Meer mensen met zo'n rampengebit?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Daphna

Re: Meer mensen met zo'n rampengebit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 18:14

eergister had ik al een topic geopend over mijn paradontitus... ik wilde dus ook weten of er lotgenoten zijn Tong uitsteken

Hvelreki

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 19:30

Ik meld me.

Heb ook al altijd een rampengebit. Ik had niet alleen een spleet tussen m'n voorste snijtanden, ik ontbrak er ook nog eens 2. Maar dat was nog niet het ergste, bleek dat ik fluorosetanden heb (geen idee of ik het wel juist schrijf Clown ). Of tenminste mijn achterste kiezen, boven en vanonder (ik denk dat ik er acht heb). Dat zijn enorm zwakke tanden, waar enorm makkelijk gaatjes in komen. Ik kan er helemaal niets aandoen, komt niet van "te veel te snoepen" ofzo. In tegendeel, ik heb al vaak complimentjes gekregen dat ik m'n tanden zo goed verzorg. Je moest echter eens weten hoeveel gaatjes ik al heb mogen laten vullen Nagelbijten / Gniffelen. Plus dan nog een jaar en 2 maand oid blokjes, 4 tanden laten trekken enz.

Neen, ik ben niet gezegend door mijn gebit. Scheve mond

_nina

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 21:46

Ik ben helaas ook niet gezegend. Wisselen ging bij mij niet snel, uiteindelijk rond me 15de een kies laten trekken om een na laatste kies door te laten komen. Ik mis een kies dus heb een melkkies die niet mijn hele leven zal meegaan. Dan lag de laatste kies nog onder de kies er naast, wat ze nu al 2 jaar met een beugel en twee keer operatie( plaatje was losgeschoten) proberen te verhelpen en gelukkig hij komt eindelijk in zicht, of te wel onder de plaats waar die ongeveer moet zitten, zut nu een zeer gevoelige bobbel. Als de kies volgende maand niet door is mag ik door naar de tandarts of kaakchirurg om hem even vrij te laten leggen. Hopelijk komt het daarna allemaal goed te staan Pling.
Ook leuk bijfeitje is dat ze nou al een stuk of 4x het spleetje tussen mijn voortanden hebben gedicht, laten ze daarna weer tijdje met rust totdat het weer zo ver is om het weer te dichten en dichten betekent ongeveer 3 dagen niets kunnen afbijten en minstens 2 dagen constante pijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 21:48

mirgino schreef:
[naam] schreef:
Mirgino wat zijn die schildjes precies? Ik ben nl op zoek naar een oplossing om zonder beugel mijn ondertanden weer recht te krijgen/ te doen lijken. Ik ben bijna 18 dus een beugel kan niet meer vergoed worden en die wil ik ook niet meer. Een beugel op je 18e vind ik niet echt je van het. Knipoog

schiltjes zijn namaak plakjes tand die ze op je gewone tanden plakken.

Okee. Kost zeker een hoop of niet? *LOL*

soesita schreef:
Het is eningzins een "troost" dat er meerdere mensen blijken te zijn met een soortgelijk probleemgebit. Bij ons is het helaas ook een erfelijke kwestie: chronsiche sinusitis met onstekingen van het kaakbeen en de tandwortels. Onstoken tandvlees. Altijd wel gaatjes. Kronen. Bruggen. Noem maar op.
Het ergste zijn de pijn en de kosten.
Als het me te gortig wordt overweeg ik ook een kunstgebit, maar ik hoop dat dat toch echt pas na mijn 40ste wordt. Koe

Een kunstgebit schijnt dus ook behoorlijk pijn te doen, omdat je kaak toch blijft werken..

