Meer scheelkijkende (of luie ogen) op bokt?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_Caitje__

Re: Meer scheelkijkende (of luie ogen) op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-08 15:08

In mijn klas vroeg een jongen waarom ik met 1 oog omhoog en de andere gewoon recht keek. Ik zeg zo, ik kijk scheel, hij zo ja en nu serieus, ik weer ik ben serieus. Toen stond hij mee een beetje schaapachtig aan te staren.

@ MaiMai: Dan zie je niet veel. Hoop je nooit tegen te komen op de weg Bloos .

MaiMai

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 15:14

AT caitje: ik mag dan ook bij wet niet in een auto rondscheuren Knipoog Op de fiets gaat het wel, dan zie en hoor ik genoeg.

_Caitje__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-08 15:18

MaiMai schreef:
AT caitje: ik mag dan ook bij wet niet in een auto rondscheuren Knipoog Op de fiets gaat het wel, dan zie en hoor ik genoeg.

Ow, dan is het goed. Dan wil ik je nog wel tegenkomen.

Lopen jullie ook altijd tegen iemand aan, als iemand naast je loopt, of doe alleen ik dat?

NicoleNiky

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 15:22

kmeld me ook Haha! toen net geboren was (en sterk genoeg was) ben geopereerd, maar nu kijk nog wel 'scheel' als moe ben.
soms zeggen ze ook wel dat kijk als een x Tong uitsteken

Rafaela

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 15:24

_Caitje__ schreef:
Lopen jullie ook altijd tegen iemand aan, als iemand naast je loopt, of doe alleen ik dat?

Hier heb ik gelukkig geen last van, loop soms wel met men zij net zo langs de bank (of punt van een bed -_-) af, maar voor de rest niet echt.
Soms heb ik wel echt het gevoel dat ik met allebei de ogen apart kijk, dat vind ik dan echt heel raar. De artsen hebben bij mij er vroeger niks aan gedaan omdat ik het zelf kon/kan corrigeren, dus zij dachten dat dat wel effetjes vanzelf over zou gaan Scheve mond

Robin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 15:27

Ik kijk ook scheel..
Nouja ik ben er toen ik echt nog heel klein was aan geopereerd en heb inderdaad ook dat ik maar met 1 oog kijk
moet dus ook een bril dragen omdat alleen mijn linkeroog kijkt en m'n rechter doet niet veel Tong uitsteken

_Caitje__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-08 15:31

Ik knal altijd overal tegen aan.

@ NicoleNiky: Ik ben ook geopenreerd zodra ik op een bepaalt gewicht was, maar ik heb toen zoveel eten enzo gekregen, dat ik nu nog steeds best wel dik ben.

@Robin__: kijk jij met je ene oog dichtbij en met je andere oog veraf? Dat doe ik wel, ik schakel automatisch over.

Robin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 15:33

Jaa mijne schakelt ook wel over
maar als ik gewoon iets lees ofzo dan doet over het algemeen alleen mijn linkse oog het Ja

_Caitje__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-08 15:35

Mijn rechter, die is slechter dan mijn linker.

Wadi_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 15:42

Vroeger(nu soms nog) keek ik ook met 1 oog scheel. Clown
Heb een tijdje een bril gedragen en toen op mijn 6de eraan geopereerd.
En nu kijk ik nog heel soms scheel als ik moe ben ofzo.

Hermelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 15:45

Ik heb waarschijnlijk vroeger een lui oog gehad, maar dat is nooit opgemerkt. We merkten voor de eerste keer dat mijn rechteroog zo veel slechter was toen ik voor de lol eens m'n ene oog dichtkneep. Daarna zijn we snel naar de oogarts gegaan (toen was ik 8 of 9) en bleek dat ik links +2 en rechts -2 had! Behoorlijk verschil dus, maar volgens de oogarts hoefde er niks aan te gebeuren en was er nog een kans dat het bij zou trekken. Omdat ik er nooit last van had (geen hoofdpijn, kon altijd alles goed lezen etc.), heeft hij me geen bril aangemeten, dat zou eerder de kans vergroten dan verkleinen dat ik er last van zou krijgen.

Tussendoor heb ik nog eens m'n ogen op laten meten, toen bleek dat links bijgetrokken was naar +0.5, maar had nog steeds geen last.
2 jaar terug kreeg ik echter steeds meer last van hoofdpijn en vermoeidheid, met name als ik college enzo had, dus nog maar eens naar de opticiën gegaan. Daar bleek dat mijn afwijking inmiddels -2 (links) en -3.5 (rechts) was, en omdat ik er dus nu wel last van had, kreeg ik een bril. Die ik overigens alleen maar op heb tijdens colleges en autorijden, en heel soms als ik moe ben en tv wil kijken.

