Erg pijnlijke knieen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Coconut

Re: Erg pijnlijke knieen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-08 19:52

even lezen.... Lachen

Hobby

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 19:55

Op jouw leeftijd zijn de meeste knieklachten te wijten aan irritatie van het kraakbeen van de knieschijf. In medische termen wordt dit chondropathie van de patella genoemd. Bij het buigen van de knie loopt de knieschijf door een soort spoor. Als bijvoorbeeld de binnenzijde van de bovenbeenspieren sterker is ontwikkeld dan de buitenzijde kan de knieschijf iets uit het spoor worden getrokken door de spieren, waardoor de achterzijde van de knieschijf geïrriteerd kan raken. Meestal zie je bij kniebuigingen dat de knieën elkaar raken tijdens het buigen of dat de knieën naar binnen komen, i.p.v. dat ze recht boven de voeten blijven.
Als het inderdaad irritatie van het kraakbeen is, is het belangrijk om de knieën een tijdje minder te belasten door zo min mogelijk trap te lopen, niet te fietsen in een zware versnelling of tegen de wind in en door diepe kniebuigingen te vermijden. De spierkracht van de bovenbeenspieren kan door middel van training zo getraind worden dat de knieschijf weer normaal spoort.
Naast irritatie van het kraakbeen zijn er natuurlijk andere zaken mogelijk, dit kan je door de huisarts na laten kijken. Toevallig woon ik bij je in de buurt, dus mocht je willen weten wie een goede fysio is, dan mag je me wel PM-en.

Loiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 19:57

_Skess_ schreef:
okee....is wel lastig zeker dat je al zo lang reuma hebt. Heb je er medicijnen voor?

Tsja, omdat ik niet beter weet is het makkelijker dan dat als ik het later zou krijgen.
Ik slik dagelijks 2 pillen, word wekelijks (door mijn moeder) geprikt met MTX.
Vroeger werd ik elke week bloed geprikt, nu om de drie maanden.

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-08 19:23

@ Hobby

ik zal mijn huisarts eens vragen en als hij me verwijst naar een fysio dan zal ik je zeker pben voor jouw fysio! Lachen