Meer mensen met lage hartslag?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Re: Meer mensen met lage hartslag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 20:30

mijn hartslag is regelmatig ook redelijk laag maar schommelt meestal tussn 50-60 dus prima! Ik las allemaal mensen met koude handen en voeten maar ik heb het juist altijd warm.... En heb ook nog eens een lage bloeddruk (105 boven 60) dus dat is wel erg apart! Verward

Zwelgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 10:26

o0marije0o schreef:
Een lage hartslag is inderdaad helemaal niet erg, zolang je dan maar wel een vrij hoge bloeddruk heeft die het compenseert.

Even een dom niet realistisch rekensommetje
Als je hart 10 ml per keer pompt, en je hart slaat 90 keer in een minuut. Dan pompt je hart per minuut 900 ml rond.

Stel je hart klopt 50 keer per minuut. Dan moet je bloeddruk hoog zijn om het zelfde aantal ml bloed per minuut rond te kunnen pompen. Je hart pompt dan 18 ml per "slag" rond.

Ik heb een hele hoge hartslag, maar een hele lage bloeddruk.
Anderen hebben weer een lage hartslag maar een hoge bloeddruk. (dat betekend dat je een goede conditie hebt)

Het wordt pas gevaarlijk als je allebei laag of allebei hoog hebt.

Volgens mij klopt dat niet wat je zegt. Ik heb ook een lage bloeddruk bovendruk 90 en onderdruk 50. Mijn hartslag in rust is ook maar 55 slagen per minuut.
Ik heb de dokter een keer gevraagd of dit kwaad kan maar volgens haar is dat helemaal niet erg, juist gezond.

Joyckuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 11:12

Guinerve: Niet waar, 130 is volkomen normaal. Ik loop momenteel stage in het ziekenhuis en pas bij een bovendruk van boven de 180 gaan ze zich echt zorgen maken. En ook bij een onderdruk van boven de 100 is het problematisch. 130 als bovendruk? Lekker laten zo! Niks mis mee! En 140 is geen lichte hypertensie.

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 11:46

Mijn vader heeft dus een poosje op de IC gelegen en werd daar slapende gehouden. Ik ben toen ook erg geschrokken van zijn hartslag die was maar 40 namelijk. Maar dat komt dus als je slaapt, dan klopt hij waarschijnlijk dus ook niet zo hard. Ik wist toen nog niet dat dat kon. Hij heeft altijd een onderdruk van 100 ongeveer en een bovendruk van 140/150. Maar goed hij heeft ook net 2 levertransplantaties gehad en daardoor is zijn bloeddruk wat hoger en zijn hartslag is nu steeds rond de 100. Ook door de medicijnen, maar daar zijn ze heel blij mee omdat het bloed dan goed rondgepompt wordt en zorgt voor een sneller herstel van de vele wonden die hij nog heeft Knipoog
Hij mist onderandere ook 2 benen sinds die tijd en heeft een huidtransplantatie gehad en 2 grote wonden op de armen door grote bloedingen Knipoog Vandaar de wonden Knipoog

Wanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 13:31

Tussen de 60 en 80 is normaal. Als je iets onder de 60 zit of rond de 50 kan dat absoluut geen kwaad als je er verder geen klachten van hebt. Je hebt dan gewoon een sterk hart en een goede conditie. Onder de 40 slagen per minuut is te langzaam, maar soms kan het voorkomen als je 's nachts slaapt en dus geheel ontspannen bent, dit is wel uitzonderlijk en vaak is het een bijwerking van cardiologische medicatie (dan zie je het vaker) of het is een escape ritme en geen normaal sinusritme.
Bloeddruk van 120/80 wordt als normaal gezien. Daarbij is de onderdruk het belangrijkste. Een onderdruk van 100 is vrij fors. Een bovendruk van 140 is nog niet zo zorgwekkend, als het richting de 170 of 180 gaat met een onderdruk van rond de 100, dan wordt het toch eens tijd voor een bezoekje aan de huisarts Knipoog .

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 17:40

Mijn hartslag is ook niet bijster hoog, maar het ligt aan de situatie waarin je hem meet, rust of actief, en ook aan je conditie. Als je veel sport train je je spieren, waaronder je hart. Dan kan het hart krachtiger pompen en kan hij met minder slagen hetzelde bereiken.

