Wat is de waarheid over melk(producten)?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

e_horse

Re: Wat is de waarheid over melk(producten)?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 17:01

Ik ben eens op gaan zoeken waar je nog meer calcium uit kunt halen. Het blijkt in heel veel soorten groenten te zitten. Ik vraag me af (ga op zoek op internet) hoeveel calcium we per dag nodig zouden hebben en hoeveel ik dan bijvoorbeeld met sojaproducten en groenten al binnen krijg.. ben benieuwd.

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 18:11

steeffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 21:10

Nou dan zou ik wel hele broze botjes moeten hebben, ik was vroeger allergisch voor melk. Heb toch nog nooit iets gebroken Clown

Het is ook eigenlijk een beetje raar, in de natuur is melk gewoon babyvoedsel en dat blijven wij ons hele leven drinken..

Je hoeft geen melk te drinken voor de calcium, zijn zelfs onderzoeken gedaan waaruit bleek dat melk juist calcium onttrekt uit je lichaam.. ik weet niet precies waar de waarheid ligt, maar je hebt melk iig niet nodig.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 21:40

Ik drink nooit melk Misselijk Moet er al van kotsen als ik het ruik. Volgens mij is het inmiddels psychisch geworden, want ik kan niet eens zo'n pak in mn handen houden Clown Ik maak zelf ook niks met melk, pannenkoeken ofzo. Als ergens melk doorheen zit eet ik het wel zolang ik het niet weet Tong uitsteken

Trouwens, in water zit ook veel calcium. Helemaal als je een beetje hard water hebt. Moet je niet die uit flesjes hebben, daar zit veel minder in.

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 08:13

In mijn Vittelflesje zat: 203,8 mg Calcium per liter Lachen

PoelieWoelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 08:23

Maar is het niet zo dat wij melk nodig hebben omdat we tegenwoordig allemaal middelen hebben om oud te worden? Botontkalking komt dacht ik vooral voor na je 40e, maar vroeger werd de mens maar hoogstens 30 ofzo..

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 08:39

Ik kan niet tegen melk en melkproducten (ook yoghurt en karnemelk), ga er van niezen en snotteren.
Maar ik moet wel eerlijk toegeven dat het me niet lukt om geen zuivel meer te gebruiken. Ik ben dol op yoghurt en kaas.

Melk zit volgens mij ook boordevol groeihormonen, om jonge dieren te laten groeien.

Kayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 14:06

Maanling schreef:
Elke heeft wel een beetje gelijk: van alle mensen met lactoseintolerantie zijn het meer gekleurde mensen dan blanke mensen.

Veel Aziatische mensen zijn lastoseintolerant, dat wil zeggen dat ze het enzym lactase missen en daardoor lactose (melksuiker) niet af kunnen breken en krijgen maag/darm klachten. Hoe dat met andere gekleurde mensen zit weet ik niet, wel is mijn vriend, die uit Zuid-Amerika komt, is in lichte mate lactose-intolerant.
Zure zuivelpruducten, zoals yoghurt en karnemelk, bevatten veel minder lactose en daarom worden deze producten veel beter verdragen door mensen die lastoseintolerant zijn. Ik probeer zelf redelijk wat kwark en yoghurt te eten omdat ik weinig vlees eet en anders te weinig eiwitten binnenkrijg, bovendien komt er in mijn familie veel botontkalking voor.

kler

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 14:20

Lenneke_ schreef:
Melk zit volgens mij ook boordevol groeihormonen, om jonge dieren te laten groeien.

Klopt, en daardoor schijnt het zo te zijn dat het kan leiden tot overmatige celgroei (kanker).

anneve

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 14:38

Lenneke_ schreef:
Ik kan niet tegen melk en melkproducten (ook yoghurt en karnemelk), ga er van niezen en snotteren.
Maar ik moet wel eerlijk toegeven dat het me niet lukt om geen zuivel meer te gebruiken. Ik ben dol op yoghurt en kaas.

