Litteken (vervaging)

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Samy

Re: Litteken (vervaging)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 14:39

Dan ken t wel Knipoog

Donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 14:43

Ik ben een paar keer geopereerd en heb daardoor een heel groot litteken van boven mijn navel en dan z'n 25/30 cm naar onderen toe. Deze plaats is nu al 3x open gemaakt. Iedere keer na de operatie, zodra de nietjes eruit waren ben ik gaan smeren met littekencreme van biodermal. Daardoor is het litteken heel snel veel minder zichtbaar geworden. Hoe het zit met oude littekens weet ik niet....

nicci88

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 14:44

als je gelijk vanaf het begin begint met smeren dan kan het zeker helpen.
Je moet dan een creme hebben waar veel vitamine E in zit.

Ook moet je de hoogste factor zonnencreme opdoen als je de zon in gaat.
Want van de zon kan je litteken ook heel lelijk worden.

Dit heeft bij mij zeker gewerkt. ik heb zelf knie operaties gehad.

jorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 14:55

ik smeer calendulan van vsm, daar word t wel zachter en soepeler van maar weet niet of t er ook echt (meer dan zonder) weg van trekt.
Ik heb een moedervlek uit mn gezicht laten verwijderen en kreeg het advies mee (van plastisch chirurg) iedere dag 1 minuut lang een zalfje of normale bodylotion in te masseren om te soepel te maken / houden. Volgens hem hoefde t geen littekencreme te zijn, maar gewone nivea ofzo. Bij mij is het dus een redlijk 'vers' littekentje .. volgens de chirurg kon t 9 maanden duren voordat ie lichter kleurt en je dus pas kan zien hoe ie wordt (is nu 4 maanden geleden).

nicci88

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 15:01

SillyB

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 11:13

mijn vriend smeerde inderdaad ook tijdens het genezingsproces..

dingetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 11:16

Als de korstjes weg zijn moet je direct beginnen met smeren. Mijn vriend heeft een aantal weken geleden een heel lelijk litteken in zijn gezicht opgelopen. Hij smeert nu met oogcontourcreme van Louis Widmer. Dit op aanraden van een plastisch chirurg. Dit schijnt beter te helpen dan alle littekencremes bij elkaar... En ik moet zeggen dat het bij mijn vriend ook een gunstige uitwerking heeft. Tipje dus.

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 12:49

Ik heb creme van Biodermal, maar ik vergeet het vaak op te smeren, dus dan werkt het ook niet, maar ik denk als je echt goed smeert dat het wel wat minder kan worden, maar helemaal weggaan doet het nooit.

kler

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 13:21

Hm ga dit even volgen, moet binnenkort een moedervlekje in m'n gezicht weg laten halen en wil echt geen litteken.

ilona_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 14:04

ik ben gewoon heel erg benieuwd of het nog nut heeft als je na een operatie van ehm,, 7/8 jaar pas begint met smeren

dingetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 14:18

Een litteken "beweegt" maximaal een jaar nadat het ontstaan is. Na 7 a 8 jaar ben je wel te laat.... Sorry. Ach gut

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 14:34

yvvv, ik heb ook 2 littekens aan beide zijde van mijn knie. Omdat dat beweegt, duurt het even, maar het wordt echt minder met de jaren. Ik was 16 en het was rood en paars, maar op den duur wordt het rustiger. Het blijft een litteken omdat ze dwars door huid zijn gegaan en het niet iets oppervlakkigs is. Goed insmeren helpt als je het daarbij masseerd.
Ik ben nu 33 en ze zijn heel licht. In de zon wordt je bruiner en het litteken kleurt niet mee, dus lijkt het nog lichter.

Ik heb ook een bikinilijn litteken van 2 jaar oud, wat nog dik en rood is. Dat smeer ik wel in en wordt ook mooier en zachter en lichter.

Boven mijn oog heb ik een litteken van toen ik klein was en dat zag je altijd, maar valt allang niet meer op.

Ik denk dat je het gewoon wat extra kan verzorgen, maar je er verder niet druk om moet maken. mensen hebben littekens en soms ben je er juist door geholpen. Het zegt niks over jou en als het litteken zelf geen last geeft zou ik er niet aan knoeien teveel.
Het heeft tijd nodig.

ilona_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 14:57

dingetje schreef:
Een litteken "beweegt" maximaal een jaar nadat het ontstaan is. Na 7 a 8 jaar ben je wel te laat.... Sorry. Ach gut

ach nou ja, niks aan te doen dan... leef er al zo lang mee dan kan de rest vna me leven er ook nog wel bij Lachen was er eigenlijk alleen maar benieuwd na weet niet of ik het wel zou willen... maar et heeft toch geen zin meer Tong uitsteken

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-08 15:57

@ Superpony: Bij mij helpt de lichaamstemperatuur niet echt mee, omdat mijn halve knieschijf uit ijzer bestaat. Het enige waardoor het voor het oog wat minder zichbaar wordt, is dus al mijn huid eromheen wat bruiner is, zodat de paarse/ blauwe kleur minder opvalt. En dit is dan een litteken van ongeveer 5 jaar oud al!
Zit me in het begin van de zomer zo af en toe weleens dwars, vandaar de vraag over de zogenaamde hulpmiddeltjes...

Wondermiddeltjes bestaan dus niet Lachen. Klinkt ook eigenlijk allemaal te mooi om waar te zijn, he?!

