Alternatieve en reguliere meer samenwerken?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ben jij ook voor meer samenwerking tussen alternatief en erguliere geneeskunst?

Ja, het lijkt mij zeker in het belang van een patient
10 (90%)
Nee, ik heb daar niets mee
1 (9%)

Totaal aantal stemmen: 11

gitje65

Re: Alternatieve en reguliere meer samenwerken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 23:37

Ik heb juist heel positieve ervaringen met homeopathie. Zelf, maar ook met de kinderen. Gelukkig is het nu niet meer nodig, maar ik ben wel altijd naar een homeopatisch Arts gegaan! Mijn man geloofde er helemaal niet in, maar was overtuigd toen het bij de kinderen overduidelijk werkte. Helaas is er veel kaf onder het koren en dan geeft zo'n artsentitel wel vertrouwen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 23:40

sikrit schreef:
Ik heb juist heel positieve ervaringen met homeopathie. Zelf, maar ook met de kinderen. Gelukkig is het nu niet meer nodig, maar ik ben wel altijd naar een homeopatisch Arts gegaan! Mijn man geloofde er helemaal niet in, maar was overtuigd toen het bij de kinderen overduidelijk werkte. Helaas is er veel kaf onder het koren en dan geeft zo'n artsentitel wel vertrouwen.

Heel verstandig. Ik heb echt al zulke vreselijke oplichterij gezien in bepaalde alternatieve hoeken waarbij echt idiote dingen werden voorgeschreven voor belachelijk veel geld. In een enkel geval ging het om een trucje die een goochelaar haast zou kunnen doen op toneel. En die 'patient' er maar in vertrouwen. Dat vind ik echt schrijnend.
Wat van mij wel direkt beter zou mogen is de samenwerken tussen artsen en dieetisten, daar kunnen veel mensen bij gebaad zijn.

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-08 23:48

nielsd schreef:
Maar in hoeverre is een hond (bijvoorbeeld) overeenkomstig met een mens? In hoeverre werkt iets voor een hond niet (of juist wel) voor een mens?

Ik denk zelf dat er geen verschil is. Het effect is volgens mij afhankelijk van de conditie waar de patient (hond of mens) zich in bevindt.

Iemand zou dus net zo goed een hond als een mens met bijvoorbeeld hernia kunnen behandelen.
Laatst bijgewerkt door CaroleKlomp op 24-01-08 23:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Hermelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 23:50

runningkawa schreef:
waarom zou bij een hond alternatief wel werken maar voor een mens niet?
We zijn allemaal van vlees en bloed.
Er varen allemaal pijn en reageren daarop Lachen

Omdat medicatie die op dieren werkt niet altijd op mensen hoeft te werken en andersom. Daarom doen ze naast dierproeven ook proeven op mensen, om te kijken of het ook op mensen werkt Knipoog

Denk dat het zeker een goed plan is als de beide groepen samenwerken, al is het alleen maar om eventuele negatieve reacties tussen het alternatieve en reguliere geneesmiddel te ondervangen...

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 23:52

Denk maar eens aan pure chocola. Bij de mens kan dat functioneren als antioxidant en bij de hond is dat dodelijk.
Idem met paracetamol en zelfs rozijnen.

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-08 23:54

Shadow0 schreef:
[

Ik vind wel dat de 'reguliere' kant overigens erg snel is met het afschuiven op 'psychisch' en 'placebo'. Lekker makkelijk - daar hoeven zij niets voor te doen Knipoog Wat dat betreft ben ik in elk geval overtuigd holist: er is meer samenhang tussen lichaam en geest, beide (!!!) kanten op, en tussen de verschillende onderdelen van het lichaam dan veel artsen onderkennen. Ik vind dat de reguliere geneeskunde veel te veel kijkt naar 1 enkel aspect, en vaak ook 1 enkele behandeling, maar te weinig doet met het totaal, en het helpen van je lichaam met wat het ook zelf kan doen, etc.

Ja, daar ben ik het wel mee eens. Ik denk, voor zover ik dat kan beoordelen, ook wel vaak dat ze het symptoom bestrijden. Ik houd zelf ook van een holistisch beeld en ik denk dat dat ook nauwkeuriger is. In mijn ogen is het moeilijk iets op te lossen als je de oorzaak niet weet

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-08 23:57

Shadow0 schreef:
Of iets resultaat heeft is helemaal nog niet zo makkelijk te bepalen. Dat maakt de discussie ook zo ingewikkeld...

