Donor

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Wil jij donor worden?

Ja, ik heb het formulier opgestuurd / ga het doen als ik oud genoeg ben.
34 (77%)
Nee, ... (rede graag!)
7 (15%)
Ja, alleen als de wet verandert en ik automatisch donor ben als ik niet anders aangeef.
3 (6%)

Totaal aantal stemmen: 44

Leentje_

Re: Donor

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 21:48

Chiqa schreef:
Ik heb optie Nee gestemt.
Waarom? Ik wil geen gerotzooi na m'n dood aan mn lijf,
wil graag heel mn kissie in, klinkt mss bot maar dat is mijn waarheid.

begrijp ik ook Ja
maar je kan ook een orgaan afgeven en nog even goed je kissie in Knipoog
in je kissie blijft er na een tijd toch niets meer over van die organen terwijl dat je er een leven met kan redden Knipoog

gipsyboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 21:53

van mij mogen ze alles van me af halen.
ik ben toch al dood en merk niks.
en tja als iemand anders het nodig heeft. waarom niet?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 22:50

RianneH schreef:
Maar, zou jij wanneer het nodig was een donororgaan aannemen?

Nee Lachen
Heel simpel, als het mijn tijd wordt wordt het mijn tijd, ik zou grillen bij het idee van een
vremd orgaan in mn lijf.

Leentje_ schreef:
maar je kan ook een orgaan afgeven en nog even goed je kissie in
in je kissie blijft er na een tijd toch niets meer over van die organen terwijl dat je er een leven met kan redden

Nee, aan mijn lijf geen gesnij, ik heb dr een gruwlijke afkeer van.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 22:56

Chiqa schreef:
RianneH schreef:
Maar, zou jij wanneer het nodig was een donororgaan aannemen?

Nee Lachen
Heel simpel, als het mijn tijd wordt wordt het mijn tijd, ik zou grillen bij het idee van een
vremd orgaan in mn lijf.

Leentje_ schreef:
maar je kan ook een orgaan afgeven en nog even goed je kissie in
in je kissie blijft er na een tijd toch niets meer over van die organen terwijl dat je er een leven met kan redden

Nee, aan mijn lijf geen gesnij, ik heb dr een gruwlijke afkeer van.

Kijk, dan vind ik je echt een ontzettend eerlijk persoon Haha!
Want veel zijn best wel hypocriet, die willen het wel aannemen maar niet afstaan.. Dat vind ik dan weer een beetje dubieus.

Ben heel geinteresseerd in je redenen, hoop niet dat je het vervelend vind dat ik door vraag?
Heb je iets mee gemaakt waardoor je iets op het snijden tegen hebt? Of godsdienstig oogpunt? Knipoog

kensha

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 23:01

de meeste willen eigelijk van te voren weten waar het terrect komt en ze willen niet bijv in lijfen van personen ze niet willlen.

zo ben ik ook om eerlijk te zeggen. Als ik bijvoorbeeld sterfend bent en ik weet een vriend van me een hart nodig heb dan weet ik het van te voren en laat ik het wel toestaan

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 23:04

Maar volgens mij kan je niet kiezen. Jij mag niet bepalen wie je organen krijgt. Tenzij je een nier afgeeft. Daarnaast zit je natuurlijk ook met het passen van het orgaan bij die persoon.
Wat ik ook wel een punt vind om in de groep te gooien is, stel je komt te overleiden en je lever is nog goed genoeg voor donatie. Blijkt dat de best passende ontvanger iemand is die zijn lever kapotgedronken heeft en daarom ziek is en een nieuwe moet. Hij heeft zijn leven recent verbeterd, maar is wel altijd alcoholist geweest. Als je mocht kiezen, zou hij hem krijgen?

