Extreem veel pijn, hoort dat erbij?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Shadow0

Re: Extreem veel pijn, hoort dat erbij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 13:37

Lianne84 schreef:
En weer zijn het de dokters die achterlijk en dom zijn.

Dat is niet gezegd. Maar ik vind dat dokters erg veel kijken naar richtlijnen en erg weinig naar patienten. Vooral het wegwuiven van de ervaringen ('het kan niet zo pijn doen want er is niets te zien op de foto' of 'het moet enorm pijn gedaan hebben want het kan niet dat het geen pijn heeft gedaan') geven het idee dat dokters niet erg open staan voor de ervaringen van de patient.

Figaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 13:41

Shadow0 schreef:
Dat is niet gezegd. Maar ik vind dat dokters erg veel kijken naar richtlijnen en erg weinig naar patienten. Vooral het wegwuiven van de ervaringen ('het kan niet zo pijn doen want er is niets te zien op de foto' of 'het moet enorm pijn gedaan hebben want het kan niet dat het geen pijn heeft gedaan') geven het idee dat dokters niet erg open staan voor de ervaringen van de patient.

En dat vind ik erg generaliserend. Natuurlijk staan ze wel open voor de ervaringen van hun patient, daar moeten ze het grootste gedeelte van hun diagnose op baseren. Dat er een aantal zijn die dat niet doen is idd niet goed, maar dat heb je in ieder vakgebied. Het streven is geen (zo min mogelijk) fouten, maar het blijft mensenwerk.

Tibamar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 13:48

Kun je je enkel belasten? Zo niet, foto eisen indd!
Dan weet je het zeker.
Het klinkt iig niet zomaar als gescheurde banden of gekneusd Scheve mond
Beterschap ermee Ach gut

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 13:54

Lianne84 schreef:
En dat vind ik erg generaliserend. Natuurlijk staan ze wel open voor de ervaringen van hun patient,

Als ze dat wel staan, dan hebben ze dat naar mij toe goed verborgen weten te houden Lachen

Maar ik generaliseer dat inderdaad, gebaseerd op vele discussies hierover, en ook gebaseerd op de manier waarop de artsen publiekelijk naar buiten treden: met weinig open zelfkritiek. En ergens draagt ook jouw reactie daar aan bij, want ook jij reageert in eerste instantie op een verdedigende manier ('dat is echt niet zo') ipv de ervaringen te onderkennen.

Figaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 14:00

Shadow0 schreef:
Lianne84 schreef:
En dat vind ik erg generaliserend. Natuurlijk staan ze wel open voor de ervaringen van hun patient,

Als ze dat wel staan, dan hebben ze dat naar mij toe goed verborgen weten te houden Lachen

Ja en dat bedoel ik met dat negatieve reacties erg snel worden verspreid, maar je zult hier amper lezen over de positieve verhalen en ervaringen van patienten.
En ga nu niet zeggen dat die er niet zijn Knipoog

Shadow0 schreef:
Maar ik generaliseer dat inderdaad, gebaseerd op vele discussies hierover, en ook gebaseerd op de manier waarop de artsen publiekelijk naar buiten treden: met weinig open zelfkritiek. En ergens draagt ook jouw reactie daar aan bij, want ook jij reageert in eerste instantie op een verdedigende manier ('dat is echt niet zo') ipv de ervaringen te onderkennen.

Sorry, maar ik snap je niet helemaal, waar draagt mijn mening aan bij? Heb ik geen zelfkritiek?
Nogmaals ik zeg niet dat er niets te verbeteren valt wb de ziekenhuizen/zorg/artsen hier in Nederland. Ik vind alleen de manier hoe erover gesproken wordt erg vervelend, alsof het domme mensen zijn die pas iets gaan doen als je het van ze 'eist'. Alsof ze niet het beste met je voor zouden hebben..

Lolleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 14:43

Lianne84 schreef:
En dat vind ik erg generaliserend. Natuurlijk staan ze wel open voor de ervaringen van hun patient, daar moeten ze het grootste gedeelte van hun diagnose op baseren. Dat er een aantal zijn die dat niet doen is idd niet goed, maar dat heb je in ieder vakgebied. Het streven is geen (zo min mogelijk) fouten, maar het blijft mensenwerk.

En het blijven dus ook gevoelens van mensen, geen dokter is hetzelfde, nog patient.
Ik heb het veel te vaak meegemaakt dat ik ergens last van had en het maar als een kneuzinkje of aanstellerij werd afgescheept, en ik moest maar gewoon doorgaan.
(gebroken arm, krom stuitje, verschoven rugwervel gekneusde rug ipv gewoon stress en ga maar door)
Er zitten zeker goede dokters bij, ik heb er ook gehad die werkelijk luisterden naar wat ik zei en me serieus namen. Deze dokters kwamen dan ook met een fatsoenlijke kloppende conclusie.
Mijn pijngrens licht nou eenmaal wat hoger, dus ik geef minder pijn aan dan dat ik "volgens het boekje" aan moet geven. Mijn amandelen waren verwijderd, die zelfde dag nog ijs en yoghurt zitten eten, en de volgende dag gewoon een fatsoenlijk ontbijt. (niet altijd even goed..maar het zei zo)

Dat is wat me dus zo dwars zit. Nja ik kan hier op duwen en ze valt niet flauw dus het zal wel niet gebroken zijn?

Ik ben het met je eens dat alle dokters snel gegeneraliseerd worden, maar helaas is er een grote groep die ook werkelijk zo handelt.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 14:57

Lianne84 schreef:
Natuurlijk en nu komen alle verhalen, 'bij mij..' of 'bij mijn vriendin...' of 'bij een vage kennis...' ging het fout want.. (stomme dokters!!)
En hoe vaak hoor je, ja ze hebben een foto gemaakt, maar gelukkig was er niets te zien. (wisten die stomme dokters ws al lang.)

Ik zeg niet dat alle medici heilig zijn, maar ze worden zo vaak afgeschilderd als mensen die alleen maar fouten maken, haast hebben en mensenpesters zijn. Het zijn wel mensen die ervoor gestudeerd hebben. Natuurlijk, als je iets niet vertrouwd ga je terug, ze verwachten niet anders, daarvoor hoef je helemaal niks te eisen of te dreigen.

Idd, dokters weten heus wel wat ze doen hoor. Waarschijnlijk hebben ze eerst netjes de ottawa ankle rules toegepast, geconstateerd dat het waarschijnlijk niet gebroken is en geen foto gemaakt. Een hele nette diagnose denk ik. Meer kunnen ze nog niet testen, want op dit moment zou elke test positief zijn Knipoog Als over een week de pijn nog niks is weggetrokken ga je gewoon weer naar de dokter, en dan kunnen ze alsnog een foto maken Ja Is gewoon de normale gang van zaken hoor.
Ik weet niet of het erg dik is? Anders valt er sowieso nog niks te zien op de foto..

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 15:30

verootjoo schreef:
Als over een week de pijn nog niks is weggetrokken ga je gewoon weer naar de dokter, en dan kunnen ze alsnog een foto maken Ja

Dan vraag ik me wel af waarom de artsen bij mij zo paniekerig deden dat ik een week had rondgelopen met een gebroken enkel. Want volgens hen had er werkelijk van alles kunnen gebeuren en had ik alle geluk van de wereld gehad dat er niets was misgegaan. Of die artsen overdreven, of deze doen er te makkelijk over, maar het kan in elk geval niet allebei kloppen.

Figaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 15:31

Shadow0 schreef:
Of die artsen overdreven, of deze doen er te makkelijk over, maar het kan in elk geval niet allebei kloppen.

Of het ligt aan de situatie en de breuk.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 15:52

Lianne84 schreef:
Of het ligt aan de situatie en de breuk.