Lenneke hoe verzin je het. Groeihormonen worden nooit, maar dan ook echt nooit gebruikt bij geen enkel voedselproducerend dier in Europa (wel in America trouwens, want daar mag het gewoon). Ook niet stiekum of illegaal. (En ik kan het weten, want ik zit in het vak.) Wil je nooit meer zo iets zeggen of zelfs denken.

Daarnaast heeft iedereen hierboven gelijk, zowel melk als melkproducten hebben we echt niet nodig na onze "zoogperiode": onze calciumhuishouding wordt juist "lui" doordat we zoveel melk en melkproducten gebruiken, en dat is dan weer niet zo gunstig voor b.v. osteoporose.
De meeste zoogdieren ontwikkelen na hun zoogperiode lactose allergie, net zoals de meeste mensen zouden doen als we ooit echt "gespeend" zouden kunnen worden.

Overigens is lactose allergie een van de meest voorkomende voedselallergieën bij mensen. Het enzym lactase, wat lactose afbreekt, wordt dan niet meer gevormd. In principe is dat normaal voor een volwassen zoogdier (zoals de mens); je hebt dat enzym niet meer nodig. Daarom moet je volwassen katten en honden nooit melk geven, ze kunnen niet anders dan het onveranderd uitpoepen.
Helaas stoppen wij overal melk in: in brood, koekjes, toetjes, gebak, alles waar kaas inzit, etc. Het is dus heel erg moeilijk geworden voor ons om "normaal" te eten. (met normaal bedoel ik hier dus, zoals de andere zoogdieren, zonder melk).

itsinmygenes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 14:46

Zo slecht zal het niet zijn.. ik moet altijd 3 glazen melk per dag Knipoog

marel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 14:48

Maanling schreef:
Elke heeft wel een beetje gelijk: van alle mensen met lactoseintolerantie zijn het meer gekleurde mensen dan blanke mensen.

Daarom blijven ze vaak ook zo klein! Kijk maar naar veel aziaten en zuid-amerikanen. Overigens heeft de laatste categorie het vaak in mindere maten, omdat veel zuid-amerikanen van origine import is uit Spanje.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 15:17

Uh. Dát lijkt me wel HEEL sterk. Dat aziaten klein zijn omdat ze vaker lactoseintolerantie hebben.
Als dat waar is zie ik dat graag 'bewezen'. Hoe kom je aan die wetenschap?

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 15:23

Ik vat het niet helemaal meer, de een zegt dat het slecht is, de ander niet.

Nu drink ik best 'veel' melk, voor mijn gevoel iig.
2/3 koppen per dag, na het eten.
Nog nooit een slecht bot gehad, zelfs niet gekneusd.
Ik dacht ook juist dat het goed voor je was..

Vanaf hoeveel melk wordt het dan eigenlijk slecht? Of echt al elk kopje?
En eerder lustte ik nooit melk, nu ineens wel. Ben ook onwijs veel gaan niesen, dat is echt niet normaal meer. En nu lees ik dan hier weer reacties, dat mensen zijn gaan niesen door de melk, kan het dan daar aan liggen?
Hooikoorts heb ik trouwens niet.

De aflevering van radar kan ik niet zien, heb geen geluid. Dus vergeef me als alle info daar staat. Nagelbijten / Gniffelen

anneve

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 15:32

Je komt er nu niet mee in de problemen, je hebt jezelf niet de kans gegeven om een lactose allergie te ontwikkelen doordat je steeds melk bent blijven gebruiken. Wel leer je je lichaam om lui te zijn met calcium (want er is altijd overvloed), later zou je daar last van kunnen krijgen in de vorm van osteoporose. Maar alleen als je er aanleg voor hebt. Dus maak je geen zorgen.