Yellowfish

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 23:05

Van mij mogen ze alles hebben, ik leef zelf nog dankzij een donor, en ben daar meer dan dankbaar voor Lachen

Yellowfish

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 23:06

RianneH schreef:
Maar volgens mij kan je niet kiezen. Jij mag niet bepalen wie je organen krijgt. Tenzij je een nier afgeeft. Daarnaast zit je natuurlijk ook met het passen van het orgaan bij die persoon.
Wat ik ook wel een punt vind om in de groep te gooien is, stel je komt te overleiden en je lever is nog goed genoeg voor donatie. Blijkt dat de best passende ontvanger iemand is die zijn lever kapotgedronken heeft en daarom ziek is en een nieuwe moet. Hij heeft zijn leven recent verbeterd, maar is wel altijd alcoholist geweest. Als je mocht kiezen, zou hij hem krijgen?

Ja Lachen

Nannes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 23:07

van mij mogen ze ook alles hebben. gebruiken kan ik het zelf toch niet meer Haha! maakt me ook niet uit naar wie het gaat, als die gene er maar blij mee is. van die persoon heb ik toch geen last meer!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 23:08

Hoi Rianne, het zou idd hypocriet zijn als ik met open armen een donor
orgaan zou ontvangen op het moment dat ik kritiek zou komen te liggen
maar wel schijnheilig mn kistje dichtzegelen zou.

De reden waarom? Lief dat je dr naar vraagt trouwens. Lachen
Aan de ene kant zou ik acuut een donor moetem worden, ik heb namelijk
mijn moeder verloren aan kanker, we waren ten einde raad en hebben een
transplantatie overwogen, maar ze was te ziek en rond 1990 waren ze
gewoon nog niet zover.
Toen mijn moeder kwam te overlijden, vroegen ze of we haar lichaam tijdelijk wilden afstaan voor de wetenschap, want ze is op een gruwlijkemanier gestorven, je mag wel zeggen weggerot door de kanker en abcessen.
Ik was de oudste en mocht beslissen, ik was net 20 jaar.
En mijn antwoord was resoluut nee, ik wilde mn moeder rust geven en het idee dat er wéér
in haar werd gesneden vond ik verschrikkelijk, ze had al zoveel meegemaakt.
Juist hierdoor zou ik mss tot een besluit kunnen komen door donor te worden, maar nee...

Integendeel. Ik wil zoals ik al zei knap mn kistje in, in wil de baas zijn over mijn eigen lichaam.
Ik wil niet dat er mensen met mijn organen rondlopen, ik zou het verschrikkelijk moeilijk vinden als
bv mijn moeder een orgaan zou hebben afgestaan met de wetenschap dat mijn buurman daar nu mee rond zou lopen, ik kan dat niet verkroppen, dat vind ik te erg.

Laat ik zo zeggen, ik zie het dus vrij zwart wit, ziek is ziek, en dood is dood.
Ik heb in mijn leven twee keer de dood in ogen en voor ogen gezien, ik ben dr niet bang voor
dus hoeft mijn leven ook niet verlengd te worden.

Ik hoop dat mijn standpunt een beetje duidelijk is, had namelijk niet verwacht dat je het zou vragen.

Ik heb trouwens diep respect voor mensen die wel hun organen af kunnen geven en dat lijken
te doen of het de normaalste zaak van de wereld is.

Leentje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 23:08

RianneH schreef:

Jup als hij zijn leven beterd Lachen Ja

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 23:13

Yellowfish schreef:
Van mij mogen ze alles hebben, ik leef zelf nog dankzij een donor, en ben daar meer dan dankbaar voor Lachen

Dat kan ik me voorstellen, mag ik vragen wat voor orgaan jij heb gekregen, heb even in je profiel gekeken maar jij bent nog hartstikke jong!

Leentje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 23:15

Chiqa schreef:
Yellowfish schreef:

Dat kan ik me voorstellen, mag ik vragen wat voor orgaan jij heb gekregen, heb even in je profiel gekeken maar jij bent nog hartstikke jong!

ze had volgens mij leukemie

pascale

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 23:22

ik heb zelf nog niet zoo lang geleden ook een topic over het donor zijn geopend!
maar ik vind dat nederland het verplicht moet maken!
als je zelf toch stervende bent wat heb je er dan nog aan!!!?
dan zou ik persoonlijk dolgraag iemand(een famillie) willen helpen!
en ik vind dat er een wet moet komen dat als iemand echt 100% geen donor wil zijn dat diegene ook met geen mogelijkheid een orgaan van een ander kan aannemen!!
als je dan niks af wil staan oke maar verwacht dan ook niks van een ander denk ik dan!

