Wie gebruikt er nog meer Symbicort voor astma?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

viv77

Re: Wie gebruikt er nog meer Symbicort voor astma?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 19:50

Hobby schreef:
Hmm...dan ben ik opeens blij dat het maar astma is... Reageert jouw lijf dan überhaupt nog op alle medicatie na al die jaren? Je kan wel nagaan dat het rotzooi is als ik zo jouw verhaal lees over een blijvend dunnere huid. Ook lastig als je een echt buitenmens bent, dat je van het minste of geringste verbrandt.
Dat wazige had ik inderdaad ook toen ik de prednison gebruikte, ik kon erg afwezig zijn en heb de gok met het autorijden maar even niet genomen. Op dit moment heb ik verder niet zoveel te klagen, de huisarts blijft alleen een scherp geluid horen in de ademhaling wat volgens haar nog steeds op een ontsteking duidt. Verder is mijn conditie weer eens flut, dus ik kan weer opnieuw beginnen met opbouwen (niet mijn favoriete onderdeel Bloos ). Ik wacht eerst de foto's maar even af, al verwacht ik daar niet veel van.

Als die ontsteking blijft zitten zou ik echt vragen om een zwaardere kuur hoor..scheelt zveel als je je snel wat beter voelt..oke het is troep maar dat beter als je constant moe en lusteloos voelen..
en ja zonnenbrand creme gaat s'morgens op en door de dag nog een paar keer, ben voor het gemak dan ook postbode en geef veel privelessen in buitenbakken Haha! ach, beroepskeuze Clown

Emori

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 19:53

ik ben vanaf de seretide op symbicort overgegaan
helaas nog wel 2 prednison stootkuren nodig gehad Scheve mond
Gebruik ventolin er nog wel bij als ik het erg benauwd heb
heb inderdaad ook vaak een kriebelhoest

viv77

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 19:57

Weet jij dan het verschil tussen seretide en symbicort???
Ik heb het idee dat ze bij astma sneller prednison geven ipv antibiotica of lijkt dat maar zo..krijgen je ook wel eens augmentin ofzoiets??(nieuwe naam is geloof ik: amoxiciline clavulaanzuur..uit het blote hoofd..poehoe)

Emori

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 19:59

omdat ik zo vaak prednison nodig had, wilde mijn longarts dat ik op symbicort overging omdat daar een soort van prednison-stofje inzat
of iets dat er op leek..
ik mocht ventolin ook laten staan,maar mijn huisarts wilde dat ik ventolin er toch maar weer bij gebruiik.
Maar als t straks weer raak met me is, moet ik weer naar mijn longarts, en dan maar overleggen... heb sinds januari symbicort en ben alweer 2x flink ziek geweest

Helderder

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 20:01

Ik kreeg amoxiciline van de longarts voorgeschreven nadat ik allergisch was voor een andere antibiotica, viv77. Ik wil namelijk geen prednison zolang de oorzaak van mijn hoesten niet duidelijk is. Want ik zou dan een erg zware kuur krijgen..

viv77

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 20:06

en hoe lang is zo een kuur dan?? een, twee of drie weken ofzo??
doen ze ook weleens een sputum kweek om te kijken welke bacterien je bij je draagt en waar je op reageerd..zodat ze daar de medicijnen op aan kunnen passen..
sorry dat ik veel vraag maar valt me op dat het lijkt of ze voorzichtig zijn met voorschrijven van medicatie hoewel ik hier redelijk veel lees over terug komende klachten en piepjes en pijntjes..
Als ik me minder voel bel ik mijn arts, en die schrijft meteen wat anders voor..hoef daar dus niet lang over te doen..piepen/kuchen of rochelen is bellen.
Nu kan ik mijn situatie niet vergelijken met die van meerdere van jullie maar ben gewoon iet wat nieuwschierig..

