Het nut van jeuk?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Miska

Re: Het nut van jeuk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 20:37

Tja, gewoon jeuk zonder enige aanleiding van een infectie of schimmel is voor mij gewoon een teken dat je teveel met andere dingen bezig bent en niet bewust bent van je eigen lichaam!
Energieën die vragen om doorbraak van je eigen IK, die je te lang hebt opgeslagen en vastgehouden.
Denk aan frustratie, gebrek aan zelfvertrouwen, weinig uiting in creativiteit, niet in harmonie met je gevoelens.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 20:38

Wat heb je nu dan voor shampoo als ik vragen mag?

SummerRemedy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 20:39

BrittKitt schreef:
Maar wanneer je bijvoorbeeld je benen geschoren hebt, jeukt het als de ***, terwijl scheren eigenlijk juist best goed is aangezien je de dode/losse huidschilfers weghaalt. Maar het teruggroeien van de haartjes of wat dan ook, jeukt ontzettend.
Lijkt me geen infectie of irritatie oid?

Ik denk dat dat juist wel irritatie is omdat de haartjes door je huid heen dringen.
Als mijn benen jeuken na het scheren komt dat meestal omdat het schraal is, als ik mn benen insmeer is het over.
Misschien is jeuk dan wel een teken dat het niet goed is voor je lichaam Lachen
Scheren -> schrale huid -> niet goed -> dmv jeuk hoopt je lichaam dat je het niet meer doet Tong uitsteken
Laatst bijgewerkt door SummerRemedy op 18-03-08 20:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 20:41

BrittKitt schreef:
Maar wanneer je bijvoorbeeld je benen geschoren hebt, jeukt het als de ***, terwijl scheren eigenlijk juist best goed is aangezien je de dode/losse huidschilfers weghaalt. Maar het teruggroeien van de haartjes of wat dan ook, jeukt ontzettend.
Lijkt me geen infectie of irritatie oid?

Ik denk dat je je daar nog flink is vergist en de huid wel degelijk beschadigt! Het is misschien zo klein dat je het pas met een microscoop zou kunnen zien, maar ik kan me niet anders indenken dan dat je huid er wel degelijk van kapot gaat...Ook daar reageert je lichaam op door er onder andere histamine op af te sturen.

Daarnaast beschadig je natuurlijk de hele vetlaag die je huid bezit en ook dan kun je al zeggen dat je huid 'kapot' is!

Wat ik even zo snel op google zie nog is dat het wss inderdaad wel een alarmsignaal van je lichaam is. Met onze gezondheidszorg is jeuk bijna rudimentair geworden maar ik kan me indenken dat het vroeger ontzettend handig was als je lichaam je op de hoogte stelde van ontstekingen, infecties etc Haha! Vooral toen je nog veel haar had Tong uitsteken

x_manon_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-08 20:43

Robijntjah schreef:
Wat heb je nu dan voor shampoo als ik vragen mag?

Ik weet de naam niet meer, want ik gebruik nu al een tijdje een andere.
Maar der zaten wel dingen in; Aloe vera enn.. nog iets in! En dat hielp goed.

Ik heb ook gehoord dat babyshampoo helpt. (toen ik het had dan)

Frances

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 20:44

Grappig topic dit. Ik heb op school wel geleerd dat als honden stres hebben dat ze dan ineens gaan zitten krabben. Ze voelen dan ook echt iets jeuken zeg maar, maar dat is omdat ze dan even kunnen relativeren zeg maar. Zoiets was het geloof ik Huilen van het lachen en bij mensen zou het ook zo zijn dat als ze stres hebben dat ze dan ook ineens ergens jeuk hebben... Ik weet het niet meer precies hoor Nagelbijten / Gniffelen maar dat zou dus ook het nut kunnen zijn toch? dat je even je stres kwijt moet ofzo? nou ja klinkt nu een beetje vaag Huilen van het lachen

x_manon_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-08 20:45

XjolitaX schreef:
Grappig topic dit. Ik heb op school wel geleerd dat als honden stres hebben dat ze dan ineens gaan zitten krabben. Ze voelen dan ook echt iets jeuken zeg maar, maar dat is omdat ze dan even kunnen relativeren zeg maar. Zoiets was het geloof ik Huilen van het lachen en bij mensen zou het ook zo zijn dat als ze stres hebben dat ze dan ook ineens ergens jeuk hebben... Ik weet het niet meer precies hoor Nagelbijten / Gniffelen maar dat zou dus ook het nut kunnen zijn toch? dat je even je stres kwijt moet ofzo? nou ja klinkt nu een beetje vaag Huilen van het lachen

hahaha, dat is wel grappig.. als het zo is dan Nagelbijten / Gniffelen
Best gek Tong uitsteken

SummerRemedy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 20:46

XjolitaX schreef:

Dat heb ik idd ook wel vaker gehoord ja, uitslag/jeuk door stress.

