IQ

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Jana_en_Ik

Re: IQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 21:25

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 21:26

veerledec schreef:
tantjeuh schreef:
>130 Hoogbegaafd
116-130 Boven gemiddeld begaafd
101-115 Begaafd
100 Gemiddeld
85-99 Beneden Gemiddeld
70-84 Moeilijk lerend
55-69 Lichte verstandelijke beperking
40-54 Matige verstandelijke beperking
25-39 Ernstige verstandelijke beperking
< 25 Diepe verstandelijke beperking

Voila, de officieele getallen Knipoog . Wel belangrijk om erbij te zeggen: je IQ kan enkel en alleen door een psycholoog/psychiater bepaald worden. De testen die je op internet kan terugvinden, of de 'nationale IQ-test' van BNN zijn absoluut betrouwbaar en gaan ook zeker geen correct resultaat geven.

De échte testen zijn trouwens ongelofelijk duur...

Hoezo psycholoog/psychiater? Daar heb je toch testcentra voor?
En dat lijstje van wikipedia gaf ik hiervoor al Knipoog. Maar er worden licht afwijkende bandbreedtes gebruikt, waarschijnlijk afhankelijk van de betreffende test of zo.

En wie werkt daar denk je? Knipoog

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 21:27

Jana_en_Ik schreef:
http://www.bnn.nl voor die Nationale IQ test

Sorry dat ik het zeg, maar die slaat echt gewoon nergens op Clown . Ga eens bij het topic over die IQtest hier op bokt kijken, iedereen scoort daar resultaten rond de 120/130/140. Klopt geen jota van.

SETEFURII

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 21:28

tantjeuh schreef:
veerledec schreef:

Hoezo psycholoog/psychiater? Daar heb je toch testcentra voor?
En dat lijstje van wikipedia gaf ik hiervoor al Knipoog. Maar er worden licht afwijkende bandbreedtes gebruikt, waarschijnlijk afhankelijk van de betreffende test of zo.

En wie werkt daar denk je? Knipoog[/quote]

Het wordt idd met Psycologen/Psychiaters gedaan Lachen

veerledec

Ow ik geloof je meteen hoor, ik weet alleen dat de tests die ik voor sollicitaties heb gemaakt door die centra worden gemaakt en dat bepalen wat voor uitslag erbij hoort.

Jana_en_Ik

euhm nee die slaat inderdaad nergens op nee zoals ik al zei... Clown Maar als je het zelfs met die test presteert om 96 te krijgen (a la Jody Bernal) dan moet je je toch echt eens gaan schamen Nagelbijten / Gniffelen

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 21:29

tantjeuh schreef:
Jana_en_Ik schreef:
http://www.bnn.nl voor die Nationale IQ test

Sorry dat ik het zeg, maar die slaat echt gewoon nergens op Clown . Ga eens bij het topic over die IQtest hier op bokt kijken, iedereen scoort daar resultaten rond de 120/130/140. Klopt geen jota van.

Ik heb er niet gekeken, maar in principe kan je die tests ook oefenen/trainen.

Bitterbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 23:13

Een IQ test is enkel af te nemen door een psycholoog/psychiater. Deze zijn inderdaad vrij duur... Je IQ testen via testen als BNN e.d. zijn niet erg betrouwbaar.
Een GOEDE IQ test kun je niet manipuleren door te oefenen... trainen van je hersenen kan een beetje effect hebben, maar bij en goede, échte IQ test gaat het om de snelheid van je hersenen en niet om kennis.
Ik heb een aantal jaar terug bij een psycholoog een test moeten afleggen vanwege diverse problemen.. ik had een onmeetbare score (hoger dan 145) en daarmee dus hoogbegaafd....
Wat net gezegd werd over "verstrooide professor" hoor ik helaas maar al te vaak.. een hoogbegaafde is GEEN proffessor... het is enkel dat de hersenen sneller en anders werken dan bij een gemiddeld IQ. Voor meer informatie www.hoogbegaafdheid.nl Knipoog of je mag mij ook wel pb'en

Mrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 23:38

Ik heb een aantal jaar geleden een IQ test gedaan bij het GGZ, wel bij een psycholoog daar. Het was toen onderdeel van een grotere autisme test. Men dacht dat ik een aan autisme verwante stoornis had en daarvoor kreeg ik allemaal testjes, waaronder een IQ test. Ik heb hiervoor niets hoeven betalen gelukkig (en ik ben ook niet autistisch of iets aanverwants Haha!)

Neem aan dat deze IQ test wel betrouwbaar was ? Weet het cijfer alleen niet meer, was alleen boven gemiddeld. Maar ook geen verstrooide professor, haha Tong uitsteken

Hihi, met de testjes van BNN zouden we allemaal hoogebegaafd zijn, wel goed voor je ego!

Iinge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 23:54

ik had 107 , maar het waren echt vragen die nergens op sloegen Tong uitsteken

xMarieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 01:07

Dat hoogbegaafd klopt niet. Vanaf 130 is er een mogelijkheid dat je hoogbegaafd bent, maar dat hoeft niet per se.

Belsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 11:41

En gezien het IQ nog steeds gedefinieerd word als "datgene wat gemeten wordt met een IQ-test" en IQ-test met "dat wat het IQ meet" weten ook hoeveel waarde we eraan moeten hechten.