Maar goed, eigenlijk vind ik het wel vrij fijn. Als ik iets dichtbij goed wil zien, knijp ik gewoon m'n linkeroog dicht en zie ik het met rechts, en voor de rest kijk ik altijd met links.

Heb overigens nooit scheel gekeken en ook geen operaties of plakkertjes of wat dan ook gehad.

Meliaforever

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 17:25

Ik kijk/keek scheel. Ja
ik kijk alleen nog scheel als ik moe ben of als ik ergens naar staar.
Conclusie; als ik geen controle meer heb over me ogen.

Ik ben er 3 keer aan geopereerd.
ik kijk wel helemaal 100% goed.
Het is soms nog best irritant, want dan zeggen mensen wel eens;
"kijk je nou naar mij of kijk je nou daarheen?" Rolleyes

Vroeger moest ik ook met zon mega pleister lopen Clown

Draak

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 17:29

Linkeroog is klein beetje lui.. als ik dronken ben of heeel moe valt het pas op Haha!

Fleury

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 17:38

Mijn linker oog is ook lui en ik kijk bijna alleen maar met rechts. Ik kan dus ook niet door een microscoop kijken, ofja alleen met rechts dus. Ik heb 1 keer een pleister opgehad maar toen was ik al te oud dus toen had het geen nut meer. Ik zie echt 0,0 als ik mn rechteroog dicht houd. Maar ik heb nog wel veel meer aan mn ogen dus zie ook weinig Tong uitsteken

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 17:44

mijn zoon keek verschrikkelijk scheel
zag eigenlijk alleen licht en donker de eerste maanden, oogjes gingen echt alle kanten uit
wij hebben zijn oogjes al afgeplakt vanaf een half jaar(5 minuutjes per oog)
met 2.5 jaar had hij 2 goede ogen die alleen voor geen meter samenwerkte
toen hij 7 jaar was is hij geopereerd en nu kan hij helemaal niet meer scheel kijken Haha!
inmiddels is hij 13 jaar

wat erg grappig is , is dat hij vrolijk van oog wisselt terwijl hij met je praat zonder dat hij dat zelf door heeft
mensen denken dan dat hij niet meer oplet omdat ze zich richten op het ééne oog, maar hij bekijkt je dan gewoon met het andere

balspelen zijn een ramp want iets vangen lukt gewoon niet en een bal ergens heen gooien gaat ook slecht, het gooien niet maar het komt alleen niet aan waar het zou moeten

etterts in de klas maakten in het verleden vaak misbruik van het feit dat hij niet raak kon terug slaan
inmiddels is hij daar een stuk handiger in geworden Duivel

_Caitje__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-08 18:00

Ben pas geleden nog uitgevallen tegen een gymleraar. We waren aan het batmintonnen en ik moest tegen hem, ik bakte er niks van en toen zei hij dat ik beter mijn best moest doen. Toen werd ik pissig en zei: ''probeer jij maar eens een shuttle te raken met 1 oog dicht'', daarna ben ik naar de kleedkamer gegaan en even gevloekt op mijn oog

x_manon_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 18:12

Wat is eigelijk een lui oog? sorry als het al is gevraagt.

Knoffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 18:24

Balsporten is ook niet mijn sterkste punt Haha! Zeker met kleine balletjes.
Ik ben er vroeger echt nooit mee gepest, de andere kinderen vonden het prachtig dan ik op comando scheel kon kijken Haha!

_Caitje__ schreef:

Soms, of tegen een kastje of bed ofzo. Maar ik ben ook gewoon lomp Tong uitsteken

x_manon_x schreef:
Wat is eigelijk een lui oog? sorry als het al is gevraagt.

