Aantal vraagjes voor de rolstoel/krukken/ parkeerkaart gebru

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

smit_ilse

Re: Aantal vraagjes voor de rolstoel/krukken/ parkeerkaart gebru

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-08 14:44

Nee idd, moeten gewoon vooruit blijven kijken en doorgaan. Tuurlijk is het wel moeilijk en zijn er echt wel de nodige tranen voor gevallen maar dat helpt idd niet om door te gaan. Laatst riep iemand ook tegen me dat diegene het geweldig vondt dat ik toch nog overal heen ging en niet achter de geraniums ben gaan zitten. Ik ben ook een doener en dat zou echt niks voor me zijn!!

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 17:45

toch is het ook belangrijk om tranen, boosheid, en dat soort emoties soms wel toe te laten hoor!
is belangrijk voor je verwerkings proces.

smit_ilse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-08 19:05

die zijn ook aanwezig evengoed en uit ze ook maar meer met mijn vriend en bekende die dicht bij me staan. Sommige momenten stort je even in en de andere momenten heb je een lach op je gezicht!

vikki

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 12:37

Oke, net even aan mijn collega gevraagd... hij zou bij amputatie onder de knie zelf iig altijd voor een prothese kiezen, maar volgens hem is het nog wel een beetje persoonsgebonden of iemand goed met een prothese overweg kan. Hij doet er zelf alles (lopen, trap op, trap af... fietsen, rollerskaten), maar kent ook mensen die er niet mee overweg kunnen. Mijn topografische kennis is heel beroerd (kan jouw woonplaats even niet plaatsen op de kaart Nagelbijten / Gniffelen ) maar volgens hem zit er echt een ontzettend goede prothese"boer" in Velsingerbroek, ik weet niet of dat enigzins bij jou in de buurt is? Als je nog preciese vragen hebt, roep maar en ik speel ze wel door... Lachen

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 12:46

Over krukken: wat heel erg belangrijk is is dat ze de eerste keer gebruiken goed op jouw hoogte worden ingesteld, dat is afhankelijk van je lengte, maar ook van de lengte van je be(e)n(en). Verder moet je goed kijken dat ze comfortabel in je hand liggen, ook als je ze langer gebruikt. En wat ik zelf heel belangrijk vond is dat ze op het moment dat je je hand loslaat dat je kruk aan je arm blijft hangen. Anders is het iedere keer als je iets pakken wilt moeilijk doen.

Wat ik je ook aan kan raden, als je in huis op krukken gaat lopen, is om een soort vn klus-schort te kopen waar je dingen in kunt stoppen, en bekers die je af kunt sluiten. Het is echt zwaar frustrerend als je niets meer zelf kunt pakken omdat je 2 handen nodig hebt om te lopen.

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 13:00

smit_ilse schreef:
die zijn ook aanwezig evengoed en uit ze ook maar meer met mijn vriend en bekende die dicht bij me staan. Sommige momenten stort je even in en de andere momenten heb je een lach op je gezicht!

Dit herken ik wel hoor Ja Zo is mijn vader ook, komt naar de buitenwereld best sterk over en ook naar ons wel maar heeft ook hele zwakke momenten hoor Ja
Voor mijn vader telt maar 1 ding en dat is met twee protheses het revalidatiecentrum uitwandelen, hoe lang dat ook gaat duren. Het scheelt dan zelf ook heel wat als je positief ingesteld bent Ja Hij gaat nu zijn tweede week in en maakt echt veel vooruitgang. Ik zie daar ook mensen rondlopen die helemaal niet zo positief zijn en dus nog helemaal niet zo ver zijn.
Mijn vader is ook een doener, en serieus het helpt Ja

smit_ilse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-08 16:54

vikki schreef:
Oke, net even aan mijn collega gevraagd... hij zou bij amputatie onder de knie zelf iig altijd voor een prothese kiezen, maar volgens hem is het nog wel een beetje persoonsgebonden of iemand goed met een prothese overweg kan. Hij doet er zelf alles (lopen, trap op, trap af... fietsen, rollerskaten), maar kent ook mensen die er niet mee overweg kunnen. Mijn topografische kennis is heel beroerd (kan jouw woonplaats even niet plaatsen op de kaart Nagelbijten / Gniffelen ) maar volgens hem zit er echt een ontzettend goede prothese"boer" in Velsingerbroek, ik weet niet of dat enigzins bij jou in de buurt is? Als je nog preciese vragen hebt, roep maar en ik speel ze wel door... Lachen

