Dochtertje trekt haren uit haar hoofd

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Redrumfox

Re: Dochtertje trekt haren uit haar hoofd

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 16:43

Het kan terug komen Welshcobfan, dit kan slechts een tijdelijke oplossing zijn. Knipoog
Ik ben hier echt heel attent op want als je deze ziekte eenmaal hebt kom je er alleen met pijn en moeite vanaf. Dat gun je niemand. Hoe eerder je erbij bent hoe sneller je eraf bent dus alsjeblieft wacht het niet te lang af.

Rock: Nee die kinderspychologen hebben voor spek en bonen die opleiding gedaan. Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 16:45

Nee hoor, dat denk ik niet, maar ze is echt nog wel érg klein.

TTM zit zeker in mijn achterhoofd, maar aangezien ik nu al meerdere mensen heb gehoord met de tip van haar eraf zodat ze de neiging niet krijgt...

En alles wat ik lees over TTM staat er dat het bij kinderen vaak weer overgaat...

Denk ik dat het haar eraf voor nu toch een eerste stap moet zijn. Tegen de tijd dat ik een doorverwijzing heb naar een psycholoog etc. zijn we weer een maand of 2 verder, mijn huisarts kennende.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 16:45

Mwah met kinderen van die leeftijd doen ze vrij weinig omdat die nog niet zo goed gevoelens kunnen uiten op papier bv...
(kinderpsy werken veel met tekeningen of plaatjes. Kind moet dus wel zelf wat kunnen aangeven in woord of tekening).

Maar is het niet beter voor het kind om het eerst gewoon af te scheren ipv door de hele medische molen? als het weer terug komt kun je altijd nog ingrijpen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 16:48

Dat ben ik dus inderdaad met je eens Welshcobfan.

Ik denk dat iets als haren uittrekken ook niet met speltherapie te ondervangen is... Angsten wegnemen en zo zal wel kunnen...

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 16:50

Eerlijk gezegd, al zou je naar de psy, dan zou die toch eerst aanraden om het af te scheren Lachen (om erger te voorkomen).

Redrumfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 16:51

Scheren kun je natuurlijk altijd proberen: kan geen kwaad. Ze loopt alleen beetje voor schut maar daar heeft zo'n jong kind toch geen besef van. TTM gaat inderdaad vaak over bij kinderen maar goed: ik was ook heel jong toen ik het kreeg en ik heb het nog steeds. Uitzonderingen maken de regel en ik hoop keihard dat jouw dochter geen uitzondering is (ten eerste dat ze het niet heeft natuurlijk, maar je weet het nooit). Knipoog

Met die 'speltherapie' leert ze met gevoelens omgaan. Dat is juist heel belangrijk want daar zit het probleem. Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 16:54

Ik weet dat mijn moeder het ook gedaan heeft,maar dat is een oorlogskind dus dat zou best van stress geweest kunnen zijn.Het is ook vanzelf over gegaan maar ze heeft het heel lang gedaan.Een oplossing zou ik niet zo gauw weten hoewel ik die van Welshcopfan drastish vind,lijkt me het proberen waard.je pakt de verslaving weg,ik vraag me alleen af of ze niks anders gaat doen.dat is het nadeel als ze nog niet praten kunnen.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 16:54

1,5 jarige die met gevoelens moet leren om te gaan? Nee daar moet ze toch echt ouder voor zijn Lachen Daar is ze nog niet verbaal genoeg voor.

Ze loopt helemaal niet voor schut! Dat beseft een 1,5 jarige toch niet Clown Die meid zal vast nog in de blote kont aan het strand rondhuppelen als het weer goed is! Lachen
andere mensen maken er ook nooit een drama van Lachen Het is mooier dan van de kale plekken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 16:55

Welshcobfan schreef:
1,5 jarige die met gevoelens moet leren om te gaan? Nee daar moet ze toch echt ouder voor zijn Lachen Daar is ze nog niet verbaal genoeg voor.

Ze loopt helemaal niet voor schut! Dat beseft een 1,5 jarige toch niet Clown Die meid zal vast nog in de blote kont aan het strand rondhuppelen als het weer goed is! Lachen
andere mensen maken er ook nooit een drama van Lachen Het is mooier dan van de kale plekken.

Ze heeft ook duidelijk een meiden-koppie. D'r grote zus werd altijd al uitgescholden voor 'jongetje' omdat die niet zo'n duidelijk meisjes-smoeltje had. Dus ik ben al wat gewend Tong uitsteken

Malkesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 16:57

Ik deed het vroeger ook ik was denk 8 of 9 jaar, waarom ik het deed geeeen idee. Ik moest toen ook naar de kapper, mijn haar kort geknipt en ik had er geen last meer van nooit meer gedaan. Maar als ze zo klein zijn en nog niet kunnen praten dan vind ik het toch moeilijker..