Miska

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 20:47

XjolitaX schreef:

Ja, precies dat heeft alles te maken met je innerlijke gevoelens!
Jeuk hoeft niet altijd een duidelijke aantoonbare reden te hebben zoals bijvoorbeeld na het scheren of een reactie op een shampoo oid.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 20:47

Nouja, dat kan best wel kloppen opzich, want heb nou niet bepaald een rustige tijd nu Nagelbijten / Gniffelen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 20:48

Miska schreef:
XjolitaX schreef:

Ja, precies dat heeft alles te maken met je innerlijke gevoelens!
Jeuk hoeft niet altijd een duidelijke aantoonbare reden te hebben zoals bijvoorbeeld na het scheren of een reactie op een shampoo oid.

En dat sluit weer aan op de veronderstelling dat jeuk een alarmsignaal is net als pijn. Je kan jezelf namelijk ook hoofdpijn aanpraten, of wat dacht je van fantoompijn? Zit ook allemaal tussen de oren Ja

Miska

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 20:49

Ja, daarom schreeuwt je lichaam om aandacht!

Frances

hee heb ik toch weer iets goed onthouden van de lessen Knipoog

Anoniem

Fantoompijn zit niet tussen de oren Knipoog

Fantoompijn wordt veroorzaakt door zenuwen die meestal omgeklapt zitten zeg maar Knipoog

Miska

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 20:50

Om innerlijke bewustwording die zich lichamelijk uit!

x_manon_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-08 20:50

Ik krijg meestal rode vlekken door stress, in mijn nek. Maar ik wist niet dat jeuk daar ook voor kon zorgen.

SONY

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 20:51

Ik heb eczeem en word helemaal gek van de jeuk ik loop de hele dag te krabben, mn armen,benen,knieholtes,hals en gezicht jeuken altijd, vooral s,avonds krab ik heel veel. M,n vriend word er altijd gek van maar ikzelf ook Tong uitsteken

SummerRemedy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 20:51

Fantoompijn hadden we laatst een college over, vond ik wel interessant Lachen
Het schijnt te ontstaan doordat elk lichaamsdeel een eigen hersengebied heeft en als dat lichaamsdeel verdwijnt gaat het gebied een soort van eigen leven leiden.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 20:52

Over de oorzaak van fantoompijn is dat het hersengebied dat oorspronkelijk correspondeerde met het geamputeerde lichaamsdeel nog actief is en chronisch of af en toe geactiveerd wordt. De hersenen interpreteren dit alsof het geamputeerde lichaamsdeel er nog is en pijn doet.

Miska

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 20:52

SONY schreef:
Ik heb eczeem en word helemaal gek van de jeuk ik loop de hele dag te krabben, mn armen,benen,knieholtes,hals en gezicht jeuken altijd, vooral s,avonds krab ik heel veel. M,n vriend word er altijd gek van maar ikzelf ook Tong uitsteken

Heb je al eens paardenmelk geprobeerd?
Je kunt het drinken als wel erop smeren, dat schijnt te helpen....

QueenE

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 21:00

Ik heb ook 24/7 jeuk. En kan mezelf dan echt krabben als een gek. Jeuk is erger dan pijn. Dat het door stress komt kan bij mij voor een deel wel kloppen.

Maar waarom je nou precies jeuk hebt weet ik eigenlijk niet Tong uitsteken

Miska

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 21:03

Om je bewust te maken van hetgeen wat er speelt denk ik.
Waarom heb je stress?
Wat kun je er aan doen?

Loose

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 23:15

Ik heb al sinds ik klein was heb ik eczeem. Echt vervelend, nu heb ik het heel erg op mijn handen. Ze zien er nu ook lelijk uit. Laatst had ik er ineens heel erge jeuk. Ik werd er echt helemaal wanhopig van, kon wel huilen. Ik vind jeuk echt vreselijk. Doe mij dan maar pijn hoor.
Maar ik denk dat het van je lichaam is als reactie op dat je moet oppassen ofzo. Dat je iets niet kan eten. Eigenlijk net zoiets als pijn, een soort waarschuwing.

Miska: Ik denk dat dat best wel klopt wat jij zegt, als je plotseling jeuk hebt is dat gewoon iets innerlijks.
Mijn eczeem komt trouwens niet van allergieën voor zover ik weet, en m'n broertje heeft het ook. Volgensmij dan erfelijke eczeem. Maar heeft dat niets met iets innerlijks te maken? Dat leek mij niet tenminste. Lachen

Miska

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 23:22

Ik denk dat eczeem idd een andere oorzaak heeft dan alleen maar stress.
Stress kan eczeem wel versterken denk ik.
Eczeem komt vaak voort uit een lichamelijke onbalans in de zin van voedsel allergie of organen die niet helemaal goed functioneren in verhouding tot die allergie of bepaalde lichaams oneigen stoffen en erfelijkheid speelt ook een grote rol daarin denk ik.
Dat is vaak moeilijker te herleiden dan gewone jeuk.

Daan1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 23:52

Inderdaad ligt het eraan waar het vandaan komt, cremes met paardenmelk verlichten inderdaad, deze helpen de huid ook te herstellen. Velen smeren/drinken paardenmelkprodukten die last hebben van exzeem, heel erg vaak helpt het maar nogmaals, wat is de oorzaak.

Het is een natuurlijk produkt, proberen kan geen kwaad.