hoog sensitief (HSP)

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Marigold

Re: hoog sensitief (HSP)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-08 13:39

Red-savage, ik weet niet.
ik had er nog nooit van gehoord, tot nu.
en dacht bijna dat ik misschien wel licht autistisch zou kunnen zijn ofzo.
maar deze vrouw noemde HSP dus, ze heeft het zelf, en herkent erg veel daarvan in mij.
ik heb bijvoorbeeld dat ik ineens echt overprikkeld raak als er geluid, drukte en weet-ik-wat is,
en dan ben ik ineens vluchterig zegmaar, komt voor de ander denk ik best raar over.
ik zonder me snel af,
voel sferen enzo aan, en weet dan niet hoe ik daarmee om moet gaan (kan er letterlijk hartkloppingen van krijgen etc en het beïnvloed me echt)
ik kan ook niet tegen mensen heel dichtbij (cafe ofzo, ren ik zo weer uit Clown )
kan nogal snel verzanden in afwezigheid (dromen) en krijg dan de helft niet mee van wat er om me heen gebeurd, (afsluiten) terwijl alles wat ik de hele tijd hoor enzo me wel erg beïnvloed, en dan ineens is het genoeg, teveel, kan ik er niet meer tegen, moet ik ervan weg.
ik kom ontzettend tot rust bij paarden, of geitjes etc,
ben graag buiten, in alle rust.

als ik super veel moet blokkeer ik gewoon en komt er niks van terecht.
onder druk werken lukt me niet,
nouja zo kan ik nog wel eventjes doorgaan Clown

soms voel ik me zo 'anders' bijna contactgestoord ofzo, terwijl dat lang niet altijd zo is.
dus ik ben wel erg benieuwd nu naar HSP, ik bedoel, misschien vallen er dan wel dingen op hun plek, ik hoop het.

Red_Savage

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 13:40

RedPassion schreef:
Jalenka_Kiya schreef:
Harde muziek etc kan ik alleen verdragen als het mijn eigen gekozen muziek is Haha! Dat is helemaal lastig uit te leggen Knipoog

Haha, hier hetzelfde Lachen
In muziek die ik zelf kies ga ik dan ook helemaal op, en dan kan ik het ook best hard draaien. Maar als een ander het doet kan ik er helemaal niet tegen en wordt ik heel onrustig en prikkelbaar.

Ik ook! Muziek is mijn obsessie.Ik voel het heeelemaal van binnen.

No_worries

Woonplaats: Wren's Nest Road, Down Under (Yeah right, in my dreams...)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 13:40

Ik 'heb' het ook. Heb het boek van Elaine Aron ook, als iemand het misschien wil lenen pb je maar even. Er staat o.a. een verhaaltje in van een vrouw die als kind de 'drukte' ontvluchtte door in een boom te klimmen en daar een boekje te lezen, wel, dat deed ik als kind ook, alleen niet in een boom maar aan de bosrand, kijkend naar de koeien. Kan erg slecht tegen harde geluiden, vooral plotselinge geluiden 'snijden' door m'n hele lijf heen. Ook het onmiddellijk aanvoelen van de sfeer in iemand anders' huis, komt me zeer bekend voor! Ook wat Red Savage hierboven schrijft, snel geïrriteerd (bijna angstig) raken als iemand tegen je aan 'botst'.

Door een auto-ongeluk is ook nog het 'input-filter' in mijn hoofd minder gaan werken, ik krijg dus vrijwel alle geluiden en lichtschitteringen etc binnen, waar dat bij een ander keurig gefilterd wordt nog voordat je het überhaupt merkt. Is niet handig als je ook nog eens hoog sensitief bent Lachen Maar ik heb ermee leren leven, en het heeft ook voordelen: hoog sensitieve mensen kunnen vaak heel goed met dieren overweg, juist doordat zij heel kleine signalen snel oppikken.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-08 13:42

Red_Savage schreef:
Wat ik in één van de reacties las:
Heeft het er ook mee te maken dat je er ábsoluut niet tegen kan als iemand tegen je aanloopt? Op school heb ik ook nog veel last van. Of als mensen zegmaar langs me stoten, of langs mijn rugzak strijken,

ja daar kan ik dus ook echt NIET tegen!