Als je hartslag laag is en je hebt daarbij klachten dan is het een ander verhaal en wordt het tijd om een arts te raadplegen.

Op de afdeling lag laatst een patient waarvan de hartslag tot 28 p/m daalde, merkte hij niets van...

Veirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 17:41

Die van mij is opzich niet heel laag, maar hoog is anders.
Als ik mij beroerd voel ( en dat is helaas vaak ) dan is ie altijd wel meteen een stuk hoger.

Guinevere

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 18:35

Joyckuh schreef:
Guinerve: Niet waar, 130 is volkomen normaal. Ik loop momenteel stage in het ziekenhuis en pas bij een bovendruk van boven de 180 gaan ze zich echt zorgen maken. En ook bij een onderdruk van boven de 100 is het problematisch. 130 als bovendruk? Lekker laten zo! Niks mis mee! En 140 is geen lichte hypertensie.

Raar, ik werk als verpleegkundige en dit zijn onze richtlijnen (wij volgen de richtlijnen van de WHO). Nee, 130 hoef je niks aan te veranderen, maar je moet het wel in de gaten houden dat het niet geleidelijk erger wordt en 140 is wel degelijk lichte hypertensie. Ja

o0marije0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 20:26

@Zwelgje oke dat is apart! Wij hebben het zo uitgelegt gekregen tijdens onze "verpleegkunde lessen" .

Dus jouw hart pompt niet erg krachtig, dus er gaat niet veel bloed per pomp weg. En hij klopt/pompt niet vaak. Dus de bloedcirculatie in jouw lichaam is traag. Vreemd dat dit " juist gezond" genoemd wordt.. Clown

Citaat:
Van lage bloeddruk (hypotensie) is sprake als de bloeddruk zo laag is dat het lichaam niet in staat is normaal te functioneren. Meestal ligt de druk dan onder 90/60.

Jij zit hier met je onderdruk al onder. Ik ben geen expert maar ik zou aan jouw situatie geen kopje "juist gezond" willen plakken.

Citaat:
Sommige mensen reageren op bepaalde emoties met een lage bloeddruk en trage hartslag, dit wordt vasovagale collaps (flauwvallen) genoemd.

Wanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 20:52

Lage tensie (bloeddruk) is altijd goed, hoe lager hoe beter. Zo lang je niet omvalt, zeggen wij hier altijd, is er niks aan het handje.

Morris

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 20:58

Ik heb ook een vrij lage hartslag, soms 46, 48.

Maar dit komt doordat ik medicijnen slik tegen hoge bloeddruk.
Ik had een bloeddruk van 180/110, met een hartslag boven de honderd. Ik ben de medische molen doorgeweest.

Ik vind mijn hartslag laag, maar de huisarts zegt dat ik me geen zorgen moet maken. Alleen heb ik snel koude handen en voeten dat is lastig, en ik ben en snel moe.

Wanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 23:17

Morris schreef:
Ik heb ook een vrij lage hartslag, soms 46, 48.

Maar dit komt doordat ik medicijnen slik tegen hoge bloeddruk.
Ik had een bloeddruk van 180/110, met een hartslag boven de honderd. Ik ben de medische molen doorgeweest.

Ik vind mijn hartslag laag, maar de huisarts zegt dat ik me geen zorgen moet maken. Alleen heb ik snel koude handen en voeten dat is lastig, en ik ben en snel moe.

Slik je medicatie (betablokker)? Daar krijg je namelijk erg koude handen en voeten van en ben je ook altijd moe.

Guinevere

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 00:23

Citaat:
Een lage hartslag is inderdaad helemaal niet erg, zolang je dan maar wel een vrij hoge bloeddruk heeft die het compenseert.

Even een dom niet realistisch rekensommetje
Als je hart 10 ml per keer pompt, en je hart slaat 90 keer in een minuut. Dan pompt je hart per minuut 900 ml rond.

Stel je hart klopt 50 keer per minuut. Dan moet je bloeddruk hoog zijn om het zelfde aantal ml bloed per minuut rond te kunnen pompen. Je hart pompt dan 18 ml per "slag" rond.