Maar dat is dus typisch iets wat pas achteraf te beoordelen is, als de foto is bekeken. Volgens diezelfde Ottawa-regels kwam ik namelijk zeker niet in aanmerking voor een foto. Maar toen die foto toch gemaakt was vonden ze het belachelijk dat ik was doorgelopen. Dat vind ik niet met elkaar te rijmen...

Zwitsal

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 16:35

Urielle schreef:
marlies85 schreef:
IK ben naar de eerste hulp geweest en hebben daar de diagnose; verrekte enkelbanden gesteld.(er is geen foto gemaakt).
Ze hebben me voorzien van een drukverband dat ik een week moet omhouden.Er is me verteld dat ik het gewoon kan/moet belasten, lopen e.d.

Ik mocht dat destijds helemaal niet, heb drie weken in een rolstoel gezeten omdat ik ECHT niet mocht staan erop, zelfs niet met krukken want dat bewoog teveel. Mijne waren wel gescheurd.

op dit gebied zijn er eigenlijk 2 opvattingen en ik vind dat er voor beide wel iets voor te zeggen is..
als je je enkelbanen scheurt moeten ze daarna weer aangroeien..
als je ze niets belast veranderd de fysieke eigenschap van de spier..
een weefsel dat nooit kracht of druk hoeft te verdragen ziet er anders uit dan een weefsel waar vaak kracht op komt te staan..
jouw enkelbanden zijn spiervezels..en daarbij horen ze dus tot catagorie 2...
maar als je ze volledig onbelast laat veranderen ze langzaam in type 1.. helemaal als er een stukje aan moet groeien..
hierdoor is het aangegroeide gedeelte bijvoorbeeld stugger dan de rest..
( want zodra je je spier eenmaal weer gaat belasten gaat ie weer richting type 2)
maar dat stukje dat aangegroeid is veranderd niet meer...
daaro geven sommige artsen dus t advies om te bewegen/belasten...zodat het gedeelte dat aangroeid van dezelfde 'kwaliteit' is, als de rest van je spier...

andere artsen zeggen weer dat je het niet mag belasten omdat je het dan te snel overbelast, waardoor het niet goed geneest..

( ik kom niet helemaal uit mn woorden ^^ maar dit heb ik dus op mn opleiding gehad Tong uitsteken)

Zwitsal

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 16:39

Citaat:
Natuurlijk en nu komen alle verhalen, 'bij mij..' of 'bij mijn vriendin...' of 'bij een vage kennis...' ging het fout want.. (stomme dokters!!)
En hoe vaak hoor je, ja ze hebben een foto gemaakt, maar gelukkig was er niets te zien. (wisten die stomme dokters ws al lang.)

Ik zeg niet dat alle medici heilig zijn, maar ze worden zo vaak afgeschilderd als mensen die alleen maar fouten maken, haast hebben en mensenpesters zijn. Het zijn wel mensen die ervoor gestudeerd hebben. Natuurlijk, als je iets niet vertrouwd ga je terug, ze verwachten niet anders, daarvoor hoef je helemaal niks te eisen of te dreigen.

hoegraag ik ook medicijnen wil studeren...alleen daarom zou ik al nooit arts willen zijn...Tong uitsteken
het beroep is ontzettend intressant..maar jammer van de mensen...

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 09:24

Zwitsal schreef:
op dit gebied zijn er eigenlijk 2 opvattingen en ik vind dat er voor beide wel iets voor te zeggen is..
als je je enkelbanen scheurt moeten ze daarna weer aangroeien..
als je ze niets belast veranderd de fysieke eigenschap van de spier..
een weefsel dat nooit kracht of druk hoeft te verdragen ziet er anders uit dan een weefsel waar vaak kracht op komt te staan..
jouw enkelbanden zijn spiervezels..en daarbij horen ze dus tot catagorie 2...
maar als je ze volledig onbelast laat veranderen ze langzaam in type 1.. helemaal als er een stukje aan moet groeien..
hierdoor is het aangegroeide gedeelte bijvoorbeeld stugger dan de rest..
( want zodra je je spier eenmaal weer gaat belasten gaat ie weer richting type 2)
maar dat stukje dat aangegroeid is veranderd niet meer...
daaro geven sommige artsen dus t advies om te bewegen/belasten...zodat het gedeelte dat aangroeid van dezelfde 'kwaliteit' is, als de rest van je spier...

andere artsen zeggen weer dat je het niet mag belasten omdat je het dan te snel overbelast, waardoor het niet goed geneest..