Red_Savage

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 13:42

Marigold schreef:
Red-savage, ik weet niet.
ik had er nog nooit van gehoord, tot nu.
en dacht bijna dat ik misschien wel licht autistisch zou kunnen zijn ofzo.
maar deze vrouw noemde HSP dus, ze heeft het zelf, en herkent erg veel daarvan in mij.
ik heb bijvoorbeeld dat ik ineens echt overprikkeld raak als er geluid, drukte en weet-ik-wat is,
en dan ben ik ineens vluchterig zegmaar, komt voor de ander denk ik best raar over.
ik zonder me snel af,
voel sferen enzo aan, en weet dan niet hoe ik daarmee om moet gaan (kan er letterlijk hartkloppingen van krijgen etc en het beïnvloed me echt)
ik kan ook niet tegen mensen heel dichtbij (cafe ofzo, ren ik zo weer uit Clown )
kan nogal snel verzanden in afwezigheid (dromen) en krijg dan de helft niet mee van wat er om me heen gebeurd, (afsluiten) terwijl alles wat ik de hele tijd hoor enzo me wel erg beïnvloed, en dan ineens is het genoeg, teveel, kan ik er niet meer tegen, moet ik ervan weg.
ik kom ontzettend tot rust bij paarden, of geitjes etc,
ben graag buiten, in alle rust.

als ik super veel moet blokkeer ik gewoon en komt er niks van terecht.
onder druk werken lukt me niet,
nouja zo kan ik nog wel eventjes doorgaan Clown

soms voel ik me zo 'anders' bijna contactgestoord ofzo, terwijl dat lang niet altijd zo is.
dus ik ben wel erg benieuwd nu naar HSP, ik bedoel, misschien vallen er dan wel dingen op hun plek, ik hoop het.

Met sferen heb ik het niet zo. Ik heb wel dat ik dus met geluiden héél gevoelig ben.
En met geuren ook echt héél gevoelig. Ik ga ook snel over mijn nek van bepaalde geuren. En van harde geluiden kan ik paniek van binnen voelen.
Verder ben ik trouwens ook erg verlegen. Maar zodra je me kent, het tegenovergestelde *LOL*

Nu wil ik toch wel weten hoe je er achter kunt komen of je HSP bent..

JKiya

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 13:43

Ik kan ook erg beinvloed raken door sferen en stemmingen van andere personen. Soms is dat moeilijk om mee om te gaan. Ook trek ik me opmerkingen vaak erg persoonlijk aan terwijl die niet altijd vervelend bedoelt zijn. Toch kan ik daar dagen mee rond lopen. Mede hierdoor en doordat de sfeer voor mij op mijn laatste stal niet zo fijn was ben ik met Kiya verhuist. Ik ben zo blij dat ik het gedaa heb want het heeft me veel meer rust gegeven.

Red_Savage

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 13:47

Ik heb het ook met stemmigen van anderen. Als een vriendin chagrijnig is, dan wordt ik het dubbel zo erg. Nagelbijten / Gniffelen
Is een vriendin boos, dan doe ik er alles aan om het weer goed te laten komen, En geef ik mezelf áltijd de schuld. Ik ben echt verschrikkelijk onderdanig wat dat betreft.

Waaraan kun je herkennen of je HSP bent? Of moet je dat laten testen?
Het zou bij mij iig wel een boel verklaren.

JKiya

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 13:51

Ik heb zo een soortgelijke test gedaan en er twee boeken over gelezen. Ik herkende me daar zo in dat ik mezelf een HSPer vind en ik heb het er met meerdere mensen over gehad en die typeren mij ook als HSP.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 13:55

orri schreef:
Hier nog eentje Tong uitsteken empatisch zijn heeft zijn voordelen. Ik heb nooit anders geweten dan dat het iets normaals is, pas op latere leeftijd kwam ik erachter dat er mensen zijn die het niet hebben.

Eensch! Ik kan er weleens last van hebben (Bv. laat mij niet los bij de Bijenkorf als het een beetje druk is, alsjeblieft! Ik word gek!)
Maar meestal vind ik het vooral erg praktisch om geen moeite te hebben om met vanalles rekening te houden.
Ik denk wel dat je verschillende 'vormen' van HSP hebt, waarvan de ene moeilijker is om mee om te gaan dan de andere...

Red_Savage

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 13:58

Ik ben zeker wel nieuwsgierig. Maar ik kan echt niet even bepalen via een test of ik HSP ben.
Kun je dit ergens laten testen of iets?

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 13:59

Ik denk bij een psycholoog ofzo?

Edit: die test was bij mij wel heel duidelijk. Maar dat geldt natuurlijk niet altijd! Die dingen die jij noemt, van dat je het niet kunt hebben dat er iemand tegen je aan loopt ofzo, dat herken ik heel erg (maar ikd acht dat ik gewoon niet aardig was Nagelbijten / Gniffelen ) Of als er iemand chagrijnig is in mijn directe omgeving, dan word ik dat ook - en ik denk ook altijd dat ik degene ben die voor dat chagrijn heeft gezorgd...
Laatst bijgewerkt door Blue_Eyes op 20-02-08 14:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Roane

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 14:00

In een overvolle bus staan, rug aan rug, schouder aan schouder, en dan helemaal in jezelf kruipen en hopen dat het zo snel mogelijk overgaat omdat je gek word van alle 'gevoelens' van andere mensen.

