Wie zijn kind heeft er ook ADHD?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Jokonootje

Re: Wie zijn kind heeft er ook ADHD?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 10:33

ik zeg trouwens echte ADHD'ers omdat ik merk dat veel kinderen ook het stempeltje ADHD gewoon krijgen omdat ze druk zijn. Jou zoontje is gediagnosticeerd dus valt hij onder de "echte ADHD'ers"

Marei

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 10:58

Ik heb 2 kinderen van nu 8 en 7 met allebei ADHD.
Vroeger hadden we een heel onregelmatig leven,veel mensen die op bezoek kwamen,vooral rond etenstijd en in de weekenden,er kwam geen eind aan en het was altijd drama!
Nu is dat allemaal verandert en ze zijn met de jaren wat rustiger geworden.

Ze krijgen wel allebei sinds een een klein jaar medicatie(wat we eerst ook niet wilden).Dit werkt heel goed bij de jongste op school.Hij kan zich beter concentreren en hij wordt meer in de groep opgenomen.Hij speelt nu ook bij ander vriendjes thuis en hij haalt hele goede resultaten op school.
Bij de oudste ben ik er nog niet over uit.
De medicatie werkt wel wat maar niet afdoende.De dokter had hun gewogen en gemeten en aan de hand daarvan wordt de hoeveelheid medicatie bepaalt.
Ik heb zelf na een poosje aankijken die medicatie gehalveerd want de oudste had teveel last van bijwerkingen en zat helemaal niet lekker in haar vel.
Na een gesprek met de arts is de halvering v/d medicatie aangehouden en het gaat wel beter met haar.Alleen de resultaten op school en spelen met anderen is nog steeds niet zoals het zijn moet.
Ze zit nu ook in een grote groep en dat is ook erg afleidend en provocerend allemaal.
Binnenkort heb ik een nieuwe afspraak met de arts en dan zal ik vragen of evt.een ander medicijn beter voor haar zal zijn.

Nog een tip;Mijn oudste drinkt heel graag warme chocomel.Eerst wou ik dat niet veel geven want ik dacht dat ze er drukker van werd,maar er zit iets in dat lijkt op een stofje die ook in de medicatie zit.Nu mag ze zo vaak choco als ze wil,vooral rond de tijd dat de medictie uitgewerkt raakt,zodat ze die overgang kan overbruggen.
Dit soort stofje zit ook in fruit,mandarijnen en druiven,waar ze dus ook gek op is en het liefst de hele dag eet Clown
Succes met je ventje! Haha! En trek je vooral niks aan van anderen die er kritiek op hebben,ze snappen er toch niks van.Ook al leg je het uit,het is voor anderen een 'ver van m'n bed' show..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 11:05

Ik heb zelf ADHD, en ik moet zeggen dat medicijnen écht heel fijn zijn. Het geeft zo'n rust in je hoofd, en je kan eindelijk normaal functioneren..

Verslavend is het ook niet echt. Hoogstens een emotionele afhankelijkheid omdat je je (ik in ieder geval) veel prettiger voelt met medicatie, omdat je functioneert en niet alles een gevecht is.

Ritalin is erg prettig, Concerta is handiger. Ik zou het in ieder geval niet zomaar in de wind slaan hoor! Je kan het op zijn minst proberen, en als het niet het gewenste effect heeft dan stop je weer net zo makkelijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 11:17

Misschien dat je trouwens iets hebt aan ons topic...

Zitten een aantal mensen met ADHD, en een aantal mensen die partners hebben (gehad) met ADHD, maar kan misschien ook wel nuttig zijn voor ADHD-ouders of leraren...

Tis nu een beetje stil, maar nieuw leven doet wonderen Knipoog

[HK] Druk? Druk? Ik ben niet druk!! ADHD-topic deel 1!

iefke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 11:38

LZP -> MW

Princess_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 11:43

Ik heb zelf ADHD. Slik al vanaf mijn 7de ritalin en ik kan niet meer zonder. Klinkt raar, maar als ik een dag geen ritalin slik kan ik mn ogen niet openhouden en word ik moe. Daarnaast loopt mn hoofd dan over van gedachtes en ideeen.
Neem ik het gewoon in, is mijn hoofd rustig en blijf ik wakker.

Ik weet niet, denk dat ik het liever niet geslikt had. Kan nu niet meer zonder, dan ben ik net een zombie.