Haha!

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 11:50

Zoals al gezegd is een goede IQ test alleen af te nemen door psychologen Ja Die van BNN of internet of iets dergelijks zijn absoluut niet betrouwbaar en alleen goed voor je zelfvertrouwen (want kom op; die zijn echt te simpel Nagelbijten / Gniffelen) Daarbij kun je een echt IQ ook niet trainen, wat met de meeste neptesten wel kan.

superrizzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 11:53

ik had 126 dus best goed al zeg ik het zelf

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 11:54

De echte testen kun je ook "trainen", maar dan moet je begrijpen hoe het systeem werkt. Elke code kan gekraakt worden en dan is het echt een eitje Tong uitsteken

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 11:55

Ik had 123, maar wel een paar vragen gemist, dus had nog wat hoger/lager uit kunnen komen. Vind het prima, tis maar een momentopname!
(leuk die opmerking van BNN, wij zijn niet aansprakelijk voor psychiatrische opname na deze test!) Clown

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 11:57

bromfiets schreef:
De echte testen kun je ook "trainen", maar dan moet je begrijpen hoe het systeem werkt. Elke code kan gekraakt worden en dan is het echt een eitje Tong uitsteken

ja haha, maar dan moet je zo'n test wel vaak doen Nagelbijten / Gniffelen

Fairytail

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 12:04

De testen hebben vaak ook een basis opbouw.
Ik had vorig jaar 117 of 121 ofzo.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 12:06

bij een echte test had ik 131 en bij de BNN test had ik 134, maar ik ben toch echt alles van hoogbegaafd...
doe gewoon MBO en daar heb ik al 2 jaar langer over gedaan Bloos

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 12:24

IQ zegt ook niks over of je veel weet of over hoe makkelijk je leert. Logisch nadenken en snel verbanden leggen zijn vaardigheden waardoor je een hogere IQ-score krijgt. Vaak leer je dan ook makkelijker, maar daar zijn ook andere invloeden bij van belang (stimulans, motivatie, concentratie, invloeden van buitenaf).

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 12:27

ik kan inderdaad wel heel makkelijk logisch nadenken en heb voor een vrouw erg veel ruimtelijk inzicht. in de praktijk (op stage bijvoorbeeld) pak ik alles heel erg makkelijk op, maar gewoon leren voor een tentamen vind ik vreselijk moeilijk

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 13:39

IQ testen zijn leuk en aardig maar het blijven
ook bij de officiele testen bij een neuropsycholoog, psycholoog en psychiaters momentopnames
voor een echt goed resultaat zou je een paar testen moeten doen en dna weet je je IQ voor dat deel van je leven
als je die testen over 5 jaar weer zou doen kan de uitlsag echt flink wat punten schelen

de iq testen die ik bij de neuropsycholoog heb gedaan waren verdeeld over drie sessies van 1 tot 2 uur en waren deel van onderzoek voor diagnose ADHD
en idd, Als je iq hoog is , wil dat nog niet eens zo bar veel zeggen .... er speelt veel meer mee dan alleen IQ

je kunt trouwens ook een "gespleten IQ" hebben Clown

tussen je linker en rechter hersenhelft zit meestal een verschil van 1 tot 5 punten , dat is normaal (je crea en je logische kant zeg maar )
bij mij is de ene 125 (logische kant, ruimtelijk inzicht, wiskundig inzicht etc ) en de andere 139 (crea en taalkundig etc etc ) ...ook erg handig

je kunt

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 13:47

verootjoo schreef:
Die van BNN of internet of iets dergelijks zijn absoluut niet betrouwbaar en alleen goed voor je zelfvertrouwen (want kom op; die zijn echt te simpel Nagelbijten / Gniffelen)

Nou, ik herinner me nog dat ik er vorig jaar niets van bakte, en hetzelfde gold voor een test van internet. Weg zelfvertrouwen...en wie kan mij vertellen wat ik toch doe op die universiteit?

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 14:14

VeerenAshley schreef:
verootjoo schreef:
Die van BNN of internet of iets dergelijks zijn absoluut niet betrouwbaar en alleen goed voor je zelfvertrouwen (want kom op; die zijn echt te simpel Nagelbijten / Gniffelen)

Nou, ik herinner me nog dat ik er vorig jaar niets van bakte, en hetzelfde gold voor een test van internet. Weg zelfvertrouwen...en wie kan mij vertellen wat ik toch doe op die universiteit?

Kun je nagaan hoe betrouwbaar die testen dus zijn... not Scheve mond Blijkbaar liggen die vragen bij de ene persoon beter dan bij de andere Knipoog En ik doe geen universiteit hoor... gewoon hbo Lachen En dat jij uberhaupt op de universiteit gekomen bent lijkt me al genoeg zeggen Haha! Zou je zelfvertrouwen niet echt laten beïnvloeden door zo'n stomme test Al doe ik het dus wel... want volgens die testen ben ik steeds suuuuperslim... haha

Strawberry_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 14:17

Ik geloof niet zo in die internet IQ testen en alles. Ik heb 1x een test gedaan bij een psychologe. Daar had ik een IQ van 122, hopen dat dat wel klopt Clown