Klinkt dat bekend?

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 14:01

Roane schreef:
In een overvolle bus staan, rug aan rug, schouder aan schouder, en dan helemaal in jezelf kruipen en hopen dat het zo snel mogelijk overgaat omdat je gek word van alle 'gevoelens' van andere mensen.

Klinkt dat bekend?

Jup!

Red_Savage

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 14:02

Blue_Eyes schreef:
Ik denk bij een psycholoog ofzo?

Edit: die test was bij mij wel heel duidelijk. Maar dat geldt natuurlijk niet altijd! Die dingen die jij noemt, van dat je het niet kunt hebben dat er iemand tegen je aan loopt ofzo, dat herken ik heel erg (maar ikd acht dat ik gewoon niet aardig was Nagelbijten / Gniffelen ) Of als er iemand chagrijnig is in mijn directe omgeving, dan word ik dat ook - en ik denk ook altijd dat ik degene ben die voor dat chagrijn heeft gezorgd...

Zozo. Nu word ik toch wel steeds nieuwsgieriger, ik herken toch wel héél veel dingen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 14:06

Een psychologe stelde de 'diagnose' bij mij, maar ik denk dat de test die in dit topic in een link is gegeven wel aardig accuraat is. En boeken en artikelen op internet over HSP lezen kan veel verheldering geven Lachen

Red_Savage

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 14:10

Nou wie weet.
Het is trouwens niet zo dat ik álles in de test 'ja' had. Had er 15.
Zo ver ik weet is er niemand in mijn omgeving die HSP is. Dat zou natuurlijk ook handig zijn.

Belsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 14:14

Ik heb een vraagje voor jullie. Ik heb een hypergevoelig zenuwstelsel, zenuwbanen en spieren zijn getesten die dingen vuren, trekken samen met een veel te lage drempel. Ik heb echter ook het "probleem" met mensen, geluiden, emoties e.d.
Is dat dan ook HSP of ....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 14:15

Red_ Savage: Ik heb ook niet op alles 'ja'. En ik denk ook dat de 'syptomen' bij iedereen verschillend zijn, zo is de een vooral gevoelig voor bv. harde geluiden en stemmingen en de ander voor veel drukte en stemintonaties. Zijn maar voorbeeldjes Lachen Je zou in elk geval enkele kenmerken kunnen hebben, als ik zo lees wat je schrijft en herkent.

SorayaDL

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 14:15

Een paar jaar terug ben ik erachter gekomen. En dat was toch wel fijn, aangezien je toch niet "vreemd" bent. Als er een benaming voor is, hebben meer mensen dit dus Haha! Knipoog . Toen ik klein was, had ik er eigenlijk heel erg last van. Zeker ook doordat er veel is gebeurd in mijn jeugd en als je dan ook nog eens zo gevoelig bent...niet leuk. Ik heb het nog steeds erg, via verschillende testen scoor ik ook heel hoog (9 van de 10 of 19 van de 20). Maar mijn leven is rustiger en ik ben zelfbewuster geworden waardoor ik er wat beter mee om kan gaan. Maar de combinatie HSP en tegenwoordig ook een temperamentje over zaken die mij na liggen is soms niet fijn voor mijn vriend Bloos . Hij moet alles maar aanhoren waar ik me druk om maak in de wereld en er mee omgaan als ik me weer eens minder lekker voel door al die gevoelens Bloos .
Laatst bijgewerkt door SorayaDL op 20-02-08 14:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 14:16

Red_Savage schreef:
Nou wie weet.
Het is trouwens niet zo dat ik álles in de test 'ja' had. Had er 15.
Zo ver ik weet is er niemand in mijn omgeving die HSP is. Dat zou natuurlijk ook handig zijn.

Ik had er ook zoiets, 15 of 16, pagina bleef maar verspringen Knipoog Zoals gezegd - volgens mij reageert iedereen anders op zoiets. Er zijn wel dingen die aardig gelijk lopen...

Edit: test effe opnieuw ingevuld - 17 dus Knipoog
Laatst bijgewerkt door Blue_Eyes op 20-02-08 14:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Red_Savage

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 14:17

RedPassion schreef:
Red_ Savage: Ik heb ook niet op alles 'ja'. En ik denk ook dat de 'syptomen' bij iedereen verschillend zijn, zo is de een vooral gevoelig voor bv. harde geluiden en stemmingen en de ander voor veel drukte en stemintonaties. Zijn maar voorbeeldjes Lachen Je zou in elk geval enkele kenmerken kunnen hebben, als ik zo lees wat je schrijft en herkent.