Als moeder moet je doen wat jou goed lijkt Ja

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 15:32

Mijn vriend heeft adhd en kan niet functioneren zonder de ritalin (concerta werkte voor hem niet: hij had totaal geen eetlust daardoor). Zijn ouders hebben tal van cursussen gevolgd om te leren hoe je een zo goed mogelijke omgeving creeerd voor zo'n kind.
Met dank aan ouders en medicatie is het nu een fijne gozer! Lachen

Hij heeft alleen speciaal basisonderwijs gevolgd... maar was geen succes. De nadruk lag daar niet op iets leren, maar vooral op spelen: hij heeft een leerachterstand van 4 jaar...
Hij heeft wel op een gewone middelbare school gezeten dankzij de ritalin! Lachen

Advies: een goed gesprek met psycholoog en psychiater is zeker aan te raden! Lachen

Princess_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 16:51

Ik heb altijd op een gewone school gezeten. ADHDers zijn over het algemeen ook absoluut niet dom, ik heb een ver boven gemiddeld iq. Alleen het concentreren is iets moeilijker dan voor "normale" kinderen, kwestie van rustig mee omgaan.

Als je mij ziet in de klas, zou je zeggen dat ik niks opsteek. Ben bezig met tekenen, opgaven maken alles, maaaar toch hoor ik elk woord wat er in de klas besproken word. Ben heel veelzijdig Haha!

Magnummm

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 17:21

Mijn broer heeft het ook. Als kind ook medicijnen gehad. Mijn vader heeft het ook in lichte vorm en van mij denken ze het ook. Wat ik zelf niet geloof omdat ik geen concentratieproblemen heb. Ben alleen erg druk af en toe.
Mijn broer heeft er nu maar zelden last van. Maar als kind was ie echt erg.

Haagsemeid

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 18:16

Ik zit zelf in het onderwijs en heb een leerling met ADHD in de klas.
Deze kan ook niet omgaan met frustraties en boosheid.

Hij wordt dan driftig enis dan erg boos.
Als je een goede orthopedagoog zou je zeggen dat deze veel goede tips heeft.
Voor kinderen met ADHD is structuur belangrijk. Maak desnood bordjes met daarop wanneer wat wordt gedaan.
Je kunt een afsprakenkaart maken en met stickers werken en na zoveel stickers een klein presentje.
Heel consequent zijn is al het begin punt.

visje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 21:21

Shasow0 en Juleke: het klopt helemaal wat jullie schrijven! Lachen Ik was misschien wat kort in mijn uitleg door niet te vermelden dat de manier waarop de stof wordt vrijgegeven verschilt bij Rilatine en Concerta. Maar er bestaat ook wel een langwerkende variant van Rilatine die Rilatine MR heet (MR = modified release) en die ook langer dan 4 uur werkt. Wordt die variant ook in Nederland verkocht?

Aan de TS: op de vraag of medicatie voor jouw kind aangewezen is, kan Bokt natuurlijk geen sluitend antwoord geven. Maar het is zeker iets om te bespreken met een kinderpsychiater. Hij of zij kan het beste inschatten of het voor jullie helpend zou zijn.

Tin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 21:30

Ik heb geen kinderen met ADHD, ik heb zelf ook geen ADHD maar ik loop wel al 8 jaar in de psychiatrie en ik heb een heleboel mensen mee gemaakt.
Misschien is het voor je zoontje beter als hij naar een school gaat waar ze rekening houden met zijn "probleem"?
Ikzelf heb op speciaal onderwijs gezeten, daar is het rustiger in de klas, zijn er kleinere groepen.Mensen en leraren hebben toch enigzins verstand van problematieken die er zijn op deze wereld en misschien vindt hij daar veel makkelijker vriendjes dan op de basisschool waar hij toch "anders"is.
Ikzelf ben altijd gepest op school omdat ik anders was.Pas op speciaal onderwijs en toen was ik verdorie 15 jaar werd ik pas gewaardeerd en kwam ik er achter dat ik niet de enigste was die "raar" deed.

Verder denk ik dat het goed is dat je positieve dingen goed aanprijst.Maar ik denk dat een kind met ADHD ook hele duidelijke en strenge grenzen moet hebben.
Op dit gebied zou ik negatieve dingen toch ook wel afstraffen op een manier wat werkt bij je zoontje.
Ik ben geen psycholoog maar ik hoop dat je wat hebt aan mijn advies.
Veel succes met je zoontje en ik hoop dat hij een beetje rust in z'n hoofdje kan vinden en dat hij dan op school ook vriendjes kan gaan maken.