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 21:57

zo`n 22 jaar geleden waren ze dacht ik [ ik had er 2] 300 gulden per stuk.
en zo`n 14 jr geleden tussen 4 en 600 euro voor 2.
maar dat kan je zo navragen bij de tandtechnieker[ Nors opkijken ]
mijn schildjes zijn met een bochtje van onder omdat de vorige tandarts mijn voortanden tot de helft had weggeslepen Boos! iets wat deze tandarts echt verbijsterend vond Knipoog

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 22:07

Blehhh tandartsen...
Ik heb een ontzettend gevoelig gebit, alleen het droogblazen al doet bij mij al zeer. Laatst had ik dus 2 gaatjes. Boren dus.
Nou mooi niet dat ik ooit nog een tandarts met een boor in mijn buurt laat komen. Verdrietig
Hij is ik weet niet hoe lang bezig geweest, en ondanks een verdovingkje of 4 kon ik het af en toe wel uitgillen van de pijn.
Ben ook 1 keer serieus uit die stoel gesprongen omdat ik het niet meer trok. Toen kreeg ik een heel dreig verhaal dat ze nu net halverwege waren en dat als ik ze de behandeling niet af liet maken ik verschrikkelijk veel zeer zou krijgen. Ze hebben het afgemaakt, maar vraag me niet hoe.
Heb liggen janken als een klein kind, terwijl mijn normale motto is: Pijn is fijn!
Ik heb al mega veel gebroken, ben een nummer 1 kluns dus zit ook onder de littekens omdat ik het regelmatig voor elkaar krijg mezelf open te snijden, maar dat boeit me niks. Dat soort pijn vind ik prima. Maar mijn mond is zo gevoelig! Huilen

BiBaMi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 15:28

.
Laatst bijgewerkt door BiBaMi op 20-07-23 20:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 15:29

17 gaatjes?! Lekker. Nagelbijten / Gniffelen

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 15:29

Jeetje!
Brrr ik moet er niet aan denken 17 keer die boor in je mond.
Ik word al gek bij 1 gaatje!

BiBaMi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 15:33

.. het went, die boor.. Huilen van het lachen doe het wel met verdoving, want als ik angst krijg ( ben stiekem wel bang voor die boor Knipoog ) voor de tandarts, weet ik niet hoe die gaatjes dan gevuld moeten worden Scheve mond

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 15:34

Dus als het verdooft is voel je niks?
Ik altijd wel. Verdrietig

BiBaMi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 15:37

Ik voel het zeker wel, maar dan probeer ik maar te denken hoe een pijn het wel niet zou doen zónder die verdoving... Sigaar
Het zal toch moeten gebeuren.. lig wel regelmatig met traantjes in mn ogen hoor Knipoog

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 15:38

Ok.
Normaal kan ik prima tegen pijn maar niet in mijn mond.
Had ik jouw gebit gehad dan had ik het vast aan een museum geschonken en zelf een kunstgebit genomen. Huilen van het lachen

BiBaMi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 16:29

Ik wil ook serieus een kunstgebit.. Clown
maar mn tandarts wil het zolang mogelijk `echt houden`...
Want jah, een kunstgebit is ook niet alles! Scheve mond
Ik heb ook een overbeet, maar dat kan niet behandeld worden door een beugel,want dan slijten mijn tanden door volgens de tandarts.
Kheb echt een triest gebit.. No Cheer

Maar er zijn ergere dingen hoor Knipoog

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 20:33

"Interessant" en gelijk ook "triest" om deze verhalen te lezen.
Oorzaak van de meeste problemen is slechte mondhygiëne in combinatie met verkeerd gebruik van voeding. Voorlichting laat regelmatig te wensen over. Er zijn uitzonderingen, maar bij de meeste mensen die zeggen een zwak gebit te hebben gaat het op dat gebied fout. Erfelijkheid speelt mee, maar in veel gevallen zijn problemen door een goede mondhygiëne en goede voedingsgewoonten te voorkomen cq te beperken. Ook fluorose is te voorkomen.

Voor de mensen die het over een kunstgebit hebben: dat is echt niet zo ideaal als het lijkt.