Bedankt voor je berichtje. Ik woon zelf in de buurt van hoorn, waar velsingerbroek ligt weet ik alleen zo even niet.

smit_ilse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-08 16:55

Vjestagirl schreef:
Over krukken: wat heel erg belangrijk is is dat ze de eerste keer gebruiken goed op jouw hoogte worden ingesteld, dat is afhankelijk van je lengte, maar ook van de lengte van je be(e)n(en). Verder moet je goed kijken dat ze comfortabel in je hand liggen, ook als je ze langer gebruikt. En wat ik zelf heel belangrijk vond is dat ze op het moment dat je je hand loslaat dat je kruk aan je arm blijft hangen. Anders is het iedere keer als je iets pakken wilt moeilijk doen.

Wat ik je ook aan kan raden, als je in huis op krukken gaat lopen, is om een soort vn klus-schort te kopen waar je dingen in kunt stoppen, en bekers die je af kunt sluiten. Het is echt zwaar frustrerend als je niets meer zelf kunt pakken omdat je 2 handen nodig hebt om te lopen.

Dat is idd een hele goede tip van je!!! Was al een paar keer staan klooien met drinken en mn looprek/krukken. Bedankt!

smit_ilse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-08 16:58

SAKKIA schreef:
smit_ilse schreef:

Dit herken ik wel hoor Ja Zo is mijn vader ook, komt naar de buitenwereld best sterk over en ook naar ons wel maar heeft ook hele zwakke momenten hoor Ja
Voor mijn vader telt maar 1 ding en dat is met twee protheses het revalidatiecentrum uitwandelen, hoe lang dat ook gaat duren. Het scheelt dan zelf ook heel wat als je positief ingesteld bent Ja Hij gaat nu zijn tweede week in en maakt echt veel vooruitgang. Ik zie daar ook mensen rondlopen die helemaal niet zo positief zijn en dus nog helemaal niet zo ver zijn.
Mijn vader is ook een doener, en serieus het helpt Ja

Ja positief ben ik gelukkig zeker en dat helpt zeker wel. Wat lekker dat hij vooruitgang maakt al in korte tijd, super zeg!! Heb zelf een tijd in heliomare gezeten en daar zie je idd ook mensen bij wie het goed gaat en ook mensen die het eigenlijk weinig uitmaakt en ook bijna niet verder komen, of alleen maar lopen te mopperen tegen de begeleiders etc.

vikki

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 22:04

smit_ilse schreef:
vikki schreef:

Bedankt voor je berichtje. Ik woon zelf in de buurt van hoorn, waar velsingerbroek ligt weet ik alleen zo even niet.

Argh, ik weet niet waar ik was met mijn gedachten, maar dat moest natuurlijk Velserbroek zijn... Gestoord Dat ken je wellicht wel... Haha! Is in Noord Holland iig Lachen .

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 22:57

smit_ilse schreef:
Vjestagirl schreef:

Wat ik je ook aan kan raden, als je in huis op krukken gaat lopen, is om een soort van klus-schort te kopen waar je dingen in kunt stoppen, en bekers die je af kunt sluiten. Het is echt zwaar frustrerend als je niets meer zelf kunt pakken omdat je 2 handen nodig hebt om te lopen.

Dat is idd een hele goede tip van je!!! Was al een paar keer staan klooien met drinken en mn looprek/krukken. Bedankt!

Ik moest bijna 3 maanden op krukken lopen, en mijn broertje in dezelfde periode ook. Mijn vader zat net voor zijn werk in het buitenland, dus mijn moeder werd gek... gelukkig graag ik hele wijde broeken met grote zakken, dus ik ben van die tupperware bekers (met schroefdraad) gaan gebruiken. Werkt geweldig...

smit_ilse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-08 23:03

@vikki: Haha ja velserbroek ken ik wel en is redelijk dicht in de buurt. Had ook nog nooit van jouw plaats gehoord.

smit_ilse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-08 23:04

@vjestagirl: ja dat is idd ook een idee. Stom eigenlijk want je denkt er niet over na tot je bij de koelkast staat Lachen

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 23:15

Indeed... en dan denk ik 'chips, hoe ga ik dit bij de bank krijgen' We hebben gedacht over een radiografisch bestuurbaar autotje (en dit hebben we geprobeerd) maar die schokt te veel Tong uitsteken Haha!

smit_ilse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-08 23:36

Moet toch mn hond maar gaan heropvoeden!! hihi wordt alleen lastig want ze zal het zelf wel opdrinken of eten. Haha je hebt wel van die trekkers met aanhangers bestuurdbaar maar dan zit ik met probleem 2, heb te hoge drempels in mn huis!!!