Jennasilver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-08 22:01

Op Aruba hebben we niet veel speciale scholen( helaas). Alleen maar MLK en ZMLK. Voor de kinderen die qua intelligentie goed zitten maar met gedrags, -contactstoornissen is er een groot gat. Mijn zusje heeft vroeger op een LOM school in nederland gezeten. We hebben hier heel goede ervaringen mee. Ze doet nu HBO en het gaat goed met haar. Was er maar een school voor hem met kleinere klassen en meer 1 op 1 aandacht. Ik probeer alvast veel met hem te oefenen met schrijven en cijfers. De klassen zijn groot en onrustig. Bij mijn zoontje geldt hoe meer prikkels , hoe meer onrust. Daardoor gaat het thuis goed en op school niet.
Ik wacht even af tot hij opnieuw getest is en dan ga terug naar de psychiater ( er is geen kinderpsychiater op dit moment op het eiland). Ik zat bij een kinderpsycholoog maar heb met haar moeten kappen, zij heeft hem eerst een diagnose gegeven zonder te testen en na veel aandringen uiteindelijk toch getest. Vervolgens kwamen er dingen uit de resulaten waar ze me heleemaal geen antwoord of uitleg op kon geven. Op de vraag wat kan of moet ik doen wist zij geen antwoord. Ze keek ook nooit naar hem en toen ik vroeg wat is zijn behandelingsplan kreeg ik weer geen antwoord. Dus nu hebben we nu een afspraak met de orthopedagoog.
Ik ga even op internet zoeken wat voor dieeeten er kunnen zijn. En las ergens iets van een afspraken blad dat lijkt me een heel goed idee. Wat ik uit de reacties kan halen is dat er veel mensen baat hebben bij het gebruik van medicijnen.

Patriciavt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 01:37

Er wordt gezegt, dat visoliecapsules ook positief werken op ADHD kinderen. Op mijn werk (PDd-NOS groep en boddeart met ADHD'ers, PDD-NOS'ers en ODD'ers) wordt dit middel aan een groot deel van de kids gegeven.

Of het echt helpt weet ik niet en weet ook niet of dit bewezen is, maar visolie is natuurlijk dus misschien het proberen waard?
Verder krijgen de kids bij ons ook Ritalin, Concerta, Stratera en een groot gedeelde Melatonine Ja

marel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 16:17

Jouw zoontje vertoont behalve een hoge afleidbaarheid ook behoorlijk agressief/anti-sociaal gedrag. Als ik het zo lees past jouw kind eerder in het kader van ODD/CD.
Ik zou zeker gaan zoeken naar een therapeut die affiniteit heeft met dit soort problematiek en starten met gedragstherapie. In den beginne zijn deze kinderen niet ''slecht'' of ''gemeen'', maar het is wel van belang dit vroeg aan te pakken. Gelukkig ben jij er vroeg bij. Met enige regelmaat komen kinderen op hun 6e jaar in een instelling terecht omdat ze onhandelbaar en gevaarlijk blijken.
Wat betreft de medicatie, dit kan een prima ondersteuning zijn. Jouw kind lijdt ook onder zijn gedrag + emotie-regulatie, en zit zichzelf en zijn ontwikkeling hierdoor in de weg. Het kan voor hem ook veel rust geven.
Succes, het lijkt mij niet makkelijk!

Jokonootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 10:54

ik vind het knap hoe mensen ODD/CD kunnen zien als ze het kind nog nooit hebben zien functioneren.
Kinderen met ADHD vertonen ook vaak gedragsproblemen die als ODD aangezien worden. Dit puur omdat ze niet mee kunnen komen en overal op "moeten" reageren.

heb dit stukje even gevonden. bij woedeuitbarstingen worden ook echt ongecontroleerde woedeuitbarstingen bedoeld.... Dus het letterlijk zwart worden voor de ogen en gaan met die banaan...