Miss_Malfoy: Als je nog pijn voelt terwijl het verdoofd is dan werkt de verdoving onvoldoende. Wat zegt je tandarts als je aangeeft dat het pijn doet? (Trilling is niet te verdoven)

RodeoRoxy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 21:16

Juul schreef:
Mirgino wat zijn die schildjes precies? Ik ben nl op zoek naar een oplossing om zonder beugel mijn ondertanden weer recht te krijgen/ te doen lijken. Ik ben bijna 18 dus een beugel kan niet meer vergoed worden en die wil ik ook niet meer. Een beugel op je 18e vind ik niet echt je van het. Knipoog

Ligt eraan bij welke verzekering je zit. Bij die van mij wordt ortho tot je 22e vergoed. En waarom zou je geen beugel meer willen? Is voor een goed doel toch? (heb zelf nu ook een)

RodeoRoxy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 21:18

Miss_Malfoy schreef:
Dus als het verdooft is voel je niks?
Ik altijd wel. Verdrietig

Dan is het niet goed verdoofd. Je mag wel druk voelen maar geen pijn. Het kan zijn dat je lichaam de vloeistof snel afbreekt en dat je daarom bijverdoofd moet worden.

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 21:29

gabyfedde schreef:
"Interessant" en gelijk ook "triest" om deze verhalen te lezen.
Oorzaak van de meeste problemen is slechte mondhygiëne in combinatie met verkeerd gebruik van voeding. Voorlichting laat regelmatig te wensen over. Er zijn uitzonderingen, maar bij de meeste mensen die zeggen een zwak gebit te hebben gaat het op dat gebied fout. Erfelijkheid speelt mee, maar in veel gevallen zijn problemen door een goede mondhygiëne en goede voedingsgewoonten te voorkomen cq te beperken. Ook fluorose is te voorkomen.

Voor de mensen die het over een kunstgebit hebben: dat is echt niet zo ideaal als het lijkt.

Miss_Malfoy: Als je nog pijn voelt terwijl het verdoofd is dan werkt de verdoving onvoldoende. Wat zegt je tandarts als je aangeeft dat het pijn doet? (Trilling is niet te verdoven)

Ben ik niet helemaal met je eens. 4x per jaar ga ik naar de mondhygieniste en poets en verzorg tussendoor mijn gebit prima, ondanks dat blijft het tobben met bruggen, kronen en ontstoken wortels/tandvlees. Gaatjes heb ik zelden of nooit, maar af en toe breekt er wat af en dat moet dan wel netjes vervangen worden.
Bij mij is het trouwens niet erfelijk, de rest van de familie heeft een prima gebit, ik ben het enige tandenkneusje. Knipoog

Pijn als je verdoofd bent lijkt me uitgesloten, ik laat zelden of nooit iets verdoven. Alleen de grote, echt pijnlijke ingrepen wel en daar voel ik na de verdoving helemaal niks van, hooguit wat gewroet en druk in mijn mond.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 22:07

Als ik jullie zo hoor zou ik bijna stukje gezondheid van mijn tanden voor afgeven. Heb hele perioden nauwelijks gepoetst (eens in 2 dagen) en ook nu doe ik het vaak maar eens per dag. Mijn kleinste broertje is de enige met een slecht gebit. Ik heb nog geen gaatje, vrijwel alle keren een goed en binnen 5 minuten weer weg (fluor), een enkele keer voortanden beter poetsen.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 22:08

idd, bij en goede verdoving hoor je niks te voelen en kan je evt bij pijn bij laten verdoven; nou dan zit je serieus met een rubberen mond en kunnen ze gaan beeldhouwen en voel je nog niks.
Mijn wortelkanaalbehandeling deed ook totaal geen pijn tódat het rubbertje mijn wortelkanaal inmoest maar dat was normaal en duurde gzd maar 1 sec.....
ik ga binnenkort met mijn tandarts naar de homobar in groningen, hij is homo en zeeeeeeeer hilarisch af en toe

