zijn er ook mensen hier met astma

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

magda_90

Re: zijn er ook mensen hier met astma

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 20:36

Afgelopen september is het bij mij geconstateerd. Heb er voornamelijk last van als het erg stoffig of benauwd is, ook bij lichamelijke inspanningen lijkt het of ik een marathon gerend heb
Bij paardrijden heb ik er zelden last van, tja alleen wanneer het erg warm/benauwd is dan voel ik het behoorlijk.

Ilzjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 20:37

Ik heb ook astma. Had er eerst heel erg last van, maar begin er zo onderhand een beetje overheen te groeien.
Inderdaad als het ergens stoffig of benauwd is, of als het héél koud is heb ik er erg last van nog, maar voor de rest eigenlijk nooit meer. Ja als ik héél erg stress of me heel erg heb lopen inspannen. Of als ik een tijdje veel rook merk ik het erg. Clown
Maar het was eerst veel erger qua benauwdheid..

Maar het is inderdaad zo, als je bang bent dat het gebeurt, gebeurt het. Lachen Gewoon doen en ervoor gaan. Lachen

corina21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-08 00:06

Nibbit schreef:
Ik heb ook astma.
Ik zorg dat ik ALTIJD mn ventolin bij me heb, heb ik het een keer niet bij me dan krijg ik het al benauwd bij het idee.
Als ik het voel aankomen inhaleer ik voor het rijden een keer, en ik zorg dat ik tussendoor geregeld even ga stappen om weer even echt rustig te ademen, ook al heb ik het dan nog niet benauwd (En steeds even stappen is ook nog eens fijn voor het paard Lachen )
Ik rij inderdaad ook veel fijner in een buitenbak, rij alleen binnen als het echt niet anders kan

Tips voor ademhaling:
leg je hand onder op je buik en adem daar "naartoe"
Als je dit onder de knie hebt kun je het ook zonder die hand daar neer te leggen, en dus onder het paardrijden

ja\dat benauwde kan ik als ik mijn pompje ook niet bij me heb,
als ik les heb dan heb ik het pompje echt in mijn rijbroek.

Anouk94

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 13:11

Meld zich ..

Ik heb inspanningsastma maar gelukkig niet meer zo erg, heb er haast nooit meer last van. Wel krijg ik het ook benauwd als ik allergisch wordt. Ik heb ventolin, en flixotide maar deze gebruik ik niet meer zo vaak omdat ik er geen last meer van heb Lachen

pjotrg

Woonplaats: La Malachère (da's ergens in het oosten van Frankrijk)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 15:19

Ilzjuh schreef:
Of als ik een tijdje veel rook merk ik het erg. Clown

Sorry dat ik een beetje bot overkom, maar het is goed gemeend hoor......

Roken is op zich al niet zo heel erg slim voor je gezondheid, maar roken als je astma hebt is echt heel erg slecht (en dus, vind ik, erg dom!)

Ilzjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 15:21

pjotrg schreef:
Sorry dat ik een beetje bot overkom, maar het is goed gemeend hoor......

Roken is op zich al niet zo heel erg slim voor je gezondheid, maar roken als je astma hebt is echt heel erg slecht (en dus, vind ik, erg dom!)

Goh, dat wist ik nog niet. Vork Helaas is roken ook erg verslavend. Knipoog

Het kwam trouwens niet bot over ofzo hoor, maar ik snap zelf ook nog wel dat het niet slim is. Haha!

corina21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-08 19:29

ik rook gelukkig niet,
ben ik wel blij om.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 10:45

Sorry dat ik dit topic weer open, maar zijn er meer mensen die bricanyl en pulmicort inhaleren en sinds ze dat doen structureel zwaarder zijn geworden? Ik heb echt een boller gezicht en ben gewoon zwaarder dan ik ooit geweest ben, ondanks dat ik 2 keer in sportschool sport en bijna elke dag paardrijd.

ikbenfilou

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 12:24

bricanyl gebruik ik ook
ventolin,seretide en zo nodig pretnison
En ik maar denken dat ik de enige ben die voller wordt door medicijnen Verdrietig
pretnison is erom bekend maar de rest totaal niet

Nijnteee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 12:51

Ik heb ook astma,
Heb het al van af me 3e ofzo..
Ik heb het dan niet zo hele erg.
gebruik ventolin & die rooie ( ben de naam even kwijt Tong uitsteken )
Gebruik meestal in zomer bijna niks, alleen met dit benauwde weer soms. In de winter gebruik ik meer!

