Een afte, wat te doen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

0maris0

Re: Een afte, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 14:38

@ Breitling wat gebruik je er dan prc voor?!
Gewoon de shampoo?!

Ik heb nu van de huisarts citroenzuurglycerol gekregen, Het verdoofd wel..
Maar verga van de pijn als ik het erop smeer! (mischien komt het ook wel omdat ik een stuk of 8 aften heb.. Nagelbijten / Gniffelen )
Ik moet het ieder uur doen, (heb het sinds 12 uur vandaag)

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 14:41

kan allebei. De cleanser mengt wat makkelijker om te spoelen. (schoon te maken) De scalp smeer ik er puur op en haalt de brand eruit en zorgt ervoor dat het sneller geneest.

0maris0

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 14:43

Breitling schreef:
kan allebei. De cleanser mengt wat makkelijker om te spoelen. (schoon te maken) De scalp smeer ik er puur op en haalt de brand eruit en zorgt ervoor dat het sneller geneest.

Oke, en dan spoel je nog ff met water neem ik aan?
Hoevaak doe je dit?

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 14:57

je moet het wel eerst even goed zijn werk laten doen. Paar minuutjes en dan spoelen met water inderdaad. Heel vies is het ook niet eens omdat er mentol in zit. Daar smaakt het een beetje naar. Ik doe dat altijd een paar keer per dag dan ben ik er zo vanaf

0maris0

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 15:00

Breitling schreef:
je moet het wel eerst even goed zijn werk laten doen. Paar minuutjes en dan spoelen met water inderdaad. Heel vies is het ook niet eens omdat er mentol in zit. Daar smaakt het een beetje naar. Ik doe dat altijd een paar keer per dag dan ben ik er zo vanaf

Oke thnx!
En prikt het erg?!

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 15:01

Valt reuze mee. Het word goed schoon gemaakt en na een paar keer doet de aft zelf al een stuk minder zeer.

NessaX

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 19:20

ik heb ze nu ook. ik blijf dit topic volgen!

Monnie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 16:44

Met zout water spoelen
Of ik bijt ze kapot maar is niet goed

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 16:37

Ing schreef:
Ik ben ook aft-gevoelig, maar alle smeersels, vitaminen en dergelijke ten spijt - het is een uptopie dat ze versnelt zouden wegtrekken. Ik heb ook pyralvex gebruikt maar ik vind dit weinig helpen, hetzelfde als Corsodyl eigenlijk: imo helpen beiden alleen om de pijn te verzachten, aangezien het spoelen zon pijn doet dat de boel 'doodslaat'.

Mij is door de huisarts verteld dat aftes/ aften kleine binnenmondse uitingen van een 'koortslip' (hepatitus virus) zijn. Je blijft voorgoed drager: wanneer je niet helemaal lekker bent, zou dat zich onder anderen uiten in aftvorming. Voorkomen kan daarom alleen in dien mate dat je jouw weerstand zo hoog mogelijk houdt. Advies zou dan logischerwijs moeten zijn: gezond en gevarieerd eten, voldoende bewegen en buitenlucht etc.

Oja, een paar jaar gelden stond in het AD Diagnose dat aften ook genetisch worden overgedragen. Veel mensen zouden het virus van papa of mama meekrijgen - en inderdaad, mijn vader en zus zijn net zo aft-gevoelig als ik.

Ikzelf heb nu (24 jaar) veel minder aften dan vroeger - toen zat soms heel mijn mond en keel onder en tegenwoordig heb ik af en toe nog maar een kleintje. Misschien ben ik gezonder geworden? Knipoog

Minder? Ik had er vroeger nooit last van. In de loop der jaren juist meer last van gekregen. Momenteel ook weer ééntje. Maar bij mij altijd duidelijk het gevolg van lage weerstand. Heb ook griep gehad deze week en soort keelontsteking. Ook m'n tong zat/zit vol met blaasjes. En ik kon er de klok op gelijk zetten dat ik idd een afte zou krijgen.

Ik heb zelf ook het idee dat weinig helpt, alleen hooguit tijdelijk wat verlicht of verkoeld. Zodra ik ze voel, dan kan ik het niet laten met mijn nagel ze kapot/open te krabben. Heb het idee dat ze dan sneller weggaan of iig de druk eraf is. Maar dat zal wel slecht advies zijn. Knipoog

dubbie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 20:12

sorry maar wat is in godsnaam een afte? een soort spruw?
gr

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 15:27

dubbie schreef:
sorry maar wat is in godsnaam een afte? een soort spruw?
gr

Als je dat niet weet, mag je heeeeel blij wezen. Dan heb je dus nooit last ervan. Het is een soort koortslip, maar dan aan de binnenkant van je mond. Een soort kleine ontsteking. Wit plekje, wat rood eromheen is, en erg zeer doet.