Nou wie weet.
Ik ga dan maar eens in mijn omgeving navragen. Lachen

bowena_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 14:17

Meld zich.. ADHD-er en HSP-er in kwadraat Clown

Ik ben geluid en licht gevoelig, voel mensen feiloos aan (zowel positief als negatief, als iemand happy is ben ik dat ook maar is iemand down ben ik nog down-er) en ben heel sterk sfeer gevoelig.
Heb veel behoefte aan gezichtsuidrukking en lichaamstaal bij andere mensen. Drukte kan ik absoluut niet hebben, mij met de stad in is bijvoorbeeld ECHT niet gezellig Tong uitsteken. Ook kan ik volledig in paniek raken als ik overprikkeld word of ruk ik ding uit hun verband en kan ik het niet meer gescheiden houden.
Zo kan ik bijvoorbeeld niet tegen plotselingen beslissingen terwijl ikzelf enorm impulsief ben... lastige combinatie..

De ene keer kan ik perfect mee omgaan en kan ik er zeker veel voordelen uit gaan maar zo kan ik het het volgende moment compleet vervloeken en het liefst ergens weg kruipen om er maar niet mee geconfronteerd te worden.

Ga me ook dat boek eens halen, had er nog niet van gehoord!! Ja

Karin_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 14:59

Ik heb erg veel ja's en 5 keer nee.
Met een psycholoog paar jaar geleden ook over gehad.
Is dit een vrij relevante "test"?
denk niet dat je hier meteen de diagnose uit mag halen, maar wie weet...

orri

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 16:06

Je kunt door middel van oefeningen leren om bij jezelf te blijven, op die manier kun je jezelf afschermen van prikkels/andermans emoties. Ik heb een aantal relaties gehad puur omdat andermans verliefde gevoel een beetje een high kan geven, alleen zit je daarvan net als het eten van chocola op een gegeven moment vol terwijl de ander dat dus niet zo zal ervaren. Als mijn leidinggevende een rotbui heeft zal ik hem trachten te ontlopen, dit heb ik mezelf af moeten leren. Als ik nu merk dat mijn leidinggevende een rotbui heeft dan ben ik vrolijk aan het werk en probeer ik dat los te laten. Rijen kan ik niet tegen, vooral bij de kassa waar mensen gefrustreerd raken, terwijl op een evenement waar iedereen veel plezier heeft dat ook een buzz kan geven. Ik irriteer me heel snel aan geluiden en ben gevoelig voor luchtjes. Ik kan bij mensen ook de organen/chakra's voelen wat inhoudt dat mensen met een slechte lever een heel naar gevoel geven. Ik zet dan een stap achteruit, ik stap er dan visueel uit zijn/haar cirkel, want je kunt het niet maken om bij een klant weg te lopen. Van agressieve gevoelens lopen de rillingen over mijn rug, als er iets staat te gebeuren voel ik dat aan mijn maagstreek. Doordat ik mezelf nu toesta om ongenoegen en boosheid te uitten heb ik veel minder migraine, toen ik zwijgend mijn gevoelens weg stopte tijdens de scheiding had ik 3x zo vaak migraine. Ik ben ook Reiki therapeut, ik pik pijn op en heb geleerd deze af te laten glijden. Het is belangrijk dat jezelf kunt centreren en jezelf kunt afschermen voor alle invloeden.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 16:11

Ik meld me hierbij ook. Zowel HSP als paranormaal begaafd (heldervoelend en helderziend). En dat is niet altijd even makkelijk geweest. Knipoog
Net als orri al aangeeft kun je jezelf leren af te sluiten. Hier gaat wel een paar weken overheen voor dat goed gaat. Maar je hebt er je leven lang plezier van. Ikzelf had er altijd ook vreselijk veel last van. Maar sinds ik weet wat de oorzaak is en hoe ik me af kan sluiten gaat het veel beter. Natuurlijk de ene dag beter dan de andere. Momenteel voel ik me niet goed, heb veel verdriet. En daardoor ben ik ook weer gevoeliger voor andere dingen. Afsluiten gaat dan ook heel lastig.
HSP komt steeds vaker voor en steeds meer mensen hebben er kenmerken van. Daardoor zie je onnodig woede en frustratie, maar ook weer meer begrip. 2 uitersten eigenlijk en de middenweg wordt steeds kleiner.
Tests zoals deze geloof ik niet zo in. Die kun je te makkelijk manipuleren. Veel wijzer is om naar een therapeut te gaan. Zelf ben ik een aantal keer naar een parapsycholoog geweest die me oefeningen heeft gegeven, zoals het afsluiten.