karinFTbing

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 21:14

Ik heb ook astma.
Lang niet zo erg meer als vroeger (als klein kind door een aanval ook een nacht in het ziekenhuis gelegen)
Nu heb ik nog wel makkelijk last van mijn luchtwegen, bronchitis en keelontsteking.
En hooikoorts heb ik ook.
Ik ga van ventolin trillen, dus die kan ik niet gebruiken als ik weinig lucht krijg, baal ik wel van, want soms is het wel fijn als je wat meer longinhoud hebt!
Ik gebruik wel flixotide, maar dat is een ontstekingsremmer voor bronchitis Knipoog
Ik moet nu elk half jaar een longfunctietest laten doen om te kijken hoe het gaat (ivm bronchitis en keelontstekingen)
Ik ga vooruit, maar ik ben ook echt wel bezig met mijn conditie, wat zeker wel verstandig is Knipoog

corina21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-08 21:56

trillen is normale bijwerking van de pompjes,
ik bener niet zwaarder door geworden.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 10:09

Ik gebruikte vroeger ook ventolin en met name toen ik zo'n rad gebruikte waar je dan gaatjes in een celletje met poeder prikte daar kreeg ik echt een onrustig gevoel van en en inderdaad voelde ik mijn hart dan ook. Ik merkte ook echt wanneer de dosering op was als het ware en kreeg het dan ineens benauwder. Terwijl ik voordat ik ging inhaleren dat soort momenten van benauwdheid helemaal niet kende, dus mijn lichaam en longen werden een beetje verslaafd en luier en afhankelijker ofzo. Dus toen heb ik om andere medicijnen gevraagd en uiteindelijk na longonderzoek bleek dat ik helemaal geen ventolin moest hebben maar bricanyl en pulmicort en sindsdien heb ik inderdaad meer longinhoud en practisch geen benauwdheid meer. Alleen ik baal wel van dat volle maans gezicht en dat ik waarschijnlijk vocht vast houdt of zo door de medicijnen. Zou daar graag wat tegen doen!

Helderder

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 12:13

fargo schreef:
Sorry dat ik dit topic weer open, maar zijn er meer mensen die bricanyl en pulmicort inhaleren en sinds ze dat doen structureel zwaarder zijn geworden? Ik heb echt een boller gezicht en ben gewoon zwaarder dan ik ooit geweest ben, ondanks dat ik 2 keer in sportschool sport en bijna elke dag paardrijd.

Ja mijn wangen zijn onder andere wat dikker geworden. Je houdt door die medicijnen meer vocht vast omdat er prednison in zit.

Trillen doe ik ook, wat volgens mijn KNO-arts komt omdat je medicijnen voor je longen altijd slecht zijn voor je hart. Ik wil wel van dat getril af en probeer dus nu verschillende medicijnen. Maargoed, eerst moeten mijn amandelen eruit, en dan gaan ze zich weer storten op m'n longen. Op het moment is het nogal een choas wat betreft mijn astma/medicatie.

pjotrg

Woonplaats: La Malachère (da's ergens in het oosten van Frankrijk)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 14:16

Bricanyl en Ventolin bevatten een andere stof maar hebben dezelfde luchtwegverwijdende werking. Pulmicort is de ontstekingsremmer. In geen van beide zit overigens prednison. Prednison heeft inderdaad als nadelige bijwerking dat je vocht vasthoudt

Niien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 14:50

Ik heb ook astma. Vroeger had ik het heel erg, super veel astma-aanvallen en moest steeds naar het ziekenhuis. Ik ben er nu grotendeels over heengegroeit maar heb nog wel ventolin wat ik moet gebruiken. Verder heb ik bijna nooit last van me astma alleen met heel intensief sporten krijg ik nog wel eens last van me longen en krijg ik het wel eens benauwd.

karinFTbing

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 17:19

sammy1 schreef:

Maar ik geloof niet dat dat trillen zo goed is Knipoog
En het voelt ook echt gewoon niet goed, ik heb het idee dan dat ik elk moment in elkaar kan zakken Knipoog

Helderder

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 18:16

karinFTbing schreef:
sammy1 schreef:

Maar ik geloof niet dat dat trillen zo goed is Knipoog
En het voelt ook echt gewoon niet goed, ik heb het idee dan dat ik elk moment in elkaar kan zakken Knipoog

Klopt, KNO arts stond er ook op dat ik terug ging naar de longarts, omdat het slecht is voor je hart.

