Tetanus prik of niet?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Somebitch

Re: TENTANUS PRIK OF NIET??

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 13:55

Gewoon doen hoor.. Had ook een jongen op school was ook gebeten door een paard en die moest ook gelijk naar de dokter. (ook in zijn vinger).

Bella88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-08 14:03

Ja nouja als het moet dan moet het toch maar weten jullie binnen hoeveel uur?

Evelyne79

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 14:16

binnen 24 uur

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 14:20

hier in frankrijk geven ze altijd een booster voor tetanus,als je een wond hebt of gebeten bent,het zekere voor het onzekere,tetanus is geen pretje....

haan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 14:26

Bella88 schreef:
hahaha nouu moet om 10 over half 4 bij de dokter zijn... ben benieuwd!!

NIET in je bil laten prikken, het kan ook in je arm, in de bil is de meest pijnlijke plek !!
(spreek uit ervaring, heb eens een tetanuskuur gehad, 1e prik in de bil was verkeerd geprikt en in een spier gegaan en heel veel pijn van gehad) de andere spuiten gewoon in mijn bovenarm gekregen en nergens last van gehad.
Succes

kelcy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 14:28

ik ben niet bang van prikken maar toen ik mijn tetanus prik kreeg ging alles goed tot ik buiten kwam toen ging ik van mezelf!! Clown maar verder heb ik er niets van gevoeld ik was er alleen een beetje gevoelig voor Clown
voor de rest ben ik het eens dat je beter kunt voorkomen als genezen! dus goed dat je toch ff gaat Haha!

horse_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 14:34

@ haan: het is juist de bedoeling dat de prik in je spier gaat, anders werkt het niet. Als je gewoon je arm ontspant voel je er weinig van.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 14:46

nou ,mijn arm doet wel een paar dagen pijn,een soort doffe spierpijn..maar dat is voor iedereen anders denk ik,mijn paard kan niet eens meer hooi eten na een tetanus prik,terwijl mijn andere paard nergens last van heeft.

Stephanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 14:47

Ik heb hetzelfde gehad.. en aangezien het al een tijdje geleden was dat ik een tentanus prik gehad had heb ik gewoon een nieuwe gehaald.

Het is zo gepiept dus waarom risico's nemen Knipoog ?

succes bij de dokter Ja

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 14:51

Evelyne79 schreef:
de spuit (DKTP)die je krijgt als kind is geldig tot je 24ste, daarna is een enting 10 jaar werkzaam, dus je hoeft je niet zo'n zorgen te maken aangezien je nog geen 24 bent in je profiel te zien. ik ga daarbij natuurlijk wel van uit dat je vroeger ge-ent bent.
en je kunt spuiten wel eng vinden.................maar beter een spuit in je lichaam dan de gevolgen van tetanus lijkt me

Niet tot de 24e Knipoog.
Het is max.15jaar werkzaam.
Vanaf je geboorte tot ongeveer 15 jarige leeftijd is je DTPprik geldig. Knipoog
Daarna zul je je bij evt. openwonden,waar vuil bij betrokken is geweest een Tetanus prik moeten halen.
Deze prik is dan ongeveer 10 jaar geldig.
Dus indien je binnen die 10jaar opnieuw gewond raakt,hoef je niet meteen een nieuwe tetanus prik te halen.

Evelyne79

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 15:12

Revanches schreef:
Evelyne79 schreef:
de spuit (DKTP)die je krijgt als kind is geldig tot je 24ste, daarna is een enting 10 jaar werkzaam, dus je hoeft je niet zo'n zorgen te maken aangezien je nog geen 24 bent in je profiel te zien. ik ga daarbij natuurlijk wel van uit dat je vroeger ge-ent bent.
en je kunt spuiten wel eng vinden.................maar beter een spuit in je lichaam dan de gevolgen van tetanus lijkt me

Niet tot de 24e Knipoog.
Het is max.15jaar werkzaam.
Vanaf je geboorte tot ongeveer 15 jarige leeftijd is je DTPprik geldig. Knipoog
Daarna zul je je bij evt. openwonden,waar vuil bij betrokken is geweest een Tetanus prik moeten halen.
Deze prik is dan ongeveer 10 jaar geldig.
Dus indien je binnen die 10jaar opnieuw gewond raakt,hoef je niet meteen een nieuwe tetanus prik te halen.

Wel tot je 24ste.
De 1ste enting krijg je als je 4 bent de tweede als je 9 bent, tel daar 15 jaar bij op en je komt op 24 uit.
dus de basisenting die je krijgt met de dktp is 15 jaar geldig (vanaf laatste enting op 9-jarige leeftijd) en de vervolgentingen zijn 10 jaar geldig.

Esme_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 16:02

Ik ben vorig jaar gebeten door een pony, in mn duim, het was niet echt diep, maar de huid was wel door. Na een hoop paniek van mijn kant, want ik ben niet zo gek op spuitjes en iedereen op stal begon te gillen over een tetanusspuit, toch maar even de huisartsenpost gebeld, en die gaven aan dat ze bij "paarden" wonden eigenlijk altijd het zekere voor het onzekere namen, en wel een tetanusspuit gaven. Moet zeggen dat dit de eerste spuit was waarbij ik niet flauwviel en die eigenlijk amper pijn deed. Wel een paar dagen nog een gevoelige bil gehad, beetje een blauwe plek gevoel.

haan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 17:39

Bella88 schreef:
hahaha nouu moet om 10 over half 4 bij de dokter zijn... ben benieuwd!!