Nouja, ach... Het is ook niet zo dat het me megadwars zit ofzo, ben er nu onderhand wel aan gewend, haha! Alleen die beginperiode van het strandseizoen enzo... Lachen

Aeris

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 16:02

Ik heb een redelijk groot litteken op mn voet, meer aan de zijkant tegen mn enkel aan.
Ben op mn 17e operereerd geweest aan volledig gescheurde gewrichtsbanden.
Na de operatie, als mn veen uit de plaaster was, heb ik bij de kine een soort van infrarood behandeling gehad. In de eerste plaats om mn voet weer soepel te krijgen maar het litteken zelf is ook een pak minder zichtbaar geworden dankzij deze behandeling. Het ziet nu gewoon een klein beetje rozig, maar voor de rest is er niets meer te zien, in tegenstelling tot mn andere littekens.
Geen idee of dit nog helpt als het litteken al "oud" is.

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 16:32

Er zijn verschillende soorten cremes die zouden moeten helpen en de algemene factor in al die verschillende cremes is vitamine E. Zelf heb ik calendulan creme gebruikt, maar niet consequent genoeg om te kunnen zeggen of het werkt of niet.

Meestal werkt het het beste wanneer je hiermee begint wanneer de wond nog in het genezingsproces zit, dus kort erna. Of het ook nog werkt als het litteken al jaren oud is weet ik niet, daar ben ik eerlijk gezegd nooit iets over tegen gekomen.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 16:39

yvvv, ik begrijp het, maar ik heb 2 littekens aan beide zijde van mijn knie. Dat duurde lang, omdat het ook beweegt daar. Het is dunnere huid en zal nooit hetzelfde worden of verdwijen, maar goed verzorgen en als jij baadt hebt bij zon, moet je dat doen. Een knie en andere beweegbare plekken zijn gewoon rotplekken.

spekkiejnfu

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 16:49

Ik heb toen ik 10 was een ongeluk gehad waarbij ik brandwonden opliep, ik loop dus al 7 jaar bij een plastisch chirurg, en geloof me, áls er iets zou zijn dat littekens zou vervagen dan was ik de eerste die het wist.. Ja Het enige wat helpt is je litteken elke dag met een creme 5 minuten góed hard masseren, zodat de doorbloeding beter wordt Ja dat kost tijd, maar het helpt wel!

L_iek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 16:51

Ik heb ook een lelijk litteken midden op mijn voorhoofd. Heb in het begin ook van die cremes gebruikt, maar je ziet het nog steeds goed.

nancyimka

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-08 23:10

Ik ben vandaag in het ziekenhuis geweest voor controle en het is nu drie maanden en twee weken geleden dat ik geopereerd ben. Ik heb een heel dik litteken op mn knie en dat was gewoon voor mijn doen blijkbaar zei de arts. Hij zegt ieder mens maakt op zn eigen manier littekens aan en jij hebt nu een dik litteken. ik ben benieuwd hoe de volgende word want over zeven weken krijg ik aan de andere kant ook een knie prothese hopen dat dat een minder dik litteken word. Mijn arts zei dat ik naar de huisarts toe kon gaan voor advies voor smeerseltjes maar dat dat waarschijnlijk niet zou helpen.

Dus helaas goed masseren krijg ik ook telkens te horen

nancyimka

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-08 23:11

Ik ben vandaag in het ziekenhuis geweest voor controle en het is nu drie maanden en twee weken geleden dat ik geopereerd ben. Ik heb een heel dik litteken op mn knie en dat was gewoon voor mijn doen blijkbaar zei de arts. Hij zegt ieder mens maakt op zn eigen manier littekens aan en jij hebt nu een dik litteken. ik ben benieuwd hoe de volgende word want over zeven weken krijg ik aan de andere kant ook een knie prothese hopen dat dat een minder dik litteken word. Mijn arts zei dat ik naar de huisarts toe kon gaan voor advies voor smeerseltjes maar dat dat waarschijnlijk niet zou helpen.

Dus helaas goed masseren krijg ik ook telkens te horen

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-08 23:51

Als het je wat troost, die van mij is aan de ene zijkant op mijn knie ook heel lang dik geweest. Ik weet niet hoelang het heeft geduurt,want heb een half jaar moeten revalideren+ nog wat nazorg. Maar ze zijn nu heel dun en heel licht.
Kwam bij mij, omdat ik vrijwel meteen na de operatie moest bewegen. Op andere plekken ligt een litteken stil, dus denk dat, dat wel scheelt ook.

nancyimka

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 23:58

superpony schreef:
Als het je wat troost, die van mij is aan de ene zijkant op mijn knie ook heel lang dik geweest. Ik weet niet hoelang het heeft geduurt,want heb een half jaar moeten revalideren+ nog wat nazorg. Maar ze zijn nu heel dun en heel licht.
Kwam bij mij, omdat ik vrijwel meteen na de operatie moest bewegen. Op andere plekken ligt een litteken stil, dus denk dat, dat wel scheelt ook.

Kijk dat zijn fijne berichten. De arts zei ook al vergeet niet dat het pas net gedaan is allemaal je lichaam is nog steeds aan het revalideren!

Flore

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-08 10:27

Ik ben 5 jaar geleden in de punt van een voerbak gevallen en heb daar een litteken van tussen mijn wenkbrauw en mijn oog. Het is gebeurd op de paardenkliniek in Someren en ik was daar die dag alleen en zou op de paarden letten die daar stonden. Ik kon dus ook niet weg toen het gebeurd is en daarom heb ik het nooit laten hechten. Het was een erg diepe wond (als ik het opentrok zag ik een bot zitten Nagelbijten / Gniffelen ). Eerst was het een heel lelijk litteken maar ik heb ongeveer een jaar lang met calendulan gesmeerd en inmiddels is het heel licht en zie je het niet zo goed meer. Het vervaagt dus wel met de jaren.