SummerRemedy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 15:37

Een docent had eens verteld dat het langer duurt om melk (en vlees) te verteren waardoor het voedsel langer in de darmen blijft en daardoor eventuele kankerverwekkende stoffen meer tijd hebben om in te werken..
Ik denk dat het niet verschrikkelijk slecht is, al die bespoten groentes e.d. eten we ook en daar ga je ook niet dood aan, je lichaam kan wel tegen een stootje.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 15:43

Hier iemand met lactose intolerantie. Ik kan absoluut geen melk en yoghurt verdragen. Ook chocolade,toetjes en dergelijke zijn een ramp. Ik moet zeggen dat ik het niet mis behalve dan de chocolade. Clown Maar de dokter zei me dat het niet gezond was om geen melkproductnen binnen te krijgen maar weet niet meer waarom.

anneve

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 16:00

Melk is een gemakkelijke bron voor calcium, het is moeilijker om genoeg calcium uit andere producten binnen te krijgen. Als je een lactose intolerantie hebt, zou je vanaf een paar jaar voor de menopauze moeten zorgen voor een alternatieve bron van calcium (pillen dus).

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 16:16

e_horse schreef:

Ik heb net de aflevering gezien en volgens hun. Zitten er wel degelijk groeihormonen in melk!
Dat is ook de reden dat je het als baby nodig heb om te groeien, en als je ouder word en dus volgroeid bent. Niet meer nodig hebt. Omdat je niet verder groeit meer, en het dan gevaarlijk gaat worden. En je er bv kanker en hart en vaat ziekten van kan gaan krijgen. Dit gaat over koemelk niet over moedermelk.

nou vraag ik mij af hoe het dan zit met paardenmelk?
Omdat ik vaak daarvan heb gehoord dat het helpt tegen allelei kwalen.
Wie weet daar iets over te vertellen Knipoog

anneve

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 16:21

Geen toegevoegd hormoon, maar gewoon van de koe zelf, lichaamseigen, idd, dat zit er wel wat in.
Het is wel belangrijk om het onderscheid te maken.
Bij paardenmelk zal dit hetzelfde zijn, net als bij borstvoeding, tenslotte wordt melk uit bloed gemaakt.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 16:21

Ojakkie, een waarheid als een koe Koe natuurlijk Clown , maar dat klinkt wel erg goor

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 16:22

Maar waarom is paardenmelk dan goed tegen allerlei kwalen? Niemand zegt dat over koemelk!

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 16:26

Uit bloed?? dat wist ik echt niet. Geen lekker idee lijkt mij!
Maar goed ik dronk vroeger best veel melk. Maar op een moment begon ik erg last te krijgen van veel slijm.
Ben daarna eigenlijk gestopt en drink het al jaren niet meer! Geen last meer gehad van slijm gelukkig!
Joghurt eet ik maar zelden.

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 16:33

Ik weet het allemaal niet hoor.
Ik ben dol op melkproducten.
Ik drink en eet ze ook veel (vla, yoghurt).
Ik ben nooit ziek...echt nooit... Maar of dat dan een bewijs is dat melk goed is...dat ook weer niet.
Ik word er wel eens moe van dat er iedere zoveel jaar weer iets verschijnt wat toch weer minder goed is dan eerst werd gezegd, of juist beter dan altijd werd gedacht....
Kortom...ik heb geen zin om me er hoe dan ook in te verdiepen...ik vind het gewoon lekker...en ik hou van lekker leven...dus...
Eerst was vlees ook onontbeerlijk op je menu...nu moet je weer minderen met vlees...komkommers schijnen kankerverwekkend te zijn, las ik laatst in de krant...zucht...

marel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 16:36

Maanling schreef:
Uh. Dát lijkt me wel HEEL sterk. Dat aziaten klein zijn omdat ze vaker lactoseintolerantie hebben.
Als dat waar is zie ik dat graag 'bewezen'. Hoe kom je aan die wetenschap?

Professor orthopedie van het LUMC Knipoog Volgens mij terug te lezen op de website.