( ik kom niet helemaal uit mn woorden ^^ maar dit heb ik dus op mn opleiding gehad Tong uitsteken)

Uhm, ik vraag me een beetje af welke opleiding je doet. Enkelbanden is bindweefsel, type strafregelmatig Nagelbijten / Gniffelen het kan geen spiervezel zijn, want ze kunnen niet contraheren.

wel belasten/ niet belasten is idd een discussie. Zelf adviseer ik altijd te belasten tot de pijngrens, iig tot daar waar het uit te houden is. Maar dat is meer omdat je verder van huis bent als je 6 weken rust houdt. Dan duurt de revalidatie langer. En de kans dat iets overbelast bij iemand met zoveel pijn is best nihil Knipoog

manonutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 09:34

Ik heb tijdje terug ook m'n enkelbanden verrekt/ingescheurd. Ben toen wel op de foto geweest, maar daar was niks op te zien. Had net zoveel pijn als wat jij beschrijft. Ik zou als ik jou was ff doorzeuren. Toen bij mij de zwelling was afgenomen ben ik in een softcare gips gegaan. Kon toen gewoon fietsen lopen e.d zonder pijn. Als we echter niet een paar keer aan de bel hadden getrokken ivm de pijn was dit echter niet gebeurd.

marlies85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-08 10:00

Helaas is er nog steeds niet veel verbetering.Al dwing ik mezelf een paar keer per dag om met mijn tenen te wiebelen en ook om mijn enkel wat te bewegen.Mijn tenen naar mijn neus trekken geeft veel pijn en ik krijg het gevoel alsof er een blokkade ofzo zit...ik weet nie hoe ik het moet omschrijven eigenlijk.En elke keer als ik mijn enkel wat beweeg voel ik hem knakken op de plek waar ik ook die 'blokkade' voel.

Ellebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 10:02

TS, heb je inmiddels al weer contact gehad met een arts? Je kunt toch gewoon even bellen of langs gaan en uitleggen dat je je zorgen maakt over je enkel, en dat je graag een foto zou willen? Dan hoef je echt niet meteen op hoge poten dingen te gaan eisen, doorzeuren of dergelijke, dat werkt eerder averechts. Als je sommige reacties hier leest kun je beter meteen zelf een gipsverbandje aanleggen omdat dokters nou eenmaal allemaal ongeinteresseerde mensenhaters zijn, maar feit is dat de meesten nog steeds niet voor niks arts zijn geworden en gebleven (ondanks de werkdruk, de zeurende patienten etc) en er ook nog eens voor gestudeerd hebben, terwijl de kennis hier (een enkele uitzondering daargelaten) het huis-tuin-en-keuken EHBO niet ontstijgt. Bovendien kunnen wij net zo min als de artsen voelen wat jij voelt en een diagnose suggereren zou al helemaal niet in mijn hoofd opkomen zo van achter de computer. Dus gewoon de stoute schoenen aantrekken en vriendelijk maar beslist vragen om meer uitleg. Jij mag best aangeven wat jouw zorgen en vragen zijn, maar dat kan de arts ook niet telepatisch aanvoelen, daarvoor moet je toch echt even contact hebben.

Sterkte er mee!

Edit: stomme typo

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 10:28

Ellebel schreef:
Je kunt toch gewoon even bellen of langs gaan en uitleggen dat je je zorgen maakt over je enkel, en dat je graag een foto zou willen?