Ik heb een hele hoge hartslag, maar een hele lage bloeddruk.
Anderen hebben weer een lage hartslag maar een hoge bloeddruk. (dat betekend dat je een goede conditie hebt)

Het wordt pas gevaarlijk als je allebei laag of allebei hoog hebt.

o0marije0o schreef:
@Zwelgje oke dat is apart! Wij hebben het zo uitgelegt gekregen tijdens onze "verpleegkunde lessen" .

Dus jouw hart pompt niet erg krachtig, dus er gaat niet veel bloed per pomp weg. En hij klopt/pompt niet vaak. Dus de bloedcirculatie in jouw lichaam is traag. Vreemd dat dit " juist gezond" genoemd wordt.. Clown

Wat voor een lessen krijg jij? Nors opkijken Dit klopt echt helemaal niet!!!

Simpel gezegd: de hoeveelheid bloed die je hart per minuut rondpompt hangt af van de hartslag en het slagvolume. Je hart is een spier en bij mensen in goede conditie is het hart in staat om per slag meer bloed te verwerken. Het bloed stroomt niet trager; het hart werkt effectiever.

Zwelgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 08:59

Mijn hart zou volgens de dokter juist heel goed met haar energie omgaan omdat ik zo'n goede conditie heb. Het werkt dus effectiever zoals Guinevere al zegt. Ook die lage bloeddruk zou niet erg zijn, soms is mijn onderdruk maar 45! Het enige wat ik daarvan ondervind is dat ik snel moe en duizelig ben en als mijn bloeddruk na een zware inspanning daalt dan ben ik wel eens misselijk. Maar dit heb ik allemaal nagevraagd bij de dokter omdat ik het eerst ook niet vertrouwde maar zolang ik niet om de 5 minuten flauw val hoef ik me nergens zorgen over te maken Knipoog

doriangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 09:07

Ik heb ook een lage hartslag, meestal zit ik ergens rond de 50. Toen ik ooit onder plaatselijke verdoving moest geopereerd worden, stond er een monitor naast me en daar was m'n hartslag constant 48.
Nu moet ik wel pilletjes nemen voor m'n bloeddruk die te laag is, als ik een inspanning lever gaat m'n bloeddruk niet omhoog en krijg ik dus echt flauwtes van!

Morris

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 09:38

Wanja ik gebruik, metroprolol in combinate met 12,5 plastablet (hydro.... nog wat). Het is combi-pil. (selokomb)

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 09:49

heb ook ergens tussen de 50 en 60
als ik zenuwachtig ben 60
al heel mijn leven , dus zo ereg zal het niet zijn Knipoog

soms slaat die 1 of 2 slagen over
klepje hapert een beetje
maar zolang ik mij niet druk maak kan ik daar heel erg oud mee worden Vork

anneve

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 09:54

Ik heb ook een lage hartslag, mede veroorzaakt door een AV blok: in rust slaat mijn hart ongeveer 1 op de 4 slagen een slag over. Gelukkig gaat het direct regelmatig bij inspanning, dus niks aan de hand. Alleen een fitnesstestje op zo'n fiets werkt bij mij niet fatsoenlijk, want na inspanning kom ik natuurlijk niet binnen een paar minuten terug op rustniveau.
Daarnaast heb ik ook soms een lage broeddruk, dat kan wel eens lastig zijn: flauwtes op onverwachte momenten.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 10:06

ja lage bloeddruk (tot als het net te laag is onderuit gaan) is niet handig in het dagelijkse leven
meestal komt die (bij mij dan) wel weer vlot tot aanvaardbaar niveau omhoog

1 x meegemaakt tijdens ok dat die 3 slagen oversloeg
toen raakte ze wel een beetje in paniek

Wanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 12:58

Morris schreef:
Wanja ik gebruik, metroprolol in combinate met 12,5 plastablet (hydro.... nog wat). Het is combi-pil. (selokomb)

Oke, dat verklaart dan je klachten van kouden handen en voeten en de vermoeidheid. Je slikt een Betablokker, heb het ook een tijdje gehad (ik kreeg bisoprolol). Ben blij dat ik er weer mee mocht stoppen, had ook veel last van de bijwerkingen en was niet vooruit te branden zo moe!