CD versus ODD
Bij beide stoornissen hebben kinderen moeite om hun emoties (woede) en impulsen onder controle te houden. Op een paar punten verschillen beide stoornissen. Kinderen met ODD:[3;4;15]

hebben minder gebrekkige sociale vaardigheden;
hebben minder cognitieve beperkingen;
zijn minder gewelddadig;
zijn minder crimineel;
hebben meer respect voor de gevoelens en rechten van anderen dan kinderen met CD.
CD versus ADHD
Bij beide stoornissen hebben kinderen moeite om hun impulsen onder controle te houden. Op een paar punten verschillen beide stoornissen.
Kinderen met CD:[16;17]

zijn agressief, terwijl kinderen met alléén ADHD dat niet zijn;
komen vaker uit slecht functionerende gezinnen waar ouders en/of kinderen regelmatig ruzie hebben dan kinderen met alléén ADHD;
hebben vaker een vader met een antisociale persoonlijkheidsstoornis dan kinderen met alléén ADHD.
Kinderen met alléén ADHD:

vinden het moeilijker om zich te concentreren, ze bewegen meer dan kinderen met CD;
krijgen deze stoornis op jongere leeftijd dan kinderen met CD;
hebben vaker ouders met aandachtsproblemen of ADHD dan kinderen met CD;[17]
hebben niet meer risico om een antisociale persoonlijkheidsstoornis te ontwikkelen, terwijl kinderen met CD dat wel hebben.[18] Dit risico wordt wel verhoogd als kinderen met ADHD daarnaast ook CD hebben.
ODD versus ADHD
Bij beide stoornissen hebben kinderen moeite om zich te beheersen, hebben kinderen last van gebrekkige cognitieve vaardigheden en kunnen kinderen zich moeilijk aanpassen aan een veranderende omgeving.[19] Op een paar punten verschillen beide stoornissen.
Kinderen met ODD:

hebben vaker woede-uitbarstingen dan kinderen met alléén ADHD;
vloeken vaker dan kinderen met alléén ADHD;
krijgen deze stoornis op latere leeftijd dan kinderen met alléén ADHD. Bij ODD ligt de piek rond het 8e jaar en neemt daarna af. Hyperactiviteit begint op veel jongere leeftijd en duurt voort in de adolescentie, al wordt het wel minder erg met het ouder worden.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 10:58

klopt je moet een kind dan eerst zien,mijn dochter ging gisteren na het eten van een stroopwafel echt heel ander gedrag vertonen.Normaal is ze niet zo erg, het was echt al na 5 minuten.Dat is ook met melkproducten die kan ook een adhd er beter niet nemen.

Marei

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 11:03

Bij mijn oudste werd dat (odd) ook in een eerste kennismaking geopperd en ik vond dat toen heel aannemelijk klinken.Maar na verder onderzoek is dat er toch niet uitgekomen.
Wel dat haar ADHD beinvloedbaar is door de situatie op dat moment.
Als je heel (overdreven) rustig met haar omgaat wordt zij ook rustig maar één snauw en ze ontploft en er is geen houden meer aan..
Door de lichte medicatie kan ze de situatie wat beter inschatten en beter anticiperen.

bepaalde E-nummers zorgt ook voor extra druk gedrag.
Ik heb een paar maanden iedere dag bijgehouden wat we aten en hoe hun gedrag daarna was.
Er zijn toen een paar dezelfde E-nrs. in verschillende produkten naar voren gekomen als echte 'hypernummers'.

sarahlou

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 13:21

Ik geef les op een cluster 4 school (psychiatrische problematieken).
In het cluster 4 onderwijs kom ik veel kinderen tegen met (forse) ADHD. Vaak gecombineerd met autisme.
Als je tips voor de leerkracht van je zoon wil kan ik je wel een kopie sturen van ons groepshandelingsplan; aanpak bij gedragsstoornissen.
Misschien kan de leerkracht er iets mee?

Als je interesse hebt stuur maar een PM met je e-mail adres.

agerrits

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 18:56

Jolanda_ schreef:
hebben vaker woede-uitbarstingen dan kinderen met alléén ADHD;
vloeken vaker dan kinderen met alléén ADHD;
krijgen deze stoornis op latere leeftijd dan kinderen met alléén ADHD. Bij ODD ligt de piek rond het 8e jaar en neemt daarna af. Hyperactiviteit begint op veel jongere leeftijd en duurt voort in de adolescentie, al wordt het wel minder erg met het ouder worden.