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 16:59

Hihi al geeft het met kort haar echt een heeeel ander uiterlijk Haha!
Ik had een echt meisjeskoppie totdat mijn haren eraf gingen Nagelbijten / Gniffelen
Maar dat komt ook omdat mensen als eerste vaak naar het haar kijken om het geslacht van een kind te bepalen Nagelbijten / Gniffelen
(ik heb nog steeds moeite met een jochie die kim heet en heeft lang, golvend blond haar en oorbellen Clown Nu hij zijn haar geknipt heeft is het eindelijk een jongetje Nagelbijten / Gniffelen)

Redrumfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 17:00

Er is dan inderdaad een kans dat ze iets anders gaat doen om haar frustraties kwijt te kunnen, hierbij moet je denken aan nagelbijten/hoofd tegen de muur slaan (komt verbazend veel voor bij kleine kinderen) of een andere vervelende tik. Het kan ook dat het na het afscheren gewoon over is. Dan moet je het wel goed in de gaten houden want het kan later weer terugkomen, ze is dus erg gevoelig voor stress/veranderingen/iets in die geest dus als er zoiets plaatsvindt moet je wel extra goed opletten. Ja

Welshcobfan: dat zie je verkeerd. Mijn psycholoog heeft regelmatig verhalen over kleine kinderen die hetzelfde moeten doen als ik (zelfde doel, andere weg). Ik gaf zelf ook al aan dat het haar geen bal interesseerd dat ze dan kaal is. Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 17:01

Hoofdbonken ben ik inderdaad ook bekend mee...

We zullen zien.

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 17:06

De kans is groot dat het frustratie is. Een vriendin van mij heeft haar wimpers en wenkbrouwen uitgetrokken toen het slecht ging tussen haar ouders.
Ik heb geen idee wat je er aan zou kunnen doen.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 17:08

Redrumfox schreef:
Welshcobfan: dat zie je verkeerd. Mijn psycholoog heeft regelmatig verhalen over kleine kinderen die hetzelfde moeten doen als ik (zelfde doel, andere weg). Ik gaf zelf ook al aan dat het haar geen bal interesseerd dat ze dan kaal is. Knipoog

Ik weet het dat jij dat ook zo zag, maar ik gaf even wat extra's er nog bij (voor het geval er bokkers zullen zijn die het 'zielig' vinden Tong uitsteken)

Sja ik doe zelf psy en er wordt weinig aandacht besteed aan die leeftijdgroep zowel in literatuur als praktijk. Over het algemeen worden kids pas naar een psy gestuurd als ze a. verbaal redelijk zijn of b. zelfstandig situatie tekenen.
(vanaf een jaar of 3 dus Lachen )

Maar goed: als je weer een keer heen moet, wil je dan voor mij vragen vanaf welke leeftijd ze kids echt kunnen behandelen? Ben er wel benieuwd naar namelijk Lachen
(pb mij dan maar Knipoog )
De algemene studie doet te weinig met kids... (ja vanaf 6 jaar omdat je dan vaak van een bepaalde stoornis mag spreken bij kids)

Rock: heel veel succes met het kortwieken van je dochten en hopelijk werkt het! Lachen

Redrumfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 19:41

1,5 is inderdaad erg jong, mijn psycholoog had het op z'n jongst over een jochie van 2. Volgende week ben ik weer de pineut, zal dan wel even verder informeren. Lachen

En inderdaad succes Rock, ik zal duimen. Ja

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 19:48

Heb het er toch eigenlijk wel moeilijker mee dan ik dacht... Was eigenlijk zo trots op het feit dat haar haar zo hard groeide en zo...

En daar komt bij dat zij ons zorgenkindje is, en alles ging eigenlijk nu zo goed met haar, en dan dit... Verdrietig

Baal er gewoon ontzettend van...

Eowyn3003

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 22:09

Ik dacht meteen aan trichotillomania. Ik heb daar vorig jaar een bespreking over gedaan voor engels en daaruit heb ik geleerd dat het genetisch overkomt als ik mij niet vergis.

http://news.bbc.co.uk/2/hi/health/5381232.stm dit is een link naar een soortgelijk artikel. Ik zou inderdaad haar haar afscheren of knippen, al is dat nog zo jammer.

