kind met ijzer tekort

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

superpony

Re: kind met ijzer tekort

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 00:11

Echt bloedarmoede hoeft niet op te lossen te zijn met voeding, dus dat is makkelijk gezegd, maar gaat niet altijd op. En we hebben het hier wel over een kind van 10 en daar prop je gewoon niet allerlei pillen en dingen zomaar in. Ik iig niet. Je moet weten waar iets vandaan komt en misschien wel verder kijken. Aanvullen kan altijd nog.

Riemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 00:13

Zou je eens het dagmenu van je kind hier kunnen neerzetten?
Ik ben namelijk voedingskundige en kan je meer informatie over haar voeding geven

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 00:18

Riemke, ik snap dat je het goed bedoeld en weet als geen ander dat goeie voeding heel belangrijk is. Maar kan je niet beter aanraden ook dat er eerst door een arts word gekeken en dingen worden besproken. Mocht daaruit komen dat ze werkelijk tekorten heeft, dan je diensten aanbieden? Is sowieso heel belangrijk, maar een kind van 10 dat niet goed is, moet echt eerst onderzocht worden. Beter teveel, dan niet.

Riemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 00:25

superpony schreef:
Riemke, ik snap dat je het goed bedoeld en weet als geen ander dat goeie voeding heel belangrijk is. Maar kan je niet beter aanraden ook dat er eerst door een arts word gekeken en dingen worden besproken. Mocht daaruit komen dat ze werkelijk tekorten heeft, dan je diensten aanbieden? Is sowieso heel belangrijk, maar een kind van 10 dat niet goed is, moet echt eerst onderzocht worden. Beter teveel, dan niet.

Zeker, als een kind zich niet goed voelt of lusteloos is hoeft dit niet meteen een ijzertekort te zijn maar kan dit ook iets anders zijn, foliumzuurterkort kan bijvoorbeeld ook tot bloedarmoede leidden of bepaalde ziektes (die ik hier niet ga opnoemen want wil geen paniek zaaien Knipoog ) kunnen je lusteloos maken
Maar dit kun je alleen weten als je bloedparameters laat meten bij een dokter, heb je helemaal gelijk in!
Ik zou zelf, zodra ik merk dat mijn kind iets mankeert wat ik niet helemaal kan plaatsen naar de dokter gaan, hij is immers de expert!

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 00:46

Ja, precies. Ik zou ook geen paniek willen maken, maar een kind van 10, dat niet lekker is, moe en wit, moet eerst onderzocht worden, ten alle tijden.
Als ze moeilijk eet en lastige stoelgang heeft, kan dat wel met elkaar te maken hebben natuurlijk, dus goeie en afwisselende voeding blijven aanbieden.
Mijn zoontje heeft ook wat buikprobleempjes zo nu en dan en is onderzocht. Ik heb wat dingen aangepast aan de voeding, die voor mij slecht zijn, maar voor hem goed. Ik let extra goed op zijn drinken, dat ie dat genoeg doet. Vooral omdat ie eerst nogal veel voetbalde ook.
Een meisje uit zijn klas had ook wat klachten en is onderzocht en gaat nu met begeleiding weer helemaal top hoor. Maar was ook niet met voeding of huismiddeltjes op te lossen geweest.

Kayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 12:56

Riemke schreef:
Zeker, als een kind zich niet goed voelt of lusteloos is hoeft dit niet meteen een ijzertekort te zijn maar kan dit ook iets anders zijn, foliumzuurterkort kan bijvoorbeeld ook tot bloedarmoede leidden of bepaalde ziektes (die ik hier niet ga opnoemen want wil geen paniek zaaien Knipoog ) kunnen je lusteloos maken
Maar dit kun je alleen weten als je bloedparameters laat meten bij een dokter, heb je helemaal gelijk in!
Ik zou zelf, zodra ik merk dat mijn kind iets mankeert wat ik niet helemaal kan plaatsen naar de dokter gaan, hij is immers de expert!

Inderdaad! Het kan vanalles zijn en bloedonderzoek is een erg makkelijke en weinig invasieve manier om daar achter te komen. Ijzergebreksanemie wordt meestal niet veroorzaakt door tekorten in de voeding, anemie door vitamine B12 tekort ook niet, maar anemie door foliumzuur tekort wel. Al deze tekorten kunnen goed behandeld worden, maar dan moet je eerst wel weten wat het is en andere oorzaken uitsluiten. Als ze al last van obstipatie heeft zou ik ook niet zomaar met ijzerpillen gaan beginnen, daar wordt het niet beter van. De eerder genoemde voedingsmiddelen kunnen daarentegen geen kwaad.

kensha

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 15:01

Die grote rode ijzer pillen? Clown

Ja heb ze ook ooit geslikt omdat ik ijzer te kort kwam maar wat voor effect ik erdoor had geen idee.

Phylos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 15:44

ik heb dit ook ik heb nu een maand ijzertabletten moeten slikken watn mijn hb was gezakt naar 3.5!
is wel erg extreem...ik moest eerst zelfd een bloedtransfusie hebben. Daarna dus een maand ijzertabletten en ik ben nu weer zo rond een hb van 7
ik heb nu alleen nog een te laag ferritinegehalte wat ze volgende week verder gaan onderzoeken...
ik zou dus gewoon even naar de huisarts gaan en bloed laten prikken
want van een hb van 3.5 wordt je niet blij (normaal gesproken val je dan allang flauw en na een autoongeluk waarbij je bv veel bleod verliest en je hebt een hb van 3.5 raak je in een diepe shock (wat ik niet heb gehad gelukkig))
HEt is echt niet fijn dus ik zou gewoon even bloed laten prikken...dan weet je het

Phylos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 15:46

mijn ijzertabletten waren trouwens heel klein hoor nog kleiner dan een ibipofen (weet niet hoe je het schrijft) en ik heb ook geen echte bijwerkingen gehad

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 15:49

marleen_usar schreef:
Mijn dochter zag erg wit en was ook moe,ik heb haar ijzer gegeven en dat heb ik 2 weken gegeven.En daarna ben ik gestopt omdat het erg goed werkte, maar is helaas is ze nu weer moe.Maandag laat ik bloed prikken en dan weet ik het zeker.Vroeger als kind slikte ik ook ijzer,maar weet niet meer hoe lang.Heb jij daar ervaringen mee, met ijzer tabletten.Hoe lang moeten ze die meestal slikken?

Het is heel gevaarlijk om zomaar ijzer tabletten te gaan geven als jij denkt dat haar Hb te laag is. Ik heb idd ervaring met het slikken van ijzertabletten, maar die gaan op recept en altijd NAdat je Hb is bepaalt.