Dat zou idd een prima eerste stap zijn. Mijn ervaring heeft me echter geleerd dat het klaarzetten van stap 2 ('toch zou ik graag') wel handig is, omdat mijn ervaringen met open vragen zijn dat de arts weinig noodzaak tot ingrijpen ziet. ("Zie het maar even aan", "kom over een week maar terug" - of botter, vooral als mijn huisarts er niet was en ik bij de andere arts terechtkwam "val ons daar niet mee lastig")

Het is dan een stuk handiger om gewoon te bedenken wat je wilt. En dat hoeft NIET op hoge poten, op een vervelende toon, op een onvriendelijke manier worden duidelijk gemaakt, maar enige vastberadenheid op een beleefde manier is in mijn ervaring wel bijzonder handig.

Ik geloof overigens helemaal niet dat veel artsen 'ongeinteresseerde mensenhaters' zijn, dat is een onnodige overdrijving die de sfeer alleen maar verder polariseert. Maar ik geloof wel dat artsen (en dat wordt ze ook geleerd) erg hechten aan de richtlijnen en protocollen en dat dat, naar mijn mening, het open staan voor de menselijke patient in de weg staat.

Dat medische professionals dat anders zien en er doorgaans voor kiezen om mijn ervaringen te bestrijden ipv te onderkennen is hooguit een onderstreping van de kloof.

Ellebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 10:41

Ik bestrijd jouw ervaring helemaal niet (ben bovendien ook geen arts, fysio oid) en vind het ook erg rot voor je dat je blijkbaar aan de lopende band net die horken treft die er natuurlijk ook zijn. Ik denk alleen dat TS er helemaal niks aan heeft om te horen wat er allemaal wel niet aan de hand kan zijn en wat er wel niet voor een vreselijke fouten gemaakt worden. Ze moet gewoon ZELF actie ondernemen, vanachter de computer kunnen wij helemaal niks behalve dat adviseren lijkt me.

marlies85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-08 10:45

De reden dat ik dit topic heb geopend was voor eventueel advies/tips van mensen die ook zo'n soort letsel hebben gehad, en dus niet voor een 'diagnose' van een ehbo-er of van iemand te veel googled of medische programma's kijkt.Ik heb dit topic dus niet geopend voor een dikke discussie over het feit dat artsen wel of geen mensenhaters zijn en de rest van de discussiepunten die ik voorbij zie komen!

Ellebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 10:47

Maar dat is nou juist het probleem, iedereen is weer anders, en wat de ene ontzettend pijnlijk vindt vindt de ander helemaal niks en omgekeerd, bovendien is elk letsel ook nog weer anders dus ik denk dat we je met de beste wil van de wereld geen advies kunnen geven. Heb je nou al contact gehad met een arts?

marlies85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-08 10:51

Die bel ik vanmiddag even op, want ze hebben nu pauze en daarna een telefonisch spreekuur waarin ze mensen terugbellen, ze ijn vanmiddag weer rond een uur of 2 weer te bereiken.

Ellebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 10:54

Okee ik hoop dat ze je een beetje verder kunnen helpen Ach gut

marlies85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-08 10:56

Iedereen heeft het zo mooi over foto's maar dat hoeft niet persé van mij.Het advies was ook gegeven als het met een dag of 3/4 nog niet goed was ik even de huisarts moest verblijden, dat zal dan ook weer gaan doen deze week.

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 11:51

marlies85 schreef:
Iedereen heeft het zo mooi over foto's maar dat hoeft niet persé van mij.Het advies was ook gegeven als het met een dag of 3/4 nog niet goed was ik even de huisarts moest verblijden, dat zal dan ook weer gaan doen deze week.

Jij vraagt je in je beginpost af of er misschien meer aan de hand is dan je enkelbanden. Dat kunnen we vanaf hier niet zien natuurlijk, vandaar dat het mij in ieder geval slim lijkt om even een foto te laten maken. Dan kun je zien of hij niet gebroken is, succes ermee.

vronytopper

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 17:56

heb je alweer gebeld?? en wat zeiden ze?