Emori

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 20:10

mijn laatste pred kuur was 6 dagen...
Bij mij is piepen/rochelen/kuchelen ook gelijk naar huisarts.. daar mag ik altijd tussen, dat is wel fijn.
Heb nu ook vaak dat mijn longen gaan dichtknijpen als ik een virus bij me heb.. Dan gaan mijn longen daar heel hefitg op reageren Rolleyes

Sterkte met je CF Ach gut

Helderder

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 20:11

De kuur die ik in eerste instantie voorgeschreven had gekregen duurde 2 weken, 2 pillen per dag. Die amoxicilline had ik voor een week en dan 3 maal daags. Dan wel de zwaarste versie. Ik hoest al 2 jaar zoals nu en er zit geen verbetering in. Daarom heb ik morgen een afspraak bij de KNO-arts in plaats van bij mijn longarts. Sputum kweek nog nooit gehad, zou ik wel erg graag willen. Zou sowieso al willen dat ze eens zien hoe taai het wel niet is, want dat vind ik ook niet normaal. Bloos

Emori

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 20:11

Sputum kweek heb ik idd ook moeten doen, en moet met regelmaat blazen

Helderder

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 20:14

Hebben jullie ook een slechte longinhoud? Want bij mij is het niet zozeer dat ik benauwd ben eigenlijk, het is puur dat slijm wat de hele boel blokkeert. Longfunctietest is ook niet goed, maar dramatisch is weer anders. Mijn longarts zegt dat dat slijm ook niet van mijn astma kan komen en ergens anders door veroorzaakt moet worden.

Emori

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 20:15

ik heb juist een bovengemiddelde longinhoud Clown echt heel raar, haha. Maar blaas eigenlijk altijd als ik neit benauwd ben.

Maar heb laatst op een slechte dag geblazen, en toen was mijn longinhoud beduidend minder.

Helderder

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 20:18

O hihi doe je goed! Haha! Maar dat zul je altijd zien, ben je de hele week benauwd en erg aan het hoesten, zit je bij de longarts en zijn je longen zo goed als 'schoon'. Grmbls. Tong uitsteken

Emori

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 20:19

haha ja heel herkenbaar!

viv77

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 21:21

Paula schreef:
De kuur die ik in eerste instantie voorgeschreven had gekregen duurde 2 weken, 2 pillen per dag. Die amoxicilline had ik voor een week en dan 3 maal daags. Dan wel de zwaarste versie. Ik hoest al 2 jaar zoals nu en er zit geen verbetering in. Daarom heb ik morgen een afspraak bij de KNO-arts in plaats van bij mijn longarts. Sputum kweek nog nooit gehad, zou ik wel erg graag willen. Zou sowieso al willen dat ze eens zien hoe taai het wel niet is, want dat vind ik ook niet normaal. Bloos

Als je dan ziet wat ik binnenkrijg..Jij hebt het over de amoxiciline voor een week..moet je naggan, die slik ik dus altijd..dag in dag uit, ook de zwaartse en drie keer per dag..
ACh en sterkte is niet nodig hoor..lief van je maar ik voel me zo "goed", kan bijna alles doen wat ik wil..
@paula; zou een spray apparaat niet een optie zijn??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 22:36

even een vraagje tussendoor hoor, ik hoor ieder over prednison. Mijn zus heeft altijd kuren met prednisolon, wat is het verschil eigenlijk????

Ik ben met de symbicort nog niet echt geholpen. Ik heb nog steeds het gevoel dat mijn borstkas te klein is voor mijn longen. Het is net of mijn longen verder kunnen uitzetten dan mijn ribbenkast toe laat. En dat gevoel mindert wel iets met de symbicort, krijg dan wel wat meer lucht, maar het pijnlijke gevoel is nooit weg. Ik moet contstant diep inhalen voor ik het gevoel hebt dat ik genoeg lucht heb. Ik moet 8 mei naar de longverpleegkundige, ik leef van puf naar puf bijna en grijp vaker naar de salbutamol.
Gisteravond een aanval gehad, mijn rug doet dan ook zeer op het punt tussen mijn schouderbladen en dan is de salbutamol erg prettig.

viv77

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 09:53

Die pijn die je beshrijft heb ik altijd als er een ontsteking zit. net of je enorme spierpijn hebt bij je ribben en het doet pijn met ademhalen..
Ik zou echt proberen om eerder naar je arts te gaan hoor voordat je straks met een flinke longontsteking rondloopt..
succes ermee

Hobby

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 10:09

Viv, jij weet jouw beroepen er echt wel op uit te zoeken Haha! . Ben zelf niet heel veel beter, heb een beroep waarbij een goede lichamelijke conditie wordt vereist, ahum...