Fiesta14

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 23:52

Ten eerste natuurlijk veel sterkte en idd respect voor je instelling!!!

Wat ik zelf veel gebruikt heb tijdens mn krukken periode:

- Halve liter flesjes (bv van Spa) om drinken te vervoeren en tupperwarebakjes voor eten
- wielrenhandschoentjes. Helpt imo goed tegen blaren, kramp en tegen zweethandjes Haha! . Elke keer als ik krukken nodig had was het zomer...
- grote hand/schoudertas voor binnenshuis en voor buiten soms een rugtas. Hierdoor kon ik toch nog aardig wat spullen meenemen en voelde ik me niet zo afhankelijk
- krukken die om je armen zitten. Heb dit al eerder in het topic voorbij zien, echt een aanrader! Ook een ergonomisch handvat kan veel schelen (ik vond het eerst onzin, maar na een dag met die ouderwetse, ben ik toch maar gezwicht)
- wanneer ik buiten liep, had ik meestal mijn telefoon in mijn jaszak en een headsetje om.
- zorg voor een goede schoen voor je andere been (en af en toe een voetenbadje oid, je goede been heeft het natuurlijk zwaarder)

Voor je (tijdelijke?) rolstoel:

- zorg dat je er lekker in zit, desnoods met een extra kussen. Via de gemeente mag je er meestal een aantal uitproberen, vaak krijg je er ook proff hulp bij
- voor deze periode kan een deken (al dan waterdicht) erg aangenaam zijn
- er zijn speciale paraplu standaards die je op de rolstoel kan monteren (ook lekker bij felle zon, al heb je daar voorlopig geen last van Clown ) Bij ons kon dit niet via de gemeente, wij hadden het op i-net besteld.
- er zijn ook standaards waarmee je je krukken op de rolstoel kan meenemen
- evt een hulpmotor voor een duwrolstoel (als je geen elek rolstoel krijgt) zelf rijden of iemand laten duwen gaat voor de korte stukken prima, maar voor langere stukken is het best zwaar.
- een fietsbel. Sommige mensen kijken letterlijk over je heen en in een drukke straat/winkelcentrum kan het nog wel eens handig zijn
- zo'n netje wat ook wel eens bij buggy's gebruikt wordt

Hoe doe je dat verder eigenlijk thuis? Wordt je huis ook aangepast? (beugels bij de wc/badkamer, evt verhoogd toilet, douchestoel ed)

Voor meer tips/trucs van lotgenoten kan je ook terecht bij http://www.intermobiel.com/viewpage.asp?pag_id=224

Als je meer vragen hebt hoor ik het graag. Met protheses heb ik geen ervaring maar wel met rolstoel/krukgebruik.

Nogmaals sterkte met je revalidatie.

smit_ilse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-08 18:14

@itsdaanje: Bedankt voor je nuttige tips. We zitten thuis nu even na te denken hoe we alles gaan doen met de aanpassingen. Ik heb namelijk een heel oud huis en toevallig moest er een deel tegels laatst naar beneden vallen en kwamen erachter dat er bijna niks tegenaan te zetten was. Tevens omdat dit een (tijdelijk, volgens eigenaar zou het 1 jaar zijn maar wordt dit jaar al het 4e jaar) huurhuis is gaan we is verder overleggen met de eigenaar wat zijn bedoelingen verder is van dit huis zodat we of dit kunnen kopen en aanpassen of naar wat anders kunnen kijken. Nu gaat het zo thuis, heb een douchekrukje staan, verder heb ik de mazzel dat alles al gelijkvloers was dus dat scheelt al een hele hoop.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 18:17

gelijkvloers is echt ideaal!
is het ook drempel loos?
en hoe is de ingang, trapje of redelijk vlak?
je kan bij de gemeente een oprijplaat aanvragen voor bij de voordeur.
ik hoop voor je dat de deuren ook breed genoeg zijn, omdat je het over een oud huis hebt?
even er vanuit gaande dat je in elk geval een tijdje in een rolstoel zit straks.

smit_ilse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-08 18:36

Ja heb erg brede deuren en zo breed dat je ze zo standaar niet kunt kopen volgens mij. Alleen is het niet drempel loos maar valt wel te maken.