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 23:31

Chiqa schreef:
Hoi Rianne, het zou idd hypocriet zijn als ik met open armen een donor
orgaan zou ontvangen op het moment dat ik kritiek zou komen te liggen
maar wel schijnheilig mn kistje dichtzegelen zou.

De reden waarom? Lief dat je dr naar vraagt trouwens. Lachen
Aan de ene kant zou ik acuut een donor moetem worden, ik heb namelijk
mijn moeder verloren aan kanker, we waren ten einde raad en hebben een
transplantatie overwogen, maar ze was te ziek en rond 1990 waren ze
gewoon nog niet zover.
Toen mijn moeder kwam te overlijden, vroegen ze of we haar lichaam tijdelijk wilden afstaan voor de wetenschap, want ze is op een gruwlijkemanier gestorven, je mag wel zeggen weggerot door de kanker en abcessen.
Ik was de oudste en mocht beslissen, ik was net 20 jaar.
En mijn antwoord was resoluut nee, ik wilde mn moeder rust geven en het idee dat er wéér
in haar werd gesneden vond ik verschrikkelijk, ze had al zoveel meegemaakt.
Juist hierdoor zou ik mss tot een besluit kunnen komen door donor te worden, maar nee...

Integendeel. Ik wil zoals ik al zei knap mn kistje in, in wil de baas zijn over mijn eigen lichaam.
Ik wil niet dat er mensen met mijn organen rondlopen, ik zou het verschrikkelijk moeilijk vinden als
bv mijn moeder een orgaan zou hebben afgestaan met de wetenschap dat mijn buurman daar nu mee rond zou lopen, ik kan dat niet verkroppen, dat vind ik te erg.

Laat ik zo zeggen, ik zie het dus vrij zwart wit, ziek is ziek, en dood is dood.
Ik heb in mijn leven twee keer de dood in ogen en voor ogen gezien, ik ben dr niet bang voor
dus hoeft mijn leven ook niet verlengd te worden.

Ik hoop dat mijn standpunt een beetje duidelijk is, had namelijk niet verwacht dat je het zou vragen.

Ik heb trouwens diep respect voor mensen die wel hun organen af kunnen geven en dat lijken
te doen of het de normaalste zaak van de wereld is.

En anders om ook Haha!. Ik heb ook erg veel respect voor jou en je standpunt, waar ik ook totaal in kan komen.
Als 20-jarige lijkt het me een vreselijke beslissing om te moeten nemen, vooral omdat alles zo kort op elkaar volgt. Vind het heel dapper van je.

Denk dat je achtergrond en aanraking met zulke situaties ook heel erg je mening kan beinvloeden. Ik ben vrij wetenschappelijk opgeleid (en nog bezig) en moet het hebben van de onderzoeken op donors. Ik heb bijv. altijd geroepen dat ik donor wil worden, maar mijn ouders zijn pas om gegaan nadat ze kinderen kregen.
Maar ik zou ook nee zeggen in zo'n geval als de jouwe.

Ik zou trouwens altijd alles doneren, zowel aan de wetenschap als aan de patiënt. Of de patiënt nou door eigen schuld zo is geworden of ziek is..

Wisten jullie trouwens ook dat het zo is dat de nabestaanden de uiteindelijke keuze moeten maken. Jij kan je wel opgeven als donor, maar je mag pas 'gebruikt' worden met hun toestemming. Ook erg krom en dat levert volgens mij ook veel 'onbruikbare' gevallen op.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 23:58

RianneH schreef:
Wisten jullie trouwens ook dat het zo is dat de nabestaanden de uiteindelijke keuze moeten maken. Jij kan je wel opgeven als donor, maar je mag pas 'gebruikt' worden met hun toestemming. Ook erg krom en dat levert volgens mij ook veel 'onbruikbare' gevallen op.

Hopelijk verandert dat gauw maar nu is dat inderdaad nog zo. Daarom is het zo belangrijk dat als je een codicil ondertekend hebt, je dat ook goed communiceert met je omgeving. Laat je naasten ook weten vóór je dood dat dat je wens is.