Ik hoop dat ze snel beter gaat! Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 00:44

Rock schreef:
Heb het er toch eigenlijk wel moeilijker mee dan ik dacht... Was eigenlijk zo trots op het feit dat haar haar zo hard groeide en zo...

En daar komt bij dat zij ons zorgenkindje is, en alles ging eigenlijk nu zo goed met haar, en dan dit... Verdrietig

Baal er gewoon ontzettend van...

Ik weet natuurlijk niet wat er gespeeld heeft, maar mag / kan ik hier uit opmaken dat ze tot de komst van de jongste heel veel aandacht heeft gehad?

Ik zou niet meteen uitgaan van TTM, zeker niet bij zo'n jong kind. Tuurlijk het kan, maar ik zou d'r echt niet meteen meeslepen naar een kinderpsycholoog.
Hoofdbonken zou ik me ook niet te druk over maken.

Ze is 1,5 , heeft tot nu toe veel aandacht gehad. Je hebt er nu een kleine bij, ze moet de aandacht delen. En dat is moeilijk.
En ja, negatieve aandacht is ook aandacht.

Hoe reageer je op haar als ze haren trekt / bonkt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 09:59

@ Kanelly:

Ze heeft niet specifiek een heleboel aandacht gehad, daar hebben we altijd erg op gelet. Maar ze heeft ons wel kopzorgen bezorgd. Toen ze 5 dagen oud was is ze opgenomen in het ziekenhuis met stuipjes, en ze heeft aan haar avontuur een hersenbeschadiging in de motoriek overgehouden. Lang heeft ze ons in spanning gehouden of ze zou gaan lopen en dergelijken, en gelukkig doet ze dat nu wel.

Het haren trekken doet ze niet voor m'n neus, maar als ze me een plukje haar komt brengen zeg ik wel op een lieve toon dat dat niet verstandig is.

Hoofdbonken doet zijzelf gelukkig niet (hoewel ze wel regelmatig blauwe plekken op haar voorhoofd heeft, maar ze is nogal een ruwe donder) maar het zoontje van een vriendin van me doet dat wel, dus ik ben bekend met het fenomeen.

Ik had het er overigens gister met mijn man over, en hij weet zeker dat het haren trekken is begonnen vóór onze jongste werd geboren...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 10:57

Oké ik snap het Lachen
Toch denk ik dat er dan ( onbewust ) veel aandacht naar haar is uitgegaan. Je doet je best om er op te letten, maar toch ben je veel met haar bezig en dat voelt zo'n kleintje wel aan...
( en logisch uiteraard dat je er veel mee bezig was )

Ik zou aan het hele plukje haar absoluut geen aandacht besteden. Als ze het komt brengen, pak je het aan, maar zeg er verder niets over. Doe bijvoorbeeld ' laat mama eens zien waar je mee aan het spelen bent' ' heb je al een mooie tekening gemaakt?' etc. Houd haar gewoon in het hier en nu, leg de aandacht op datgene waar ze mee bezig is, spelen o.i.d.
Gewoon geen issue maken van dat plukje haar...

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 11:08

Ja Je kunt het dan eerder beter negeren denk ik inderdaad.

Redrumfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 12:38

Wat doet ze eigenlijk met de haren? Eet ze ze op of gooit ze ze op de grond? Kijk eens na of de haarzakjes er nog aan zitten als ze ze op de grond gooit.

Eowyn3003: TTM is inderdaad genetisch bepaald en dus erfelijk doorgeefbaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 18:59

Vanmiddag was het dan toch zover...

Ze is getondeusert. Het staat haar nog niet eens zo gek (al zijn nu de twee blauwe plekken op d'r voorhoofd wel érg duidelijk Bloos ).

Ik vond het wel heel moeilijk, zeker omdat vlak voordat ik wilde beginnen haar zus een elastiekje en een borstel vond en haar haren ging kammen en het elastiekje erin wilde doen.

Paar tranen dus wel gelaten, zeker omdat die haartjes die ik van de tondeuse afveegde steeds zo heerlijk zacht waren. Verdrietig

Gelukkig vond ze het niet erg. Haar grote zus wilde zelfs óók d'r haartjes kort want ze vond het zo mooi. Heb uiteindelijk besloten om haar haren er toch maar aan te laten zitten.

Manlief is wel solidair geweest: Hij ging eerst zodat ons meiske kon zien wat er zou gebeuren.

Liberte

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 19:04

@redrumfox: ik vind dat je niet zo opeens kan oordelen wat dat kind heeft, want dat is niet zomaar iets. Je bent geen dokter ofzo.....

@ts misschien kan je voor de zekerheid wel beter even je dochter na laten kijken, je weet het maar nooit. Knipoog