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 22:15

idd bij een goede verdoving voel je niks, maar mijn tandarts zat met z`n handen in z`n haar omdat hij mij niet verdoofd kreeg Boos!
ik had al 3x de doses gehad en nog voelde ik pijn,als ik lucht inademde deed dat erg zeer.
ik ben toen zonder behandeling naar huis gegaan en heb de hele dag een verdoofde kaak gehad.
3 dagen later nog een keer en weer lukte de verdoving niet,was trouwens om een kroon te plaatsen,hij is boven in de boeken gaan kijken en ik ben in tranen naar huis gegaan
scheet peuken toen ik de 3 de x kwam, weer een zware verdoving gehad en met pijn is de kroon gezet en nu 4 jaar later heb ik nog steeds last
ik kan daarop geen harde dingen eten
er zijn foto`s gemaakt en niks te zien, ik laat het maar zo.
ik ben bang dat wanneer hij gaat wroeten de kies verloren gaat en ik daar ook een implantaat moet.

nu moet ik morgenochtend 2 vullingen vervangen,ik word verdoofd dus ben benieuwd.

miekjuhh66

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 22:28

Verdovingen werken bij mij altijd prima, heb vaak daarna nog 5 tot 6 uur geen gevoel in m'n kaak/wang. Tot afgelopen keer dus.. Verdoving was denk ik niet helemaal goed gegaan, voelde alles wat ik niet moest voelen wel, maar de bovenkant van m'n wang en naar m'n oog toe voelde ik niks meer. Met als gevolg dat ik m'n oog ook niet meer dichtkreeg, niet zo handig op de fiets in de regen...

Zqw39

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 22:31

Ik mis 10 'grotemensentanden'. Die zijn er niet en kunnen ook nooit doorkomen. Kun je bedenken dat mijn mond een echt fietsenrek is. Moet elke 6 weken 2 keer naar de ortho en tandarts. Moet zelfs naar het ziekenhuis. Gelukkig krijg ik op mijn 18de een brug. Of 2 Haha! Kan niet wachten todat ik 18 ben. Knipoog

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 00:05

Mizora schreef:
Als ik jullie zo hoor zou ik bijna stukje gezondheid van mijn tanden voor afgeven. Heb hele perioden nauwelijks gepoetst (eens in 2 dagen) en ook nu doe ik het vaak maar eens per dag. Mijn kleinste broertje is de enige met een slecht gebit. Ik heb nog geen gaatje, vrijwel alle keren een goed en binnen 5 minuten weer weg (fluor), een enkele keer voortanden beter poetsen.

hoe vies 1 keer in de 2 dagen je tanden poetsen. vooral sochtends is belangrijk. je gebit heb je maar eens per leven hoor! een gebit lijkt een makkelijke optie. maar is het niet. is poetsen nou zo'n moeite?

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 14:58

Ik ben als de dood voor verdovingen... Naja, of gewoon doodsbenauwd voor spuitjes... Schijnheilig

Maar ik ben een ramp mét mijn gebit. Ik heb 1 halve tand... Ooit eens voorover gevallen en *krak* tand doormidden... Schijnheilig

Verder heb ik een beugel gehad, nachtbeugel kan ik alleen niet meer in. De reden? Ik heb een symetrische tandafwijking. Ik mis twee kiezen... Beetje jammer dat de ortho daar niet achter is gekomen toen hij liet weten dat er twee kiezen getrokken moesten worden. (de kiezen die ik miste zaten áchter de getrokken kiezen en op het moment van de beugel had ik ze nog) Nadat mijn beugel eruit was begonnen mijn twee kiezen af te brokkelen. Uiteindelijk bleek dus dat ik geen 'grote mensen kiezen' op die plaats had zitten. Het resultaat is dat de resten uiteindelijk zijn verwijderd en dat ik twee bruggen in mijn mond kreeg. Naja die zijn er allebei zo'n 5 á 6 keer uitgevallen. (zaten ze weer los omdat ik iets verkeerds wou kauwen Bloos )

Maargoed voorlopig (klopt af) zitten de bruggen die ik nu heb nog wel goed.
Hoop dat dat ook nog lang zo mag blijven Lachen