Er zit toch juist wel prednison in Pulmicort? Hmm, ben wel benieuwd waar ik dat gelezen heb..

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 19:11

Ik mag van de longarts net zoveel dosissen symbicort nemen totdat ik ga trillen Nagelbijten / Gniffelen
Trillen is bij mij een teken van overdosis.

Ik kan pas over 4 maand terecht bij de allergoloog! hoe absurd! ik heb een jaar studie gemist door die verrekte ziektes waarvan de oorzaak allergie was Boos! Nu kan ik alsnog niet naar buiten omdat ik dan een aanslag pleeg op mijn gezondheid Verward

Helderder

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 19:15

Oh dat is wat ik heb, Symbicort, excuses. Pulmicort heeft iemand anders hier thuis. Symbicort bevat wel prednison toch?

Jeetje wat raar Welscobfan! Scheve mond Waarom kun je dan pas terecht? Is er eerder geen ruimte voor je?
Ik wordt ook knetter van die wachttijden bij het ziekenhuis moet ik zeggen hoor, tegen de tijd dat je aan de beurt ben heb je áltijd het minste last. Scheve mond

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 19:18

er zijn volgens een website in de 3 noordelijke provincies maar 3 allergologen aangesloten bij die bond van allergologen... alle drie zitten ze in het umcg (verklaard wel de wachtlijst Nagelbijten / Gniffelen). Maar ik wil vragen of ik voorrang kan krijgen om herhaling van vorig jaar te voorkomen... wil in september wel weer studeren en dat gaat dus niet zo.
De longarts zie ik gelukkig deze maand nog, dus hoop dat hij wat kan betekenen! Lachen (al is het niet een hele toffe man helaas ).

Symbicort bevat inderdaad prednisolon, zei de longarts tegen mij tenminste Tong uitsteken

Helderder

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 19:21

Rot is dat zeg.. Je astma is dus echt een reactie op bepaalde stoffen?
Mijn longarts gaat wel, KNO-arts is echt een schat. Lachen

Oh bevat het prednisolon, dat is anders dan prednison volgens mij. Maargoed, het is dus wel zo.. Hmpf. Nagelbijten / Gniffelen

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 19:25

nee, prednisolon en prednison is hetzelfde hoor Lachen

Mijn kno arts is ook geweldig (een vrouw die zwanger is, dus sowieso gevoelig Tong uitsteken), maar die longarts is een botte hendrik Clown
Zegt hij: je moet goed opletten wanneer je extra last krijgt van je astma. Dus ik vertel dat op de volgende afspraak, zegt ie: je let teveel op je astma Clown
Vraagt het dan ook niet man! Boos!
Halverwege mijn verhaal: ja.. ik heb het druk en ik loop al uit dusse ben je klaar? ]
Dus ben ik maar langer blijven zitten, ik laat mij toch niet zomaar wegsturen omdat hij dat wil Verward

Ik heb inderdaad allergische astma, maar wel constant aanwezig vanaf mijn 4de. Al is het nu pas echt duidelijk dat het probleem ligt bij de allergieen die niet onder controle zijn ipv de astma niet onder controle (al is dat wel een gevolg natuurlijk)

Helderder

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 19:32

Volgens mij kun je sowieso beter vrouwen hebben als arts/dokter. Die vragen ook nog eens hoe je je erbij voelt, bij bepaalde medicatie etcetera, in plaats van alleen naar je ziektebeeld te kijken. Natuurlijk heb je ook de mindere, en aardige mannelijke artsen, maar toch. Nadeel is wel bij mijn KNO-arts dat ze zo de tijd neemt dat het standaart een uur uitloopt. Gelukkig hebben ze een stapel tijdschriften van Bit in de wachtkamer liggen. *LOL*
Jouw longarts is wel héél bot zeg. Bah, dat is echt onbeschoft..
En waarvoor je allergisch bent is niet duidelijk? Of voor bijna alles?

corina21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-08 20:50

ik moet ook 18 juni na longarts ze willen me nu omdat ik zwanger ben van de medicijnen proberen af te helpen,
maar ik heb nu nog meer last van de astma dan wat ik ooit gehad hem,
dat komt omdat ik bij aan het komen ben,ik ben tot nu toe 1 kilo bijgekomen,maar dat merk ik wel aan mijn lucht.