Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
o0marije0o schreef:Een lage hartslag is inderdaad helemaal niet erg, zolang je dan maar wel een vrij hoge bloeddruk heeft die het compenseert.
Even een dom niet realistisch rekensommetje
Als je hart 10 ml per keer pompt, en je hart slaat 90 keer in een minuut. Dan pompt je hart per minuut 900 ml rond.
Stel je hart klopt 50 keer per minuut. Dan moet je bloeddruk hoog zijn om het zelfde aantal ml bloed per minuut rond te kunnen pompen. Je hart pompt dan 18 ml per "slag" rond.
Ik heb een hele hoge hartslag, maar een hele lage bloeddruk.
Anderen hebben weer een lage hartslag maar een hoge bloeddruk. (dat betekend dat je een goede conditie hebt)
Het wordt pas gevaarlijk als je allebei laag of allebei hoog hebt.
Joyckuh schreef:Guinerve: Niet waar, 130 is volkomen normaal. Ik loop momenteel stage in het ziekenhuis en pas bij een bovendruk van boven de 180 gaan ze zich echt zorgen maken. En ook bij een onderdruk van boven de 100 is het problematisch. 130 als bovendruk? Lekker laten zo! Niks mis mee! En 140 is geen lichte hypertensie.
Citaat:Van lage bloeddruk (hypotensie) is sprake als de bloeddruk zo laag is dat het lichaam niet in staat is normaal te functioneren. Meestal ligt de druk dan onder 90/60.
Citaat:Sommige mensen reageren op bepaalde emoties met een lage bloeddruk en trage hartslag, dit wordt vasovagale collaps (flauwvallen) genoemd.
Morris schreef:Ik heb ook een vrij lage hartslag, soms 46, 48.
Maar dit komt doordat ik medicijnen slik tegen hoge bloeddruk.
Ik had een bloeddruk van 180/110, met een hartslag boven de honderd. Ik ben de medische molen doorgeweest.
Ik vind mijn hartslag laag, maar de huisarts zegt dat ik me geen zorgen moet maken. Alleen heb ik snel koude handen en voeten dat is lastig, en ik ben en snel moe.
Citaat:Een lage hartslag is inderdaad helemaal niet erg, zolang je dan maar wel een vrij hoge bloeddruk heeft die het compenseert.
Even een dom niet realistisch rekensommetje
Als je hart 10 ml per keer pompt, en je hart slaat 90 keer in een minuut. Dan pompt je hart per minuut 900 ml rond.
Stel je hart klopt 50 keer per minuut. Dan moet je bloeddruk hoog zijn om het zelfde aantal ml bloed per minuut rond te kunnen pompen. Je hart pompt dan 18 ml per "slag" rond.
Ik heb een hele hoge hartslag, maar een hele lage bloeddruk.
Anderen hebben weer een lage hartslag maar een hoge bloeddruk. (dat betekend dat je een goede conditie hebt)
Het wordt pas gevaarlijk als je allebei laag of allebei hoog hebt.
o0marije0o schreef:@Zwelgje oke dat is apart! Wij hebben het zo uitgelegt gekregen tijdens onze "verpleegkunde lessen" .
Dus jouw hart pompt niet erg krachtig, dus er gaat niet veel bloed per pomp weg. En hij klopt/pompt niet vaak. Dus de bloedcirculatie in jouw lichaam is traag. Vreemd dat dit " juist gezond" genoemd wordt..
Morris schreef:Wanja ik gebruik, metroprolol in combinate met 12,5 plastablet (hydro.... nog wat). Het is combi-pil. (selokomb)