Wie is er hier bekent met PSORIASES

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Trennie

Re: Wie is er hier bekent met PSORIASES

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 12:02

Ik heb het ook, sinds mijn 18e. Op die leeftijd schaamde ik me er erg voor en blijkbaar straalde ik dat ook uit. Want ik kreeg ontzettend veel vragen en opmerkingen van jong en oud. Ook werd ik af en toe voor mijn gevoel als "vies" behandeld door deze of gene.

Het gekke is dat toen ik ouder werd, ik me steeds meer over dit gevoel van schaamte heen kon zetten. Ik droeg steeds meer uit: ik ben wie ik ben en je hebt me maar te nemen zoals ik ben. Dit straal ik denk ik ook wel uit, want ik krijg nog zelden de vragen of opmerkingen die ik eerst wel kreeg.

Ik werk met moeilijk opvoedbare jongeren. Hier zitten hele pittige jongeren bij die vaak zoeken naar je kwetsbare plek. Soms proberen deze jongeren je te kleineren met je uiterlijk, of zoals bij mij, met mijn Psoriasis. Ik reageer dan heel neutraal en leg uit wat het is en vooral: ik doe of het de normaalste zaak van de wereld is. Niets vies of besmettelijk oid. Ik merk iedere keer weer dat dit aan komt en dat de jongeren dan wel normaal kunnen reageren en het ook accepteren. Het is dan al heel gauw geen issue meer.

Ik denk dat iemand met Psoriasis zich er bewust van moet zijn dat het een aandoening is waarmee je moet leren leven, omdat er nou eenmaal (nog) geen echte genezing is. Ik denk dat de sleutel hiertoe is dat een Psoriasispatient het zelf volledig moet leren accepteren. Hiermee kan diegene het maximaal haalbare bereiken van "er zo min als mogelijk last van hebben" en dat ook de omgeving of maatschappij dit veel sneller zal accepteren.

Overigens: mijn Psoriasis is voor de derde keer sinds mijn 18e weer actief. Ik zit van kruin tot scheen onder de kleine en grote plekjes, en dit alweer ruim 3 jaar. Toch heb ik er geen last van. Ik doe er ook niets aan, tenzij ik plekjes ontbloot heb door bijv korte mouwen. Dan scrub ik het en smeer het in met vaseline. Ik ben in overweging om lichttherapie te volgen. Dit heb ik eenmaal eerder gedaan een paar jaar geleden en heb er veel baat bij gehad. Het is toen volledig weg gegaan.

Voor wie interesse heeft: Er is een belangenvereniging voor Psoriasispatienten. Even googelen, want ik weet de gegevens zo niet uit mijn hoofd. Ben er zelf geen lid van.

Janine_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 12:05

Trennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 12:06

ghislaine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-08 13:44

Zijn toch meer mensen dan verwacht die dit ook hebben.

Inderdaad die mtx-tabletten werd je niet vrolijk van en ook de bijwerkingen een paar pagina's heb uik expres niet gelezen.
Alle Davonex zalfjes heb ik gehad en ook tientalle andere hormoon-zalfjes. niet slaat aan. En het word nu op het moment alleen erger mede door erge stress endergelijke,.