, kleiner en minder vurig rood aan het worden.
De dermatoloog verwacht dat het na 4 injecties huidkleurig zal zijn en niet meer zo gevoelig. We zullen het altijd wel een klein beetje blijven zien, maar wel heel veel minder.

Misschien is overleg met een dermatoloog over jouw litteken een suggestie als de plastisch chirurg het niet ziet zitten ivm nog meet litteken vorming?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 13:38

hou er rekening mee dat als je het eventueel door een plastisch chirurg laat "weghalen"er altijd iets te zien blijft,opereren zonder litteken is haast niet mogelijk,zeker in dit geval niet...
Misschien toch proberen het te accepteren,het hoort bij jou en draagt een verhaal met zich mee,en als de rest van je lijf mooi is...?

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-08 13:48

mijn litteken is 5 jaar oud Knipoog dus rood is het niet meer. dat is er gelukkig al vanaf, het is nu wel mijn huidskleur het is alleen nog zo breed en er zit dan een rand omheen. en het heeft de vorm van mijn navel verpest. en heb nog een raar rondje aan de zijkant van mijn buik van de drain.

ik denk dat het een kwestie is van acceptatie, vind het wel heel erg moeilijk. blijf het ook moeilijk vinden. ben echt heel erg onzeker geweest. het wordt nu beter. maar ben nog steeds heel kwetsbaar.

xDramaQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 19:31

lotjj92 schreef:
nee, mijn moeder werkt wel in een ziekenhuis. misschien dat zij wat kan informeren. als het risicovol is doe ik het absoluut niet. maar merk dat het liteken mij in de weg staat. hoe stom het ook klinkt.

ik heb dat jaren gehad, helemaal toen ik zag dat de blinde darm operaties nu een streepje opleveren van een halve centimeter bij wijze van. ik had een acute blindedarmontsteking, en heb een litteken echt mega groot, heb er me hele leven aan lopen irriteren, maar nu inmiddels als weer 2 jaar verder, is het mijn trots, het maakt mij tot wie ik ben.

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-08 19:38

ik heb respect voor de mensen die dat kunnen. op een of andere manier ben ik daar na 5 jaar nog steeds niet aan toe. mijn litteken had heel veel kleiner kunnen zijn. het is nu echt een lang litteken. dat ie breed is komt door mijn littekenweefsel aanmaak

xDramaQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 22:38

mijne had ook kleiner kunnen zijn, dan had ik paar jaren later geopereerd moeten zijn, maar dat was toen gewoon niet. ik wilde er eerst een tattoo (vroeger) overheen laten zetten, maar no way dat dat nu niet gaat gebeuren, dit is mijn unieke eigen tattoo Haha!

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 23:54

Ik heb ook zo'n ontzettend diep litteken op mijn scheenbeen.
Ik viel toen met mijn scheenbeen op de scherpe rand van de waterbak.
Ik zou idd als ik jou was heel goed gaan informeren over de mogelijkheden, en daarna een goede beslissing maken.
Mag ik trouns vragen hoe dit zo bij jou is gekomen?

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-08 15:41

door een ongeluk met mijn vorige pony. er waren op dat moment veel mensen aanwezig in dat stuk land. en ik zou nog even crossen wat helemaal misging. ze bokte en ik vloog eraf (was nogal een droge zomer) waarna ik op wilde staan en weer neerviel omdat het niet meer ging (had ongeveer 1.5/2 liter bloed los in mijn buik. ze wisten niet wat het was, en zagen enkel vocht. hebben mij dus zo snel mogelijk opengesneden want als het een darmperferatie was konden ze me weer dicht maken en met een helikopter naar groningen brengen. bleek dus dat ik mijn milt heb gescheurd.

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-08 15:49

Jeetje dat is niet fijn. Scheve mond

DvdKloof

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-08 18:48

misschien een zelfbruinende creme??

bij mijn vriendin heeft dat heel goed geholpen,, of dat spul van tellsell? dat slakkencreme of dat TreuCover(watervast)

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 12:10

lotjj92 schreef:
door een ongeluk met mijn vorige pony. er waren op dat moment veel mensen aanwezig in dat stuk land. en ik zou nog even crossen wat helemaal misging. ze bokte en ik vloog eraf (was nogal een droge zomer) waarna ik op wilde staan en weer neerviel omdat het niet meer ging (had ongeveer 1.5/2 liter bloed los in mijn buik. ze wisten niet wat het was, en zagen enkel vocht. hebben mij dus zo snel mogelijk opengesneden want als het een darmperferatie was konden ze me weer dicht maken en met een helikopter naar groningen brengen. bleek dus dat ik mijn milt heb gescheurd.

Misschien dat dat ook meespeelt met de acceptatie, je hebt het litteken op een klote manier gekregen en bent misschien onbewust nog boos over de manier waarop je het gekregen hebt?

Voor mij was de ok een afsluiting van 10 jaar lang medische ellende en toen ik merkte dat mijn lichaam ineens weer werkte was ik de koning te rijk. (ter info: ik heb 10 jaar lang Colitis Ulcerosa gehad, en nu heb ik een Pouch, een inwendig stoma. mijn hele dikke darm is verwijders in die ok) Ik ben er dus zooo verschrikkelijk op vooruit gegaan dat het me echt niet boeide wie het zag.