Een lui oog kan verschillende oorzaken hebben, meestal is de oorzaak scheelzien.
In je hersenen worden de beide beelden die van je ogen binnekomen over elkaar gelegd (waardoor je dus goed diepte kan zien). Als je scheel kijkt, dan hebben je ogen een hoogte en/of breedte verschil, het brandpunt (of hoe je dat noemt) van beide ogen is niet gelijk. Als je hersenen dan de beelden over elkaar zouden leggen, dan zou je een dubbel beeld krijgen. Dat is geen doen, dus dan schakelen je hersenen de samenwerking van je ogen uit. Je kijkt dus nooit met 2 ogen tegelijk als het ware, er is altijd een overheersend oog. Het overheersende oog doet dus het meeste werk, het andere oog wordt dan lui genoemd. Vaak ziet het luie oog dus slechter, omdat deze minder gebruikt wordt. Daarom krijgen kinderen die scheel zijn dus zo'n pleister, om het andere oog te stimuleren niet slechter te worden.

Op wikipedia staat ook een uitleg: http://nl.wikipedia.org/wiki/Lui_oog en op google is ook veel te vinden.

Hermelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 20:06

Maar jij hebt het nu voornamelijk over scheelkijken, alleen ik heb dus nooit scheelgekeken en waarschijnlijk toch een lui oog gehad (wat ze nooit ontdekt hebben). En het verschil tussen mijn ogen is/was dusdanig groot dat het niet 'normaal' kon zijn.

Knoffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 20:26

Ja klopt, mijn uitleg is voor als de oorzaak scheelzien is. Er zijn idd zoals ik al zei ook andere oorzaken, maar daar weet ik niets van, maar wiki legt dat wel uit. (Of jij? Knipoog)

Hermelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 20:29

Haha, ja ik weet het zelf ook niet goed Tong uitsteken Vermoeden is dat het komt doordat mijn ene oog vroeger zo veel slechter was (verschil van 4, het was -2 en +2), dat het niet meer 'mee is gaan doen' met het kijken. Maar omdat m'n andere zo goed was, is het nooit opgemerkt dat m'n andere oog slechter was. En toen het opgemerkt is, kon er niks meer aan gedaan worden.
Meer wist de oogarts er ook niet van te maken Tong uitsteken

Jantine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 20:31

Ik was/ben scheel (+ Had 1 lui oog) Ben in 't totaal 5 keer geopereerd en het is nogsteeds niet helemaal 100 % Bloos!
Weet niet precies wat er allemaal gebeurd is met de operatie's want ik was 3 jaar bij m'n eerste operatie en bij de laatste 11/12 Lachen

Knoffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 20:56

Als de oorzaak scheelzien is, zal het nooit meer 100% worden waarschijnlijk. Het kan wel zo zijn dat je ogen weer helemaal recht komen te staan en je scherptes gelijk zijn, maar als je hersenen eenmaal op vroege leeftijd hebben afgeleerd om de ogen samen te laten werken, leren ze dat nauwelijks meer aan. Er zijn wel alternatieve stromingen in de oogheelkunde die zeggen dat ze hersenen weer kunnen leren de ogen weer samen te laten werken. Maar daar zijn dan weer risico's aan verbonden, want eenmaal weer aangeleerd, is het dus ook weer moeilijk af te leren en is het dus zo dat je toch nog niet helemaal rechte ogen had, zie je dus mooi dubbel.

_Scarlet_ schreef:
Haha, ja ik weet het zelf ook niet goed Tong uitsteken Vermoeden is dat het komt doordat mijn ene oog vroeger zo veel slechter was (verschil van 4, het was -2 en +2), dat het niet meer 'mee is gaan doen' met het kijken. Maar omdat m'n andere zo goed was, is het nooit opgemerkt dat m'n andere oog slechter was. En toen het opgemerkt is, kon er niks meer aan gedaan worden.
Meer wist de oogarts er ook niet van te maken Tong uitsteken

Hehe. Nouja, het kan natuurlijk dat je met een heel slechtziend oog geboren wordt en als da nooit wordt opgemerkt en je oog lui wordt, zal je dat idd ook niet zomaar herstellen.
Bij mij merkte me moeder het op nadat ik heel koppig bij de schoolarts niet wilde mee werken met het oogonderzoekje (gewoon die letters lezen met een oog dicht). Dat kwam dus, omdat ik het gewoon niet goed kon zien. En sindsdien viel het me ouders ook op dat ik gewoon af en toe scheel keek.

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 21:24

Ik zie geen diepte en vanaf links zie ik niks aankomen. Ik word onhandig genoemd. Ik heb een prisma folie op mijn bril. Volgende week ga ik naar de KNO arts, wist niet dat die met scheelzien te maken had, maar inmiddels wil ik alleswel probere.

_Caitje__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-08 21:28

ik moest vroeger altijd naar het ziekenhuis en dan kreeg ik die vervelende druppels