En? Een spuit gehad?

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 17:52

Ik lees hier bij sommige reacties dat tetanus niet van deze tijd zou zijn. Dat is echt onzin. de bacterie die tetanus veroorzaakt is een anearobebacterie. Dat betekend dat hij goed gedijt in een zuurstofarme omgeving. straatvuil en mest zijn plaatsen waar je hem kan vinden. Ook in de bodem kan je hem vinden. Hij is gewoon overal aanwezig. Je kan het niet vergelijken met bv de pest.
Als hij in een bloedende maar bedekte(diepe) wond komt, bv een steekwond, kan hij zorgen voor een tetanus infectie.

Als je je basisvacinatie gehad hebt heb je alleen een reboost nodig. Of te wel 1 prik na een mogelijke tetanusinfectie. Dat is in nederland de standaard. Als je kort geleden nog een prik hebt gehad is het niet nodig.

Als je gewoon een wondje hebt aan je hand wat goed bloed krijg je meestal geen tetanus injectie.

Bella88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-08 19:14

neeeeeee hoefte lekker geen spuit Haha!:D:D

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 19:22

Ach, zo erg is het niet.
Ik heb een paar jaar geleden eentje preventief gehaald, omdat ik naar Roemenie ging. Je voelt er bijna niks van, hebt een paar dagen een beetje harde plek in je bil. (overigens schijnt de bil inderdaad minder napijn te geven dan de bovenarm)

Je moet idd een spuit halen bij met name kleine, diepe wonden. De bacterie kan niet tegen zuurstof, dus een oppervlakkige ontvelling, waar veel zuurstof bij kan komen, is geen probleem. Een prikwond wel. Zo heb ik ook een keer eentje gehad voor een bijtwondje van een kat.

doriangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 21:20

Voor zover ik weet is een herhaling elke 10 jaar aan te raden... Maar voor zo'n wondje lijkt het me niet echt nodig.
M'n veulen heeft ooit eens in m'n vinger gebeten en er was bijna een stukje af, hing gelukkig nog een beetje vast dus het is eraan blijven hangen Haha!
M'n vinger stond wel een week dubbel zo dik en hij gloeide echt verschrikkelijk, moest er elke dag ijs op leggen.

NatasjavE

Re: Tetanus prik of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-08 16:15

Nou willen jullie lachen?

Lig ik gisteravond lekker op de bank. Springt onze kat op mijn hoofd, bovenop mijn oog.
Bloeden niet normaal meer!!! Flinke snee in mij bovenooglid.

Stom beest!!

Snel schoonmaken met koudwater..bijna flauwgevallen.
De kat kwam net van buiten met de modder nog op z'n poten. Voor de zekerheid de dokterspost gebeld.

Komt u morgenochtend maar een tetanusprik halen (het was nu 1 uur s'nachts)

Ik krijg meteen een herhalingkuur. Dus vandaag 2 prikken, over een maand 1 en over een half jaar nog 1)
Bij mij is het langer dan 15 jaar geleden dat ik gevaccineerd ben)

De prikjes stelde geen ruk voor maar leuk was het niet. Oog doet nog steeds zeer. Is heel dik en blauw.
Rot kat.

Man lief was gisteravond net weg om een weekje te gaan skieen met zijn vrienden.

Voel me best zielig.
Verdrietig

Stom he zit je een berichtje te tikken en de volgende dag ben je zelf aan de beurt.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-08 16:15

Oja kreeg ook nog een antibioticakuur.

doriangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-08 16:23

Oh nee, klinkt niet prettig... Wees blij dat het je ooglid is en niet je oog zelf! Je zou al zo goed blind kunnen zijn...
Wel een lompe kat zeg, die van mij durven ook wel eens wild doen, maar bovenop m'n hoofd springen doen ze net niet Tong uitsteken
Heb al een aantal lelijke krabben gehad, maar gelukkig zo erg nog niet!

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-08 16:27

Ja dit heeft ie nog nooit gedaan. Ik weet ook niet waarom hij op mijn hoofd sprong.
Laten we maar uitgaan van een vergissing.

Inderdaad heel blij dat het mijn ooglid is. Brrr mijn oog nee moet ik niet aan denken.

NdV74

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-08 16:38

Evelyne79 schreef:
Wel tot je 24ste.
De 1ste enting krijg je als je 4 bent de tweede als je 9 bent, tel daar 15 jaar bij op en je komt op 24 uit.
dus de basisenting die je krijgt met de dktp is 15 jaar geldig (vanaf laatste enting op 9-jarige leeftijd) en de vervolgentingen zijn 10 jaar geldig.

De eerste DTKP-prik krijg je al als je een maand oud bent hoor. Die met 4 jaar is al de 4de of 5de DTKP-prik.

@TS: Bof jij even dat je er geen hoeft Haha!

Leentje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-08 16:44

Ik hoef hem voorlopig nog niet te halen omdat ik hem enkele jaren geleden heb gehad en dus ook nog maar 17 ben, maar ik ga toch gewoon als die vervallen is me steeds weer laten inenten Ja beter voorkomen dan genezen

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-08 16:48

Ja want anders kan je net als ik meteen 3 keer.

Leentje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-08 16:49

Oh 3 keer Bloos
waar was dat dan goed voor?