Er zijn bepaalde eigenschappen binnen het ODD die een ADHD-er niet heeft. Belangrijk punt is dat een ODD zich niet kan verplaatsen in een ander en een ADHD-er wel. Gewetenloosheid zou juist bij een afgegeven indicatie van ODD in de praktijk zichtbaar of merkbaar moeten zijn, best geloof ik dat dit vaak niet het geval is en ODD indicatie net zo goed een ADHD-er kan zijn, andersom zal dit bijna niet voor komen. Een afgegeven indicatie PDD-NOS met ADHD zou ook in een klein geval een ODD-er kunnen zijn. Soms zie je door de bomen het bos niet meer en wordt er veel genoemd en uiteindelijk een indicatie afgegeven, dat geeft uiteindelijk voor een PGB weer mogelijkheden(en TOCH regeling).. Mijn persoonlijke ervaring ook binnen mijn zorginstelling voor dagbesteding en therapie is dat het plaatsten in hokjes niet uitgaat van uniek zijn. Je gaat recht denken ipv afstand nemen en het van alle kanten bekijken. Wat ik soms zo erg vind is dat kinderen door de verzorgers ouders beperkter worden gemaakd dan ze al zijn.. Zo zou er een jongen bij mij komen met ASS, het was hellemaal rond hij zat nu iedere dag thuis. Het vervoer moest nog geregeld worden en dat gebeurde....echter is deze jongen na al het geregel nooit gekomen.. de verzorger vond dat de regio taxi niet geschikt was, want ze zijn niet altijd optijd en wisselend personeel... Ik denk dat als die jongen het hier leuk had gevonden, dat dat uiteindelijk geen probleem was geweest... ze proberen het niet eens..

Jennasilver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-08 02:04

Jolanda bedankt voor het beschrijven van de verschillen.
Ik ben er nu pas na lange tijd achter gekomen dat hoe meer ik mijn zoontje taken geef en "huiswerk" laat maken hij daar rustiger van wordt. Hij voelt zich dan groot en belangrijk en gaat voor even naar aan het werk. Ik las elke keer als ik zie dat hij onrustig wordt een pauze in. Vandaag is een oma op school gekomen mijn zoontje slaat een andere jongere kleuter regelmatig en nu wil hij niet meer naar school komen. Ik vind het zo moeilijk om die berichten aan te horen omdat ik het erg vindt dat andere mensen onder zijn gedrag lijden. Als b.v een kind tegen hem zegt: ik vind je stom heeft hij meteen een paar klappente pakken. Thuis kan ik op tijd ingrijpen, maar ik kan niet op school blijven om op te letten. Hij piekert ook heel veel over als hij groot wordt.

Jennasilver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-08 02:06

Oeps verkeerde knop gedrukt. En eigenlijk maak ik me ook druk over als hij groot wordt. Eerst doen dan denken is zijn motto.

rakni

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 02:32

Hoi,

Ik werk in het VMBO met nogal veel ADHD'ers. Ik kan er tegenwoordig wel leuk mee overweg. Ik zie de ADHD als iets wat bij het kind hoort, een kind IS geen ADHD! dat wordt nogal eens zo gezien. Ook de eisen die ik aan deze leerlingen stel pas ik daarop aan. (vooral gedragsmatig gezien)

Ik las je openingspost en wil alleen maar zeggen dat ik het fijn vind om te lezen dat je het zo positief benadert! Je bent op een goede weg. Ouders hebben weleens respect voor ons docenten. maar ik heb meer respect voor jullie, jullie hebben je kind iedere dag, ik niet! Voor de ouders ligt een grote taak met heeeeel veel engelengeduld en positiviteit.

Veel succes! Jullie komen er wel!

Anne

Hermelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 09:11

Zijn orthopedagogische cursussen ook een idee, of heeft hij die al gehad? Ik weet dat mijn moeder namelijk een aantal van die cursussen geeft, die leren om te gaan met agressie en sociale situaties bijvoorbeeld. Zij werkt via een OBD (in dit geval http://www.obdnoordwest.nl/ , misschien dat zij je meer informatie kunnen geven, weet niet waar je woont).

Ook zou ik zeker medicatie overwegen. Het brengt vaak zo veel rust met zich mee, voor zowel de omgeving als het kind zelf.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 13:58

Visolie werkt zeker,maar ik heb zuivere visolie en die werkt echt.De visolie uit de winkel is helaas niet zuiver dus minder werkzaam.