Ik heb vorig jaar een antibioticakuur gehad, ik geloof dat ik doxicicline of iets dergelijks had. Voor de amoxicicline clavulaanzuur ben ik nogal allergisch. De vorige keer kon ik vier dagen niets eten door alle blaren in mijn mond en keel en ik zag er van top tot teen uit als een gepukkelde tomaat Bloos . Daar blijf ik dus bij uit de buurt. Ik heb mijn hele leven veel gehoest en had in het verleden een huisarts die niet bepaald attent was op ziektebeelden en mij altijd naar huis stuurde met de boodschap dat het psychisch was. Daardoor ga ik nu dus altijd te laat naar mijn nieuwe huisarts en krijg daar dan weer op mijn donder dat ik zolang heb gewacht, etc. Ik wacht nu braaf op de uitslag van de foto's en hoor dan wel wat er verder moet gebeuren...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 11:13

Erg he, dat zeggen ze altijd. Ik denk wel eens dat als je met een gebroken been bij de huisarts komt, ze nog zeggen dat het tussen de oren zit.

@Viv77 Ik heb dit al 4 jaar zonder de medicijnen en er waren dagen bij dan kon ik niets. Ik ben naar een kraker gestuurd die mijn ribben wel even zou kraken en tevens de wervels van mijn rug. Het heeft nooit geholpen het werd er alleen maar erger van.
Ik heb altijd gedacht dat het in mijn botten zat, maar niet dus. Ik moet ook nog even wennen aan de diagnose astma. Uiteindelijk dacht de huisarts aan psychische hyperventilatie Verward Na 3 bezoeken aan de huisarts, ben ik op een gegeven moment maar met ademnood naar haar toe gegaan en werd ik meteen naar de SEH gestuurd. Het waren vast longembolietjes zei de dienstdoende arts. Ben me rot geschrokken, want mijn zus is daar op jonge leeftijd bijna aan bezweken en zei spraken er over alsof het een verkoudheidje was. Maar goed het was dus astma. Ik ben blij dat jou de ribbenklachten ook bekend voorkomen, je bent de eerste die ik daar ook over hoor. De longverpleegkundige had het daar ook over. Ik probeer het even uit te zingen tot 8 mei, als het echt niet gaat dan ga ik even eerder naar de huisarts.

viv77

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 13:00

Paula schreef:

als ik je verhaal hier lees en die andere, zou ik je aanraden eens een sputum kweek aan te vragen en misschien eens iets verder zoeke n dan astma..wie weet ben je allergisch, of heb je er nog wat bij zoals bronchitis..
Ik ben pas op 10 jarige leeftijd betiteld met CF, daarvoor had ik CARA, en bronchitis..na doorzoeken kwam er wat anders uit..
nu zal dit in jou geval niet zo zijn, maar wie weet ben je ergens allergisch voor en krijg je daarom meer slijm vorming..
of van veel zuivelproducten zou dit ook kunnen..
en als je nu misschien iets nader wordt onderzocht, vraag dan ook meteen eens een zweettest..beter zeker weten..
succes ermee

Emori

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 14:28

ja want veel astma patienten hebben behoorlijk wat allergiën
ik ook!
Pinda is het ergst, dan moet ik zo snel mogelijk naar een ziekenhuis of dokter..

Helderder

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 16:00

Ben nergens allergisch voor, 3 weken geleden nog getest. Lachen Vanmorgen naar de KNO-arts geweest en ik moet waarschijnlijk geopereerd aan mijn neusamandelen. Die zijn gewoon erg ontstoken en vanaf daar loopt waarschijnlijk ook een deel van het slijm mijn longen in. Ze zag het echt direct.. nu een neusspray en als het daarmee verbetert hoeft het misschien niet.

Heb ook gezegd dat ik zo trilde van de Symbicort en daarom moet ik weer contact opnemen met mijn longarts. Het had iets te maken dat longmedicatie je hart tegenwerkte, en hartmedicatie je longen. Je kon er dus ook hartkloppingen ed. van krijgen. Ik ga denk ik maar weer terug op de seretide, dit werkt voor mij gewoon niet helaas.

Marrke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 16:05

T'is ook altijd wat bij jou he? Ach gut Hopen dat ze snel wat vinden dat je helemaal beter maakt!

viv77

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 16:55

Lekker dan, je neusamandelen eruit! klinky eng maar als het daarna beter gaat..DOEN!! en wel zo snel mogelijk..nee hoor, "prettig"dat je in ieder geval weet waar het waarschijnlijk vandaan komt..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 22:29

Je moet de medicijnen dus wel zelf betalen totdat je de 150 euro hebt volgemaakt. Heb eens even met de verzekering gebeld.

viv77

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 23:22

Hoe bedoel je? ik hoef nooit wat te betalen, ja mijn eigen risico of bedoel je dat..?
daar zit ik in januari al overheen..