Ik denk dat dat ook zeker zo is. Toch ken ik wel een groot aantal gevallen waarin het op verschillende manieren wel duidelijk was.

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-08 23:59

Maar er zijn volgens mij ook genoeg alternatieve geneeswijzen waarbij geen poeders of middeltjes ter sprake komen

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 00:03

CaroleKlomp schreef:
Ja, daar ben ik het wel mee eens. Ik denk, voor zover ik dat kan beoordelen, ook wel vaak dat ze het symptoom bestrijden. Ik houd zelf ook van een holistisch beeld en ik denk dat dat ook nauwkeuriger is. In mijn ogen is het moeilijk iets op te lossen als je de oorzaak niet weet

Daar ben ik het dan weer niet helemaal mee eens... In veel gevallen gaat het vooral om symptoombestrijding. Een groot deel van de geneeskunde bestaat uit het lichaam de kans geven zichzelf te herstellen en het daar wat bij te helpen, zonder het leven in de tussentijd ondraaglijk te maken. Ik denk dat ook hier te makkelijk voor een 'of/of'-benadering wordt gekozen. Ik vind dat je EN de symptomen moet bestrijden, omdat die meestal namelijk direct en onplezierig zijn (dus bv pijnstilling), EN je moet richten op genezing, EN moet kijken naar de oorzaken en hoe je dit in het vervolg kunt voorkomen.

Die dingen staan niet uiteraard niet helemaal los, maar ze zijn ook niet altijd hetzelfde. Je hoeft bv helemaal niet altijd te weten hoe iets ontstaan is om het op een goede manier te behandelen: denk bijvoorbeeld aan oppervlakkinge wonden (schrammen, opengehaalde huid, dat soort dingen). Informatie over hoe het is ontstaan kan helpen, maar is niet noodzakelijk. (Dit is maar een voorbeeld, er zijn er nog veel meer.)
Bovendien is er gewoon het simpele feit dat wij lang niet genoeg weten om altijd een oorzaak vast te stellen, en desondanks kunnen we zowel op gebied van genezing als symptoombestrijding (het leven draaglijker maken) heel wat betekenen. Die kanten kun je net zo min uitvlakken vind ik.

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 00:08

Mijn paardje en ik lopen bij dezelfde "alternatieve" arts Haha!
Het is een vrij onbekende geneeswijze, het heet Moleculaire Frequentie Therapy.
Voor ons werkt dat super!
Mijn paard was kreupel en de da zei dat het in haar been zat maar mijn gevoel zei dat het in haar buik zat dus een second opinion bij centrum de zon gevraagd en het was idd een bacterie in haar baarmoeder en nu loopt ze weer als een trein!

Ik gebruik zowel alternatieve als reguliere geneeskunde.
Voordeel van de alternatieve kring is dat zij het gehele lichaam nakijken en niet alleen een "longarts" of "maag/darm arts".
Daarnaast zijn er idd kwakzalvers tussen, daar walg ik van, ze misbruiken de naam en geven het een slechte naam.

Maar ik denk ook dat ieder mens anders is en niet elke therapie vorm voor iedereen zal werken.

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-08 00:12

Maar dan moet je toch wel de oorzaak weten? Ik denk zeker dat de insteek van het bevorderen van het zelfherstellend vermogen van een lichaam het beste is voor het welzijn van een patient.

Ik kan me wel vinden in wat je zegt hoor maar toch is het wel belangrijk om te weten hoe een wond is ontstaan. Ik vind het wel belangrijk om de oorzaak te weten, want dan kan je analyseren en de verschillende mogelijkheden (als die er zijn) afwegen. Maar goed dat is denk ik mijn gevoel.

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-08 00:15

Geweldig toch!
Ik zou ook zeker met een gerust hart voor mij of mijn dieren gaan zoeken in de alternatieve mogelijkheden als de reguliere (dier) geneeskunde geen oplossing heeft of een oplossing heft wat voor mij helemaal niet goed voelt.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 00:16

CaroleKlomp schreef:
Ik kan me wel vinden in wat je zegt hoor maar toch is het wel belangrijk om te weten hoe een wond is ontstaan. Ik vind het wel belangrijk om de oorzaak te weten, want dan kan je analyseren en de verschillende mogelijkheden (als die er zijn) afwegen. Maar goed dat is denk ik mijn gevoel.

Ik zeg ook niet dat het verkeerd is om de oorzaak te kennen of te onderzoeken Lachen Absoluut niet. Maar dat is niet het eindpunt en je hoeft ook niet altijd eerst de oorzaak te vinden voor je met de rest aan de gang kunt. Een te groot belang hechten aan de oorzaak kan ook beperkend werken.

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-08 00:18

Ja, dat is ook weer waar. AL denk ik dat wanneer je met een holistische visie kijkt dat wel meevalt.

Daphna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 08:53

Misschien is deze website interessant: http://www.iocob.nl/

Er staan alternatieven op, beschreven door artsen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 09:48

Sizzle schreef:
Denk maar eens aan pure chocola. Bij de mens kan dat functioneren als antioxidant en bij de hond is dat dodelijk.
Idem met paracetamol en zelfs rozijnen.

oke, er zijn dingen die een hond niet mag hebben en een mens wel.
Daarom ook verschil tussen een homeopaat voor mensen en een andere voor dieren. Zodat ze dat niet voor schrijven.
Mij ging het echt letterlijk over de vraag (zo pakte ik hem tenminste op) werkt alternatief bij honden niet en bij mensen wel, of andersom.
En dan zeg ik, we zijn allemaal van vlees en bloed Lachen

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-08 09:35

Ik weet zeker dat het werkt. En we hebben het nu alleen over "het innemen" maar op basis van bijvoorbeeld magnetiseren is er geen verschil. Natuurlijk ligt het effect van een beahndeling aan de conditie van het lichaam van de patient. Maar dat is natuurlijk altijd zo.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 16:10

Ik denk zelfs dat dieren er veel gevoeliger voor zijn. Als ik bedenk dat ik mijn paard rustig krijg van 20 druppels valleriaan dan is dat best extreem. Dat is net zoveel als de humane dosis.
Ook vind ik dieren beter reageren op dingen als masage omdat ze niet ondertussen stiekum met hun hoofd in de boekhouding zitten oid.
Er zijn echter ook placebo effecten bij dieren waar te nemen. Ik heb de proef op de som al vaker genomen. Plak maar eens een stikker op een hond zijn beentje zonder verder tegen hem te praten en hij geeft er niets om. Doe je hetzelfde en ga je een beetje bemoederend zitten praten dan gaat ie ineens heeeel zielig met zijn pootje omhoog staan. Het probleem zit 'm erin dat de doorgewinterde oplichters de trucjes heel nauwkeurig kunnen uitvoeren.
Het laten gapen van een paard valt daar ook onder. Ik heb ooit een op en top oplichtende paardenfluisteraar aan het werk gezien die ik echt niet vertrouwde. Ze stelde wat vragen en kwam met conclusies waar we nogal wat wantrouwend overt waren. Op dat moment ging ze duidelijk voor de noodoplossing en liet het paard uitgebreid gapen en zei dat ze nu 'echt' tot hem doorgedrongen was. Paard was uiteraard de dag erna nog net zo'n sch''tbok. Ik heb er vrij lang over gedaan maar op een goeie dag heb ik het 'gaap-aanraak-plekje' gevonden Haha!
Heel jammer dat soort dingen want er is ook veel goeds te vinden.

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-08 21:10

Ja dat is zeker jammer dat er zulke mensen bestaan. Maar volgens mij is dat met veel dingen in het leven zo....je moet dus gewoon goed opletten. " Slechte" ,mensen vallen dus soms vanzelf door de mand. Haha!

Wel grappig dat je dat schrijft van dat placebo effect bij dieren. Zo heb ik aan der lijve omdervonden dat mijn paard kan insinueren. Tijdens inspannende training hoedtte ze zniet, nij het afstappen niet...totdat de vorige eigenaar er aan kwam lopen om nog even een rondje te stappen......
Ik vond het wel heel bijzonder om te aanschouwen.